چاپ کد خبر: 111729
25 اردیبهشت 1402

سیب سیاه آرکانزاس ، میوه ای کمیاب با ماندگاری بسیار طولانی که فورا نباید خورده شود

یک بعدازظهر پاییزی را تصور کنید که در باغچه تان به چیدن سیب گذرانده اید. در حین پرسه زدن در باغ، نگاهت به سیب ها چنان عمیق فرو می رود که به نظر می رسد از یک افسانه بیرون آمده اند. شما به صورت انعکاسی دست دراز می کنید و یک گوی مسحور کننده را می چینید و پوست مومی و صاف آن را روی کف دست خود فشار می دهید. با خوردن یک لقمه، یک تکه میوه ترش و سفت پیدا می کنید.

سیب سیاه آرکانزاس 2 1

نویسنده: هوشنگ جهانبخش

به گزارش اول فارس ،پرورش دهندگان برای اولین بار این نژاد را در سال ۱۸۷۰ در باغی در مقر شهرستان بنتونویل کشف و پرورش دادند. آرکانزاس یک اقتصاد حول محور تولید سیب ایجاد کرد و در طول دهه ۱۹۲۰، ۱۵ تا ۲۰ درصد محصول این ایالت را رقم سیاه همنام آن تشکیل می داد که تصور می شد از نوادگان سیب وینزپ باشد. اما هجوم پروانه ها که مدیریت پرهزینه و شروع رکود بزرگ را ایجاب می کرد، ضربه مهلکی به تولید تجاری بود.

خانواده‌ها از درختان سیب سیاه آرکانزاس در حیاط خانه‌های خود نگهداری می‌کردند، اما عرضه آن به آشپزی خانگی، از جمله پختن میوه‌های ماندگار در کیک‌ها و شیرینی‌ها کاهش یافت. امروزه این گونه بین ۳ تا ۵ درصد از تولید سیب ایالتی را تشکیل می دهد. در دهه گذشته، سرآشپزهای محلی با علاقه دوباره به میوه‌ها روی آورده‌اند و از محصول میراثی برای افزودن عنصری منحصربه‌فرد به همراه‌های گوشت، پر کردن پای و جفت پنیر استفاده کرده‌اند.

میوه سیب سیاه آرکانزاس 6

سیب سیاه آرکانزاس گونه ای کوچک تا متوسط است که به طور متوسط ۵ تا ۷ سانتی متر قطر دارد و شکلی گرد تا مخروطی با شانه های صاف دارد. پوست سیب ضخیم، جویدنی و صاف است که با چند عدس پوشیده شده و درخشندگی مومی شکلی دارد که با ذخیره سازی بیشتر می شود. پوست همچنین دارای تکه‌های کوچکی از زنگار است که ساقه را احاطه کرده است، و سیب دارای پایه‌ای زرد مایل به سبز است که کاملاً با رنگ زرشکی تا قرمز تیره و تقریباً سیاه پوشیده شده است. بسته به قرار گرفتن در معرض آفتاب و آب و هوا، عمق رنگ در هر سیب متفاوت است و ممکن است رنگ در انبار تشدید شود. در زیر سطح، رنگ گوشت از عاج تا زرد متغیر است و دانه ریز، نسبتاً آبی و سفت با قوام ترد است. گوشت همچنین یک هسته مرکزی پر از دانه های ریز قهوه ای تیره را در بر می گیرد. سیب سیاه آرکانزاس باید قبل از مصرف برداشت و ذخیره شود. سیب سیاه آرکانزاس تازه برداشت شده اغلب بسیار سفت و دارای طعم ترش است. همانطور که میوه‌ها ذخیره می‌شوند، طعم آن به طعمی غنی و شیرین با رنگ‌های تند و رنگ‌های ظریف وانیل، عسل، دارچین، بادام و گشنیز تبدیل می‌شود. هر سیب طعم کمی متفاوت خواهد داشت و بسته به مدت زمان نگهداری و منطقه کشت، از نظر پیچیدگی متغیر است.

سیب سیاه آرکانزاس 2

سیب سیاه آرکانزاس نباید مستقیماً پس از چیده شدن از درخت خورده شود. در واقع بهترین کاری که می توانید برای یک نفر انجام دهید این است که آن را در یخچال بگذارید و تا فصل بعد فراموشش کنید. به جمع‌کنندگان بیمار میوه‌ای شیرین و سفت داده می‌شود که نت‌های گیلاس، دارچین، وانیل و گشنیز را ارائه می‌کند، اما تنها پس از چند ماه کهنه‌کردن آن در سردخانه.

سیب سیاه آرکانزاس، که از نظر گیاه شناسی به عنوان Malus domestica طبقه بندی می شود، یک گونه میراث آمریکایی متعلق به خانواده Rosaceae است. سیب‌های تیره و رنگدانه‌ای غیرمعمول در آرکانزاس کشف شدند و به دلیل طعم‌دهنده پیچیده، قابلیت‌های ذخیره‌سازی طولانی و ظاهر بصری خیره‌کننده‌شان بسیار ارزشمند بودند. سیب سیاه آرکانزاس متمایز است زیرا دارای پوست ضخیم و گوشت سفت است و به آنها اجازه می دهد تا چندین ماه در انبار نگهداری شوند. این گونه قرار نیست مستقیماً از درخت خورده شود و در واقع طعم آن هنگام ذخیره سازی بهبود می یابد. سیب سیاه آرکانزاس یک سیب محبوب در اوایل قرن بیستم بود، اما به دلیل مشکلات پیش‌بینی‌نشده تولید به سرعت از بین رفت و باعث از بین رفتن آنها از کشت تجاری شد.

در عصر مدرن، سیب سیاه آرکانزاس گونه نادری است که در مقیاس کوچک رشد می کند. سیب ها را می توان بعد از مدتی نگهداری به صورت تازه مصرف کرد تا طعم آن ملایم شود، اما این تنوع به دلیل توانایی های پخت آن به عنوان یک سیب خاص در بین علاقه مندان به سیب باقی مانده است. هنگام خرید سیب سیاه آرکانزاس، با فروشنده بررسی کنید که آیا سیب ها ذخیره شده اند یا خیر. برخی از پرورش دهندگان سیب ها را قبل از عرضه به عموم در انبار نگهداری می کنند، در حالی که برخی دیگر سیب های تازه برداشت شده را عرضه می کنند.

میوه سیب سیاه آرکانزاس 8

ارزش غذایی سیب سیاه آرکانزاس
سیب سیاه آرکانزاس منبع فیبر برای تنظیم دستگاه گوارش، پتاسیم برای متعادل کردن سطح مایعات در بدن و کلسیم برای محافظت از استخوان ها و دندان ها است. سیب همچنین ویتامین C را برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب، ویتامین A برای حفظ عملکرد سالم اندام‌ها و سایر مواد مغذی از جمله روی، آهن، ویتامین‌های K و E، منیزیم، مس و بور را تامین می‌کند. پوست رنگدانه شده سیب حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.

سیب سیاه آرکانزاس به چه دردی می خورد؟
سیب سیاه آرکانزاس یک نوع همه کاره است که در آماده سازی های تازه و پخته استفاده می شود. سیب ها برای مصرف تازه مستقیماً از درخت نیستند، بلکه آنها را برای چند ماه در انبار نگهداری می کنند تا طعمی غنی و معطر و پر از ادویه ایجاد کنند. سیب سیاه آرکانزاس دارای بافت متراکم و سفت است که به خوبی برای پخت مناسب است. سیب ها به طور سنتی در پای، چیپس، پینه دوز، پودینگ نان، کیک و نان ترکیب می شوند و گوشت آن طعم شیرین و تارت پیچیده ای را به دسرها می دهد. سیب سیاه آرکانزاس نیز در کوکی ها، سرخ کردنی ها و کوفته ها گنجانده می شود، یا آنها را در چاشنی، سوپ یا نان ذرت پخته می کنند. وقتی سیب‌ها به جوش می‌آیند، گوشت آن‌ها به کره، چاتنی یا مربای خوش طعم تبدیل می‌شود یا می‌توان از سیب‌ها برای تهیه سرکه سیب استفاده کرد. سعی کنید سیب‌های سیاه آرکانزاس را در آب بجوشانید و آن‌ها را با انواع دیگر ترکیب کنید تا یک سیب پویا ایجاد کنید. سیب ها را همچنین می توان به صورت حلقه ای یا چیپسی خشک کرد یا پس از نگهداری در انبار به صورت خام سرو کرد و طعم دهنده های شراب مانند آنها مکمل بشقاب های پنیر است. سیب سیاه آرکانزاس با مغزهایی مانند گردو، گردو و بادام، وانیل، کارامل، بوربن، ادویه جات از جمله هل، دارچین، فلفل دلمه ای و جوز هندی، گیاهانی مانند مریم گلی، آویشن و رزماری و میوه هایی از جمله زغال اخته، انار، و مرکبات سیب سیاه آرکانزاس کامل و شسته نشده حداقل ۳ تا ۴ ماه در کشوی ترد یخچال نگهداری می شود.

سیب سیاه آرکانزاس یکی از انواع سیب بود که الهام بخش قانونگذاران ایالت آرکانزاس در ایالات متحده شد تا در اوایل قرن بیستم شکوفه سیب را به عنوان گل ایالتی خود اعلام کنند. در طول این مدت، شهرستان های بنتون و واشنگتن در آرکانزاس به مناطق برتر تولید سیب در کشور تبدیل شده بودند. خطوط راه‌آهن در شهرهای مجاور ساخته شد و بازار بزرگ‌تری را برای پرورش دهندگان سیب فراهم کرد و چندین نوع سیب خاص از جمله سیب‌های سیاه آرکانزاس در بنتون توسعه یافتند. این سیب‌های بسیار رنگدانه‌دار و قرمز تیره تا بنفش به دلیل قابلیت‌های ذخیره‌سازی و طعم غنی‌شان مورد توجه قرار گرفتند و به یک گونه مورد علاقه در سراسر ایالات متحده تبدیل شدند. تا سال ۱۹۰۰، بیش از ۴۰۰۰۰ هکتار باغ سیب تنها در شهرستان بنتون، آرکانزاس وجود داشت، و بسیاری از کارخانه‌های تقطیر، سیب‌زمینی‌ها و مراکز خشک‌کن سیب برای تنوع بیشتر کسب و کار پررونق سیب تأسیس شدند.

سیب سیاه آرکانزاس همچنین در سال ۱۹۰۰ زمانی که در نمایشگاه پاریس یا Exposition Universelle، نمایشگاهی جهانی که در پاریس، فرانسه میزبانی می‌شود، جایزه اول را به دست آورد، به شهرت بین‌المللی دست یافت. نمایشگاه ۱۹۰۰ پاریس در طول چند ماه بیش از ۵۰ میلیون شرکت کننده داشت و این رویداد دستاوردهایی را که در قرن گذشته در کشاورزی، علم و فناوری به دست آمده بود، گرامی داشت.

پس از اولین حضور خود در سراسر جهان در سال ۱۹۰۰، لاو بارتون ساکن آرکانزاس از سیب سیاه آرکانزاس و چندین گونه محلی دیگر استفاده کرد تا قانونگذاران را متقاعد کند که شکوفه سیب را به عنوان گل ایالتی انتخاب کنند. در ۳۰ ژانویه ۱۹۰۱، بارتون از کاپیتول ایالت آرکانزاس بازدید کرد، به هر قانونگذار یک سیب داد و یک سخنرانی قانع کننده برای دفاع از شکوفه ایراد کرد. این جلسه موفقیت آمیز بود و در ۱ فوریه ۱۹۰۱، فرماندار جف دیویس سندی را امضا کرد که شکوفه سیب را اعلام می کرد.

سیب سیاه آرکانزاس 1

گرده افشانی
درختان سیب سیاه آرکانزاس گونه ای از سیب های سه گانه هستند. در حالی که همه سیب‌ها برای میوه‌دهی به یک شریک گرده‌افشانی در نزدیکی کاشته شده (نوع سیب متفاوت با دوره‌ی گلدهی یکسان) نیاز دارند، درخت‌های سیب تریپلوئید به دو گونه مختلف سیب برای خدمت به عنوان شریک گرده‌افشانی نیاز دارند.

این بدان معناست که برای رشد سیب سیاه آرکانزاس باید برای سه درخت سیب جا داشته باشید.

مراقبت از درخت
درختان سیب سیاه آرکانزاس در بیشتر خاک ها به خوبی رشد می کنند و در خاک هایی که زهکشی خوبی دارند رشد می کنند. این درختان حتی تا زمانی که سطح خاک دارای رطوبت ثابت باشد خاک اسیدی را نیز تحمل می کنند.

اطمینان حاصل کنید که هر جا درخت خود را بکارید گردش هوای زیادی به درخت می دهد.

میوه سیب سیاه آرکانزاس 7

نور خورشید
درخت سیب سیاه آرکانزاس مانند همه درختان سیب به یک روز کامل از نور خورشید نیاز دارد. با این حال، این درخت تا زمانی که حداقل شش ساعت یا بیشتر در روز در معرض نور مستقیم خورشید باشد، میوه می دهد.

آبیاری
درخت سیب سیاه آرکانزاس به خشکی مقاوم نیست، بنابراین احتمالاً باید در ماه‌های خشک، به خصوص زمانی که در مناطق گرم‌تر کاشته می‌شود، بارندگی منطقه خود را با آبیاری تکمیل کنید.

این درختان هر هفته به آب نیاز دارند. رطوبت خاک خود را تا حدود دو تا سه اینچ بررسی کنید. اگر تا آن عمق خشک است، باید درخت خود را آبیاری کنید.

مالچ پاشی
مالچ پاشی درختان سیب سیاه آرکانزاس در آب و هوای گرم و خشک بسیار مهم است. یک مالچ خوب از درختان شما در برابر لکه های خورشیدی در سمت آفتابی سیب محافظت می کند. مالچ کردن همچنین سیستم ریشه شما را خنک نگه می دارد و از ریزش زودرس میوه جلوگیری می کند، مشکلی رایج در آب و هوای گرم و خشک.

هنگامی که درختان خود را مالچ پاشی می کنید، کیفیت کلی خاک خود را نیز بهبود می بخشید و مقدار آب مورد نیاز در طول فصل رشد را کاهش می دهید.

هرس
هنگامی که درختان سیب خود را هرس می کنید، حتما این کار را زمانی انجام دهید که درختان خواب هستند. هرس کنید تا بتوانید تاج درخت خود را باز نگه دارید تا نور خورشید و هوا به داخل درخت گردش کند. برای انجام این کار، ساقه های عمودی و قوی را به همراه شاخه های آسیب دیده، ضعیف و مرده بردارید.

میوه سیب سیاه آرکانزاس 10

بیماری ها و مراقبت ها
سیب سیاه آرکانزاس مستعد ابتلا به دو بیماری رایج سیب است: سوختگی آتش و دلمه سیب.

می‌توانید پوست سیب را با اسپری‌های شیمیایی کنترل کنید و هرس دقیق گاهی اوقات درختی را که دچار سوختگی شده است نجات می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت های پیشگیرانه از درخت سیب، راهنمای ما را بخوانید: «زمانی که درختان سیب را اسپری کنیم».

کاربردهای رایج درخت و میوه سیب سیاه آرکانزاس
سیب سیاه آرکانزاس معمولاً برای خوردن خام پس از گذشت چند ماه از زمان رسیدن و شیرین شدن در سردخانه استفاده می شود. سیب سیاه آرکانزاس یک سیب دسر است و اغلب در دستور العمل های پینه دوز، پای و غذاهای سفره استفاده می شود.

قبل از ظهور یخچال، سیب سیاه آرکانزاس معمولا برای استفاده در آینده خشک می شد. پرورش دهندگان اولیه همچنین سیب ها را برای سرکه سیب، آب میوه یا سرکه سیب خرد می کردند. یکی دیگر از کاربردهای رایج در سال های اولیه محبوبیت این سیب، تهیه کره سیب برای سرو در ماه های بعد از برداشت بود.

درختان سیب سیاه آرکانزاس نیز زینتی هستند. با شاخ و برگ های سبز پر جنب و جوش و نگین های قرمز یاقوتی تیره، از داشتن این درخت در حیاط یا باغ خود لذت خواهید برد. درخت سیب سیاه آرکانزاس به عنوان یک درخت چشم انداز مستقل، یک درخت نقطه کانونی عالی ایجاد می کند.

میوه سیب سیاه آرکانزاس 1

سیب سیاه آرکانزاس چه طعمی دارد؟
سیب سیاه آرکانزاس یک سیب ترد و ترد است که شروع به سفت شدن می کند. بررسی‌کنندگان اولیه این سیب حتی به این نکته اشاره کردند که کیفیت سیبی را دارد که – پس از رسیدن – برای رفتن مستقیم به یک دسر آماده شده بود.

در دایره المعارف تاریخ و فرهنگ آرکانزاس، نویسنده همچنین خاطرنشان کرد که سیب مانند سیب تارت است که به آن شکر اضافه شده است. بازبین گفت که طعم عسل و حتی مقداری نت وانیلی وجود دارد. نزدیکتر به هسته، ته رنگ ضعیف اما مشخصی از بادام وجود دارد.

آشپزی
در سیب سیاه آرکانزاس، طعم های جالب تری نسبت به فوجی یا رد دلیشز وجود دارد. وقتی این سیب رسید، طعم نفیس یک سیب سفت و شیرین که دارای نت‌های دارچین، گیلاس، گشنیز و وانیل است، پاداش صبر شما خواهد بود.

خام خوردن
بهترین کار با سیب سیاه آرکانزاس این است که آنها را از درختان بچینید و چند ماه در یخچال بگذارید. شاید متوجه شوید که این سیب یکی از شیرین ترین سیب هایی است که تا به حال خورده اید.

این سیب وقتی با سینی پنیر و گوشت، در پای و دسر و در سالاد سرو شود، عالی است. سیب سیاه آرکانزاس همچنین یک سیب یا سس سیب سفت عالی است.

سیب سیاه آرکانزاس 4

کنسرو کردن / انجماد / خشک کردن
سیب سیاه آرکانزاس به چند ماه نیاز دارد تا در یخچال شما برسد. در این مدت پوست ضخیم به حفظ آن کمک می کند. در مجموع، این سیب ها حداقل برای سه تا چهار ماه نگهداری می شوند. به لطف بافت سفت، سیب سیاه آرکانزاس شکل خود را در زمان نگهداری به خوبی حفظ می کند.

اگر می‌خواهید سیب‌های سیاه آرکانزاس خود را حفظ کنید، خوشحال می‌شوید که یاد بگیرید راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید سیب‌هایتان را بتوانید، منجمد کنید و آب‌شان کنید. این راهنمای جامع از دانشگاه ایلینویز، دستورالعمل‌ها و بهترین شیوه‌ها را برای نگهداری سیب ارائه می‌دهد.

کنسرو کردن
می‌توانید سیب‌های سیاه آرکانزاس خود را به‌عنوان برش‌های سیب نگهداری کنید یا فیلینگ پای سیب درست کنید. همچنین دستور العمل های زیادی برای چاتنی و کره سیب به صورت آنلاین وجود دارد.

انجماد
بهترین راه برای منجمد کردن سیب، فریز کردن آنها در شربت شکر است که به حفظ طعم و بافت بهتر کمک می کند.

شما نمی توانید سیب ها را برای انجماد سفید کنید. در عوض، برای کنترل آنزیم های میوه باید اسید اسکوربیک اضافه کنید. اسید اسکوربیک به جلوگیری از قهوه ای شدن سیب های شما کمک می کند و ویتامین C را حفظ می کند.

میوه سیب سیاه آرکانزاس 9

خشک کردن
سیب سیاه آرکانزاس برداشت فراوانی را ارائه می دهد و اگر سیب های اضافی دارید، می توانید آن ها را کم آب کنید.

می توانید یکی از میان وعده های سیب خشک زیر را درست کنید:

برش های سیب جویدنی کلاسیک
چیپس سیب ترد
حلقه های سیب جویدنی یا ترد
سیب های جویدنی
می‌توانید سیب‌هایتان را در دستگاه آب‌گیری یا فر آب‌گیری کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار