چاپ کد خبر: 74797
23 بهمن 1400

واکنش تند سازمان هواشناسی به دیوانه نامیدن هوای اسفند ۱۴۰۰

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان “آب و هوای دیوانه” مختص انگلیس است”، گفت: سازمان هواشناسی تنها مرجع صدور هشدارهای هواشناسی است.

به گزارش اول فارس ، صادق ضیائیان  در واکنش به اظهارات اردکانی یکی از پیشکسوتان حوزه هواشناسی درباره دیوانه خواندن اسفند به تسنیم گفت: آقای اردکانی استاد بنده بوده‌اند،‌ اما اساسا پیش‌بینی‌های فصلی و ماهانه بر اساس نرمال،‌بیش از نرمال یا کمتر از نرمال خیلی دقیق نیست.

وی ادامه داد: پیش‌بینی دقیق هواشناسی برای یک هفته، ۱۰ روز و نهایت دو هفته است. پیش‌بینی بیش از این مدت با احتمالات بیشتر مطرح می‌شود.

وی افزود: سرمای زودرس یکی از اتفاقاتی است که پیش از فصل بهار برای کشاورزان روی می‌دهد و مختص این اسفند نبوده و برای تمام اسفندهای گذشته نیز بوده است.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی تاکید کرد: بر این اساس کشاورزان باید به هشدارهای سازمان هواشناسی درباره سرمای زودرس بهاره یا دیررس بهاره توجه کافی داشته باشند.

ضیائیان با اشاره به دیوانه خواندن اسفند امسال توسط استاد اردکانی،‌گفت: Crazy weather “آب و هوای دیوانه” اصطلاحی است که فقط در کشور انگلستان به دلیل نوع آب و هوای آن شایع است. این اصلاح برای زمان‌هایی به کار می‌رود شاهد تغییرات ناگهانی جو هستند و عموما تغییرات آب و هوایی خیلی زیاد است.

صادق ضیائیان 1

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی

وی با یادآوری این‌که همیشه وقتی به بهار نزدیک می‌شویم ناگهان سرما می‌آید اما بلافاصله هوا گرم می‌شود،‌ اضافه کرد: این به‌معنای شدت و وخامت وضعیت وضعیت نیست و مردم نگران نباشند. شاید برداشت نگارنده خبر از اظهارات آقای اردکانی وقوع سرمای شدید بوده که این نبوده است.

اخیرا حسین اردکانی پیشکسوت هواشناسی در اظهاراتی با اشاره این‌که ۲۹ بهمن ماه تا ۴ اسفند موج هوای سرد در کشور حاکم خواهد شد، به طوری که می تواند به محصولات کشاورزان لطمه وارد کند،‌ از این رویداد به “اسفند دیوانه” تعبیر کرده و گفته بود: این موج هوای سرد بیشتر از همه در شمال شرق کشور و خراسان ها و در مراحل بعدی سیستان و بلوچستان احساس می شود، سپس مرکز کشور و تهران و در آخر شمال غرب کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما بیشترین سرما در خراسان و شمال شرق کشور وجود خواهد داشت.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان هواشناسی تصریح کرد: سازمان هواشناسی با این همه پرسنل به موقع  نمی‌تواند اطلاعات دقیق را در اختیار کشاورزان قرار دهد تا به موقع هشدارهای لازم را در اختیار آنها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: هواشناسی بی‌دقتی و ضعف مدیریتی دارد و از اطلاعات موجود هواشناسی در سطح جهان به درستی نمی‌توانند استفاده کنند و لازم است برای حداقل ۲ هفته آینده بتوانند پیش بینی‌های صحیح ارائه دهند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار