چاپ کد خبر: 112766
3 خرداد 1402

فشل‌ترین ادارات استان فارس: میراث فرهنگی در پیچ و خم مدیریت ناکارآمد/مماشات ممنوع

استان فارس مهد تاریخ و تمدن و پایتخت فرهنگ و هنر ایران است، استانی که بُعد گردشگری‌اش به‌واسطه فراوانی آثار تاریخی و باستانی، اماکن مذهبی، آبشارهای طبیعی، طبیعت بکر و زیبا و سایر جاذبه‌ها می‌تواند تحول‌آفرین باشد اما سال‌هاست در پیچ و خم بی‌تدبیری مدیرانی جا مانده است که تا کنون نتوانسته‌اند آنگونه که باید از قِبل بال گردشگری، این استان را به پرواز درآورند.

خبرگزاری فارس از شیراز در گزارشی با عنوان”مدیریت ناکارآمد مجموعه میراث فرهنگی استان فارس و سرمایه‌هایی که بر باد می‌رود! ” به شرح زیر چنین نوشت: سازه‌های سعدی در حال فرو ریختن است، برق مجموعه‌های حافظ و سعدی قطع می‌شود، دیواره‌های میراث جهانی تخت جمشید در غیاب نظارت متولیان لگدمال می‌شود.

هنرمندان نادیده گرفته می‌شوند، به سوالات رسانه‌ها پاسخ داده نمی‌شود، میلیاردها تومان برای برخی پروژه‌های مهندسی نشده هزینه می‌شود و  ده‌ها اتفاق ریز و درشت دیگر که نشان می‌دهد میراث فرهنگی فارس یکی از فشل‌ترین ادارات استان فارس است.

میراث فرهنگی استان فارس

استان فارس مهد تاریخ و تمدن و پایتخت فرهنگ و هنر ایران است، استانی که بعد گردشگری‌اش به‌واسطه فراوانی آثار تاریخی و باستانی، اماکن مذهبی، آبشارهای طبیعی، طبیعت بکر و زیبا و … می‌تواند تحول‌آفرین باشد اما سال‌هاست در پیچ و خم بی‌تدبیری مدیرانی جا مانده است که تا کنون نتوانسته‌اند آنگونه که باید از قِبل بال گردشگری این استان را به پرواز درآورند، تاجایی که هنرمندان هم از این وضعیت نابسامان گلایه دارند.

محمدمجتبی آتش‌باز با نام هنری (میرزا حکاک ) یکی از هنرمندان کاربلد و نامی این دیار است که با مدرک دکترای هنر و معماری سنتی و با نشان درجه یک هنری سالهاست خود را وقف خلق آثار هنری در این شهر و دیار کرده است.

وضعیت میراث فارس نابسامان است

وی در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی در هفته گرامیداشت میراث فرهنگی  گفت: وضعیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، وضعیت نابسامانی است.

او به جایگاه والای فارس در حوزه تمدن، مذهب، گردشگری و ابنیه تاریخی اشاره و اذعان کرد: بنده بیش از ۲۵ سال است که در بالاترین رده صنایع دستی کشور در حال فعالیت هستم اما تا کنون جز برند میرزا  هیچ برندی نداریم که با دامنه ملی و بین‌المللی به ثبت رسیده باشد. از میناکاری تا خوشنویسی از حکاکی تا جواهرسازی هیچ یک تا کنون به ثبت بین المللی نرسیده‌اند.

حکاک باشی استان فارس افزود: چگونه ممکن است آثار بنده که کارشناس ارشد موزه و خزانه آستان قدس رضوی هستم و حکاکی‌های انگشتری حضرت آقا، انگشتر حاج قاسم سلیمانی، شهید سردار همدانی و انگشتری های افراد بسیار دیگری را حکاگی کرده باشم و با امضای هنری میرزا نام خود را ماندگار کنم اما از نظرات ما بهره ای گرفته نشود.

وی با بیان اینکه عنوان کردن این مطالب به واسطه سخنان مقام معظم رهبری در عید نوروز در حرم مطهر رضوی است، گفت: حضرت آقا فرمودند جوانان ارزشی به مقوله پیشرف کشور ورود کرده و ضمن حفظ ارزش‌ها و حرمت‌ها گفتمان داشته باشند، لذا پنجره ورود ما به این مباحث به دلیل دستور مقام معظم رهبری است تا ضمن احترام و حمایت از استقرار دولت ارزشی و ولایی در کنار فضای کار هنری به بیان دغدغه‌ها نیز بپردازیم.

گردشگری و درمان دو بال پیشرفت استان فارس

میرزا حکاک اظهار داشت: بحث گردشگری و خدمات درمانی دو بال پرواز پیشرفت استان فارس هستند، دو اداره‌ای که به اذعان بنده جزء فشل‌ترین ادارات و دستگاه‌های استان به شمار می‌روند.

این هنرمند صنایع دستی که حکاکی انگشتری مضجع شریف حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) نیز هنر اوست، ادامه داد: اتفاقاتی که عید نوروز در تخت جمشید رخ داد، نشست کردن ارامگاه سعدی، هزینه‌های هنگفتی که در فیروزآباد صرف شد و سرمایه‌ها بر باد رفت، تورهای گردشگری که بدون نظارت و مدیریت با اهداف خاص سفرهایی را با نیت از بین بردن ارزش‌ها و کشف حجاب برنامه‌ریزی می‌کنند همه و همه اتفاقات افسارگسیخته‌ای است که میراث فارس را به قهقرا می‌برد.

از هنرمندان حمایتی نمی شود

وی در ادامه اذعان داشت: در بحث صنایع دستی هنرمندانی داریم که هیچ حمایتی از آنها نمی‌شود، هنرمندانی که ثبت نشان ملی دارند و می‌توان از ظرفیت آنها بهترین استفاده را برد اما انگار سیاست میراث فارس خواسته یا ناخواسته هدفش زدن این افراد که سرمایه‌های این استان هستند، است.

آتش باز گفت: بنده خود در برهه ای برای تدریس دعوت شدم اما با گذشت چند ماه از اتمام زمان تدریس هنوز حق الزحمه‌ای به من پرداخت نشده است لذا اینها ضعف‌های کلیدی است که وقتی همه آنها کنار هم جمع می‌شود عدم مدیریت کارامد مجموعه میراث فرهنگی فارس به به چشم می‌آید.

وی افزود: افراد موثر از بدنه خط می‌خورند و افراد دیگری از طریق لابی‌گری به میدان می‌آیند، بارها این دغدغه‌ها را به استاندار فارس و معاون گردشگری‌شان مطرح کرده‌ایم اما اتفاق مثبتی رخ نداده است.

از وزیر میراث می خواهیم به ساماندهی مدیریت میراث استان ورود کند

او با اشاره به سفر قریب‌الوقوع وزیر میراث فرهنگی به استان گفت: از جناب ضرغامی که خود فردی فرهنگی و ارزشی هستند تقاضا داریم که در سفر به فارس شخصا به این مساله ورود کرده و یک تصمیم اساسی برای ساماندهی مدیریت میراث فرهنگی فارس بگیرند؛ چراکه از این فضای مدیریتی آبی گرم نخواهد شد.

وی تصریح‌کرد: همچنین از نمایندگان استان فارس که منتخب مردم هستند تقاضا داریم مماشات را کنار گذاشته و اگر این سیستم مدیریتی را تایید نمی‌کنند بیایند و این فضا را تغییر دهند چراکه گاهی خلا شرایط را برای لابی‌گری فراهم می‌کند.

عکس ساعت مچی آخرین امپراتور چین در حراجی/آخرین امپراتور چین که بود؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمد شیراز شنبه , ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۴

مدیران بی لیاقت و ناکارآمد باید باید کنار زده شوند آنها فقط و فقط برای مردم و کشور در همه ی مباحث خطر آفرین هستند و سرمایه های مادی و معنوی ملت را به باد میدهند وبه تنها چیزی که فکر میکنند منافع شخصی خود نالایقشان هست

عبدالله پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶

میراث فرهنگی دکانی است برای مشتی دلال که با سپردن مرمت به همسفره های خودشان ارتزاق معاش می‌کنند و الباقی جماعت مشغول نظاره ذوب لوح هخامنشی وووووو هستند و وووووو

شیرازی پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

وقتی حافظیه و سعدیه و ارگ کریمخانی رو سپردین دست یکی که روز ۱۴ اردیبهشت دیدمش با … تو سعدیه داشت عکس یادگاری مینداخت چه توقعی میشه داشت؟اینا حواس‌شون حای دیگه‌ست

امیر پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

واقعا حرف حق رو زدید دمتون گرم بابد فکر اساسی برا اماکن تاریخی فارس و شیراز کرد

الف چهارشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵

واقعا درست نوشته شده.مخصوصا اداره میراث استان که شده نون دونی برا ی عده.در کل باید گفت دکتر … خرابه تحویل داد و رفت .الان هم کسی نیست که درستش کنه.

آخرین اخبار