چاپ کد خبر: 142716
18 اردیبهشت 1403

راهکارهای جلوگیری از ترک ‎‌خوردگی چرم + نحوه ترمیم آن

چرم یک محصول با دوام و کلاسیک است که عمر بسیار بالایی دارد.البته این عمر بالا به عوامل بسیاری بستگی دارد.در ادامه این مطلب به شما شیوه جلوگیری از ترک خوردن چرم و نحوه ترمیم آن را می آموزیم.

جلوگیری از ترک خوردن چرم

دلایل ترک خوردن چرم

از جمله دلایلی که باعث می شود کیف و کفش چرم ترک بخورد و ظاهر زیبای خود را از دست بدهد عبارت اند از :

تاثیرات محیطی:

تغییرات دما و رطوبت محیط، می‌تواند باعث ترک خوردن چرم شود. در دماهای بسیار سرد، چرم خشک شده و ترک برمی دارد و در دماهای بسیار گرم نیز ممکن است چرم حالت خمیری و نرم به خود می گیرد و ترک برمی دارد.

عوامل شیمیایی:

استفاده از مواد شیمیایی مانند تمیز کننده‌ها، قلیایی‌ها و اسیدها بر روی چرم می‌تواند باعث ترک خوردن آن شود.

استفاده نامناسب:

استفاده نامناسب از چرم، مانند انجام فعالیت‌های سنگین با کفش‌های چرمی یا قرار دادن اشیاء سنگین بر روی سطح چرم، می‌تواند باعث ترک خوردن کیف و کفش چرم آن شود.

عدم مراقبت و نگهداری مناسب:

عدم تمیز کردن و مراقبت مناسب از چرم می‌تواند باعث آسیب دیدن چرم شود.این کار برای دارندگان بوت چرم زنانه بسیار مهم است.

کیفیت پایین چرم:

بسیاری از اوقات نیز مشکل از چرم خریداری شده است که کیفیت پایینی دارد. برای این که این اتفاق پیش نیاید حتما روش های تشخیص کفش چرم طبیعی را مطالعه بفرمایید.از آنجایی که چرم ماده طبیعی است، ممکن است به مرور زمان و با عوامل محیطی و استفاده نامناسب ترک بردارد.

جلوگیری از ترک خوردن چرم

راهکارهای جلوگیری از ترک ‎‌خوردگی چرم

برای اینکه چرم خود را به درستی نگهداری کنید تا در کنار دوام بالای آن عمر مناسبی را نیز داشته باشد، باید مواردی که در ابتدا گفته شد را در نظر داشته باشید و به نکاتی که در ادامه بیان می‏کنیم عمل کنید تا محصول چرمی شما همیشه زیبا و بدون هرگونه خراش و ترک بماند. و به آسانی بتوانید راه رسم نگهداری از چرم طبیعی را رعایت کنید.

۱- کفش چرم خود را دور از نور خورشید نگاه دارید:

نور خورشید چرم را خشک و باعث شکننده شدن آن می شود با خشک شدند چرم ترک خورده و از بین می رود.

۲- جنس چرمی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید:

زمانی که از وسیله ای چرم خود استفاده نمی کنید آن را در جای خشک و خنک قرار دهید به این دلیل که کپک ها فرصت رشد روی لوازم شما نداشته و کالای چرم کیفیت خود را از دست ندهد.

۳-گاهی چرم را نم دار کنید:

اگر متوجه خشک شدن کیف و یا کفش چرم خود شدید با استفاده از روغن های مخصوص مانع از آسیب به آن شوید.

۴-استفاده از کرم یا روغن مراقبت از چرم:

برای محافظت از چرم و جلوگیری از ترک خوردن آن، می‌توانید از کرم یا روغن مراقبت از چرم استفاده کنید. این محصولات می‌توانند چرم را نرم و انعطاف‌پذیر نگه دارند و از ترک خوردن آن جلوگیری کنند.

۵- با یک لباس نم دار چرم را تمیز کنید:

تمیز نگاه داشتن چرب از گرد و خاک یکی از روش های افزایش طول عمر این متریال گران قیمت است .با یک پارچه ای نرم و نمدار سطح لوازم چرمی خود را تمیز کنید.

۶- هرگز چرم را با صابون و یا شوینده های شیمیایی تمیز نکنید:

این جنس شوینده های شیمیایی چرم را خشک و رطوبت آن را از بین می برند. در این شرایط کالای شما مقاوت سابق را نخواهد داشت و دچار ترک و سوراخ خواهد شد.

۷- چرم خیس شده را به درستی خشک کنید:

اگر هنگام رانندگی با موتور و یا پیاده روی کاپشن ، کت و.. چرم شما خیس شد هرگز ان را کنار اجاق و یا آتش خشک نکنید چرا که این اشتباه آن را بسیار ضعیف خواهد کرد. بهترین روش برای خشک کردن چرم خیس استفاده از پارچه ای خشک و البته نرم است.

۸- چرم را با روغن بچه براق کنید 

برای براق شدن چرم چند قطره روغن بچه روی کفشتان بریزید و با یک دستمال به آرامی روغن را در سراسر کفش پخش کنید. فقط حواستان باشد که این اقلام کوچکترند و به مقدار کمتری روغن بچه نیاز دارند. می توانید از همان روش براق کردن کفش و کیف برای این اقلام نیز استفاده کنید.

جلوگیری از ترک خوردن چرم

ترمیم چرم ترک خورده کفش و کاپشن

برای ترمیم چرم ترک خورده کفش و یا ترمیم چرم ترک خورده کاپشن، می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول

در اولین قدم برای ترمیم چرم ترک خورده، باید داخل آنها با روزنامه باطله  کاملا پر کنید. این کار باید به صورتی انجام شود که کفش کاملا توپر شود و هیچ گونه فضای خالی باقی نماند.

مرحله دوم

در این مرحله باید از مرطوب کننده، روغن و واکس مخصوص چرم، استفاده کرده و روی کفش خود را ترمیمی کنید. چنان چه مرطوب کننده شما مایع است آن را با براش مخصوص به قسمت های مختلف کفش برسانید.

مرحله سوم

در مرحله سوم نوبت به پرک کردن ترک ها می رسد.. برای انجام این کار که مرحله ای بسیار مهم است باید یک اسفنج بتونه را بردارید و روی ترک‌ها بمالید تا فضای بین ترک‌های چرم با بتونه پر شوند. بتونه‌ها و یا پرکننده‌های چرم، می توانند ترک ها با عمق متوسط را بپوشانند. برای انجام این کار اسفنج را به صورت ضربه ای روی کفش بزنید.

مرحله چهارم

بعد از این که کفش‌ها را بتونه زدید زمان آن است تا کفش ها به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خشک شوند.اجازه دهید تا بتونه به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه کاملا خشک شود. البته این زمان وابسته به عمق ترک می تواند بیشتر و یا کمتر باشد.

مرحله آخر

قدم آخر برای ترمیم چرم ترک خورده صاف کردن بتونه‌ها با سمباده است. این کار نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد و بعد از اتمام این کار با دستمالی خشک، گرد و غبار را از روی کفش پاک کنید. در نهایت با زدن یک واکس می توانید کفش چرم خود را مثل روز اول و حتی براق تر و زیباتر تحویل بگیرید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار