چاپ کد خبر: 138389
9 فروردین 1403

خواص باورنکردنی تن ماهی برای سلامتی که نمی دانستید

تن ماهی غذایی خوشمزه و سریع است که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که بدن شما برای حفظ سلامتی به آن نیاز دارد. فواید تن ماهی بسیار زیاد است که در این مقاله به تمام این فواید اشاره خواهیم کرد.

خواص تن ماهی

۱-حفظ سلامت قلب

تن ماهی سرشار از امگا-۳ و برای حفظ کارکرد قلب بسیار مفید است. امگا-۳ نسبت تمرکز اچ‌دی‌ال یا همان کلسترول خوب را در بدن افزایش می‌دهد، مانع از ایجاد لخته در عروق خونی می‌شود، و آهنگ ضربان قلب را بهبود می‌بخشد.

۲-کاهش فشار خون

مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که ماهی تن سرشار از پتاسیم است (ماده معدنی که فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد). ترکیب این عنصر با چربی‌های امگا ۳ اثر ضد التهابی برای سیستم قلبی عروقی به همراه دارد. این بدان معناست که فشار کمتر و خطر سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات پیچیده مانند گرفتگی عروق کاهش می‌یابد.

۳-بهبود سیستم ایمنی

شواهد حاصل از مطالعات مشاهده‌ای و مداخله‌ای انسانی نشان می‌دهد که یکی از فواید تن ماهی کاهش بروز بیماری‌های التهابی مزمن مانند آرتریت روماتوئید است. تزریق مداوم روغن ماهی به بیماران بدحال که با لوله تغذیه می‌شوند، ممکن است نتایج مهمی را در حال بیماران ICU به ارمغان بیاورد. گوشت این ماهی سرشار از منگنز، روی، ویتامین C و سلنیوم است (آنتی اکسیدان‌هایی که به عنوان تقویت کننده اصلی سیستم ایمنی شناخته می‌شوند). آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد که محصولات جانبی متابولیسم در سطح سلولی هستند، مبارزه می‌کنند، که می‌تواند باعث ایجاد چندین بیماری جدی مانند سرطان شود.

۴-بهبود کارکرد شناختی مغز

امگا-۳ موجود در تن ماهی می‌تواند به بهبود کارکرد یاد سپاری یا کارکرد شناختی مغز کمک کند؛ و به این ترتیب، از طریق کمک به تسهیل خونرسانی بدن به مغز، در برابر بیماری‌های دژنراتیو از قبیل بیماری آلزایمر از ما محافظت می‌کند. هم‌چنین، امگا-۳ خطر ایجاد التهاب را در بدن کاهش می‌دهد؛ به این ترتیب، پیام‌های واسطه‌ای در بیماران مبتلا به آلزایمری که از لحاظ انتقال پیام‌ها یا پالس‌های عصبی دچار اختلال هستند، می‌توانند توسط مغز دریافت شوند.

۵-تقویت گردش خون؛ یکی از فواید تن ماهی

آهن و ویتامین B موجود در تن ماهی عهده‌دار این مزیت هستند. زمانی که سیستم قلبی عروقی شما با چربی ناشی از عادات غذایی ناسالم کند می‌شود و سلول‌های شما شروع به تحلیل رفتن می‌کنند. مصرف زیاد آهن و ویتامین B باعث تقویت سلول‌های خونی می‌شود. آهن گردش خون را تقویت می‌کند، اکسیداسیون اندام‌های بدن را بهبود می‌بخشد و عملکرد مطلوب را تضمین می‌کند.

۶-کاهش افسردگی

طبق تحقیقات، ثابت شده است که خوردن غذاهای دریایی حداقل دو بار در هفته به کاهش ۲۵ درصدی افسردگی در زنان کمک می‌کند. این به دلیل اسیدهای چرب امگا ۳ و ارتباط آنها با هورمون‌های جنسی زنانه استروژن و پروژسترون است که بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد.

۷-کاهش تری گلیسیرید

احتمالاً می‌دانید که ماهی تن بر سطوح کلسترول در بدن تأثیر می‌گذارد و میزان چربی بد و در گردش در خون شما را کاهش می‌دهد.

خواص تن ماهی

۸-حفظ سلامت ماهیچه‌ها

هر وقت صحبت از مواد غذایی سرشار از پروتئین به میان می‌آید، همه به یاد گوشت قرمز و تخم مرغ می‌افتند، ولی طبق نتایج مطالعات، ماهی تن نیز دارای مقدار زیادی پروتئین است. پروتئین برای حفظ قدرت و سلامتی ماهیچه‌ها، خون، پوست، مو، و ناخن‌ها مفید است.

۹-بهبود سلامت پوست

تن ماهی حاوی مواد معدنی کمیابی است که از آسیب به سلول‌های خونی در اثر مسمومیت و وضعیت سالم بدن جلوگیری می‌کند. پروتئینی به نام الاستین در تن ماهی وجود دارد که باعث ترمیم بافت و صافی پوست می‌شود. علاوه بر فواید تن ماهی ، می‌توانید با ترکیب تن ماهی خود با سایر غذاهای غنی از کلاژن از پوست خود مراقبت بیشتری کنید.

۱۰-کمک به جلوگیری از سکته

با سه وعده ماهی تن در هفته، بزرگسالان می‌توانند خطر سکته مغزی را تا ۳۰ درصد کاهش دهند. پیشگیری از لخته شدن خون و بهبود دیواره رگ‌ها، به لطف کمپلکس ویتامین B و اسید فولیک موجود در تن ماهی اتفاق می‌افتد.

۱۱-تقویت استخوان‌ها؛ یکی از فواید تن ماهی

ویتامین D موجود در تن جزء اصلی سازنده استخوان‌های بدن انسان است. فواید این ویتامین در پیشگیری از سرطان، استخوان‌های قوی و سالم و عدم شکستگی نشان می‌دهد. ویتامین D همراه با مواد معدنی گوشت تن، خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس و بیماری‌های خود ایمنی را کاهش می‌دهد.

۱۲-کاهش التهاب

هر دو دسته التهاب مربوط به بیماری و التهاب ماهیچه‌ها توسط گوشت ماهی تن سرکوب می‌شوند. مواد معدنی ضد التهاب و کلسترول سالم موجود در این گوشت به تخصیص منابع در ارگانیسم کمک می‌کند که منجر به عملکرد مناسب کل بدن و پیشگیری از بیماری‌های التهابی مانند آرتریت و نقرس می شود.

۱۳- تامین انرژی

ترکیبات موجود در تن ماهی باعث بهبود متابولیسم و افزایش انرژی می‌شود. کمپلکس ویتامین B در کنار مقادیر بالای پروتئین و اسیدهای امگا ۳ پشت این موضوع قرار دارد. گوشت ماهی تن زمان ریکاوری در تمرینات ورزشکاران را کوتاه می‌کند و انرژی لازم را برای تمرینات سخت فراهم می‌کند.

۱۴- کمک به بهبود سندرم خشکی چشم

از چند سال گذشته تا کنون، موارد ابتلا به سندرم خشکی چشم در حال افزایش بوده است، زیرا بسیاری از آدم‌ها مدت زمان طولانی را پشت رایانه و لپ‌تاپ به کار مشغول هستند. تن ماهی حاوی امگا-۳ است که علاوه بر تمام فوایدش برای سلامتی، برای حفظ سلامت بینایی نیز مفید است، و می‌تواند به وضعیت سندرم خشکی چشم و اختلال بینایی ناشی از کهولت سن بهبودی ببخشد. با مصرف کنسرو تن ماهی به طور مرتب در طولانی مدت، نگرانی‌تان برای ابتلا به انواع گوناگون مشکلات بینایی کم‌تر خواهد شد.

خواص تن ماهی

۱۵- افزایش پاسخ انسولین

افرادی که از دیابت رنج می‌برند می‌توانند از مصرف تن ماهی سود بیشتری ببرند. اسیدهای امگا ۳ به دور نگه داشتن انسولین کمک می‌کنند و زندگی روزمره را برای بیماران دیابتی آسان تر می‌کند. به خاطر داشته باشید که هیدراته ماندن اثرات مصرف ماهی تن را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از افزایش انسولین، همیشه هیدراته بمانید.

۱۶- بهبود خلق‌و‌خو؛ از فواید تن ماهی

سلنیوم اشتها و خلق‌وخوی انسان را کنترل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب می شود. یکی دیگر از فواید اسیدهای امگا ۳ روند بهبود خلق‌وخوی انسان است. گرسنگی ناشی از تلاش برای کاهش وزن می‌تواند باعث تغییرات خلقی و احساسات ناخوشایند شود.

۱۷- افزایش قدرت مغز

رژیم غذایی غنی از گوشت تن، عملکرد شناختی مغز را بهبود می‌بخشد و مسئولیت اصلی آن اسیدهای قوی امگا ۳ است. این زمانی اتفاق می‌افتد که خون سالم و سلول‌های مملو از اکسیژن در یک جریان خون تمیز به گردش در می‌آیند و به مغز می‌رسند. مغز بسیار بهتر عمل می‌کند، زیرا تمام منابع مورد نیاز خود را دارد.

۱۸-جلوگیری از آسیب غشای سلولی

هنگامی که تن ماهی پخته شده مصرف می‌کنید، از راه‌های مختلفی به بدن خود کمک می‌کنید. پروتئین موجود در ماهی تن به موجودات سلولی به نام پپتید تجزیه می‌شود. پپتیدها، زمانی که مصرف می‌شوند، بر غشای سلولی بدن ما تأثیر می‌گذارند، وضعیت کلی آنها را بهبود می‌بخشند و بنابراین بدن ما را بسیار سالم‌تر و مقاوم‌تر در برابر رادیکال های آزاد می‌کنند.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار