چاپ کد خبر: 128861
26 آذر 1402

کسی باور نمی کند این مرد بهبهانی کویت را کویت کرد+عکس

بیابانی برهوت، بی حتی یک جویبار دائمی، با تک تپه ای بیشینه ۳۳۰ متری. فاقد هر گونه جنگل طبیعی. حتی میزان ذخایر نفتش بس کمتر از ایران؛ ولی با مدیرانی دلسوز و عاشق خدمت به شهروندان. با استراتژی سیاست خارجی باز و احساس امنیت بلند مدت و دلگرم به حمایت همه جانبه جهانی

یدالله کریمی پور

یدالله کریمی پور در کانال تلگرامی خود نوشت: 

..شیخ کویت مرد؛ ولی از خود رکوردهایی به جای نهاد که مایه غبطه جهانیان است:
۱- پر ارزش ترین پول رایج جهان؛
۲- کمترین نرخ های تورم جهان(بین صفر تا دو دهم درصد)؛
۳- درآمد سرانه ۷۰/۰۰۰ دلاری. بخوانید ۳/۷ میلیارد تومان؛
۴-نرخ بیکاری،کمتر از صفر(پذیرای نیروی کار خارجی)؛
۵- جمعیت زیر خط فقر، صفر درصد؛
۶- صادر کننده نفت، lng, و تولید یا صادرات مجدد مصالح ساختمانی، ذغال، سیمان، مواد شیمیایی، فولاد، فولاد، فلزات، استیل، ماهی، میگو، نمک، فرآورده های غذایی، پوشاک، چرم، کاغذ و…
شریکان تجاری: ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، هند، سنگاپور، آلمان، ایتالیا، فرانسه، چین، هلند و..
با فقط ۱۰ دینار که برای شهروند کویتی پول خردی بیش نیست، می توانید خود و خانواده در بهترین رستوران‌های شمال سیر شوید. رقمی حدود ۱/۷ میلیون تومان. مگر کویت چه دارد که این همه مردمش در تجمل می زیند و در دنیا مشهور به  زرق و برق پردازی شده اند؟!

کویتی های قدیم

عکس کشور کویت ۸۰ سال پیش

کویت

عکس قدیمی از کویت

عشایر کویت

بادیه نشین های کویت ۹۰ سال پیش
بیابانی برهوت، بی حتی یک جویبار دائمی، با تک تپه ای بیشینه ۳۳۰ متری. فاقد هر گونه جنگل طبیعی. حتی میزان ذخایر نفتش بس کمتر از ایران و در رده ششم جهان؛ ولی با مدیرانی دلسوز و عاشق خدمت به شهروندان. با استراتژی سیاست خارجی باز و احساس امنیت بلند مدت و دلگرم به حمایت همه جانبه جهانی. با رهبرانی که بهترین ها را برای ترقی این صحرای کوچکتر از یک استان ایران می خواهند. مردمی راستگو و اتفاقا دیندار و شیعیانی بس معتقد.
اتفاقا داستان ساختن و ترقی کویت در کتاب های درسی این ملت آمده است.

ایرانیان جنوبی یا شمال خلیج فارس، نقش محوری در ساختن و پیشرفت این کشور داشته اند. بوشهریها، لاری ها، دیلمی ها و گناوه ای ها.

کویت امروز

در اینجا تیتر وار تنها به نقش بهبهانی ها در ساخت و توسعه کویت اشاراتی گذرا می شود.
کوت در عربی به معنای دژ است. در ۱۱۱۰ هجری، شیخ قبیله بنی خالد و بزرگ منطقه الاحسا برای انباشت آذوقه و سلاح، دژی کوچک(کویت؛ مصغر کوت است. یعنی قلعه کوچک) می سازد. ولی پس از مدتی آن را به دودمان نزدیکش آل صباح و شیخش سعدون بن محمد هدیه داد.

کویت قدیم

زین پس شیوخ آل صباح از ایرانیان به ویژه بهبهانی ها با گرمی دعوت کردند که به کویت کوچ کنند. چند صد خانواده معمار، تاجر، هنرمند طلاساز، حلواپز و… بهبهانی به مینا آل‌احمدی رفته و در شرق این شهر کوچک ساکن می شوند(از جمله به دلیل نا امنی ناشی از اختلافات درون شهری؛ دعوای قنواتی-بهبهانی). زان پس کار ساخت و ساز، تجارت با دیگر بنادر ایران و جنوب خلیج فارس آغاز شده و بازار کویت شکل گرفت.

کویت قدیمی

در واقع خانواده های معتبر بنادر شمال خلیج فارس، مانند موسوی، قبازر، دشتی، اشکانی، بهمن، معرفی و بهبهانی، از جمله بنیانگذاران کویت اولیه اند. ولی پس از گذشت نزدیک به ۱۳۰ سال از شکل گیری بندر کویت،  یوسف مراد بهبهانی به کویت رفت. سفری که کویت را متحول کرد.

یوسف مراد بهبهانی به کویت رفت

یوسف مراد بهبهانی در دوران جوانی (سمت چپ)

یوسف مراد قهرمان ملی نوسازی کویت شد و این شیخ نشین کوچک را به شاهراه ترقی رهنمون گشت.
مراد بهبهانی برای ورود کویت به عصر مدرنیزاسیون با یاری همشهری های سابق، نخست موسسه ساعت امگا را تاسیس نمود که در همه کشورهای خلیج فارس تبدیل به برند شد. سپس درست در ۱۹۴۵ با تشکیل گروه بازرگانی بهبهانی، داد وستد بسیار پر منفعتی را با ژاپن شروع کرد. او از عطش ژاپن شکست خورده به داد وستد آگاه بود. سپس در همین سال نخستین ایستگاه رادیویی را در کویت افتتاح کرد.

Team Ali Morad Behbehani

تنها سه سال بعد ایستگاه تلویزیونی کویت توسط مراد افتتاح شد. ۱۹۴۹ طی سفری پر مشقت ۱۹ شبانه روزه، با کشتی، هواپیما، خودرو به نیویورک رسید و قرارداد تولید و ایجاد موسسه تهویه مطبوع را با آمریکایی ها بست. زان پس کویتی ها با وجود تهویه سازها، از جهنم داغ این برهوت نجات یافتند.

یوسف مراد بهبهانی

مراد یوسف بهبهانی که به زادگاه و اصالتش عشق می ورزید تا سال مرگش ۲۰۰۵، در تاسبس بانک ها، بیمه ها، خودرو، راهسازی، ایجاد بازار کالاهای لوکس، طلا و دهها نوآوری دیگر کمترین کوتاهی نکرد. کویت و دودمان صباح، از او و خانواده اش، به عنوان قهرمان ملی نوسازی کویت یاد می کنند. هر دو پسر مراد بهبهانی همچنان با ایده های نو در راس گروه بازرگانی بهبهانی در پی کویتی شادتر، مرفه تر و مجلل تر هستند.


پانوشت اول فارس :

ایرانیان کویت  شهروندان کویتی با اصالت ایرانی هستند که طی چند صد سال گذشته به کویت مهاجرت کرده‌اند. از نظر تاریخی، بنادر ایرانی بیشترِ نیازهای اقتصادی کویت را تأمین می‌کردند. مارفی بهبهانی از نخستین بازرگانانی بود که در قرن ۱۸ میلادی در کویت اقامت گزید.

در گویش کویتی عربی، به این شهروندان عَیَم می‌گویند که تغییر کردهٔ واژه عجم در زبان عربی است که برای غیرعرب‌زبانان، به ویژه ایرانیان به کار می‌رفته‌است.در گویش کویتی، عمدتاً، حرف جیم به ی تبدیل می‌شود. مانند تبدیل مسجد به مَسْیِد.

اکثر شهروندان شیعه کویت از اصل و نسب ایرانی هستند ولی اکثریت ایرانی های کویت اهل سنت هستند . بیشتری از کویتی‌ها با اصالت ایرانی اهل سنت هستند. کویتی‌های با ریشه بلوچی ایرانی، اَچُمی‌(خومونی‌ها) و جنوبی ها مسلمان اهل سنت هستند. خانواده‌های بلوچی ابتدا در قرن ۱۹ به کویت مهاجرت کردند.

زیر گویش‌های فارسی مانند زبان اچمی از گویش های ، خنجی، بستکی، اوزی، و لاری و گراشی بر عربی کویتی تأثیر گذاشته‌اند. همچنین عجم سید وجود دارد.

از لحاظ تاریخی، عجم های کویت به زبان فارسی کویتی صحبت می کرند. گویش های فرعی فارسی لارستانی، خنجی، بستکی و گراشی بر واژگان عربی کویتی تأثیر گذاشته اند. عجم های کویت از اقوام مختلف ایرانی از جمله مردم لر، عرب ایرانی، آذربایجانی و کرد سرچشمه می گیرد. همچنین عجم های کویتی با اصالت سید از نوع موسوی یافت می شود.

نواف الاحمد الجابر الصباح (زادهٔ ۲۵ ژوئن ۱۹۳۷ – درگذشتهٔ ۱۶ دسامبر ۲۰۲۳) امیر کویت و فرماندهٔ کل قوای نیروهای مسلح کویت بود که پس از مرگ برادر ناتنی خود صباح احمد جابر الصباح، در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ به این مقام رسید.

Nawaf Al Ahmad Al Jaber Al Sabah cropped.jpg

نواف فرزند احمد جابر الصباح امیر پیشین کویت از همسر یازدهم او بود. وی فرمانده نیروهای نظامی کویت از سال ۲۰۲۰ نیز بود. وی پس از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، پیرترین رئیس حکومت در جهان عرب بود. او بر خلاف سنت آل صباح در ۷ فوریه ۲۰۰۶ به عنوان ولیعهد معرفی شده بود. بر این اساس قرار شد مسئولیت دفاتر امیر و ولیعهد به‌طور متناوب بین عشیره الجابر و السالم تقسیم شود.

وی فرزند دهمین حاکم کویت، شیخ احمد الجابر الصباح است.


 سریعا از آخرین اخبار و مطالب ما آگاه شوید

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

کانال بله

روبیکا

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار