چاپ کد خبر: 79931
14 فروردین 1401

براساس گروه خونی چه نوع غذا‌هایی برایتان بهتر است ؟

طرفداران رژیم غذایی گروه‌های خونی اعتقاد دارند که گروه خونی می‌تواند به شما بگوید چه نوع غذا‌هایی برایتان بهتر است و چه غذا‌هایی باید در طول روز مصرف یا از آنها پرهیز کنید.
به گزارش سرویس وب گردی اول فارس، نوع خون ما ارتباط نزدیکی با توانایی بدن مان برای هضم مواد غذایی خاص دارد، بنابراین هر نوع گروه خونی، رژیم غذایی خاصی را برای فرد تعیین می‌کند تا به بهترین و سالم‌ترین شکل زندگی خود ادامه دهد.
گروه خونی A
این گروه به نام کشاورزان شناخته می‌شوند، افرادی که گروه خونی A دارند باید بیشتر از غذا‌های گیاهی استفاده کنند و هیچ گونه گوشت قرمزی در رژیم غذایی خود مصرف نکنند.

غذا 6

رژیم غذایی مناسببرای افرادی که گروه خونی A دارند، رژیم غذایی گیاه خواری پیشنهاد می‌شود، گفته می‌شود که افراد گروه خونی A سطوح پایینی از اسید معده دارند و نمی‌توانند پروتئین و چربی حیوانی را خوب هضم کنند و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که آن‌ها مقدار زیادی میوه، سبزیجات و حبوبات را بخورند، داشتن این مواد غذایی در طبیعی‌ترین حالت ممکن تازه و ارگانیک بدون هیچ گونه مواد زائد دیگر مفید است.

دارندگان این نوع گروه خونی همچنین باید مصرف گوشت قرمز،  لوبیا و مرغ، ماهی و لبنیات را تا حد امکان محدود کنند.

تغذیه گروه خونی نوع B
این گروه خونی به اسم کوچ نشینان شناخته می‌شوند، این افراد می‌توانند از غذا‌های گیاهی و بیشتر غذا‌های گوشتی به جز مرغ استفاده کنند، این افراد می‌توانند از لبنیات هم در حد متعادل استفاده کنند.

براساس این کتاب افرادی که گروه خونی B دارند، همه چیز خوار هستند، اما غذا‌هایی مانند ذرت، گندم،  گوجه فرنگی و بادام زمینی‌ها می‌توانند باعث افزایش وزن، خستگی و هیپوگلیسمی در این افراد شوند، غذای دیگری که افراد با این نوع گروه خونی باید از آن اجتناب کنند مرغ است، حتی اگر این گوشت بدون چربی باشد می‌تواند منجر به سکته و اختلالات ایمنی در افراد گروه خونی B شود، بهتر است مرغ را با بره، بز یا گوشت‌های دیگر جایگزین کنید.

افرادی که گروه خونی B دارند تا حد ممکن از مصرف گوشت و مرغ خودداری کنند.

تغذیه گروه خونی نوع AB
این گروه به عنوان گروه معما نامگذاری شدند و ترکیبی از گروه خونی A و B هستند. گروه AB نادرترین و جدید‌ترین نوع خون است، این ترکیب دارای توارث مختلط از انواع A و B است، افراد دارای این نوع گروه خونی، اسید معده کم مانند نوع A دارند، اما مانند گروه B سازگار با گوشت هستند، تخم ها، غذا‌های دریایی و سبزیجات برگدار برای این گروه خونی مناسب هستند.

همچنین توصیه می‌شود که غذای کمتری بخورند، زیرا برای هضم آن‌ها بهتر است.

مصرف گوشت گاو، مرغ، ذرت و کافئین و گندم سیاه جزء نخوردنی‌های برنامه غذایی این گروه خونی است.
مصرف غذا‌های دریایی برای گروه خونی AB مناسب است.

تغذیه گروه خونی نوع O
به عنوان شکارچی شناخته می‌شوند، افراد گروه خونی O احتمالاً دارای اسید معده بالایی هستند و توانایی بسیار خوبی برای هضم پروتئین و چربی حیوانات را دارند، به همین دلیل رژیم غذایی با کیفیت بالا، گوشت، ماهی، سبزیجات و میوه‌ها برای آن‌ها بهتر عمل می‌کند، کربوهیدرات‌ها همانند غلات و حبوبات را به آسانی به عنوان چربی در سیستم خود ذخیره می‌کنند، پس اگر شما جزء این گروه خونی هستید بهتر است از آن‌ها دوری کنید.

افرادی با گروه خونی O مصرف غلات و گندم، نخود، لوبیا،  بادام زمینی و عدس را تا حد امکان باید در برنامه غذایی خود کم و محدود کنند.

Diet for each blood type 5

خوردنی‌ها و نخوردنی‌های هر نوع گروه خونی
مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد افرادی که این رژیم پیشنهادی را دنبال کرده اند بهبود سلامتی داشته اند. با این حال این بهبود‌ها مرتبط با نوع خون نبود، در هر صورت تمام برنامه‌های رژیم غذایی سالم هستند و با رژیم ورزشی همراه هستند آن‌ها می‌توانند به سبک زندگی سالم تبدیل شوند و سلامت کلی بدن شما را بهبود بخشند.

لکتین پل ارتباطی رژیم غذایی و گروه خونی
یکی از اصلی‌ترین نظریه‌های مربوط به رژیم غذایی گروه‌های خونی به علت وجود پروتئینی به نام “لکتین” است. لکتین گروهی از پروتئین‌های مختلف است که میتواند ملکول‌های قند را به یکدیگر متصل کند.

این مواد به عنوان مواد غذایی بی ارزش شناخته می‌شوند که می‌تواند اثرات منفی بر روی دستگاه گوارش بگذارد. بر اساس فرضیه رژیم غذایی گروه‌های خونی لکتین‌های زیادی در مواد غذایی مختلف وجود دارند که هرکدام از آن‌ها گروه‌های خونی خاصی را مورد هدف قرار می‌دهند.

این فرضیه بیان می‌کند اگر شما لکتین‌های اشتباهی را مصرف کنید می‌تواند باعث لخته شدن گلبول‌های قرمز خون شما شود. در واقع شواهد کمی هم وجود دارد که بیان می‌کند مقدار کمی لکتین در حبوبات خام و پخته نشده وجود دارد که می‌تواند باعث لخته شدن برخی از گروه‌های خونی خاص شود.

به طور مثال دانه لیما به صورت خام فقط می‌تواند اثرات خود را بر روی افراد با گروه خونی A بگذارد. به نظر می‌رسد که لکتین‌های لخته کننده خون همه گروه‌های خونی مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهند و منحصر به گروه خونی خاصی نیست.

به عبارت دیگر لکتین‌ها در حبوبات (به جز تعداد محدودی از آنها) بر روی گروه خونی خاصی اثر گذار نیستند و همه گروه‌های خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از آنجا که ما حبوبات را به صورت پخته مصرف می‌کنیم این لکتین‌های مضر هم خنثی می‌شوند و اثری بر روی انسان ندارند.

آیا رژیم گروه خونی مبنای علمی دارد؟

مطالعات بر روی گروه‌های خونی ABO در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است، در حال حاضر این مسئله که گروه‌های خونی مختلف بروز متفاوتی هم در بیماری‌های مختلف دارند اثبات شده است.

به طور مثال افراد با گروه خونی O احتمال کمتری دارد که به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شوند، اما مستعد زخم معده و بیماری‌های گوارشی هستند. با این حال این مسئله ربطی به نوع رژیم غذایی فرد ندارد و یک رژیم غذایی خاص نمی‌تواند در بروز یا عدم بروز آن نقش داشته باشد.

در مطالعه دیگری دیده شد افراد دارای گروه خونی A که از رژیم غذایی گروه خونی A استفاده می‌کنند (میوه و سبزی زیادی می‌خورند) بدن سالم تری دارند، با این وجود افراد با گروه‌های خونی دیگری هم که از رژیم غذایی گروه خونی A استفاده کردند بدن سالم تری داشتند و این مسئله ارتباطی با گروه خونی آن‌ها نداشت.

با بررسی مطالعات مختلف، مواردی که بتواند به طور قطعی ارتباط بین رژیم غذایی و گروه خونی را اثبات کند یافت نشده است.
رژیم‌های غذایی مختلف در افراد مختلف اثرات متفاوتی دارند، برخی افراد ممکن است با خوردن غذا‌های گیاهی مثل میوه و سبزیجات احساس بهتری داشته باشند و برخی دیگر ترجیح دهند غذا‌های پروتئینی بیشتری را در طی رژیم غذایی خود استفاده کنند.

اگر شما با نوع خاصی رژیم غذایی احساس سلامتی بیشتری کردید احتمالا آن نوع غذا‌ها با متابولیسم بدن شما سازگار‌تر است و هیچ ربطی به نوع گروه خونی شما ندارد.

مسئله مهم در مورد رژیم غذایی این است که غذا‌های ناسالم و مضر مثل هله هوله‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
گرچه رژیم غذایی گروه خونی از نظر علمی رد شده است با این حال اگر شما رژیم غذایی گروه خونی را گرفتید و احساس می‌کنید حال شما بهتر است آن را ادامه دهید و رهایش نکنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار