چاپ کد خبر: 99870
24 آذر 1401

بایک BJ40 ، جیپ جدید چینی بازار ایران ، قیمت ، مشخصات و تصاویر

بایک BJ40 را باید جیپ رانگلر چینی دانست. این شاسی‌بلند آفرودی بزودی توسط دیار خودرو در بازار ایران عرضه خواهد شد.

شرکت دیار خودرو که در گلپایگان اصفهان واقع است، از حدود یک دهه پیش قصد عرضه شاسی‌بلند آفرودی چینی بایک BJ40 را در ایران داشته است و حتی آن را در نمایشگاه خودروی اصفهان سال ۱۳۹۲ هم به نمایش درآورده بود اما تاکنون این کار عملی نشده بوده تا اینکه سرانجام دیار خودرو در شانزدهمین دورهٔ نمایشگاه خودروی اصفهان، رسماً BJ40 را برای بازار ایران معرف کرد و از عرضهٔ قریب‌الوقوع آن به بازار خبر داده است. در ادامه به بررسی کامل این چینی تازه‌وارد بازار کشور خواهیم پرداخت.

Baic BJ40

بایک BJ40

BJ40 برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۰ به‌صورت پروتوتایپ یا کانسپت نزدیک به تولید با نام B40 رونمایی شد و به خاطر شباهت زیاد به رانگلر، به جیپ چینی شهرت یافت. حدود سه سال بعد بایک نسخهٔ تولیدی این خودرو را در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۳ معرفی کرد. این آفرودر چینی در اصل به‌عنوان جایگزینی برای مدل سالخوردهٔ BJ212 در نظر گرفته شد بود که از سال ۱۹۶۵ در چین تولید می‌شود. BJ40 در اواخر سال ۲۰۱۳ تقریباً بدون تغییری نسبت به کانسپت سال ۲۰۱۰ به بازار چین عرضه شد.

بایک BJ40

BJ40 در ابتدا صرفاً به‌صورت دودر تولید و عرضه می‌شد اما بایک در نمایشگاه پکن ۲۰۱۵ نسخهٔ چهاردر آن را هم با نام BJ40L معرفی کرد. سپس در اوایل سال ۲۰۱۸ نسخهٔ فیس‌لیفت این جیپ چینی با تغییرات ظاهری و کابین کاملاً جدید در نمایشگاه پکن معرفی و در ژوئن همان سال با نام BJ40 پلاس به بازار عرضه شد؛ اما این هم پایان ماجرای شاسی‌بلند آفرودی بایک نبود زیرا در اواسط سال ۲۰۱۹ نسخه پیکاپ این خودرو با نام F40 راهی بازار شد. این نسخه بر اساس BJ40 دودر ساخته شده و صرفاً جای صندلی‌های عقب آن را یک اتاق بار کوچک گرفته است.

Baic BJ40 3

طراحی بیرونی بایک BJ40

همان‌طور که گفته شد، بایک BJ40 کپی جیپ رانگلر محسوب می‌شود و بنابراین در ظاهر با گلگیرهای برجسته و فرم جعبه‌ای شکل شباهت زیادی به این آفرودر کهنه‌کار آمریکایی دارد. بااین‌حال، بایک سعی کرده در جلوی خودرو با استفاده از چراغ‌های مستطیلی بجای گرد و جلوپنجره‌ای کم‌ارتفاع‌تر، نمای متفاوتی نسبت به رانگلر ایجاد کند. این جلوپنجره که از چند بخش U شکل کرومی تشکیل شده، درواقع امضای طراحی بایک است و در همهٔ شاسی‌بلندهای آن دیده می‌شود. این ویژگی‌ها نمای جذاب و باابهتی به جلوی BJ40 بخشیده‌اند. در بخش عقب خودرو اما با چراغ‌های مستطیلی، چرخ زاپاس، سپر برجسته و شیشه جدا از درب صندوق، شاهد نمایی کاملاً مشابه رانگلر هستیم تا جایی که تشخیص چینی بودن خودرو از این نما شاید حتی برای افراد آشنا و مطلع هم دشوار باشد.

بایک دیار خودرو

داخل بایک BJ40

بایک برای طراحی داشبورد کاملاً جدیدی که در فیس‌لیفت سال ۲۰۱۸ برای BJ40 ارائه کرد برخلاف بیرون، سراغ یکی دیگر از شاسی‌بلندهای آفرودی مشهور جهان یعنی مرسدس بنز G کلاس رفته است و بنابراین، در اینجا شباهت زیادی با رانگلر به چشم نمی‌خورد. به لطف الگوبرداری از G کلاس، در کابین BJ40 با دریچه‌های تهویه کرومی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ایستاده در بالای داشبورد، صفحه آمپر دیجیتالی و طراحی مدرن کنسول میانی با انتخاب‌گرهای الکترونیکی، شاهد فضای نسبتاً لوکسی هستیم.

داخل بایک BJ40

دیار خودرو قصد دارد در ایران مدل‌های BJ40 چهاردر و پیکاپ F40 را عرضه کند که دومی فقط دو صندلی دارد و پشت آن اتاق بار کوچکی با ظرفیت ۵۲۰ لیتر تعبیه شده است. هرچند این اتاق بار ابعاد بزرگی ندارد اما کاربردی بوده و می‌توان از آن برای حمل چیزهایی همچون پانل سقف که مثل رانگلر قابل برداشتن است استفاده کرد. از سوی دیگر، صندوق بار BJ40 چهاردر ۵۳۰ لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۹۶۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند. مثل رانگلر، در این شاسی‌بلند چینی هم شیشه عقب به‌صورت مجزا به سمت بالا و درب صندوق به‌صورت افقی به سمت راست باز می‌شود.

خودرو چینی

تجهیزات و ویژگی‌های آفرودی بایک BJ40

دیار خودرو لیست تجهیزات BJ40 برای عرضه در ایران را شامل سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، ترمز پارک برقی، حالت‌های رانندگی اسپرت، اقتصادی و برفی، پایش باد تایرها، قفل دیفرانسیل عقب، دو ایربگ، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، اتوهلد، نمایشگر مرکزی ۱۰ اینچی، اینترنت ۴G وای فای، کروز کنترل، تنظیم برقی شش جهته صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم تهویهٔ دو منطقه‌ای، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳، چراغ‌های اتوماتیک، سیستم صوتی با هشت بلندگو و صندلی‌های چرمی اعلام کرده است.

تجهیزات و ویژگی‌های آفرودی بایک BJ40

شاسی‌بلند بایک ۲۱۰ میلی‌متر از زمین فاصله دارد و زوایای حمله، فرار و شکست آن در نسخهٔ دودر به ترتیب ۳۷ درجه، ۳۳ درجه و ۲۴ درجه است که هرچند حتی از شهری‌ترین نسخهٔ رانگلر هم کمتر است ولی برای بی‌راهه نوردی مناسب خواهد بود. همچنین برخلاف رانگلر، بایک برای سیستم تعلیق BJ40 در جلو از طراحی مستقل دو جناقی و در عقب چند اتصالی استفاده کرده است که می‌تواند روی جاده سواری بهتری را نسبت به اکسل‌های صلب فراهم کند.

Baic BJ40 8 767x511 1

پیشرانه و گیربکس بایک BJ40

BJ40 در چین با پیشرانه‌های ۲ لیتری توربودیزل، ۲.۳ لیتری بنزینی توربو و ۲ لیتری بنزینی توربو عرضه می‌شود که دیار خودرو برای عرضه در کشورمان آخری را انتخاب کرده است. این موتور ۲ لیتری ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF هم نیروی این موتور را به هر چهارچرخ منتقل می‌کند تا BJ40 به یکی از معدود شاسی‌بلندهای چهارچرخ محرک در بازار کشورمان تبدیل شود. مصرف سوخت این خودرو نیز ۱۰.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

پیشرانه و گیربکس بایک BJ40

قیمت، رقبا و زمان عرضهٔ بایک BJ10

درحالی‌که قیمت بایک BJ40 در چین از ۱۵۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۲,۳۵۰ دلار آغاز می‌شود، قیمت دقیق آن در بازار ایران هنوز مشخص نیست. بااین‌حال، به گفته مسئولان دیار خودرو قیمت این شاسی‌بلند آفرودی چیزی بین یک میلیارد و ۵۰۰ تا دو میلیارد تومان خواهد بود. این رقم BJ40 را به یکی از گران‌ترین شاسی‌بلندهای چینی بازار ایران تبدیل خواهد کرد. این جیپ چینی در کشورمان رقیب مستقیمی نخواهد داشت ولی بااین‌حال، یوآز پاتریوت و دایون Y5 را می‌توان از نزدیک‌ترین رقبای آن دانست. هردوی این شاسی‌بلندهای روسی و چینی که شاسی نردبانی دارند، با قیمت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند که قطعاً بسیار ارزان‌تر از BJ40 هستند ولی شاسی‌بلند بایک از لحاظ کیفیت، تجهیزات و قوای محرکه کاملاً نسبت به آن‌ها برتری خواهد داشت.

قیمت، رقبا و زمان عرضهٔ بایک BJ10

بایک BJ40 1 بایک BJ40 2 بایک BJ40 3 بایک BJ40 4 بایک BJ40 5 بایک BJ40 6 بایک BJ40 7 بایک BJ40 8 بایک BJ40 9 بایک BJ40 10 بایک BJ40 11 بایک BJ40 12 بایک BJ40 13 بایک BJ40 14 بایک BJ40 15 بایک BJ40 16 بایک BJ40 17 بایک BJ40 18 بایک BJ40 19 بایک BJ40 20

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار