چاپ کد خبر: 125296
15 آبان 1402

روش پرورش گیاه آپارتمانی آشیانتوس یک انتخاب عالی و زیبا برای نگهداری در خانه

گیاه زیبای آشیانتوس ( خردم ) یک گیاه سلطنتی است. برگ های زیبای این گیاه همراه با رنگ و شکل خاص آنها زیبایی بسیاری را به نمایش می گذارد. اگر دوست دارید از این گیاه زیبا به خوبی مراقبت کنید پس با ما همراه باشید تا در مورد نحوه نگهداری، آبیاری، کود دهی، نور و دمای مناسب برای گیاه آشیانتوس آشنا شوید.

نگهداری گل آشیانتوس
آشیانتوس گیاهی است همیشه سبز و از خانواده‌ی Gesneriaceae است.گیاه آشیانتوس از گیاهان بسیار زیبا و همیشه سبز است.که بدلیل گل‌های زیبا و با دوامی که دارد از محبوبیت بالایی در بین گیاهان آپارتمانی برخوردار است.گیاه آشیانتوس بومی جنوب آسیا است.

انواع گیاهان گلدار

این گیاه به عنوان گیاه آویز در سبدهای آویز مورد استفاده قرار می‌گیرد.در صورت داشتن شرایط ایده آل به خصوص دمای مورد نیاز تا چندین سال می‌توانید از زیبایی این گیاه لذت ببرید.بیش از ۱۸۰ گونه مختلف در این جنس گیاهی وجود دارد.که بسیاری از گونه‌های اشیانتوس در طبیعت به شکل هوازی و چسبیده به درختان دیگر رشد می‌کنند و مناسب نگهداری در فضای داخل منزل نیستند.گیاه اشیانتوس بالغ و چندساله در اواخر فصل تابستان و در صورت قرار‌گیری در شرایط ایده آل رشدی شکوفا می‌شود و گل‌های ریز قرمز و نارنجی رنگ انتهای ساقه‌ها دیده می‌شود.

شرایط نگهداری گیاه آشیانتوس

آبیاری
گیاه آشیانتوس به آبیاری متوسط نیاز دارد.برای مشخص کردن زمان آبیاری بهتر است، خشکی سطح خاک را ملاک قرار دهید.هر زمان حدود یک سوم ارتفاع سطح خاک خشک بود گیاه را آبیاری کنید.برای سنجش خشکی خاک می‌توانید از یک سیخ چوبی کمک بگیرید.دقت کنید در هر آبیاری گیاه را سیراب کنید.رشد گیاه آشیانتوس در صورت تشنگی بیش از اندازه متوقف می‌‌شود.و از طرفی آبیاری زیاد و یا بسته بودن زهکش زیر گلدان هم باعث ایجاد پوسیدگی ریشه در گیاه می‌شود.

نور

این گیاه، نیازمند نور غیر مستقیم آفتاب است و نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد اما با این حال قرار گرفتن گیاه در مقابل نور آفتاب اول صبح و یا هنگام غروب آسیبی به آن نخواهد رساند .

این گیاهان را می ‎توانید در طول تابستان در فضای خارجی منزلتان نگه داری کنید اما از نگهداری آن در محیط های دارای دمای پایین تر از ۱۵ درجه و بیشتر از ۲۵ درجه سانتی گراد خودداری کنید. به طور کلی دمای مورد نیاز برای نگهداری این گیاه، ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است و نوسانات شدید دمایی باعث آسیب رسیدن به آن خواهد شد .

خاک 
اشیانتوس به خاک غنی با زهکش بالا نیاز دارد.ترکیب خاک کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس و کمی ورم کمپوست برای گیاه بسیار مناسب است.

دما و رطوبت 
گیاه اشانتوس یا دم خر بومی مناطق پرباران و مرطوب جنوب آسیا است.در نتیجه برای شادابی به رطوبت نسبی بالایی نیاز دارد.زمانیکه از این گیاه در داخل منزل نگهداری می‌کنید لازم هست رطوبت محیط نگهداری گیاه را بالا ببرید.روش‌های مختلفی برای تامین رطوبت گیاه وجود دارد که بهترین روش‌ها برای گیاه اشیانتوس:

  • ساخت جزیره در زیر گلدانی
  • قرار دادن ظرف آب در کنار گلدان
  • استفاده از دستگاه بخور سرد با فاصله یک متری می‌باشد.

گیاه آشیانتوس

کوددهی

گیاه آشیانتوس را در طول فصل رشد یعنی از فروردین تا شهریور هر چهار هفته یکبار با استفاده از کود مایع تغذیه کنید . این گیاه از آن جایی که در طول فصل سرما شکوفا نمی ‎شود، نیازمند کوددهی زیادی نخواهد بود و تنها یک بار کوددهی در کل فصل زمستان برای آن کافی خواهد بود .

تعویض گلدان آشیانتوس
گیاه اشیانتوس هرساله نیاز به تعویض گلدان ندارد.زمانیکه ریشه‌های گیاه از زیر گلدان یا سطح خاک بیرون زده بود و یا رشد گیاه متوقف شده بود می‌توانید به کوچک شدن گلدان شک کنید.در صورت نیاز به تعویض گلدان، گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل کنید.

هرس کردن

در طول فصل بهار شاخه هایی که بیش از حد بلند شده اند را کوتاه کنید . همچنین جدا کردن برگ های خشک شده از گیاه به تقویت رشد آن کمک خواهد کرد .شاخه های خیلی بلند را با اسفاده از قیچی باغبانی به اندازه ۲/۳ کوتاه کنید.شاخه های پژمرده و زرد شده را نیز با دست و یا با استفاده از چاقو یا قیچی از گیاه جدا کنید .

آیا گیاه اشیانتوس سمی است؟
به طور کلی گیاه اشیانتوس جز گیاهان سمی برای حیوانات خانگی و انسان دسته بندی نمی‌شود.اما بعضی گونه‌های این گیاه می‌توانند باعث ایجاد حساسیت و مشکلات گوارشی در حیوانات خانگی بشوند.بهتر است در صورت نگهداری از گیاه اشیانتوس این گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بدید.

گیاه آشیانتوس

روش‌های تکثیر آشیانتوس
یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های قلمه‌زنی گیاه اشیانتوس، قلمه زنی است.

برای قلمه ساقه در مرحله‌ی اول:

  1. یک قلمه‌ی سالم و عاری از آلودگی با یک گره و دو برگ انتخاب کنید.
  2. با استفاده از یک کارد ضدعفونی شده قلمه ساقه را از گیاه مادری جدا کنید.
  3. برای بالا بردن سرعت ریشه‌زایی می‌توانید قلمه‌ها را به هورمون ریشه‌زا آغشته کنید.
  4. قلمه‌ها را در بستر کشت سبک و مناسب قرار بدید.
  5. بستر کشت را تا ریشه دار شدن قلمه‌ها دور از تابش مستقیم آفتاب و در دمای ۱۸ تا ۲۵ درجه‌ی سانتی گراد قرار بدید.
  6. بستر کشت را همیشه مرطوب نگهدارید.
  7. برای تامین رطوبت سطح بستر قلمه‌ها می‌توانید یک پلاستیک شفاف سطح بستر کشت بکشید و سطح پلاستیک چند سوراخ برای برقراری جریان هوا ایجاد کنید.حدود ۴۵ تا ۶۰ روز زمان لازم است تا قلمه‌ها ریشه‌دار شوند.
  8. بعد از ریشه دار شدن قلمه‌ها می‌توانید آن‌ها را به بستر کشت غنی تر و محیط پر نورتر منتقل کنید.

 

آفات و بیماری ها

این گیاه به خصوص در رطوبت کم زمستان در برابر آفات و بیماری ها بسیار آسیب پذیر است و بنابراین باید به طور مرتب مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در آن، به دنبال یافتن راه حل مناسب بود .آفات و بیماری های تهدید کننده گیاه آشیانتوس، عبارتند از :

  • شته ها
  • کنه های عنکبوتی
  • تریپس
  • خطاهای مراقبتی

از تغییر مکان نگهداری گیاه در زمان گلدهی آن خودداری کنید که در غیر اینصورت احتمال ریزش برگ ها افزایش خواهد یافت .

آبیاری گیاه با آب خیلی سرد باعث بروز لکه های قهوه ای روشن بر روی برگ های آن خواهد شد .

ریزش برگ ها در فصل تابستان نشان دهنده کمبود آب خاک و ریشه ها است .

ایجاد لکه های زرد بر روی برگ ها نیز نشان دهنده درجه حرارت بالا و رطوبت کم محیط است .

پوسیدگی ریشه نیز در اثر آبیاری بیش از حد گیاه رخ می ‎دهد که در این شرایط باید گیاه را به گلدانی دیگر منتقل کنید و ریشه های پوسیده شده را از گیاه جدا کنید .

اگرچه مراقبت از این گیاه در نگاه اول کار دشواری به نظر می‎ رسد اما با داشتن دانشی اندک در این زمینه، موفق به پرورش این گیاه زیبا خواهید شد .”کافه گلدون”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار