چاپ کد خبر: 140835
1 اردیبهشت 1403

ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره ای

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست باعلام کرده است: قانون خاک‌خورده فروشگاه‌های زنجیره‌ای به منظور حفظ محیط‌زیست از سوم اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد.

کیسه‌های پلاستیکی
به گزارش اول فارس ، «سال ۲۰۵۰ اقیانوس‌ها بیشتر از ماهی، پلاستیک خواهند داشت»‌، «سوزاندن پلاستیک ترکیبات بسیار خطرناک و سرطان‌زا را وارد هوا می‌کند و به شدت آلودگی هوا را افزایش می‌دهد»،‌ «دفن پلاستیک، باعث ورود ذرات نانوپلاستیک به زنجیره غذایی انسان و حیوانات می‌شود» این جملاتی است که بارها متخصصان به وسیله آن نسبت به خطرات پلاستیک هشدار داده‌اند.

به تازگی مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست به منظور حفظ محیط زیست اعلام کرده است که قانون محدودیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی از هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) شروع می‌شود و «فروشگاه‌های زنجیره ای دیگر کیسه رایگان توزیع نخواهند کرد».

آبان ١۴٠١ آئین نامه اجرایی محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی تصویب و ابلاغ شد که بر اساس ماده ۳ آن توزیع کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شده است اما به گفته شهروندان هیچ محدودیتی در دریافت کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد.

بر اساس آمار جهانی، ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله پلاستیکی است. سالانه ۴ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌شود که نیم میلیون تن از آن مربوط به کیسه های پلاستیکی است. هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶درصد از آن‌ها مستقیم وارد سطل زباله می‌شود.
تاکنون بیش از ۶۹ کشور جهان نوعی ممنوعیت استفاده کامل یا جزیی از کیسه‌های پلاستیکی را تصویب کرده‌اند. برخی کشورها نیز برای جلوگیری از استفاده از کیسه‌های پلاستیکی جریمه دریافت می‌کند. هند، سوئد، دانمارک، شیلی، کنیا، آلمان، ایرلند، ایتالیا، انگلستان و… از جمله این کشورها هستند. در ایران اما ارزان بودن محصولات پلاستیکی و ارائه کیسه پلاستیکی رایگان به خریداران عاملی برای مصرف بیشتر این مواد عنوان می‌شود.

رئیس اداره آموزش محیط‌زیست استان بوشهر آگاهی دادن درباه خطرات کیسه‌های پلاستیکی را در کاهش مصرف آن موثر می‌داند و می‌گوید که با افزایش دانش عمومی و درک تأثیرات منفی زباله‌های پلاستیکی، افراد تصمیمات آگاهانه تری می‌گیرند و «گام هایی برای کاهش مصرف پلاستیک و پسماند خود برمی‌دارند.»اما در مقابل فعال محیط‌زیست پرهام جعفری محدودیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی را راهکار موثرتری می‌داند و معتقد است که در آلمان، قیمت پلاستیک چندین برابر گران‌تر از پلاستیک در ایران است، «به همین دلیل آلمانی‌ها کمتر به سمت استفاده از این کیسه‌ها یا دور ریختن آن‌ها می‌روند.»‌

کارشناسان محیط زیست معتقدند، علاوه بر محدودیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی، عرضه کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر با قیمت مناسب، گران شدن قیمت‌ پلاستیک، ارائه تخفیف به شهروندانی که از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نمی‌کنند، آگاه‌سازی درباره خطرات کیسه‌های پلاستیکی از طریق ساخت مستند می‌تواند در کنترل استفاده از کیسه‌های پلاستیکی موثر باشد.منبع:فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار