چاپ کد خبر: 140587
30 فروردین 1403

چند روستا در شیراز میان زمین و آسمان معلق مانده اند

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت در روستاهای اطراف شیراز مشکلات و نابسامانی هایی در این روستاها به وجود آمده که اکنون نیاز است تعیین تکلیف شود که بالاخره به شهر شیراز الحاق می شوند یا روستایی مستقل می‌مانند؟!

شیراز 3
فارس :  روستاهای بسیاری در مجاورت شیراز وجود دارد که گرانی قیمت مسکن و اجاره بها در آن سبب روانه شدن مهاجران به آنها شده و مناطق حاشیه ای این کلانشهر رشد نامتعارف جمعیت را تجربه می کند.

برخی از این روستاها اکنون جمعیت شان از بسیاری از شهرهای استان فارس بیشتر است اما براساس تقسیمات کشوری هنوز روستا محسوب می شوند و شهرداری شیراز نیز براساس قانون نمی تواند خدماتی به اهالی این مناطق ارائه دهد.

این روستاهای پرجمعیت اطراف شیراز اکنون با مشکلات مختلف اجتماعی ، اقتصادی و… رو به رو هستند از جمله آسفالت نامناسب برخی از معابر ، مراکز بهداشتی ، آموزشی و…. که باید به این وضعیت رسیدگی و تعیین تکلیف شود که این روستاها بالاخره در محدوده شیراز هستند یا مستقل! اگر در محدوده شهر شیراز باشند وظیفه خدمات رسانی بر عهده شهرداری شیراز است و اگر روستایی مستقل هستند خدمات رسانی بر عهده دستگاه‌های اجرایی است.

امیرحسین جمشیدی با بیان اینکه در حال حاضر طرح جامع تجدید نظر شیراز توسط مشاور شهر و خانه در حال تهیه است اظهار داشت: طرح جامع معمولا بین ۱۵ الی ۲۰ سال یک مرتبه با توجه به اینکه جمعیت شهر افزایش پیدا می‌کند و شهر نیاز به گسترش دارد یک طرح تجدید نظر را تهیه می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح قبلی سال ۱۳۸۶ تهیه شده است، عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ نیز قرارداد طرح تجدیدنظر شیراز با مشاور بسته شد تا مشاور شهر و خانه بر اساس مطالعات اجتماعی ، اقتصادی و.. خود را انجام و پیشنهاد می دهد.

سه گزینه روی میز است

وی در ارتباط با الحاق ها گفت: سه گزینه در حال حاضر مطرح است ، یک مورد باقی ماندن روستا ها به صورت مستقل در حریم شهر شیراز ، دومین مورد الحاق روستا ها به شهر که در طرح جامع قبلی روستا هایی از جمله: مرغان ، قلعه نو ، دو کوهک ، گویم ، قصر قمشه ، انجیره ، کوشک که به شهر شیراز الحاق شدند ؛ که پس از الحاق وضعیت خدمت رسانی بهتر شد.وی افزود: در واقع گزینه دوم در این راستا است که روستا های قره باغ به شیراز الحاق شود.

جمشیدی افزود: پیشنهاد سوم نیز مطرح شده است ، اینکه روستا هایی که در قره باغ وجود دارد تبدیل به یک یا دو شهر مستقل شود که یک مغایرت قانونی وجود دارد بر این اساس که قانون حریم شهر ها می گوید: روستا هایی که در محدوده شهر هستند نمی توانند به شهر مستقل تبدیل شوند مگر اینکه در قالب یک محدوده به محدوده همان شهر اصلی الحاق شوند.

مدیر کل دفتر فنی استانداری گفت: این سه گزینه مطرح است اما تصمیم گیری نهایی هنوز اتخاذ نشده است که بر اساس پیشنهاد های ارائه شده توسط مشاور این اتفاق رخ خواهد داد.وی با بیان اینکه مرحله اول طرح جامعه در سال ۱۴۰۳ قطعا تصویب می شود تصریح کرد: بر اساس تصمیمات سیاسی و کشوری که مشخص شده است هر دستگاه و ارگان مشخص شده باید خدمات رسانی خود را به روستا ها انجام دهند.

وی افزود: برای هر کدام از این روستا ها یک طرح هادی وجود دارد مانند روستای کرونی و سایر روستاهایی که در حریم شهر شیراز هستند که مشخص شده است دهیاری باید خدمات ارائه دهد و محدوده این طرح مشخص است که دهیاری ها اعتبارات خاص خود را دارند و خدمات رسانی نیز انجام می دهند.
جمشیدی با بیان اینکه مشکل دیگر این روستا ها ساخت و ساز هایی هست که خارج از محدوده طرح هادی روستا انجام می شود اظهار داشت: این موارد تخلف است و در حریم شهر شیراز واقع شده که کنترل ساخت و ساز در آنها انجام نشده و برای دهیاری خلاف قانون هست در خارج از محدوده طرح هادی خدمات ارائه دهد برای شهرداری شیراز هم نیز خلاف قانون است.

وی افزود: خدمت رسانی به این محدوده که ساخت و ساز های غیر مجاز دارند نیز دستگاه خدمات رسان هم نمی توانند خدماتی ارائه دهند.وی در ارتباط با ساخت و ساز ها گفت: در محدوده طرح جامع شهری مربوط به شهرداری و در محدوده هادی روستا دهیاری ساخت و ساز می کند.

جمشیدی در ارتباط با این ساخت و ساز های غیرمجاز گفت: یک سری اراضی در حریم شهر وجود دارد که حریم پنج برابر محدود قانونی شهر است که برای توسعه آینده شهر می گویند ذخیره شود که طرح جامع تجدید نظر کند و گسترش یابد در حریم شهر این کنترل ساخت و ساز بر عهده شهرداری و امور اراضی است.

بیشتر بخوانید:

اول فارس TV | مُنارجنبان خرانق بنایی شگفت‌انگیز و ۴۵۰۰ساله در یزد

آنچه باید در باره موشک «بالستیک» و فرق آن با موشک کروز بدانید

تا نیمه اول سال آینده تمام معبر روستا های شیراز آسفالت و بهسازی می شود

فرماندار شهرستان شیراز در ارتباط با آسفالت روستاهای اطراف شیراز عنوان کرد: روستا های اطراف شیراز حدود ۱۵۰ روستا است که ۴۳ روستا در حریم شهر شیراز است.شیبانی ادامه داد: سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار متر مربع هم زیرسازی و هم آسفالت انجام شده است در روستا های اطراف شیراز این عدد در سال ۱۴۰۱ ، ۲۴۰ هزار مترمربع بود.

دریکی از کانال های ما عضو شوید

کانال تلگرام|کانال واتساپ| کانال ایتا|کانال سروش|کانال روبیکا|کانال بله

وی در پایان تصریح کرد: برنامه برای سال جاری هم این است که حداکثر تا نیمه اول سال آینده در شیراز روستایی نداشته باشیم که معابر آن زیر سازی ، بهسازی و آسفالت نشده باشد.

بر اساس این گزارش اکنون که این که روستاها میان زمین و آسمان معلق مانده اند و در انتظار طرح جامع شهری هستند انتظار می رود با نگاهی دقیق و مسوولانه مشکلات روستاها و حاشیه نشینی اطراف شهر شیراز حل شود.

نظر بدهید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

نظری جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۹

سلام خواهش میکنم به منطقه کرونی رسبدگی کنید تابستون خاک میخوریم زمستون توی شل وگل میمونیم

نن جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۷

سلام خواهش میکنم به منطقه کرونی رسبدگی کنید تابستون خاک میخوریم زمستون توی شل وگل میمونیم

هوشمند جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱

سلام
روستای کفترک که چسبیده به شهرداری منطقه هفت واقعا نه بهداشت داره نه کوچه ها آسفالت درستی داره نه…… دهیار هم که میگه به ما مربوط نمیشه فکر کنم اینجا جز ایران نیست

امین جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۲۲

این نماینده هایی که قول و وعدهایی برای این مشکلات دادند،،الان کجا هستند،،،

امین جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۱۸

سلام و عرض ادب،،به خدا روستاهایی که حدود صد کیلومتر از شیراز فاصله دارند ،این مشکلات رو ندارند،،ولی متاسفانه،به دلیل گرانی مسکن در شیراز ،،همگی مجبور به حاشیه نشینی شدیم،،،روستایی مثل گرد خون،،اقبال آباد،کرونی ،کیان آباد ،ووووو،،،،واقعا دولت نمیتونه برای رفاه حال مردم و بهداشت منطقه کاری انجام بده،،،این به کنار ،،،متاسفانه دهیاری ها هم فقط به فکر خرید و فروش زمین و ملک هستند و اصلا تلاشی برای این روستاها انجام نمیدن

ناشناس جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۳۱

۴۴ساله. محرومیم از همه چی کرونی جمال آباد. کفری حسن آباد ما شیدم فراموش شده گان ایران این جا ۴۰سال کوچه خالیه هنوز
فرهاد از قرباغ پیربنو

رضا پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹

کرونی فقط دو کیلومتر از محدوده شهرداری منطقه نه فاصله دارد ولی در شرایط خیلی بدی زندگی می‌کنند

رضا پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷

کرونی فقط دو کیلومتر از محدوده شهرداری منطقه نه فاصله دارد ولی در شرایط خیلی بدی زندگی میکنن

عسل پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲

مسئولین محترم عاجزانه خواهشمندیم جاده کیان محمودآباد که الان چند ساله کلی کشته داده و خیلی جاده خطر ناکی هست رو سریعتر رسیدگی کنید زیر سازی و آسفالت کوچه های شاپورجان محمود آباد کیان آباد واقعا خیلی خراب هست و کلی زمین هست که میگن طرح هادی نیست و مردم بدون گاز واقعا زندگی سختی داریم تقاضای رسیدگی از مقام مسئول داریم

ناشناس پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶

جاده ای کیان آباد بیش ازیکسال است که حاشیه آن را کندن که درستش کنند اما خبری نیست وبسیارخطرناک ترشده دربرنامه ی درشهر نیز پخش شد ولی کی اهمیت بده

ناشناس پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹

سلام کیان آباد دقیقآ به شهرشیراز چسبیده است پارسال قرارشد سه ماه ۳کیلومترجاده رادرست کنند جاده ای که برخی ازساکنانش را داغدارکرده اما بیش ازیکسال است که باکندن حاشیه ی جاده بسیارخطرناک ترشده و قشنگ عدالت اجرا میشه بالا شهرپایین شهر

وطنم ایران پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵

سلام جاده و کوچه های گردخون وضعیت خوبی ندارد هر ماه شاهد چندین تصادف هستیم و مردم در فقر با ندادن انشعابات از سوی اداره گاز و قطعی آب روبرو هستند

مطفر باصری پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷

ای کاشکه مسعولین بجای این تصمیم ها فقط یک تصمیم کلی گرفت میشود وباید فکر چاری اساسی شود جلو گیری از ماجرت از روستاها کشور که امروز خیلی از انان خالی از سکنه شد است و چه بسا خیلی از مدرارس ودبیرستانهای که درهمین روستا بسته شداست ودرحالی که در شهرها و حاشیه شهرها کمبود مدارس ودبیرستان. داریم اگر یک تصمیم کلیه گرفت شود بسیاری از مشکلات بوجود امد در شهرها حل خواهد شد وحتا ترافیک اگر دولتمردان از اموزش وپرورش گرفت تا دیگر مشاغل فکری کنند که مثلاا جوان روستای رشته تحصیلاتش رشتی باشد که در روستای کشور بتوانت خدمت کند و کار افرینی کند و دولت بین وام مسکن روستای و شهری فرق نگدارد بلکه در روستا مبلغ وام مسکن بیشتر از شهرهای تعین شود وبا بحره کمتر و سود کمتر و صدها مورد دیگر که میتوانت جلوگیری از ماجرت از روستاها به حاشیه نشینی در شهرها شود وکار را دارد باید افراد باسواد در راس پست ها ادارچات کشور قرار گیرند تا فکر اساسی شود در عیر این صورت درایندی نه چندان دور شاهد بسیاری از مشکلات در شهرها و شاهد تخلیه کامل روستا ها کشور که بسیارم ریان بار است

اشکان پایداری پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

چندروستا نیست وبیشتر از۴۰روستای فارس درحال نابودی است مثلا سمقان نرسیده به کازرون
تبریک به مسوولین فارس

کیا پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸

تو رو خدا جاده جرسقان رسیدگی شود گردو خاک خفمون کرد

کیا پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰

آقا تو را به خدا به جاده اصلی روستایی جرسقان رسیدگی شود
بس که گرد و خاک خوردیم خفه شدیم

آخرین اخبار