چاپ کد خبر: 76023
6 اسفند 1400

چگونه بیش از ۱۳ سال به طول عمر خود اضافه کنیم ؟

کیست که دلش نخواهد راز افزایش عمر و جوانی را بداند و بیشتر زندگی کند، سالم تر و فعال تر باشد و از زندگی لذت ببرد. نیازی به استفاده از هیچ دارویی یا درمان‌های پزشکی هم نیست. فقط با چند عادت ساده می‌توانید طول عمر خود را به بیش از ۱۳ سال افزایش دهید.

عمر بیشتر

محققان با استفاده از علم ریاضیات و علم سلولی نتیجه گیری می­ کنند که فرآیند پیری و مرگ اجتناب ناپذیر است. مهم نیست چقدر برای مقابله با آن تلاش می­ کنید اما بهینه کردن رژیم غذایی به ویژه اگر در سنین پایین آغاز شود، می‌تواند بیش از ۱۳ سال به طول عمر اضافه کند.

به گزارش اول فارس؛ بر اساس تحقیق محققان، اگر زنی از ۲۰ سالگی رژیم غذایی خودش را بهینه کند می‌تواند طول عمرش را بیش از ۱۰ سال افزایش دهد و مردی که از ۲۰ سالگی شروع به این تغییر کند، بیش از ۱۳ سال به عمر خود می‌افزاید.
تمرکز روی رژیم غذایی سالم‌تر می‌تواند طول عمر افراد مسن‌تر را هم افزایش دهد.

بر اساس این تحقیق، اثرات مثبت سبک غذایی گیاه محور حتی در افراد ۸۰ ساله هم مشهود است:
طبق یافته‌ها بیشترین فایده برای طول عمر، حاصلِ بیشتر خوردنِ سه گروه از مواد غذایی است: حبوبات که شامل لوبیا، نخود و عدس می‌شود، غلات کامل که کلِ دانه‌های یک گیاه را شامل می‌شود و آجیل که گردو، بادام و پسته را در خود دارد.

راز سلامت
حدود ۵۰ درصد مصرفِ غلات باید غلاتِ کامل باشد، آجیل، دانه‌ها، حبوبات و غلات کامل دارای چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های «مواد شیمیایی گیاهی» هستند که خطر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند.
کمتر خوردنِ گوشت قرمز و فرآوری شده شامل سوسیس و گوشت‌های کنسرو شده هم منجر به طولانی شدن عمر می‌شود.
این توصیه منطقی به نظر می‌رسد: گوشت‌های قرمز و فرآوری شده با خطرات قابل‌توجهی برای سلامتی از جمله بیماری قلبی عروقی و سرطان روده مرتبط هستند.
به عقیده‌ی کارشناسان، جایگزین کردنِ گوشت قرمز و فرآوری شده با مرغِ کم چرب، ماهی و پروتئین‌های گیاهی راهی برای بهبود سریعِ رژیم غذایی است.
پروتئین‌های گیاهی شامل سویا، نخود، عدس و سایر حبوبات، توفو، تمپه، آجیل، دانه‌ها و غلات کاملی مانند کینوآ می‌شوند. برخی سبزیجات مانند بروکلی هم سطح بالایی از پروتئین دارند.

فقط کمی از غذاهای روزانه تان را حذف کنید!
اگر هر شب قسمت کوچکی به اندازه یک قاشق از شام تان را میل نکنید و کنار بگذارید یکی از رمزهای بزرگ یعنی راز عمر طولانی را کشف کرده اید.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که میزان دریافت کالری روزانه خود را ۱۵ درصد کاهش می‌دهند سالم تر هستند، کمتر به بیماری دچار می‌شوند و طبیعی است که عمر طولانی تری دارند.

افزایش عمر ؛ تا چقدر؟
برای افزایش عمر و داشتن زندگی طولانی و سالم باید برخی عادت‌ها را در زندگی ترک کنید
محققان با استفاده از علم ریاضیات و علم سلولی نتیجه گیری می­ کنند که فرآیند پیری و مرگ اجتناب ناپذیر است. مهم نیست چقدر برای مقابله با آن تلاش می­ کنید.

محققان در بخش‌های محیط ­زیست و زیست شناسی تکاملی دانشگاه آریزونا یک مدل ریاضی از رقابت‌های سلولی در انسان ایجاد کرده ­اند و یک نتیجه گیری ساده دارند:

شما نمی‌توانید مرگ را سرکوب کنید.

رقابت سلولی، به طور کلی یک چیز خوب است. در داخل بدن ما در هر لحظه، سلول‌های ضعیف می‌ میرند و سلول‌های سالم جایگزین می­‌شوند. سلول‌های مفرد به خاطر کل ارگانیسم بدن می­ میرند. همان طور که سلامت سلولی در طول زمان کاهش می­ یابد، منجر به علایمی می­ شود که ما به عنوان پیری می­ شناسیم

سلامت و طول عمر بیشتر

معادله مرگ

تفکر سنتی در مورد افزایش عمر این است که رقابت بین­ سلولی، توانایی از بین بردن سلول­‌های آسیب دیده در بدن را برای حفظ جاودانگی ایجاد می­ کند.

اگر بدن بتواند این کار را به طور نامحدود ادامه دهد، در این صورت طبق این نظریه، زندگی ارگانیسم­‌ها ادامه خواهد یافت. محققان می‌­گویند مشکل همین جاست. رقابت سلولی مجموعه‌ای از خطرات جدید را ایجاد می‌­کند.

سلول ممکن است به علت فقدان شرایط خوب و مناسب، سرکش باشد. دانشمندان از این سلول‌ها با عنوان سلول “cheater” یا “defector” یاد می­ کنند. این سلول‌­ها به جای بقای کلی ارگانیسم، برای بقای خود مبارزه می‌­کنند. از طریق رقابت سلولی، سلول­‌ها هم با هم “همکاری” و یا به طور جداگانه برای خود کار می­ کنند.

هنگامی که سلول‌های cheater تکثیر و زیاد شوند، منجر به سرطان می­ شوند.

جوآنا ماسل، نویسنده یک تحقیق مرتبط و استاد محیط ­زیست و زیست ­شناسی تکاملی دانشگاه آریزونا گفت: به محض اینکه فرصتی برای برخی از سلول‌ها برای انجام بهتر فعالیت‌هایشان نسبت به سایرین بوجود آید، می­ توانند این نقش را بازی کنند و سرطانی شوند.

طبیعی است که این موضوع برای شما ایجاد سردرگمی کند.

پل نلسون، نویسنده و استاد دانشگاه آریزونا در بخش محیط زیست و زیست شناسی تکمیلی گفت: “آنچه که رخ می‌­دهد، در اتصالات دوگانه سلولی است. در صورتی که سلول‌های شما رقابت کنند، این سلول‌ها سریع تکثیر می­ شوند و در نهایت می­ توانند باعث مرگ شوند. اگر سلول‌های شما رقابت نکنند، سلول‌ها آهسته رشد می‌­کنند ولی در نهایت باز باعث مرگ می­ شوند.»

نلسون گفت: “این “اتصال دوگانه” است که مرگ را اجتناب ناپذیر می­ کند. اصطلاح “رقابت سلولی”، یک پرچم بزرگ قرمز است؛ زیرا منجر به سرطان است. این سلول‌ها، سلول‌هایی هستند که تکثیر می­ شوند و سلول­‌های منظم را کنار می­ زنند”.

اما هنوز هم می‌توانیم طولانی تر زندگی کنیم

محققان نتیجه ­گیری خود برای افزایش عمر را با ایجاد یک مدل ریاضی از رقابت سلولی در انسان در طول زمان انجام دادند.

نلسون گفت: “دو چیز اساسی که ما می‌­دانیم درست است از این قرارند: یکی این که وضعیت سلول‌ها مختلف با گذشت زمان بدتر می­ شود (پیرتر می­ شوند) و دیگری این که بعضی سلول‌ها می­ توانند سریع ­تر از سایر سلول‌ها رشد کنند.” او همچنین اطمینان داد که کار آن­‌ها به این معنی نیست که انجام تحقیقات برای ایجاد عمر طولانی ­تر بیهوده است.

او گفت: “ما نمی­ گوییم شما نمی‌­توانید زندگی را طولانی کنید. ما فقط می‌گوییم که روند کلی فعالیت­‌ها باید کاهش یابد. این روند واقعاً می­ تواند کاهش یابد و واقعاً به آرامی پیش رود، اما این کم است.”

با این حال، نلسون اشاره کرد که نظریه‌های خاص در مورد طول زندگی می‌تواند در ایجاد نظریه‌هایشان مشکل­ ساز باشد.

در مواردی که سلول‌های بنیادی برای بازسازی و رشد سلول­‌ها مورد استفاده قرار می­‌گیرند، هشدار داد: “ما باید زمانی که این کار را انجام می­‌دهیم، بسیار مراقب باشیم تا این کار باعث افزایش میزان سرطان نشود.”

نلسون می‌گوید اهمیت این تحقیق این است که به درک بهتر پیری در سطح سلولی کمک می­‌کند.

او گفت: “فقط به این دلیل که ما برای همیشه زنده نخواهیم ماند، نباید سعی و تلاش را متوقف کنیم و باید تا زمانی که امکان دارد زندگی کنیم. در انجام هر گونه تلاش، اگر شما بانید که چه چیزی به دست می­ آورید، موفق تر خواهید بود. این، قطعه دیگری از این پازل است.”

چرا سن امید به زندگی افزایش یافته است؟
طی مطالعات اخیر امید به زندگی مسئله‌ای است که در بیشتر افراد افزایش داشته است. جهت محاسبه سن بیولوژیکی معیارهای مختلفی مانند متابولیسم، التهابات، عملکرد اعضای مختلف بدن، فشار خون و ظرفیت ریه‌ها و تنفس وجود دارد.

تمامی گروه‌های سنی نیز با یک معیار سنجیده نمی‌شوند. این پارامترها در افراد با سنین مختلف، متفاوت است. بزرگسالان در رده سالمند، بیشترین کاهش سن بیولوژیکی را داشته اند و مردان در مقایسه با زنان نیز کاهش چشمگیرتری داشته اند.

محققان خاطر نشان کردند که پیری و افزایش امید به زندگی می‌تواند از پیامدهای بزرگ اجتماعی و اقتصادی باشد
عوامل موثر در افزایش سن امید به زندگی

با توجه به مطالعات اخیر اختلافاتی می‌تواند در سن بیولوژیکی تاثیر گذار باشد. عواملی مانند مصرف سیگار و چاقی از آن دسته می‌باشند.

اما به طور کلی هر چه سن افزایش یابد این اختلافات بیشتر نمایان می‌شوند. این امر بر روی افراد جوان و زنان تاثیرات بیشتری نشان می‌دهد. هر چند که این تغییرات نمی‌تواند میزان سن امید به زندگی را در افراد تغییر دهد.

بهبود رفتارهای سالم و مصرف داروهای تجویزی توسط پزشکان نیز دو عامل تاثیر گذار افزایش امید به زندگی در افراد سالخورده است.

محققان خاطر نشان کردند که افزایش عمر و افزایش سن امید به زندگی می‌تواند از پیامدهای بزرگ اجتماعی و اقتصادی باشد.

در صورتی که زندگی افراد با رشد و توسعه بدون پیری همراه باشد یک پیامد زیانبار زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است که هزینه‌های مختلفی افزایش یابد مانند هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی، اما افراد زیادی زندگی خود را با بیماری و معلولیت می‌گذرانند و ناچار به صرف این هزینه‌های می‌باشند تا زنده بمانند و امید خود را زنده نگه می‌دارند.

در صورتی که بخواهیم سن بیولوژیکی را جوان نگه داریم می‌بایست هزینه‌های مراقبت بهداشتی و سلامتی زیادی داشته باشیم تا در رفاه به سر ببریم. اما به صورت کلی در بیشتر جوامع در بین افراد سالخورده میزان امید به زندگی بیشتری را شاهد هستیم که ارتباط نزدیکی با سن بیولوژیکی و یا سلامتی ندارد.

راز جوانی و افزایش عمر
دانشمندان متوجه شدند راز جوانی افرادی که زنده مانده اند ۵ عادت خوب است: رژیم غذایی سالم، عدم اعتیاد به انواع دود، فعالیت بدنی، نوشیدن خیلی کم الکل و البته حفظ وزن متعادل یا همان تناسب اندام.

دانشمندان حتی متوجه شدند یک مرد ۵۰ ساله اگر خود را با این روش‌ها انطباق دهد علیرغم روش‌های نادرست قبلی باز هم شانس این را دارد که ۱۰ سال بیشتر زندگی کند. از آن جا که زنان به دلایل مختلف طول عمر بیشتری دارند با رعایت این ۵ عادت می‌توانند طول عمر خود را به ۸۰ تا ۹۰ سالگی هم برسانند.

دکتر فرانک بی. هو Dr. Frank. B. Hu پروفسور داروسازی هاروارد در این باره می‌گوید: «هر چند تغییرات فردی مثل ژنتیک هم در بیماری و طول عمر و میزان سلامت افراد بی تاثیر نیست ولی دانش امروز ثابت کرده است نوع تغذیه، فعالیت بدنی، روابط اجتماعی سالم، و حتی شرایط اجتماعی می‌تواند بر ژن‌ها تاثیر بگذارد و آن‌ها را مغلوب انسان کند.»

پس از امروز این ۵ عادت سالم را در زندگی تان اجرا کنید: غذاهای سالم میل کنید. سیگار و هر دودی را ترک کنید. فعالیت بدنی داشته باشید. سعی کنید تا می‌توانید الکل ننوشید، تناسب اندام خود را حفظ کنید.

زندگی به شرط خوشبختی
ممکن است مسئله‌ای وجود داشته باشد که درد پیری و مرگ را کمی کمرنگ کند و آن چیزی نیست جز” عادت به خوشبختی”.

درست زمانی که احساس آرامش می‌کنید، زمانی که در حال بازی کردن هستید و به مسائل اطرافتان فکر نمی‌کنید، یک وعده غذایی سالم و دوست داشتنی میل می‌کنید و . . . تمامی این اوقات شما احساس خوشبختی دارید.

این گونه احساسات شما را از پیری دور می‌کند. دانشمندان در مورد پروژه طول عمر این گونه می‌گویند: “ما در یک جامعه انسان فریب به مدت طولانی با لیستی از عادت‌ها زندگی می‌کنیم”

تمامی انسان‌ها در صدد از دست دادن وزن به باشگاه‌ها می‌روند پس چرا تمامی انسان‌ها سالم نیستند و طولانی مدت عمر نمی‌کنند؟ افرادی که طولانی مدت زندگی می‌کنند و به سختی کار می‌کنند و به خوبی از زندگی شان لذت می‌برند آن‌ها چگونه با این چند مسئله کاملا متضاد کنار می‌آیند؟؟؟

در هر صورت می‌توان گفت که ممکن است این مسئله اتفاق افتد “یک زندگی طولانی و در عین حال دلنشین ”

اگر به زندگی افراد مسنی که از زندگی خود لذت می‌برند نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که این افراد به سختی کار نمی‌کنند، سفرهای آخر هفته شان را خارج از شهر انتخاب می‌کنند و وقت آزاد خود را برای مطالعه کتاب‌های قدیمی صرف می‌کنند، با ترس مقابله می‌کنند و دفاع از خود را می‌آموزند.

طبق گفته چند فرد بالای ۶۰ سال ما در بدترین موقعیت ، بهترین وضعیت را داریم.

فقط کمی از غذاهای روزانه تان را حذف کنید!
اگر هر شب قسمت کوچکی به اندازه یک قاشق از شام تان را میل نکنید و کنار بگذارید یکی از رمزهای بزرگ یعنی راز عمر طولانی را کشف کرده اید.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که میزان دریافت کالری روزانه خود را ۱۵ درصد کاهش می‌دهند سالم تر هستند، کمتر به بیماری دچار می‌شوند و طبیعی است که عمر طولانی تری دارند.

ارتباط بین دریافت کالری و راز عمر طولانی
پروفسور لینه ردمن Leanne Remdamn اظهار داشت با کمی کاهش میزان غذایی روزانه درجه حرارت بدن پایین می‌آید، قند خون کاهش پیدا می‌کند، هورمون‌های بدن متعادل شده و شخص تناسب اندام بهتری دارد. او اعتقاد دارد تحقیقات نشان داده است افرادی که عمر طولانی تری دارند معمولا این بیماری‌ها را ندارند.

حتی در حیوانات ارتباط مستقیم بین دریافت کالری کمتر و راز عمر طولانی و بیشتر کاملا به اثبات رسیده است. در واقع اثبات این نکته مهم در حیوانات محققان را به بررسی وضعیت انسان‌ها در این رابطه راهنمایی کرد.

روزالین اندرسون Rozalyn Anderson کارشناس فدراسیون آمریکایی پیری پس از بررسی تحقیق تاکید کرد که با بالا رفتن سن هر چه شخص رژیم غذایی سالم تری داشته باشد و کمی از میزان حجم غذای خود را کم کند سالم تر است و در نتیجه طول عمر بیشتری را تجربه می‌کند. اندرسون با بررسی مطالعات و محدود کردن کالری دریافتی در این باره می‌گوید:

«مقایسه مطالعه بین میمون‌ها و انسان‌ها نتایج شگفت آوری به همراه داشت. در واقع با شناخت از زیست شناسی پیری می‌توان گفت شکاف بین دو نوع موجود زنده در این باره بسته شده است.»

انجام تحقیق درباره راز عمر طولانی
گروه تحقیق پروفسور ردمن ۳۴ نفر فرد سالم را با میانگین سنی ۴۰ سال طی دو سال مورد بررسی قرار دادند که بعضی از آن‌ها تناسب اندام و بعضی فقط کمی اضافه وزن داشتند.

محققان به افراد شرکت کننده در تحقیق یاد دادند چگونه میزان کالری دریافتی خود را ۲۵ درصد کاهش دهند. رژیمی که علاوه بر سالم بودن روش‌های متفاوتی را برای کاهش کالری دریافتی به افراد آموزش می‌داد.

تحقیقات نشان داد وقتی محدودیتی برای شخص وجود نداشته باشد و به اصطلاح با راهکارهای خودش کالری دریافتی را کاهش دهد حداکثر می‌تواند کاهش ۱۵ درصدی را تجربه کند.

ولی با روشی که گروه تحقیق به شرکت کنندگان آموزش داد آن‌ها توانستند ۲۵ درصد از کالری دریافتی روزانه خود را حذف و در طی سال اول حدود ۱۰ کیلو وزن کم کنند.

تحقیق نشان داد با کاهش وزن تغییراتی در متابولیسم یا سوخت و ساز سلولی ایجاد می‌شود که راز سلامت و طول عمر بیشتر است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مهرزاد جمعه , ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

ما دنبال یه چیزی هستیم که کمتر عمر کنیم سراغ ندارین

آخرین اخبار