چاپ کد خبر: 112638
2 خرداد 1402

فست فود پیتزا هم باید نشان استاندارد داشته باشند؟

استفاده جعبه‌های غیراستاندارد به عنوان ظرف نگهداری پیتزا، مواد خوراکی و فست فودها، سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است تا جایی که مدیرکل استاندارد فارس بر اجباری بودن استاندارد جعبه‌های پیتزا تأکید کرد و نسبت به جمع آوری جعبه‌های غیراستاندارد هشدار داد.

بسته بندی پیتزا و ویژگی انواع جعبه پیتزا را بشناسید

به گزارش بهداشت و سلامت اول فارس ، طراحی استاندارد و مناسب جعبه پیتزا به‌منظور جلوگیری از خراب‌شدن مواد غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. امروزه جعبه و بسته بندی پیتزا افزون بر رعایت اصول بهداشتی و حفظ کیفیت تولید می‌تواند هنگام غذا خوردن بر قضاوت مشتری تأثیر مثبت یا منفی بگذارد.

در حال حاضر جعبه‌های پیتزایی که علامت استاندارد دارد به معنای آن است که نظارتی از سوی استاندارد بر آن‌ها اعمال و آزمون‌های میکروبی و فیزیکی در روند تولید از مواد اولیه و مسیر تولید گرفته شده است و هیچ خطری برای مصرف کننده ندارد.

از آنجایی که جعبه های بسته بندی پیتزا مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند لذا تولید و توزیع آنها می‌بایست با علامت استاندارد صورت پذیرد و چنانچه جعبه فاقد علامت استاندارد باشند برای مصرف کننده می‌تواند خطرناک باشد.

اگر جعبه‌های پیتزا یا هر نوع مواد غذایی دیگری از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و مجوزهای بهداشتی را دریافت نکرده باشد، ممکن است حامل میکروب‌های مختلف باشد که این آلودگی به درون غذا منتقل شود.

اداره‌کل استاندارد فارس نیز بارها بر اهمیت نظارت بر فست‌فودی ها و رستوران‌ها تأکید کرده و بازرسی‌های ویژه با هدف تأمین سلامت ، بهداشت و ایمنی جامعه و مصرف کنندگان را در دستور کار قرار داده است. این در حالیست که رهبر معظم انقلاب نیز وقتی صحبت از رشد تولید می کنند، تأکید بسیار جدی بر کیفیت دارند و مبنا را کیفیت، مرغوبیت و قابلیت رقابت پذیری محصولات در بازارهای داخلی و خارجی می دانند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران هم هدف این سازمان را کمک به رشد تولید کیفی در کشور می‌داند و معتقد است این سازمان به نیابت از مردم، وکالت از دولت، مدعی العموم کیفیت ملت است و عبور از حق مردم خط قرمز این سازمان است. بدون شک تولید باکیفیت می تواند به افزایش تولید، درآمد، صادرات و تقویت زنجیره تولید بیانجامد و به همین دلیل بر این مساله تاکید خاص داریم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار