چاپ کد خبر: 111199
19 اردیبهشت 1402

روش باورنکردنی مالکان برای دادن خانه به مستاجران درمانده در شیراز / نماینده مجلس:بازار به صورت کامل رها شده است !

مشاوران املاک شیراز معتقدند امسال اجاره‌ خانه چندین درصد افزایش یافته است و هنوز هم فصل جابه‌جایی‌ اجاره‌نشین‌ها نرسیده است.
مسکن 4

به گزارش اول فارس به نقل از ایلنا، رصد فایل‌های اجاره نشان می‌دهد سال سختی پیش روی مستأجران است؛ در روزهایی که ملک در شیراز قیمت‌های سرسام‌آوری دارد خرید آن به ویژه برای جوانان با سختی‌هایی همراه شده است.

بسیاری از خانوارهایی که سال گذشته در مرکز و پیرامون شهر اجاره نشین بودند امسال با اجاره بهای سال گذشته  به حاشیه شهر رانده خواهند شد.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه  دو سه ماه بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم رئیس مجلس با همکاری دولت طرحی را مبنی بر ضابطه مند شدن میزان اجاره بها استارت زدند، می گوید: از همین رو کمیسیون عمران مجلس بررسی هایی در این مورد انجام داده است که در آینده ای نزدیک به صحن علنی مجلس می آید.

علیرضا پاک فطرتبا اشاره به اینکه شوربختانه قیمت گذاری ها و طرح ها در کنترل اجاره بهای خانه تاثیر زیادی ندارد، می افزاید: متاسفانه با قانون نمی توان میزان اجاره بها را تعیین کرد.

وی با بیان اینکه پارامترهایی مانند محله ، کوچه، آپارتمان و یا خانه، طبقه  ، نوع همسایه، امکانات، حضور مالک در ساختمان  و … در تعیین میزان ارزش اجاره بها خانه ها نقش پر رنگی دارد، ادامه می دهد:  تمام این عوامل وضعیت را برای کنترل و تعیین قیمت ها دشوار می کند.

شرایط دشوار ضابطه مند شدن اجاره بها

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه دولت در موضوع مسکن مصالح ساختمانی را بدون حساب و کتاب به مردم می فروشد، بیان می کند:  دولت هر طور که بخواهد محصولات و مواد اولیه مسکن مانند سیمان، آهن و ….. به مردم می فروشد.

عضو کمیسیون آموزش با اشاره به اینکه قیمت و نرخ عوارض نوسازی، انشعابات، و مجوزها ضابطه مند نیست، می افزاید: در این شرایط ضابطه مند شدن اجاره بها امری بسیار دشوار است.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه در زمینه منازل اجاره نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم، می گوید: در گذشته مالکان خانه نگاه بهتری به مستاجران داشتند و منازلشان را با قیمت های کم و ارزان به افراد و خانواده های موجه اجاره می دادند و بعضا شاهدیم که حتی از افراد پول هم دریافت نمی کردند.

پاک فطرت در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی نیاز است تا مردم در این بحران تورم و گرانی ها بیشتر همدیگر را درک کنند، می گوید: در نقطه مقابل مستاجران هم باید از امانتی که در اختیار دارند به نحو احسنت مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه افزایش تولید مسکن یکی از راهکار های مهم در حوزه مسکن است، می افزاید: زمانی که تعداد مستأجران بیشتر از مسکن است طبیعی است که قیمت اجاره بها گران شود و در این شرایط عده ای از پرداخت اجاره با مشکل مواجه می شوند.

عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه در صورتی که دولت خواستار ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در حوزه مسکن است باید میزان ساخت منازل را افزایش دهد، بیان می کند: در شرایط فعلی نیاز است تا طرح آمایش سرزمین جهت جلوگیری از مهاجرت از روستاها به شهرها هرچه زودتر وارد مرحله عملیاتی شود.

مشکل مسکن در کلانشهر ها مشهود است

وی با بیان اینکه دولت باید به اندازه کافی در شهرهای کوچک و متوسط اقدامات مناسبی در حوزه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی انجام دهد، ادامه می دهد: در حال حاضر مشکل مسکن در کلانشهر ها به شدت مشهود است.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه در حال حاضر بازار به صورت کامل رها شده است و قیمت مواد غذایی و پوشاک در شهرهایی مانند شیراز یکسان نیست، بیان می کند: اختلاف قیمت مواد غذایی در شهری مانند شیراز بیانگر این موضوع است که تسلطی بر بازار موجود نیست و دولت و حاکمیت باید به صورت جدی بر کنترل بازار ورود کنند.

املاک

 قیمت های نجومی اجاره بها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز هم در ادامه با بیان اینکه مقرر شده که مالکان میزان رهن و اجاره را طبق مصوبه و حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش دهند، می گوید: در حال حاضر مالکان قیمت منازلشان را هرگونه که دوست دارند به مردم و مستاجران اعلام می کنند.

شهرام نامداری  با اشاره به اینکه مالکان به دلیل اینکه حق بنگاه نپردازند منازلشان را در سایت دیوار به رهن و اجاره می گذارند، می افزاید: در حال حاضر مالکان قولنامه ها را با یک کاغذ می نویسند و مورد پذیرش مراجع قضایی هم قرار می گیرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با بیان اینکه میزان رهن و اجاره بر اساس عرضه و تقاضا انجام می شود، می افزاید: در این شرایط مشاوران املاک فقط واسطه هستند و تمام امور از طریق سایت دیوار انجام می شود.

نامداری با بیان اینکه فضای مجازی و سایت دیوار نقش واسطه گری را در حوزه رهن و اجاره ایفا می کنند، بیان می کند: در حال حاضر قیمت اجاره در بعضی از نقاط شهر شیراز به حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان رسیده است و در پائین ترین نقاط شهر هم حدود دو میلیون تومان است.

فال حافظ امروز ۲۳ اردیبهشت با تفسیر زیبا و دقیق


نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس جمعه , ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۴۳

سلام و درود یه مستاجر بدبخت هر سال باید حداقل فکر صد میلیون باشد تا بتونه یه سوییت یا آپارتمان تک خواب رهن کنه خوب این مستاحر بدبخت تا کی باید رجز بکشه که بتونه صد میلیون این تازه حداقل مبلغ هست جور کنه بده صاحب خونه و خونه رو رهن کنه از مسئولین خواهشمندم که به این مسئله رسیدگی کنن و حداقل مبالغ رهن رو پایین بیارن تا مستاجرین بتونن یه نفسی بکشن و صاحب خونه ها هم یکم رحم و مروت داشته باشن که مستاجر بدبخت از کجا باید جور کنه خودشون رو بذارن جای مستاجرین مخصوصا منطقه چهار که قیمتاش خیلی نجومی شده و الکی بالا بردن یه نفر حداقل به این مسائل رسیدگی کنه و جلو این قیمتای نجومی گرفته بشه من خودم مستاجرم و باید دو ماه دیگه حداقل صد میلیون بذارم رو رهن خونم خوب از کجا بیارم صد میلیون بدم

آخرین اخبار