چاپ کد خبر: 128259
21 آذر 1402

شکار ممنوع بصیران اقلید منطقه حفاظت شده اعلام شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید گفت: منطقه شکار ممنوع بصیران با پیگیری‌های سالیان گذشته و زحمات محیط بانان با ارتقای سطح حفاظتی این منطقه به حفاظت شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل وضعیت شد.

شکار ممنوع بصیران اقلید منطقه حفاظت شده اعلام شد

منطقه شکارممنوع بصیران در قسمتی از شهرستان اقلید در استان فارس محصور است. این منطقه در چهار کیلومتری شرق شهر اقلید قرار گرفته و ۱۵۰٬۰۰۰ هکتار وسعتدارد. منطقه شکارممنوع بصیران به خاطر گونه‌های نادر گیاهی و جانوری مورد حفاظت قرار گرفته و یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های حیات‌وحش ایران و استان فارس به حساب می‌آید.این منطقه از تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۷۸ به مدت ۵ سال شکار در آن ممنوع اعلام شده بود.

علی بخش نجاتی، سه شنبه افزود: ارتقای سطح حفاظتی بصیران از مطالبات مردمی و سمن های محیط زیستی شهرستان اقلید بود که خوشبختانه به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: منطقه بصیران از سال ۱۳۶۲ به عنوان منطقه شکار ممنوع شناخته شده و تحت مدیریت قرار دارد.

نجاتی اضافه کرد: نتایج برنامه سرشماری گونه های شاخص جانوری که در نیمه آذر ماه امسال و با حضور محیط بانان، کارشناسان و سمن های محیط زیستی شهرستان اقلید انجام گرفت، نشان داد، جمعیت حیات وحش در منطقه بصیران افزایش داشته است که این موضوع بیانگر امنیت زیستگاه و فراهم شدن شرایط زاد و ولد و تکثیر گونه های حیات وحش است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اقلید افزود: در این سرشماری گونه‌های شاخص مانند کل و بز، قوچ و میش، با برنامه ریزی های منظم و حضور کارشناسان، محیط‌بانان و سمن های محیط زیستی برای رشد یا کاهش جمعیت حیات وحش و بررسی کیفیت زیستگاه‌های تحت ارزیابی قرار گرفت .

نجاتی افزود: در سرشماری‌ها دستیابی به حداقل جمعیت گونه‌های شاخص، تعیین ترکیب جنسی گونه‌ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه و بررسی حفاظتی و برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح زیستگاه مورد تاکید است.

شکار ممنوع بصیران اقلید منطقه حفاظت شده اعلام شد

این منطقه با وسعت ۱۵۰٬۰۰۰ هکتار در طول جغرافیایی ′۱۰ °۵۳ تا ′۳۱ °۵۲ و عرض جغرافیایی ′۰۲ °۳۱ تا ′۳۲ °۳۰ قرار دارد.

پوشش گیاهی آن شامل: درمنه، انواع گون، خار شتر، کما، علف مار، گلرنگ، تاتوره، میخک، فرفیون، لاله واژگون، شاه تره، کلاغک، پنیرک، لاله، بنفشه و اسپند.

حیات‌وحش این منطقه را: کل وبز، قوچ و میش، روباه، آهو، پلنگ، گرگ، خرگوش، تشی، کفتار، شغال و پرندگانی چون: کبک، تیهو، دلیجه، سارگپه معمولی، بحری، بلدرچین، طرقه، چکاوک، دم جنبانک ابلق، سنقر گندمزار و انواع پرندگان مهاجر نظیر درنا، اردک و انواع مرغابی سانان تشکیل می‌دهد.

شهرستان اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

قلعه‌ی اِستخر ؛ دژ سِتبر سرزمین پارس که هر ایرانی باید ببیند[+تصاویر]

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار