چاپ کد خبر: 117265
7 مرداد 1402

دردسر بُزرگ مطالبه پول نقد از بیماران دَرمانده توسط پزشکان در شیراز / تهدید به مهاجرت می کنند

سال‌هاست که موضوع فرار مالیاتی پزشکان زیر ذره‌بین افکار عمومی قرارگرفته و به عنوان فرصتی برای بهبود شاخص‌های نظام مالیاتی قلمداد می‌شود اما برخی از فعالان در عرصه پزشکی این رویکرد را یک تهدید و عاملی برای مهاجرت پزشکان از کشور تلقی می‌کنند.

ایرنا : د‍َرد امانش را بُریده بود و درحالی که از شدت خستگی آرام و قرار نداشت، چند دقیقه‌ای را با کلافگی منتظر ماند تا مُنشی مطب تلفنش را قطع کند.

دستانش را روی کمرش گذاشت و مدتی در همان حالت باقی ماند، سپس دستش را سمت جیب شلوارش برد تا کارت عابربانک را بیرون آورد.

در همین لحظه منشی مطب تلفن را قطع کرد، نگاهی به کارت بانکی او انداخت و گفت: کارتخوان قطع است، باید حق ویزیت را نقدی پرداخت کنید.

بیمار اخم‌هایش را در هم کشید و با گلایه گفت: اما من پول نقد همراهم نیست.منشی در حالی که بیمار دیگری را به سمت اتاق پزشک هدایت می‌کرد با بی‌تفاوتی پاسخ داد: هر کسی که پول نقد ندارد باید برای پرداخت حق ویریت به نزدیک‌ترین شعب بانکی مراجعه کند و یا از طریق نرم افزارهای موبایلی انتقال وجه را انجام دهد.

پول نقدپزشکانشیراز 1

داستان تکراری نبود دستگاه کارتخوان در برخی از مطب‌های شیراز

داستان تکراری نبود دستگاه کارتخوان در برخی از مطب‌های شیراز و فرار مالیاتی پزشکان همچنان ادامه دارد و این مسئله موجب گلایه و نارضایتی‌ بسیاری از بیماران شده است؛ بیمارانی که به سبب مشکل جسمی به مطب مراجعه کرده و با نبود دستگاه کارت خوان مواجه می‌شوند.

آنها مجبورند باوجود کسالت جسمی برای گرفتن پول نقد به شعب بانک ها مراجعه کرده و یا در بهترین شرایط، منشی مطب به آنها شماره کارت داده تا با استفاده از نرم‌افزارهای بانکی، وجه را واریز کنند.

هرچند در سال‌های اخیر پیگیری‌های زیادی نسبت به این موضوع انجام شده اما گویا هنوز هم پزشکان بسیاری در گوشه گوشه شهر هستند که پرداخت مالیات را به عنوان یک وظیفه قانونی نمی‌پذیرند و از راه انداری دستگاه کارت خوان در مطب‌هایشان خودداری می‌کنند.

۵۰ درصد گزارش‌های فرار مالیاتی مربوط به پزشکان

براساس آخرین گزارش‌های مردمی در سامانه سوت زنی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تابه‌حال بیش از حدود ۱۵ هزار گزارش مردمی به سازمان امور مالیاتی کشور واصل‌ شده است که از این تعداد تاکنون اسامی یک هزار و ۷۸۶ نفر از پزشکان فاقد کارت‌خوان به سازمان نظام پزشکی ارسال‌شده و اسامی سه هزار و ۹۰۰ نفر دیگر نیز در حال ارسال است که عدم برخورد قاطع با پزشکان متخلف سبب شده به جمع این افراد خاطی اضافه شود.

در واقع سال گذشته سازمان امور مالیاتی ۷۰۰ هزار میلیارد ریال ارزش فرارهای مالیاتی اتفاق افتاده در کشور را اعلام کرد و در میان این مظنونان، پزشکانی قرار داشته که ازلحاظ تعداد، قابل‌توجه و ازنظر درآمدزایی جزو رتبه‌های نخست جامعه قرار گرفته‌اند.

طبق اعلام دفتر بازرسی مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در سال جاری بیش از ۵۰ درصد گزارش‌های فرار مالیاتی مربوط به پزشکان است و بر همین اساس از عزم جدی این سازمان برای مقابله با فرار مالیاتی پزشکان خبر داده می‌شود.

فرار مالیاتی پنج‌درصدی پزشکان در فارس

اداره‌کل امور مالیاتی فارس به عنوان متولی نظارت و البته تحصیل مالیات از اقشار مختلف، میزان فرار مالیاتی پزشکان در این استان را پنج‌درصد اعلام کرده است؛ متولیان در این حوزه بر این باور هستند که برای هر چه بهتر شدن نظارت‌ها نیاز است که دستگاه‌های اجرایی مختلف سامانه‌های اطلاعاتی خود را در اختیار این اداره‌کل قرار دهند.

مدیرکل امور مالیاتی فارس که معتقد است نمی‌توان آمار دقیقی از فرار مالیاتی ارایه داد، کتمان درآمد پزشکان را یکی از معضلات این اداره‌کل در استان دانست و در این باره گفت: در حال حاضر اقدامات خوبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی صورت گرفته و حتی یک اداره برای بررسی فرار مالیاتی راه‌اندازی شده است.

حمیدرضا محمد ابراهیمی‌  افزود: پنج تا ۱۰ درصد از پزشکان هستند که فرار مالیاتی دارند و اقداماتی انجام می‌دهند که موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌کنند.

شناسایی ۷۰ درصدی فرار مالیاتی با بهره‌گیری از سامانه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی مختلف

وی اضافه کرد: اگر سامانه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی مختلف در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد قطعا ۷۰ تا ۸۰ درصد فرار مالیاتی از بین خواهد رفت؛ به عنوان مثال اگر سامانه‌های علوم پزشکی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد درآمدهای واقعی به شیوه قابل توجهی شفاف خواهد شد.

محمدابراهیمی یادآور شد: البته دانشگاه علوم پزشکی این الزام را دارد که سامانه‌های اطلاعاتی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد اما هنوز این اقدام آن طور که باید عملیاتی نشده است.

وی گفت: به منظور پیگیری فرار مالیاتی، سازمان امور مالیاتی برای تمام صنوف سامانه‌هایی از جمله سامانه ۱۵۲۶ و سامانه سوت‌زنی راه‌اندازی کرده که مردم می‌توانند با بهره‌گیری از این سامانه‌ها از حقوق خود دفاع کنند.

پزشکان مکلف هستند از کارت‌خوان استفاده کنند

او با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی و پزشکان مکلف هستند از کارت‌خوان استفاده کنند، افزود: اگر فعالان این حوزه از کارت‌خوان استفاده نکنند و گزارشی مبنی بر عدم استفاده آنها از کارت‌خوان در سامانه ۱۵۲۶ درج شود پیگیری‌های لازم برای برخورد با آنها انجام خواهد شد.

محمدابراهیمی بیان کرد: در سامانه ۱۵۲۶ پاداشی هم برای کسانی که فرار مالیاتی را گزارش بدهند و گزارش آنها منتج به وصول مالیات شود در نظر گرفته شده است؛ این پاداش از محل مالیاتی که وصول می‌شود برای شخص ارسال کننده اطلاعات پرداخت خواهد شد.

بیماران در هنگام تخلف پزشکان چه کنند؟

وی عنوان کرد: اگر پزشکی این درخواست را داشته باشد که بیمار حق ویزیت یا هزینه عمل جراحی را به کارت خاصی واریز کند، بیمار می‌تواند با ارایه این شماره حساب، سازمان امور مالیاتی را در جریان این تخلف قرار دهد تا برخورد قانونی با پزشک متخلف صورت بگیرد.

او افزود: تاکنون پزشکان و یا فعالان اقتصادی متخلفی هم بوده‌اند که به دلیل عدم استفاده از دستگاه کارت‌خوان، پرونده‌ برای آنها تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده شده‌ است.

وی ادامه داد: هر چه با الزامات و فرهنگ‌سازی بیشتری در این مسیر پیش برویم مطمئنا روند کاری تغییر خواهد کرد و پزشکان و سایر فعالان اقتصادی ملزم به استفاده از کارت‌خوان می‌شوند.

پول نقدپزشکانشیراز 4

ضرورت مطالبه‌گری از سوی مردم

محمدابراهیمی با اعتقاد به اینکه یکی از مباحث فرهنگ‌سازی، مطالبه‌گری است، گفت: این مطالبه‌گری نباید تنها از طرف دولت اتفاق بیفتد بلکه مردم هم باید در این حوزه مطالبه گر باشند چراکه اخذ مالیات حقوق خود آنها هم تلقی می‌شود.

وی یکی از مشوق‌های مالیاتی قانون مالیات‌های مستقیم را تبصره ماده ۱۰۰ این قانون دانست و افزود: البته درآمد بیش از ۹۵درصد از پزشکانی که در مراکز درمانی کار می‌کنند یا مراجعه‌کننده قابل توجهی ندارند به ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال که در تبصره ۱۰۰ تعیین شده نمی‌رسد، لذا این دسته از پزشکان نمی‌توانند از مزایای این تبصره بهره ببرند.

محمدابراهیمی اضافه کرد: برخی کشورها فرارهای مالیاتی را جرم بزرگی می‌دانند چراکه معتقدند این نوع تخلف ضرر بسیاری به کل جامعه می‌زند.

مدیرکل امور مالیاتی فارس اظهار کرد: مالیات صرفا وصول هزینه دولت نیست بلکه مالیات متعادل کننده طبقات اجتماعی از لحاظ درآمدی است؛ در واقع مالیات از لحاظ درآمدی فاصله طبقاتی را کاهش می‌دهد و شرایطی فراهم می‌کند تا شخصی که درآمد بالایی دارد مالیات بیشتری را پرداخت کند.

مهاجرت پزشکان به دلیل اعمال مالیات‌های سنگین

با وجود آنکه سازمان امور مالیاتی برای الزام مؤدیان به پرداخت مالیات تدابیر مختلفی اندیشیده اما گروهی از پزشکان معتقدند پرداخت مالیات سنگین از جامعه پزشکی موجبات مهاجرت این قشر از کشور را فراهم کرده است.

رییس سازمان نظام پزشکی شیراز هم واقعی نبودن برخی از شکایات و زیر فشار قرار دادن جامعه پزشکی برای پرداخت مالیات‌های سنگین را عامل مهاجرت و خروج بسیاری از پزشکان باتجربه از کشور دانست و گفت: تنها ۲ یا سه درصد از پزشکان به دنبال راه فراری برای عدم پرداخت مالیات هستند،در واقع حدود ۹۸درصد از جامعه پزشکی مالیات خود را به موقع پرداخت می‌کنند.

فرار مالیاتی در سایر صنوف بیشتر است

محمدرضا دیده‌بان  افزود: فرار مالیاتی در سایر صنوف بیشتر از صنف پزشکان اتفاق می‌افتد و حتی می‌توان گفت میزان فرار مالیاتی در جامعه پزشکی قابل مقایسه با یک فرار مالیاتی در صنوف دیگر نیست اما متأسفانه این تخلف در برخی مشاغل آن طور که باید دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: پزشکی جزو مشاغلی بشمار می‌رود که با مردم ارتباط مستقیمی دارد و به همین دلیل ممکن است بیماری که با حال ناخوش در مطب حضور پیدا می‌کند به علت معطلی یا برخورد نامناسب منشی و یا حتی خراب بودن دستگاه کارت خوان تصمیم بگیرد با شکایت کردن از پزشک انتقام بگیرد اما همین شخص اگر برای خرید به فروشگاه یا طلافروشی برود هرگز به دنبال میزان مالیات پرداخت شده از فروشندگان نیست.

اغلب گزارشاتی که در سامانه سوت‌زنی ثبت شده غیرواقعی بوده‌اند

دیده‌بان بیان کرد: اغلب گزارشاتی که در سامانه سوت‌زنی ثبت شده غیرواقعی بوده‌اند، در واقع سازمان نظام پزشکی این گزارش‌ها را به صورت غیرمحسوس بررسی کرده و در نهایت به این نتیجه رسیده که از ۱۰۰ گزارش ارسال شده حدود ۸۰ گزارش غیرواقعی بوده‌اند.

وی عنوان کرد: این گزارشات و این نوع برخورد با پزشکان هم باعث رنجش آنها می‌شود و هم موجبات مهاجرت آنها از کشور را فراهم می‌کند، در حال حاضر چندین نفر از اساتید برجسته و باتجربه به دلیل این نوع برخوردهای سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای در حال مهاجرت از کشور هستند؛ این در حالیست که در طول ۲سال گذشته ۱۰هزار پزشک کشور را ترک کردند.

دیده‌بان ادامه داد: همه این مالیات‌ها را اگر جمع و حتی چندین برابر کنیم به اندازه فرار یک پزشک ارزش ندارد، آن هم یک پزشک باتجربه که بیماران و حتی قشر دانشجو می‌تواند از حضور او در کشور نهایت بهره را ببرد.

خدشه‌دار شدن اعتماد بین بیمار و پزشک با برخوردهای سلیقه‌ای

وی گفت: من بارها اعلام خطر کرده‌ام که با ادامه یافتن این روند در آینده با کمبود پزشک باتجربه و متخصص در کشور روبرو می‌شویم و این کار اعتماد بین بیمار و پزشک را خدشه‌دار می‌کند.

دیده‌بان اضافه کرد: جامعه پزشکی هم مانند جوامع کاری دیگر موظف به پرداخت مالیات است، اما متاسفانه ساز و کاری برای پرداخت مالیات مشخص نشده و گاهی مالیات‌ سنگین برای برخی از پزشکان در نظر گرفته می‌شود.

وی با اعتقاد به اینکه مالیات باید بر اساس واقعیات باشد، عنوان کرد: هزینه‌های ۹۸درصد از پزشکان بیشتر از درآمدهای آنهاست اما مالیات جامعه پزشکی بدون در نظر گرفتن این هزینه‌ها چندین برابر شده است؛ به عنوان مثال سال گذشته با افزایش ۵۷درصدی حقوق دستیار پزشک و پرسنل مطب روبرو شدیم، این در حالی بود که حق ویزیت تنها ۲۰درصد افزایش یافت.

پول نقدپزشکانشیراز 2

پزشکان بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند

رییس سازمان نظام پزشکی شیراز اعلام کرد: ما با تخلف پزشکان موافق نیستیم و سازمان تمام تلاش خود را برای کاهش تخلفات جامعه پزشکی در این حوزه بکار گرفته است اما بررسی‌های انجام شده از سوی سازمان نشان می‌دهد پزشکان بیشترین مالیات را به موقع و حتی بیشتر از حق‌شان پرداخت می‌کنند، لذا برجسته کردن این موضوع کمکی به جامعه نمی‌کند و تنها راه را برای خروج پزشکان متخصص از کشور باز می‌کند.

هرچند جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان در چنین شرایطی ضرورت دارد اما از سازمان مالیات هم انتظار می‌رود که مالیات‌ را به صورت واقعی محاسبه و مشخص کند تا پزشکان مجبور نشوند به دنبال راه‌هایی برای فرار مالیات و در نهایت مهاجرت از کشور باشند؛ هرچند که این موضوع را هم نمی‌توان نادیده گرفت که یک پزشک هر جای دنیا که فعالیت کند، ملزم به پرداخت مالیات است.

با عضویت در  کانالها زیر از اخبار اول فارس آگاه شوید

اشاره 1

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

در کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار