چاپ کد خبر: 105464
11 اسفند 1401

هشدار دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به خطر یک مسمومیت خطرناک با عوارض شدید

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، نسبت به مصرف سنگ نمک و نمک دریا از سوی برخی شهروندان در استان فارس هشدار داد و اعلام کرد: این اقلام دارای انواع ناخالصی از جمله فلزات سنگین مانند سرب بوده و خطر سرطان زایی آنها اثبات شده است.

مسمومیت

دکتر «مهرداد شریفی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز  ، تبلیغات در فضای مجازی در خصوص نمک دریا و سنگ نمک را فریبنده دانست و گفت: وجود فلزهای سنگین مانند سرب در این نمک ها موجب مسمومیت و بروز عوارض شدید می شود.

او افزود: در فضای مجازی تبلیغات ناآگاهانه گسترده ای درباره فواید و خواص درمانی نمک دریا و سنگ نمک منتشر می شود که این موضوع از نظر علمی رد شده و غیراستاندارد است.

کاهش اشتها، تهوع، یبوست، درد کلیوی و درد ناحیه شکم، سردرد، بیقراری و کاهش سطح هوشیاری از جمله نشانه های مسمومیت با سرب است که معاون درمان دانشگاه به آنها اشاره کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز تاکید کرد: نمک دریا و سنگ نمک می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌، ریه و سایر بافت های بدن ایجاد کند و منجر به مسمومیت به ویژه در گروه های سنی کودکان، سالمندان و مادران باردار شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز افزود: مصرف هرگونه نمک به ‌غیر از نمک‌ های بهداشتی، موجب به خطر افتادن سلامتی افراد می شود.

نمک دریا دارای میزان کم ید یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تامین نمی کند. استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی بوده، است و نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض جبران ناپذیری شامل گواتر، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش موارد سقط ومرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی همراه است.

از دیدن ۴۰ عکس زیبا از اماکن باستانی و تاریخی جهان لذت ببرید

جینسینگ و هرآنچه باید در مورد خواص جادویی اکسیر جوانی بدانید

طالع بینی بر اساس سال حیوانات ؛ حیوان سال شما چیست؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

عماد جمعه , ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱:۱۲

چه چرت و پرتا

قبلا که نمک های ید دار نبود نرد چیکار میکردن پس؟

از وقتی اینگونه نمک های مسخره تجاری به اسم یددار وارد زندگی ملت شد همه تیروئید گرفتن و مریض شدن

آخرین اخبار