چاپ کد خبر: 140172
25 فروردین 1403

غار آویشو شما را به تفریحی هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی دعوت می کند

استان گیلان با داشتن طبیعت بکر و زیبا، جنگل‌های سرسبز و تماشایی و جاذبه های تاریخی متعدد خود از مقاصد گردشگری شمال کشور است که گردشگران و مسافران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. تالاب «انزلی»، پارک جنگلی «سراوان»، روستای «ماسوله»، قلعه «رودخان» در فومن، از جمله دیدنی‌های این خطه از سرزمینمان است. غار آبیشو نیز یکی از جاهای دیدنی استان گیلان است که در شهرستان ماسال و در منطقه‌ای کوهستانی در میان جنگل‌های «شاندرمن» قرار دارد.

غار آویشو 5 1
در این مقاله، اول فارس قصد دارد شما را به یک غارنوردی هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی دعوت کند؛ پس با ما در سفر به شمال کشور و غارنوردی در غار شگفت‌انگیز آویشو همراه باشید.

اغلب در فیلم‌ها یا در داستان‌ها، غارها مکان‌هایی مخوف معرفی و توصیف می‌شوند. در بسیاری از فیلم‌های ترسناک صحنه‌هایی تاریک و هراس‌انگیز از غارها با موجودات عجیب و غریب، صداهای گوش خراش خفاش‌ها و عنکبوت‌هایی که روی دیواره‌های آن در حرکت هستند نشان داده می‌شود. اما آیا براستی این جهان‌های جای گرفته در دل زمین و کوه‌ها چنین ترسناک هستند؟ یا همه‌ این‌ها ناشی از تخیلات آدمی، به‌دلیل ناشناخته بودن غارها است؟ اما شاید با سفر به اعماق غارها و کنجکاوی و تلاش برای پی بردن به اسرار نهفته در دل آن‌ها، پرده از زیبایی‌های خفته در این مکان‌ها بردارد و نظر و دیدتان را نسبت به آن‌ها تغییر دهد.

آبیشو یکی از همین غارهای زیبا است که در ادامه با این غار شگفت‌انگیز آشنا می‌شویم.

هرآنچه می‌خواهید درباره غار آویشو بدانید:

111
غار آویشو کجاست؟

شهرستان ماسال که در قدیم به آن رودکنار می‌گفتند، در استان گیلان قرار دارد. فاصله‌ ماسال تا شهر رشت ۵۰ کیلومتر و در شمال غربی آن واقع است. این شهر از دو بخش شاندرمن و مرکزی تشکیل شده است. از نظر جغرافیایی ماسال از سه ناحیه جلگه‌ای، کوهپایه‌ای وکوهستانی تشکیل یافته و مهم‌ترین ارتفاعات آن «تورشوم» ، «شاه معلم»، «ریسبند» و رودهای مهم آن «ارس نیک»، «در آن بر» و «میله سرا» است.

غار آویشو از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی ماسال است که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن و در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد. در ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها آویشو نام دارد که در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا و بین مناطق «تائی بنه»، «انده چو» و «خماسون» در بستر درهای کم آب جای گرفته است.

چرا این غار، آبیشو نام دارد؟

غار آویشو 2 1
‌ آبیشوی، آویشو، آویشوی از نام‌های مختلف این غار است که به زبان تالشی است و به معنی محل فرورفتن آب است. گفته می‌شود این غار نام خودر از چشمه‌ای که در نزدیکی آن قرار دارد، گرفته است.

آبیشو، زیبای خفته

داستان معروف شدن غار آویشو از آنجا شروع می‌شود که سال‌های پیش افراد بومی این منطقه این غار را کشف می‌کنند و چه کسی می‌داند، شاید این آویشو بود که دیگر دلش می‌خواست زیبایی‌هایش را به رخ طبیعت بکشد و همه را برای تماشای شگفتی‌هایش دعوت کند. سن این غار به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد و زمین‌شناسان می‌گویند از عمر آن ۷۵ میلیون سال می‌گذرد. این غار در مجاورت سنگ‌های دگرگونی کمپلکس شاندرمن که بقایای دگرگون شده از پوسته‌ اقیانوسی «پالئوتتیس» به شمار می‌روند جای گرفته است و همین بر زیبایی آن می‌افزاید. این غار آهکی که از لحاظ زمین شناختی جزو اشکال کار دستی در سنگ‌های کربناته به شمار می‌رود در اثر عملکرد آب‌های جاری  روی این سنگ‌ها در مدت زمان بسیار طولانی شکل گرفته است.

غار آویشو 9 1

مشخصات غار آویشو:
ارتفاع دهانه اصلی از سطح دریا: ۱,۴۶۰ متر
تعداد دهانه غار: ۱ دهانه
ارتفاع دهانه‌ غار: حدود ۱۹ متر
عرض دهانه‌ غار: حدود ۱۴ متر
طول غار: ۷۴۰ متر
عمق غار: ۱۵۰ متر
جانداران داخل غار: دو گونه متفاوت از خفاش، حلزون، پشه، آبدزدک
تاکنون غارنوردان و کوه نوردان، حدود دو هزار متر از ژرفای شگفت‌انگیز این غارشگفت‌انگیز را پیمایش و کشف کرده‌اند. این غار در سال ۱۳۸۹ با شماره‌ ثبتی ۹۰ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

غار آویشو 9 1

دیدنی‌های درون غار

آویشو غاری آهکی و آبی است که در آن هفت چشمه و جریان آب رودخانه‌ای وجود دارد. به‌گونه‌ای که از ابتدا تا انتهای غار جریان آب دیده می‌شود و دارای ۹ حلقه چاه اصلی و یک حلقه چاه فرعی است. در این غار تا چشم کار می‌کند، اشکال متنوع آهکی منحصربه‌فرد خواهید دید. این اشکال در نتیجه‌ حل شدن سنگ‌های آهکی در آب ایجاد شده‌اند.

قندیل‌ها از جمله دیدنی‌های این غار هستند که به‌صورت ستون‌هایی یا از سقف آویزان‌اند یا در کف قرار دارند و در مورد شکل‌گیری این قندیل‌ها که در واقع رسوبات آهکی هستند، جالبه بدانیدکه اکثر غارها در صخره‌های آهکی و گچی شکل می‌گیرند و این صخره‌ها دارای کربنات کلسیم‌اند و اسید می‌تواند آن‌ها را به‌راحتی در خود حل کند. در هنگام بارندگی، قطرات باران دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب می‌کنند و موجب اسید شدن آب می‌شوند که می‌تواند سنگ های آهکی را در خود حل کند. بنابراین وقتی آب آهک دار، قطره قطره از سقف غار می‌چکد و بخار می‌شود رسوبات آهکی آن باقی می‌ماند و تشکیل این قندیل‌های تماشایی را می‌دهد.

غار آویشو 4 1

نکته‌های ایمنی برای بازدید از غار آویشو

در هنگام غارنوردی در این غار توجه داشته باشید که بعضی از چاه‌ها جهت کارگاه رول کوبی شده‌اند. تعدادی از چاه‌ها به سبک سنگ‌نوردی قابل فرود و صعود هستند. هنگام ورود به غار باید به حجم ورودی آب دقت و در فصل بارندگی و بالا آمدن سطح آب به‌دلیل جاری شدن سیل از پیمایش صرف‌نظر کنید.

در بازدید از غار آویشو چه وسایل و تجهیزاتی با خود ببریم؟

غار آویشو 12 1

برای بازدید از آویشو باید مجهز باشید و وسایل مورد نیاز برای یک غارنوردی ایمن را به‌همراه داشته باشید. از جمله تجهیزات مورد نیاز عبارت‌اند از:

چکمه، لباس یکسره ضدآب، ست ابزار صعود و فرود SRT، کارابین پیچ و تسمه جهت ایجاد کارگاه طبیعی، طناب جهت چاه‌های اصلی: چاه اول شش متر، چاه دوم سه متر، چاه سوم هفت متر، چاه چهارم هشت متر، چاه پنجم ۱۰ متر، جاه ششم ۹ متر، چاه هفتم پنج متر، چاه هشتم ۱۲ متر و چاهک نهم دو متر است.

دیدنی‌های دیگر ماسال
پیشنهاد می‌دهیم در سفر به شهر ماسال از سایر جاذبه‌های دیدنی این شهر بازدید کنید. با سفر به این منطقه علاوه بر دیدن غار آویشو، می‌توانید به مناطق جنگلی طلا سکو، آری دول و چسلی سفر کنید و از ییلاق‌ های ماسال مانند شالما، رشته پشته، خشکه دریا و مکان‌های تاریخی همچون منطقه‌ باستانی اسبه ریسه با غارهای متنوع و صخره‌های بلند، منطقه باستانی درخانه و ییلاق باستانی سنگ بست، دره خون و بقعه متبرکه سبز قبا نیز بازدید کنید.

b7f4a9b6 9a8f 40e1 8699 9609f4198d0c

همچنین گردشگاه جنگلی ریزه‌مندان، آبشار چسلی، آبشار رامینه، بیلگاه دون، دشت النزه، اولسبلنگاه، خندیله پشت و منطقه یادمانی مشهد میرزا که محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است نیز از دیگر مکان‌های این شهر است. اگر هم دوست داشتید سری هم به بازارهای هفتگی و محلی ماسال بزنید، سه‌شنبه بازار آن را فراموش نکنید.

چطوری به غار آویشو برویم؟

در مسیری که به‌سمت غار آویشو می‌روید، جنگل‌های سرسبز، با مناظر چشم‌نواز و چشمه‌های دیدنی وجود دارد که از رانندگی خسته نمی‌شوید. این غار در نزدیکی روستاهای «چاله سرا» و «انده چر» قرار دارد و برای رسیدن به آن باید خودتان را به شاندرمن برسانید و سپس به‌سمت روستای سیاه مرد و از آنجا به روستای چاله سرا بروید و بعد از کنار بقعه‌ «درویش شاه امیر»، راه غار را در پیش بگیرید. مسیر دیگر آن است که از شاندرمن به روستای بنه سرا و سپس روستای چاله سرا حرکت کنید سپس از بقعه‌ شاه امیر به سوی غار بروید.

غار آویشو 8

غار آویشو کجاست؟
غار آویشو در استان گیلان، در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن و در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد.
در بازدید از غار آبیشو چه وسایل و تجهیزاتی با خود ببریم؟
در بازدید از غار آبیشو باید به وسایل کامل غارنوردی مجهز باشید، ابزاری نظیر چکمه، لباس یکسره ضدآب، ست ابزار صعود و فرود SRT، کارابین پیچ و تسمه جهت ایجاد کارگاه طبیعی و طناب جهت چاه‌های اصلی.

غار آویشو 1

چگونه به غار آویشو برویم؟
برای رسیدن به غار آویشو باید خودتان را به شاندرمن برسانید و سپس به‌سمت روستای سیاه مرد و از آنجا به روستای چاله سرا بروید و بعد از کنار بقعه‌ «درویش شاه امیر»، راه غار را در پیش بگیرید. مسیر دیگر آن است که از شاندرمن به روستای بنه سرا و سپس روستای چاله سرا حرکت کنید سپس از بقعه‌ شاه امیر به سوی غار بروید.

غار آویشو 11

آبیشو به چه معنا است؟
آبیشو در زبان تالشی به‌معنای محل فرورفتن آب است. منبع: کجارور

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار