چاپ کد خبر: 64025
21 مرداد 1400

هشدار یک دانشمند در مورد شیوع «ویروس یخی» بزودی

Greenland Ice Sheet1آب شدن یخ

به گزارش اول فارس به نقل از روزنامه “عکاظ”، آنیربان ماهاپاترا میکروبیولوژیست از دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: بیماری‌های مهلکی مانند سیاه زخم، کزاز و آبله می‌توانند در ورقه‌های یخی قطب شمال برای هزاران یا حتی میلیون‌ها سال حفظ شوند.

از نظر تاریخی، این تهدید بزرگی برای بشریت محسوب نمی‌شود، اما با ذوب شدن ورقه‌های یخ و کاهش سریع یخچال‌های طبیعی، بیماری‌های درون آن‌ها می‌تواند موجودات زنده را آلوده کرده و باعث شیوع گسترده بیماری‌ها شود.

دکتر ماهاپاترا زیست شناس عضو در انجمن تحقیقات آمریکا به دیلی استار گفت: ویروس‌هایی وجود دارند که می‌توانند ده ها، صدها، هزاران و از لحاظ نظری، حتی میلیون‌ها سال در یخ زنده بمانند. آنچه اتفاق می‌افتد این است که ما بسیاری از حیوانات خوب محافظت شده مانند ماموت‌ها را پیدا می‌کنیم که با ذوب یخ در معرض دید قرار گرفته اند. اگر این حیوانات به ویروس و باکتری آلوده شده باشند، می‌توانند آن را به دیگر حیوانات و انسان‌ها منتقل کنند.

ماهاپاترا ادامه داد: احتمال ویروس‌هایی وجود دارد که ما دیگر با آن‌ها زندگی نمی‌کنیم. مخصوصاً اگر اجساد انسان بیرون بیاید و مثلاً آبله داشته باشند. به طور معمول علیه آبله واکسینه نمی‌شویم، بنابراین اگر این ویروس‌ها زنده باشند ممکن است مشکلی ایجاد شود.

ماهاپاترا به مطالعه جدیدی از دانشگاه ایالتی اوهایو در مورد مجموعه بیماری‌هایی که در فلات تبت پیدا شده است اشاره کرد؛ جایی که برخی از قدیمی‌ترین یخ‌های جهان برای ده‌ها هزار سال منجمد شده اند.

ماهاپاترا گفت: آنچه آن‌ها کشف کردند تعدادی از ویروس ها، از یخ‌های ۱۵ هزار ساله بود، که قبلاً هرگز مشاهده نشده بود و  اگر آنچه در یخ وجود دارد یک عفونت تنفسی، مانند COVID-۱۹ است، پس می‌تواند باعث شیوع بزرگ بیماری شود.

او گفت که به دلیل ماهیت سفر‌های جهانی حتی در زمان یک بیماری همه گیر، روستا‌های دور افتاده می‌توانند اپیدمی‌های واقعی جهانی ایجاد کنند؛ بنابراین بعید است از مراکز جمعیتی که به منابع اصلی یخ نزدیک نیستند اجتناب شود.

این دانشمند افزود: یخچال‌های ذوب شده در نقاط مختلف جهان مانند، آند، هیمالیا، بخش‌هایی از آلپ وجود دارد، بنابراین این تنها در قطب شمال متمرکز نیست.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار