چاپ کد خبر: 133854
20 بهمن 1402

خطرات و عوارض مصرف بیش از اندازه آبمیوه که باید از آن ها آگاه باشید!

آیا تا کنون فکر کرده اید که اگر هر روز آب میوه بخوریم چه اتفاقی برای بدن می افتد؟همه ما فکر می کنیم که نوشیدن آبمیوه برای بدن بسیار مفید است.اما باید بدانیم که نوشیدن بیش از اندازه آن می تواند بسیار خطرناک و مضر باشد.

عوارض نوشیدن آبمیوه

نوشیدنی ها از نظر تغذیه خوب هستند یا بد؟

صرفا به دلیل این که این نوشیدنی ها از سبزیجات و میوه های تازه گرفته می شوند به این معنی نیست که حتما سالم و یا کاملا بی ضرر هستند. آدرین یودیم پزشک متخصص در زمینه ی کاهش وزن و تغذیه درمانی در بورلی هیلز کالیفرنیا می گوید:” اگر دارای بیماری مزمن خاصی هستید و یا داروهای خاصی را مصرف می کنید باید در استفاده از آب میوه ها بسیار مراقب باشید.”

عوارض نوشیدن بیش از اندازه آبمیوه:

مصرف بیش از اندازه آبمیوه می تواند عوارض بسیاری به همراه داشته باشد از جمله:

۱-افزایش ناگهانی قند خون 

واقعیت این است که طبیعت باهوش است میوه هایی که دارای قند بالاتری هستند دارای لایه بوده که سرعت جذب قند میوه را در خون کمتر میکند . بدون این لایه به عنوان یک مانع قند میوه به سرعت جذب جریان خون می شود .
یک لیوان آب میوه اگر با میوه های شیرین تر مثل سیب و چغندر درست شود می‌تواند حاوی ۲۰ و ۲۵ گرم شکر باشد که بدون هیچ ماده تنظیم کننده ای وارد بدن می شود. به عنوان مثال یک لیوان آب سیب همراه با آب میوه کران بری حاوی ۲۵ گرم قند می باشد( با توجه به دپارتمان کشاورزی ایالات متحده USDA)
غذاهایی مثل آب میوه که دارای شاخص گلایسمیک بالا هستند باعث افزایش ناگهانی قند خون می شوند. با توجه به انتشارات هاروارد هلث شاخص گلایسمیک نشان‌دهنده این است که یک غذا چقدر سریع و یا چقدر آهسته قند خود را به جریان خون آزاد می کند. آب میوه یک مثال از غذاهایی است که دارای شاخص گلایسمیک بالایی می باشند. این غذاها فاقد پروتئین و چربی بوده و در عوض مقادیر بالایی از کربوهیدرات دارند. خوردن این غذاها می تواند ابتدا باعث افزایش سریع قند خون شده و متعاقباً آن را بسرعت کاهش دهد و همین مسئله باعث کاهش انرژی دید تار و سردرد خواهد شد.

۲-کاهش سطح فیبر

شاید بخواهید که آبمیوه را جایگزین یک میوه کامل کنید، در صورتی که در چنین وضعیتی سطح فیبر بدن تان کاهش پیدا می کند؛ چرا که آبمیوه به اندازه میوه فیبر ندارد.

عوارض نوشیدن آبمیوه

۳-افزایش سرعت جذبِ ویتامین و مواد معدنی

آب میوه سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و همزمان قند خون را هم بالا می برد. آبمیوه هایی مانند آب پرتقال و آب سیب، ویتامین سی دارند که میزانِ جذب را بالا می برند و باعث کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی می شوند؛ همچنین حاوی کلسیم و آهن هم هست که به تراکم استخوان کمک می کند اما همه اینها کالری بالایی را وارد بدن می کنند و به خاطر همین توصیه می شود که به جای آب میوه؛ از مواد مغذی دیگر استفاده کنید.

۴-نوشیدن آب میوه ها می تواند با بعضی دارو های خاص تداخل داشته باشد.

احتملا تصور می کنید ممکن نیست آب میوه ها ضرری برایتان داشته باشند، اما اگر بدانید بعضی آب میوه ها چطور با داروهایی خاص ترکیب می شوند تعجب خواهید کرد! به عنوان مثال [به گفته ی سازمان غذا و دارو ایالات متحده] آب گریپ فروت می تواند با داروهای خاصی که باعث کاهش کلسترول می شوند ، مانند لیپیتور (آتورواستاتین)، با برخی دارو هایی که فشار خون را کاهش می دهد ، مانند پروکاردیا (نیفدیپین)؛ کورتیکواستروئیدها مانند آنتوکورت (بودزونید) و آنتی هیستامین هایی مانند آلگرا ( فکسوفدنادین) تداخل ایجاد کند. FDA ( سازمان غذا و دارو ایالات متحده) در ادامه توضیح می دهد ، آب گریپ فروت می تواند مقدار داروی وارد شده به خون را افزایش دهد و در نتیجه اثرات دارو از جمله عوارض جانبی آن را بیش از حد افزایش می دهد.

۵-اضافه وزن

آبمیوه کالری بالایی دارد و اگر آن را زیاد استفاده کنید، باعث اضافه وزن تان می شود و در نتیجه یکی از مضرات استفاده روزانه آن؛ همین اضافه وزن غیر قابل کنترل است.

۶-آسیب به دندان ها

مصرف زیاد آب میوه به خاطر قند بالایی که دارد، ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود و حساسیت به خوردن چیز های سرد، داغ و نوشیدنی های شیرین را هم بالا می برد و باعث زرد شدن دندان شده و خطر پوسیدگی را هم افزایش می دهد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار