چاپ کد خبر: 132823
8 بهمن 1402

نرگس زارهای زیبای روستای ۳۰۰۰ ساله اشپاگان (گَره ) کازرون +تصاویر

دهستان جِره (اشپاگان) ، به مرکزیت روستای جِره از توابع بخش جره و بالاده شهرستان کازرون در استان فارس ایران است.روستای جِره یا گِره ، یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران با تاریخی نزدیک به ۳۰۰۰ سال قبل می باشد.

به گزارش اول فارس، نرگس‌زارهای کازرون از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی جنوب کشور به شمار می آید. سالانه هزاران کیلو گل نرگس از این شهر به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. روستای «جره» یکی از مکان‌های گردشگری طبیعی در استان فارس محسوب می شود که از اواخر دی تا اواسط بهمن ماه به یک مکان جذاب برای گردشگران تبدیل می شود.

عکس ها: افسانه جعفری/ایرنا

باغات گل نرگس کازرون 1

 از دیگر جاهای دیدنی می توان به بامبلی پفک ، بورک زیری و باجیکک اشاره کرد. آتشکده گره از زمان ساسانیان تاکنون پابرجا مانده است.

باغات گل نرگس کازرون 2

باغات گل نرگس کازرون 3

باغات گل نرگس کازرون 4 باغات گل نرگس کازرون 5

باغات گل نرگس کازرون 6

باغات گل نرگس کازرون 7

باغات گل نرگس کازرون 8

باغات گل نرگس کازرون 9

باغات گل نرگس کازرون 10

باغات گل نرگس کازرون 11

باغات گل نرگس کازرون 12

باغات گل نرگس کازرون 13

باغات گل نرگس کازرون 14

باغات گل نرگس کازرون 15

باغات گل نرگس کازرون 16

باغات گل نرگس کازرون 17

باغات گل نرگس کازرون 18

باغات گل نرگس کازرون 19

باغات گل نرگس کازرون 20

باغات گل نرگس کازرون 21

باغات گل نرگس کازرون 22

باغات گل نرگس کازرون 23

باغات گل نرگس کازرون 24

نام شهر تاریخی کازرون، از گازران و گازرون گرفته شده‌است، زیرا در زمان دیلمیان که کارخانه‌های پارچه‌بافی در کازرون پارچه‌های توزی و دبیکی را می‌بافت و صادر می‌کرد، دوازده هزار گازر یعنی شویندگان الیاف کتان، در این شهر زندگی می‌کردند و به همین جهت این شهر به شهر گازران یعنی شهر گازرها معروف شده بود که نام گازران در بعضی متون به صورت گازران و کازران آمده‌است.

گازران در تلفظ به صورت گازرون و کازرون تحریف یافت و اکنون نام کازرون باقی مانده‌است. در بعضی کتب گازرات نیز آمده‌است. کازرون به واسطه تولید پارچه‌های مرغوب با شهر دمیاط مصر رقابت می‌کرده و به همین جهت به دمیاط عجم نیز مشهور است. برخی از اهالی کازرون نیز به‌طور عامیانه وجه تسمیه کازرون را از کوه زرّان می‌دانند و معتقدند چون کوه‌های آن به خاطر داشتن درختان و ثمرات جنگلی، زر خیز است، آن را کوه زرّان نامیده و به صورت کازرون تحریف یافته که ریشه تاریخی ندارد و تنها در اعتقاد برخی از مردم چنین وجه تسمیه‌ای بیان شده‌است.

کازرون امروزی در سدهٔ چهارم هجری از ادغام «نورد»، «راهبان» و نیز «دریست» تأسیس شد. شهر باستانی بیشاپور و غار شاپور از مجموعهٔ چشم‌انداز باستان‌شناسی ساسانی منطقه فارس در نزدیکی کازرون قرار دارند و از آثار ثبت‌شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو هستند.

بیشاپور (به پارسی میانه: vēhšābuhr یا bēšābūr, به پارسی میانهٔ سنگ‌نبشته‌ای:  byšḥpwḥry یا byšḥpwḥly، به زبان پارتی: wyhšhypwhr، به سغدی: ܘܝݎܫܦܘܪ wyxšpwr, به سریانی: ܒܝܫܗܒܘܪ، به عربی: بیشابور یکی از شهرهای باستانی ایران در بخش مرکزی کازرون و در استان فارس است که در زمان ساسانیان ساخته شده‌است و امروزه ویرانه‌های آن برجای مانده‌است و در ۱۳۹۷/۰۴/۰۹ به ثبت نهایی در میراث جهانی یونسکو در اجلاس بحرین رسید.

1024px HerbertGreg9

بیشاپور یکی از کهن‌ترین شهرهایی است که پیشینه ساخت آن در سنگ نوشته ای موجود است. بیشاپور از شهرهای دارای طراحی و مهندسی ویژه روزگار خود بوده‌است. در کتاب‌های تاریخی، نام این شهر با عنوان‌های بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و «به اندیوشاپور» ضبط شده‌است. شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیرخوره بوده‌است. بیشاپور تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی بوده‌است و پس از آن ویران شده‌است.

بیشاپور گنجینه‌ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا است.

آتشکده چهار طاق جره

آتشکده گره یا آتشکده جره، بنایی چهارتاقی از دوره ساسانیان است که در روستای جره از توابع شهرستان کازرون در استان فارس واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شمارهٔ ثبت ۳۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. آتشکده گره بر روی بلندای زمینی که مشرف بر رودخانه جره است، از سنگ و گچ ساخته شده‌است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

خسروی پنجشنبه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱

آتشکده،یا چهارطاقی،در شهر بالاده قرار دارد،و روستای جره ده کیلومتری با شهر بالاده فاصله دارد،شهر بالاده دارای نرگسزارهای بسیار دیدنی و خوبی دارد

دهقان سه شنبه , ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵

با درود این دوست عزیز در رابطه با چهارطاق یا اآتشکده درست گفتند آتشکده در بالاده یا والاشهر قرار دارد و رود خانه اعظم درست وسط بالاده عبور می کند و هر دو با جره حدودا ده کیلومتر فاصله دارند درحالی که آتشکده درست وسط زمینهای روستای ابولحسنی و شهر بالاده هست ونرگس زار بلبلک ودادین وخود شهر بالاده یا والا شهر بزرگترین نرگس زار را دارا مباشد باتشکر

فاطمه اردشیری سه شنبه , ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۲۸

این آتشکده تو روستای ما هست، روستای ابولحسنی، خیلی جای زیبا هست با چشمه و رودخانه کنارش

مهتاب سه شنبه , ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۳۹

کازرون یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که دارای آثار تاریخی وباستانی فراوانی است وهمچنین از تفرجگاهای فراوانی برخوردار هست که هنوز کشف نشده چون به این شهر کهن رسیدگی نمیشه

ناشاس دوشنبه , ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴

کازرون باستانی ترین شهر دنیاست…آیا میدانستید؟ولی در حال حاضر هیچ رسیدگی به آن نمیشود

شکری دوشنبه , ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۶:۰۹

سلام اولا شهربالاده (والاشهر)ازلحاظ جمعیت یاوسعت بیشتراز جره است بعدا رودخانه هم چسبیده به شهر بالاده وچهارطافی یادمان آتشکده به شهربالاده نزدیک تراست نه باید رود خانه یا آتشکده به جره تعلق پیدا کن درخودشهربالاده هم گل نرگس هست میتوانید خودتان تشریف ببرید یابیارید وازشهرخوب ودوست داشتنی بالاده (والاشهر )دیدن بفرمایید باتشکرفراوان

آخرین اخبار