چاپ کد خبر: 140930
2 اردیبهشت 1403

مهم‌ترین علائم کبد چرب در خانم ها و آقایان

کبد چرب یک مشکل در سلامتی است که به سادگی نباید از کنار آن گذشت.در این بیماری چربی در کبدتان انباشته می شود و این موضوع عملکرد این اندام را به خطر می اندازد.در مقاله‌ی امروز به بررسی مهم‌ترین علائم کبد چرب اختصاص دارد. از آنجا که این بیماری بسیار شایع است و می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد، توصیه می‌کنیم ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

علائم کبد چرب

کبد چرب چیست؟

کبد چرب به دلیل تجمع چربی مازاد در کبد ایجاد می‌شود و غالباً در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند دیده می‌شود. کبدچرب معمولاً در مراحل اولیه آسیبی ایجاد نمی‌کند و علائمی ندارد اما در صورت بدتر شدن می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد ازجمله سیروز شود. بالا رفتن سطح چربی در کبد باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری کلیوی می‌شود.

همچنین بروز دیابت همراه با چرب شدن کبد خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود می‌توان از پیشروی آن جلوگیری نمود و حتی با برخوردار شدن از سبک زندگی سالم این بیماری را درمان کرد. کبد یک اندام حیاتی با عملکردهای متعدد است. ازجمله این عملکردها عبارت‌اند از:

  • تولید آنزیم‌های صفرا برای کمک به هضم غذا
  • تولید پروتئین
  • ذخیره آهن
  • تبدیل مواد مغذی به انرژی
  • تولید موادی که به لخته شدن خون کمک می‌کند (برای التیام زخم‌ها)
  • محافظت از خون در برابر عفونت‌ها با ایجاد سد ایمنی و حذف باکتری‌ها و سموم

علائم کبد چرب در مردان و زنان

از کبد چرب اغلب به‌عنوان «بیماری خاموش» یاد می‌شود، چون علامتی ندارد یا علائم بسیار کمی ایجاد می‌کند. با این حال، بعضی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

آشنایی با این عوامل خطر به شما کمک می‌کند که بیماری را سریع‌تر تشخیص دهید. بنابراین، در صورت داشتن عوامل خطر زیر، بهتر است با پزشک برای انجام تست‌های بیشتر مشورت کنید. پزشکان از روش‌های مختلفی برای تشخیص کبد چرب استفاده می‌کنند، مانند: آزمایش خون، سونوگرافی، اسکن شکم یا نمونه‌برداری از کبد.

۱-چاقی شکمی دارید

افرادی که اضافه وزن دارند، در معرض خطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی هستند. پزشکان هشدار می‌دهند که افزایش چربی احشایی (نوعی از چربی که در شکم ذخیره می‌شود) می‌توانند نگران‌کننده باشد. به گفته‌ی متخصصان، با افزایش شاخص توده‌ی بدنی (BMI) از ۳۰ به ۳۵ و سپس ۴۰، شیوع بیماری کبد چرب غیرالکلی به‌طرز چشمگیری بیشتر می‌شود و چربی احشایی شکم با چربی انباشته شده در کبد مرتبط است (به‌ویژه در میانسالان و جوانان).

شاخص توده‌ی بدنی از تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می‌آید. BMI بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ طبیعی تلقی می‌شود. BMI کمتر از ۱۸/۵ نشانه‌ی کمبود وزن و بالاتر از ۲۴/۹ نشان‌دهنده‌ی اضافه وزن و چاقی است.

۲-پرخوری می‌کنید

پرخوری یکی از مهم‌ترین عوامل مرتبط با کبد چرب است، به طوری که یا همیشه احساس گرسنگی می‌کنید یا میل شدید به خوردن غذاهای شیرین دارید. این عادت غذایی باعث افزایش چربی‌هایی می‌شود که در حال حاضر در کبد شما انباشته شده‌اند. پرخوری می‌تواند نشانه‌ی این باشد که احتمالا کبد شما در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

به گفته‌ی متخصصان، ما باید از آنچه که می‌خوریم آگاه باشیم. چون رژیم غذایی تاثیر قابل‌توجهی روی سلامتی دارد و اگر کالری‌ اضافی دریافت کنیم، به‌ویژه با خوردن غذاهای غنی از قند یا کربوهیدرات، در طولانی‌مدت دچار مشکل می‌شویم.

بهترین کار این است که غذاهای مصرفی خود را بنویسید تا متوجه شوید که هر روز چه مقدار قند و چربی می‌خورید. این کار به شما کمک می‌کند که ببینید آیا عادت‌های غذایی مناسبی دارید یا خیر.

علائم کبد چرب

۳-به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید

اگر دیابت دارید، انجام آزمایش برای تشخیص کبد چرب را باید در اولویت قرار دهید. در یک مطالعه روی ۱۰۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲، هیچ‌کدام علائم کبد چرب را نداشتند، اما با ام آر آی (MRI) مشخص شد که ۶۵ درصد آن‌ها به این بیماری مبتلا هستند.

۴-کلسترول خونتان بالا است

افزایش چربی خون، هم تری‌گلیسیرید و هم کلسترول بد (LDL)، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود چربی بیش از حد در کبد باشد. کلسترول اندازه‌گیری شده در خون عمدتا محصول چیزی است که از کبد خارج می‌شود. خود کبد می‌تواند کلسترول تولید کند و آن را در خون به گردش در‌آورد. اما وقتی غذاهای سرشار از چربی اشباع و چربی ترانس (مثل غذاهای سرخ شده، روغن جامد، گوشت پرچرب و…) می خورید، کبد چربی بیشتری آزاد می‌کند و سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهد.

از پزشک خود بخواهید که در فواصل زمانی مشخص سطح کلسترول خون شما را بررسی کند تا مطمئن شوید که در معرض خطر ابتلا به کبد چرب نیستید.

۵- فشار خونتان بالا است

هنگامی که محققان آلمانی اطلاعات بیش از ۳ هزار نفر را تجزیه و تحلیل کردند، متوجه شدند که بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی سه برابر بیشتر از افراد سالم در معرض خطر ابتلا به پرفشاری خون هستند. به‌طور کلی، اندازه‌گیری منظم فشار خون و حفظ سلامت قلب برای همه‌ی افراد مهم است، اما این کار برای کسانی که بیماری کبدی دارند یا فکر می‌کنید ممکن است به آن مبتلا باشند، اهمیت بیشتری دارد. مشکلات قلبی‌-عروقی علت اصلی مرگ و میر در افرادی هستند که کبد چرب دارند.

۶-علائم کبد چرب در پوست صورت

هر دو حالت حاد و مزمن این بیماری، روی پوست علائمی را نشان می‌دهد. علائم آن می‌تواند از موارد نسبتاً کم‌اهمیت مانند بالا آمدن با تأخیر پوست هنگام فشار دادن با انگشتان تا موارد واضح‌تر مانند زردی پوست، متغیر باشد. شناسایی زودهنگام این علائم می‌تواند منجر به تشخیص سریع و درمان بیماری شود. علائم کلی استئاتوز کبدی در پوست شامل موارد زیر است:

  • ضایعات عروقی به خال عنکبوتی
  • بالا آمدن باتاخیر پوست پس ضربه با انگشت
  • بزرگ‌شدن پستان مردانه
  • ریزش منطقه‌ای موهای زائد
  • خارش
  • توده‌های تجمعی چربی رو پلک‌ها
  • ریزش مو
  • قرمزی شدید کف دست
  • آکنه شدید

۷-یکی از اعضای خانواده‌ی شما به کبد چرب مبتلا است

گروهی از محققان ۲۵ خانواده با سابقه‌ی سیروز را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که اگر یک نفر در خانواده به این بیماری جدی مبتلا باشد، خطر ابتلا به آن برای سایر اعضا ۱۳ برابر بیشتر است. به‌علاوه، سایر تحقیقات نشان داده‌اند که بعضی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری باشند.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار