چاپ کد خبر: 133006
10 بهمن 1402

راه‌اندازی پایانه محصولات کشاورزی استان فارس چه شد؟ دلالان با بخش کشاورزی خداحافظی کردند؟!

مجتبی دهقان‌پور دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ با تاکید بر رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ در ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در فارس ضروریست در بازدید از محل احداث پایانه صادراتی فارس در منطقه ویژه اقتصادی شیراز که همراه با رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی انجام شد، بیان کرد: پایانه صادراتی یکی از ظرفیت‌هایی است که به صادرات محصولات کشاورزی به خارج از استان و یا حتی خارج از کشور کمک می‌کند.

62182137

او با بیان اینکه در مجموعه متبوع چهار سردخانه با ظرفیت شصت هزار تن مستقر می‌شود، عنوان کرد: این مجموعه مشتمل بر یک سری باراندازهایی است که خطوط هشتاد کانتینر همزمان می‌تواند در آن مستقر شود.

دهقان‌پور با اشاره به طراحی صنایع تبدیلی تکمیلی در پایانه مذکور، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود روزانه دو هزارتن محصول کشاورزی بارگیری و به بازارهای صادراتی ارسال شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: این استان با ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزارتن تولیدات کشاورزی به دلیل اقلیم مطلوب دارای مزیت‌های بسیاری زیادی است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: دلالان با محصولات کشاورزی خداحافظی کنند

نماینده مردم داراب و زرین دشت و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با تاکید بر لزوم رفع موانع و مشکلات پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان فارس، گفت: این پایانه با هدف تسریع و تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی مازاد بر نیاز مصرفی کشور در مسیر منطقه ویژه اقتصادی شیراز بیش از ۱۰ سال است که از شروع فرآیند اجرایی پروژه می‌گذرد اما متاسفانه تاکنون به گفته مدیر پروژه ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ۵۰ درصد پیشرفت هزینه‌ای در مصرف منابع مالی داشته‌اند که این وضعیت به هیچ عنوان مورد انتظار ما نیست و بایستی مشکلات و موانع احتمالی بر سر راه آن برداشته شود.

محمدجواد عسکری با بیان اینکه راه‌اندازی پایانه محصولات کشاورزی استان فارس باعث ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی خواهد شد، افزود: محصولات کشاورزی پس از تولید باید به مقدار مورد نیاز فرآوری و سپس عرضه شوند تا هم زنجیره تولید و ارزش محصولات نیز تکمیل و ارتقاء پیدا کند و هم علاوه بر آن موجب تقویت اقتصاد کشاورزی و توانمندسازی کشاورزان می‌شود که در این راستا هیچ دستگاهی حق جلوگیری در زمینه پیشرفت فیزیکی پروژه را ندارد.

عسکری گفت: البته مدیر پروژه هم باید به تعهدات خود نسبت به این موضوع پایبند باشد که با پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی که با مدیران دستگاه‌های اجرایی مختلف و همچنین بانک‌ها انجام گرفت، با قول مساعد و تعهد مدیر پروژه نیز پایانه محصولات کشاورزی استان فارس در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ باید افتتاح و به بهره‌برداری برسد در غیر این صورت با عوامل مربوطه به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه ما در برابر بخش کشاورزی مسئول هستیم، گفت: مدیر پروژه موظف است هر هفته گزارش کار مکتوب به این کمیسیون و مدیران جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر مجموعه‌ها ارائه دهد تا هیچ بهانه‌ای از جانب مسئولان و سرمایه‌گذاران پروژه باقی نماند و قطعا این مهم در ادامه به صورت جدی رصد خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه دلالان به زودی باید از بازار محصولات کشاورزی خداحافظی کنند، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این پایانه صادراتی محصولات کشاورزی کشاورزی در استان فارس بستر مناسبی برای تعاملات اقتصادی به ویژه در زمینه حذف واسطه‌ها ایجاد خواهد شد که شرایط بهتر اقتصادی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند.

این صحبتها البته مربوط ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ یعنی دو سال پیش بود و اینک بعد از ۲ سال از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی پرسیده می شود:

۱-دلالان کی  از بازار محصولات کشاورزی استان فارس خداحافظی می کنند؟

۲- ۲۲ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ که وعده داده بودید اکنون دو ساله شد. پایانه صادراتی فارس در منطقه ویژه اقتصادی شیراز بیست و دوم بهمن امسال افتتاحش می کنید؟

۳- با توجه به اعلام سازمان جهاد کشاورزی مبنی کاهش ۱۳ درصدی  رشد وزنی صادرات محصولات فارس در سال ۱۴۰۱ با تداوم وضعیت سازمان جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۲ ، اکنون وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان فارس چگونه است؟

۴- با توجه به اینکه در سال ۸۶ کلید صدور مجوزهای لازم برای خرید زمین و شروع عملیات اجرایی پایانه صادراتی فارس زده شد و حتی طرحی با عنوان طرح هدایت صادرات با هدف توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی استان که یک بخش از آن نیز صادرات‌ هوایی بار بود، برای استان تعریف شد.این طرح در همان ابتدای اجرا منجر به ساخت سردخانه‌ای در فرودگاه شیراز توسط بخش خصوصی شد و……. دقیقا برای مردم و کشاورزان و رسانه ها تبیین کنید ورود مسئولان استان فارس در دو سال گذشته به این موضوع به کجا رسیده است؟

۵-در حالی که مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با رسانه ها در تیرماه سالجاری اعلام کرد پایانه‌های صادراتی فارس شامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی شهرستان شیراز، پایانه صادراتی محصولات کشاورزی شهرستان فسا و پایانه صادراتی عام شمال استان واقع در شهرستان اقلید می‌شونددرباره آخرین پیشرفت فیزیکی این پایانه‌ها بیان کرد: چندین پروژه پایانه صادراتی در استان در حال اجراست که اگر این پایانه‌ها به بهره‌برداری برسند قطعا می‌توانند کمک شایانی به افزایش حجم صادرات کنند. یکی از این پایانه‌ها در شهرستان فسا واقع شده که پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد دارد و امیدواریم این پایانه در سال جاری به بهره‌برداری برسد وادامه داد: ۲ پایانه صادراتی هم در شیراز در حال ساخت هستند که از پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۳۰ درصد بهره می‌برند و مجوزی هم برای احداث پایانه‌ای در شهرستان اقلید اخذ شده و قرار است که این پایانه در مدت زمان کوتاهی ساخته شود و در مدار بهره‌برداری قرار گیرد. اکنون و در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی گزارش شفاف پیشرفت های این پروژه ها را منتشر نمائید؟

۶- با توجه به اینکه بر اساس گفته های مسئولان جهاد کشاورزی بیش از ۵۰ درصد از محصولات استان فارس از طریق گمرکات مرزی مانند هرمزگان، بوشهر و حتی خوزستان در حال انجام است  و در لیست طرح های افتتاحی بخش کشاورزی استان فارس در دهه فجر امسال نیز خبری از افتتاح این پروژه ها که حداقل پایانه‌های صادراتی فسا میبایستی علیرغم اعلام پیشرفت ۹۰ درصدی در تیرماه سال ۱۴۰۲نیست؟

۷- آیا نماینده مردم شریف داراب و زرین دشت و  رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس توضیحی برای ادامه این وضعیت دارند؟

بدیهی است پوشیدن کت و شلوار یکدست و یکرنگ در مراسمات رسمی و دادن وعده های رنگارنگ نمی تواند به حل مشکلات پیچیده و رنج های تولید کننده های بخش کشاورزی استان فارس کمکی می کند و جا دارد استاندار محترم استان فارس اکنون از متصدیان امور کشاورزی استان بخواهند نتیجه اقدامات خود را شفاف به آگاهی مردم شریف استان فارس برسانند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷

بله بشینین تا دلالها خداحافظی کنن این اعصاب وسلامتی مردمه که داره باجسمشون خداحافظی میکنه.

آخرین اخبار