چاپ کد خبر: 123159
15 مهر 1402

عقب افتادن استان فارس از صنعت گردشگری /بافت تاریخی شیراز رها شده

ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮی ﻳﻜی ﺍﺯ ﭘﺮﺑﺎﺯﺩﻩﺗﺮﻳﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺍﺭﺯﺵﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺭﺍ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻭ ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ، ﺳﺎﻳﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎﻱ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮﺍﺭ میﺩﻫﺪ؛ ﺑﻪﻃﻮﺭیﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺻﻨﻌﺖ ﺍﻭﻝ ﺩﻧﻴﺎ ﻳﺎﺩ میﻛﻨﻨﺪ.

عقب افتادن استان فارس از صنعت گردشگری /بافت تاریخی شیراز رها شده

ایلنا نوشت: ایران اگر چه پتاسیل بسیار بالایی در صنعت گردشگری به واسطه آثار تاریخی و طبیعت چهار فصل برخوردار است؛  اما به‌رغم وجود جاذبه‌های بسیار زیاد این صنعت در کشور ما تقریباً هیچ جایگاهی ندارد.

استان فارس هم از این قضیه مستثنا نیست و با وجود آثار باستانی و جاذبه‌های تاریخی اما از یک برنامه منسجم برای جذب گردشگر برخوردار نیست.

برای رشد صنعت گردشگری باید زیرساخت‌های این صنعت فراهم شود تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی نسبت به این امر سوق یابند و در این میان می‌توان از تجربه کشورهای موفق در این عرصه نیز بهره برد.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس معتقد است تاکنون  هیچ برنامه مشخصی جهت توسعه و رونق  گردشگری فارس ارائه نشده است و می‌گوید: گردشگری فارس هنوز از یک برنامه منسجم  برخوردار نیست تا هر فردی که بر کرسی آن تکیه می‌زند بتواند این فرصت‌ها را شناسایی و گام‌های مثبتی پیرامون آن بردارد.

مسعود منیعاتی با اشاره به اینکه شاهد اقدامات و فعالیت‌های بخشی و مقطعی در حوزه گردشگری فارس هستیم، می‌افزاید: نبود برنامه مشخص در حوزه گردشگری باعث می‌شود تا مدیرانی که روی کار می‌آیند؛ اقدامات را بر اساس سلیقه شخصی پیش ببرند و زمانی که مدیران بعد از آزمون و خطاهای فراوان به ثبات می‌رسند صندلی را به فرد دیگری واگذار کرده و فرصت را از دست می‌دهند.

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه اگر یک برنامه کلی در صنعت گردشگری وجود داشته باشد؛ رفت و آمد مدیران هم باعث رکود این صنعت در فارس نخواهد شد، ادامه می‌دهد: مدیریت گردشگری در فارس توسعه محور نیست بلکه تقاضا محور است و گردشگری استان طبق تقاضاها حرکت می‌کند.

منیعاتی معتقد است فعالیت‌های میراث فرهنگی به تقاضاهای فعالیت آژانس‌های گردشگری، اقامتی و …. خلاصه شده است و اقدامات توسعه‌ای در دستور کار قرار ندارد و می‌گوید: به عنوان مثال شیراز به آژانس گردشگری در حوزه بافت تاریخی نیاز دارد اما متاسفانه هر فرد بدون داشتن پیشینه می‌تواند به این موضوع ورود کند این در حالی است که افراد متخصص و کارشناس که تاثیرات مناسبی را در این بخش می‌توانند رقم بزنند، کنار گذاشته شده‌اند.

عقب افتادن استان فارس از صنعت گردشگری /بافت تاریخی شیراز رها شده

لزوم تشکیل کمپانی‌های بزرگ گردشگری در فارس

این فعال گردشگری بیان می‌کند: قطعا وجود برنامه منظم در حوزه گردشگری فارس می‌تواند نقشه راهی برای بخش خصوصی و بخش حاکمیتی باشد و در نهایت منجر به توزیع ثروت مناسب شود.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در ادامه با بیان اینکه توزیع ثروت در حوزه گردشگری باعث می‌شود تا شهروندان در مقابل فرهنگ گردشگر پذیری مقاومت نکنند و همانند دیگر شهرهای توریستی دنیا رفتار کنند، می‌افزاید: توزیع ثروت در حوزه گردشگری در فارس و شیراز مناسب نیست و امکان دارد در حوزه گردشگری تنها هتل داران به یک ثروت مناسب دست یابند و دیگران همچون کارمندان هتل از آن بی بهره باشند.

این فعال گردشگری در ادامه بر لزوم تشکیل کمپانی‌های بزرگ گردشگری در استان فارس تاکید می‌کند و یادآور می‌شود: فعالیت‌های گردشگری در فارس تنها به اقامت‌های گردشگری و … ختم شده است؛ در این چرخه مردم هیچ نقشی از گردشگری ندارند و تنها شاهد ترافیک در سطح شهر هستند، جذب گردشگر باید از طریق تقاضاهای سفر انجام شود.

منیعاتی با بیان اینکه بافت تاریخی شیراز دچار یک درهم تنیدگی کالبدی و زیستی شده است که زندگی در آن جاری است، می‌گوید: وجود یک کالبد تاریخی ویژه در بافت تاریخی شیراز که متعلق به تمام مردم ایران و جهان است باعث شده تا این بافت وضعیت متفاوتی نسبت به دیگر نقاط داشته باشد.

وی  تصریح می کند: رسیدگی به مردمی که در این بافت ساکن هستند از اقدامات مهم به شمار می‌رود  اما نباید این موضوع به عنوان بهانه‌ای جهت خیابان کشی، باز کردن پهنه‌ها در این نقطه ارزشمند شهر شود.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس در ادامه با اشاره به اینکه در تمام دنیا جهت رسیدگی به امور بافت تاریخی، تمام دستگاه‌ها برنامه‌های همگون سازی دارند، می‌گوید: در دنیا همواره این اعتقاد وجود دارد که اگر مردم به دلیل تغییر نیازها از بافت تاریخی شهر مهاجرت و به دیگر نقاط شهر می‌روند نباید امکانات در این منطقه کاهش یابد و بافت تخریب شود.

عقب افتادن استان فارس از صنعت گردشگری /بافت تاریخی شیراز رها شده

پرهیز از رها شدگی بافت

این فعال گردشگری با بیان اینکه رها کردن بافت تاریخی اقدام زیبا و پسندیده‌ای نیست، می‌گوید: جهت رونق بافت تاریخی باید برنامه‌ای جهت ارزش گذاری بافت تاریخی شیراز داشته باشیم و از رها شدگی بافت بپرهیزیم.

وی بر لزوم ارائه خدمات متوازن به اهالی بافت تاریخی شیراز تاکید می‌کند و می‌گوید: قطعا مسئولان باید با ارائه خدمات متوازن به اهالی بافت تاریخی شیراز و هم سو با ساکنان دیگر نقاط شهر شیراز می‌توانند سبب طرد شدن مردم از بافت تاریخی شیراز شوند.

۱۲ عادت اشتباه و رایج که باعث پیری و زشتی شما می شود

تمیز کردن صحیح و اصولی تخته برش چوبی که باید بدانید

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس با بیان اینکه مسئولان شهری باید فعالیت‌شان در بافت تاریخی شیراز را مطابق با دیگر نقاط شهر ارائه دهند، می‌گوید: از زمان آغاز مدرنیته و حدود ۶۰ الی ۷۰ سال پیش مردم متمول بافت تاریخی به دیگر نقاط شهر مهاجرت می‌کنند که این مهم سبب می‌شود افرادی که از وضع اقتصادی نامناسبی برخوردار باشند به این بافت رو بیاورند.

طرزتهیه کوفته مرغ از غذاهای قدیمی و بسیار خوشمزه خاورمیانه ای

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر شنبه , ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰

تا افکار انجمن حجتیه ای ها که بقول شهید مطهری همان خوارج سطحی نگر زمان و ..مقدس .. در همه جای ایران نفوذ داشته باشند و بصورت پنهانی تصمیم سازی و تصمیم گیرنده باشند مسایل گردشگری و سایر مصایب مملکت سامان نمی یابد و حتی بدتر هم میشود مثل همین شرایط خالص سازی و مغزخواری و تار و مار کردن اساتید دانشگاهی علاوه بر طرد کردن نخبه ها ومتخصصین رشته های گوناگون.
در شیراز و استان فارس که وجود این طیف… از همه جای کشور بیشتر هست و امور گردشگری هم که لازمه رونق گرفتن آن تسامح و تساهل با گردشگر خارجی است که برای این گروه .. غیرقابل تحمل هست.لذا تا این افراد در تار و پود مملکت هستند هیچ‌چیز در ایران درست نخواهد شد.

آخرین اخبار