چاپ کد خبر: 120650
20 شهریور 1402

شیرینی‌های خوشمزه سیستان و بلوچستان که از خوردنشان سیر نمی شوید

شیرینی‌های معروف سیستان و بلوچستان نیز تنوع زیادی دارند و اگر بخواهید در این شهر، به سراغ طعم‌های شیرین آن بروید، گزینه‌های قابل‌توجهی را پیدا خواهید کرد. شیرینی‌های این منطقه، بسیار خاص بوده و کمتر در دیگر شهر‌های کشور طبخ می‌شوند. ازاین‌روی به نظر می‌رسد که برای چشیدن طعم خوشمزه و بی‌نظیر شیرینی‌های سیستانی، باید به همین منطقه سفر کنید.

در ادامه با اول فارس همراه باشید تا برخی از بهترین شیرینی‌ های سیستان و بلوچستان را معرفی کنیم.

شیرینی‌های معروف و خوشمزه سیستان و بلوچستان

از جمله بهترین و خوشمزه‌ترین نان و شیرینی‌های سیستانی، لندو، چنگال، تجگی، چلبک و … را می‌شناسیم که علاوه بر اسامی خاص، طعم‌های متفاوتی نیز دارند.

۱- لندو

لندو

شیرینی لندو، دارای ارزش غذایی بالایی بوده و میل‌کردن چند عدد از آن، باعث خواهد شد تا احساس سیری بکنید. این شیرینی از خرما، گندم و کنجد تهیه شده و ظاهر آن به شکل توپک‌هایی کوچک است که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان میان‌وعده استفاده کرد. از آن جایی که لندو دارای ارزش غذایی مناسبی بوده و سیرکننده است، از این میان‌وعده برای سحری و افطاری در ماه مبارک رمضان نیز استفاده می‌شود.

شیرینی لندو یا خرمالندو یک نوع شیرینی محلی خوشمزه است که به خاطر مقوی بودنش، نوعی میان وعده و حتی خوراک هم به شمار می رود. طبع گرم این شیرینی آن را به یک تنقلات عالی برای روز های سرد سال تبدیل کرده است. اگر برایتان سوال شده که شیرینی لندو مال کجاست؟ باید بگویم که شیرینی لندو بیشتر در مناطق جنوب شرق کشور تهیه می شود و در واقع شیرینی لندو سوغات زابل است.

شیرینی لندو سیستان و بلوچستان از کنجد، خرما و گندم تهیه می شود و برای افرادی که نیاز به یک شیرینی مقوی اما سبک دارند و یا دانش آموزان مدرسه میتواند یک گزینه ی عالی باشد. طرز تهیه خرمالندو اصلا سخت نیست و فقط احتیاج به نصف روز زمان دارد.

درباره ی شیرینی لندو می گویند که اسکندر در عبور از یک دشت آن را مصرف می کرده که نشان دهنده ی قدمت طولانی و محبوبیت این شیرینی است. اگر تا به حال این شیرینی خوشمزه را امتحان نکرده اید و به دنبال یک شیرینی جدید و مقوی میگردید، پیشنهاد می کنیم خرمای لندو را به لیستتان اضافه کنید. و یا میتوانید این شیرینی جذاب را برای عید نوروز در منزل تهیه کنید و آن را به مهمانانتان معرفی کنید.

۲- کلوچه سیستانی

کلوچه سیستانی

کلوچه یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که همراه با چای به عنوان میان وعده و عصرانه سرو می شود. کلوچه ها معمولا به صورت مغز دار طبخ می شود که فواید زیادی دارد.کلوچه خرمایی سیستانی یکی از این کلوچه ها است که مغز آن مخلوط خرما و روغن حیوانی و دارچین است که کمی نیم پز می شود و درون خمیر قرار می گیرد و پخته می شود. به همین دلیل علاوه بر طعم خوبی که دارد بسیار مقوی و مفید است. کلوچه ها در مقایسه با شیرینی، طعم شیرینی کمتری دارند، اما بافت منسجم تری نسبت به کیک دارند.

کلوچه سیستانی، طعمی کاملا متفاوت با کلوچه‌هایی که تابه‌حال نوش جان کرده‌اید، دارد. به‌ویژه اگر شانس آن را داشته باشید که این کلوچه را داغ میل کنید، عطروطعم عالی آن را هرگز فراموش نخواهید کرد. البته پیشنهاد می‌کنیم که حتما کلوچه سیستانی خرمایی را امتحان کنید، اگرچه مدل ساده آن نیز به‌اندازه کافی خوشمزه است.

۳- چنگال

چنگال به‌عنوان یکی از نان و شیرینی‌های معروف سیستان و بلوچستان، اسم عجیبی دارد، اما طعم آن فوق‌العاده است. البته محلی‌ها این نان سنتی را با عنوان چانگال نیز می‌شناسند. نان محلی چنگال یا چانگال، با خرما و روغن حیوانی ترکیب شده و جالب است بدانید که همراه با دوغ سرو می‌شود. این نان محلی نیز از جمله خوردنی‌هایی محسوب می‌شود که در ماه رمضان، زینت‌بخش سفره‌های افطار در سیستان و بلوچستان است.

شیرینی چنگالی بلوچی

چنگال یا چانگال یکی  از خوراکی‌های جذاب بلوچی‌هاست که با نان محلی، خرما و روغن حیوانی تهیه می‌شود. جالب آنکه می‌گویند وجه تسمیه این غذا از جایی می‌آید که در تهیه آن مواد را با انگشتان چنگ می‌زنند. چنگال خوراکی‌ست که عشایر بلوچ برای پذیرایی از میهمانان خود از آن استفاده می‌کنند.

۴- تجگی

تجگی چیزی شبیه به سمنو است که در سیستان و بلوچستان به شکلی خاص و متفاوت تهیه می‌شود. برای تهیه تجگی از آب، روغن حیوانی، آرد جوانه گندم و آرد گندم الک شده استفاده می‌شود. در حقیقت ظاهر و حتی طعم تجگی شباهتی به سمنو ندارد، اما چون از همان مواد اولیه در تهیه این خوراکی سیستانی استفاده می‌شود، برخی به آن نام، سمنوی جنوبی را داده‌اند.

تجگی

طرز تهیه تجگی
ارد گندم و آرد تجگی را با مقدار کافی آب مخلوط کرده تا خمیری چسبناک که نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد بدست آید. سپس روغن را افزوده و دوباره ورز دهید تا زمانی که روغن جذب خمیر شود.
خرما را بدون هسته در روغن کمی تفت داده تا نرم شود (حرارت زیاد خرما را تلخ می کند)
نیمی از خمیر را در کف ظرف چرب شده با روغن پهن کنید، خرمای تفت دیده را به صورت برابر بر روی آن اضافه کرده و با الباقی خمیر روی آن را بپوشانید (حداقل قطر لایه خمیر یک سانت و حد اکثر ۳ سانت باشد وهر قدر بیشتر باشد نیاز به زمان بیشتری برای پخت دارد).
ظرف را داخل فر قرار دهید و به مدت بین ۵۰ تا ۶۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه پخت کنید. (با کیک پز معمولی هم قابل پخت می باشد).

۵- چلبک

نان چلبک که به نان سیستانی هم معروف است از نان های روغنی خوشمزه و محلی استان سیستان و بلوچستان می باشد و طعم و مزه اش حرف ندارد. شما می توانید این نان خوشمزه را برای صبحانه و عصرانهر درست کنید و مطمئن باشید از خوردنش سیر نخواهید شد.

چلبک

چلبک، نوعی نان جنوبی است که در روغن سرخ شده و سپس شکرپاشی می‌شود. برای تهیه این نان خوشمزه از آرد، ماست، نمک، آب و خمیرمایه استفاده می‌شود. محلی‌ها در این خطه از جنوب کشور، این نان خوشمزه و شکری را با طعمی عالی تهیه کرده و عطر آن در ماه رمضان بیش از هر زمان دیگری در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر می‌پیچد.

۶- شیرینی خرمایی

شیرینی خرمایی

شیرینی خرمایی سیستان و بلوچستان در شکل‌های مختلف تهیه می‌شود که این فرم سه‌گوش آن، بیشتر رایج است. این نان خرمایی با عطر دارچین یا بدون آن، هر دو فوق‌العاده خوشمزه بوده و توصیه می‌کنیم که حتما نوع محلی آن را امتحان کنید.

شما هم نظر بدهید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار