چاپ کد خبر: 127950
18 آذر 1402

معرفی گیاه زیبای آپارتمانی پدیلانتوس یا ستون فقرات شیطان[+شرایط نگهداری و تکثیر]

گیاه پدیلانتوس یا ستون فقرات شیطان، متعلق مناطق نیمه‌گرمسیری آمریکای مرکزی و آمریکای شمالی است.این گیاه نوعی درختچه است و گاهی می تواند ارتفاع به ۱ متر برسد.برای اینکه بتوانید به بهترین شکل از این درختچه زیبا نگهداری کنید نیاز است شرایط مراقبت از آن بدانید.

در ادامه نحوه قلمه زدن و تکثیر و همچنین بهترین روش آبیاری  گیاه پدیلانتوس را شرح خواهیم داد.

نگهداری پدیلانتوس

پدیلانتوس، گیاهی با ساقه‌های آبدار ضخیم است که ساقه‌های آن به صورت زیگ زاگ و برگ‌هایش به صورت عقب و جلو رشد می‌کنند. این گیاه زیبا دارای دو واریته سبز و ابلق است و در محیط‌های بسیار روشن و آفتابی رگ برگ‌های گلگون به خود می‌گیرند که زیبایی آن را چند برابر می‌کند و تا ارتفاع حدود۱متر میرسد، با این حال در داخل منزل معمولا تا ارتفاع ۶۰ سانتی رشد میکند. اگر شرایط اولیه را فراهم کنید نگهداری از گیاه زیگزاگی آسان است.
نام های دیگر گیاه پدیلانتوس، گل لغزنده، ستون فقرات شیطان، گیاه زیگزاگی و نام علمی آن Pedilanthus tithymaloides میباشد. نام پدیلانتوس از ترکیب دو کلمه یونانی به معنای “گیاه” و “کفش” گرفته شده است.

روش نگهداری گیاه پدیلانتوس

دما و نور 
به این گیاه باید نور کافی برسد و بهترین رشد را در منطقه‌ای دارد که در طول روز نور خورشید به‌طور غیرمستقیم به آن برسد؛ بنابراین به دنبال سایه جزئی تا نیمه‌آفتابی باشید. اگر دما در طول زمستان به زیر ۵ درجه سانتی‌گراد رسید، باید پدیلانتوس را به داخل خانه منتقل کنید.پدیلانتوس یک گیاه استوایی است که به ترکیبی از نور خورشید و رطوبت نیاز دارد. اگر در یک منطقه مرطوب نگهداری شود، می‌تواند در داخل خانه و در دمای اتاق هم رشد کند. شما می‌توانید با مه‌پاش کردن برگ‌ها و شاخه‌ها با اسپری، رطوبت را افزایش دهید.

رطوبت
یک ویژگی مهم مثبت از این گیاه مقاومت آن در برابر کمبود رطوبت است. پدیلانتوس در یک اتاق خشک هم احساس خوبی دارد ولی با این حال، آبیاری پدیلانتوس باید با دقت بیشتری انجام شود.
پدیلانتوس را در طول فصل رشد به طور منظم آبیاری کنید، اجازه دهید خاک کمی مرطوب باشد، غرقاب و خیس نباشد. چرا که ریشه شروع به پوسیدگی میکند.
با تغییر فصل از پاییز به زمستان آبیاری را کمی کاهش دهید؛ اما اجازه ندهید که خاک کاملا خشک شود. اگر خاک به طور دائم و کامل خشک باشد، ریزش برگها شروع میشود.
حتی در فصول سرما. یک سینی پر از آب و سنگریزه در زیر گلدانش قرار دهید و اگر فکر می‌کنید هوا بیش از حد خشک است، هر روز با یک اسپری آب، برگ‌ها را نیز مرطوب کنید.

آبیاری
شرح روش نگهداری گیاه پدیلانتوس را با آبیاری آغاز میکنیم:
در تابستان، آبیاری منظم ۲-۳ بار در هفته و گاهی اوقات بیشتر نیاز است و خاک نباید خشک شود و بهتر است که رطوبت خاک تقریبا ثابت نگه داشته شود.
در زمستان، آبیاری را به هر ۴-۵ روز کاهش دهید. دقت کنید با آبیاری ناکافی، گیاه برگهای پایینی را از دست میدهد. حواستان باشد از غرقاب کردن گیاه بپرهیزید چون باعث پوسیدن ریشه میشود.

تعویض گلدان
وقتی ریشه ها گلدان را پر کردند گیاه نیاز به جابجایی دارد و چون  ریشه های پدیلانتوس رشد آرام و فشرده ای دارند جابجایی به ندرت اتفاق می افتد.در بهار، با شروع رشد اگر گلدان از ریشه پر شده باشد بهترین زمان تعویض گلدان است.
پدیلانتوس در گلدان کوچک بهتر رشد میکند و گلدان جدید باید قطری تقریبا برابر با ارتفاعش داشته باشد. کف گلدان باید با سنگریزه برای زهکشی مناسب پوشانده شود و نبود این مورد منجر به پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه میشود.دقت کنید بعد از جابجایی برای مدت کوتاهی، گیاه باید در سایه باشد و تاکید میکنیم اگر پدیلانتوس را به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری میکنید از گلدان کوچک استفاده کنید.،این گیاه ریشه های محدود را میپسندد.

تغذیه و کوددهی پدیلانتوس

در ادامه روش نگهداری گیاه پدیلانتوس در مورد تغذیه نکاتی را مطرح می کنیم:

  • کود باید در فاصله بهار تا پاییز به گیاه داده شود.با اتمام پاییز کوددهی را تا بهار متوقف کنید.
  • کوددهی به طور مکرر (یک بار در ماه) استفاده شود.کوددهی منظم رشد، سلامت و برگ دهی را تضمین میکند.
  • کود مناسب برای گیاه پدیلانتوس باید نیتروژن پایین داشته باشد چون نیتروژن زیاد منجر به کاهش عملکرد ریشه گیاه میشود.
  • کود های ارگانیک برای این گیاه مناسب تر هستند و به منظور جلوگیری از سوختگی ریشه ها قبل از کوددهی آبیاری کنید و از دستورالعمل روی بسته پیروی کنید.

نگهداری از گیاه پدیلانتوس

خاک 
خاک کاکتوس بهترین خاک برای پدیلانتوس است؛ اما برای حفظ سلامت این گیاه، کمی پیت ماس (خزه پوده‌زار) هم اضافه کنید تا به جذب آب اضافی کمک کند. خاک پدیلانتوس باید هر دو تا سه سال یکبار تعویض گردد و در یک مخلوط خاک با زهکشی خوب کاشته شود.همچنین برای پیوند پدیلانتوس، ابتدا گلدان جدید را آماده کنید، سپس گیاه را از ظرف بیرون بیاورید، توده‌های خاک اطراف ریشه را تکان دهید و در گلدان جدید قرار دهید.

هرس

در صورت نیاز در فصل رشد باید گیاه را هرس کنید، و اگر گیاه ارتفاع مطلوب دارد فقط با قیچی مخصوص هرس، برگهای مرده یا بیمار را جدا کنید.
برای جلوگیری از رسیدن شیره به دستتان دستکش باغبانی بپوشید، چون ممکن است منجر به خارش پوست شود.

تکثیر

تکثیر از طریق قلمه متداول ترین روش است،تکثیر گیاه پدیلانتوس در فصل بهار انجام میشود و موارد زیر لازم است:

  • قلمه های ۸-۱۰ سانتیمتری، حداقل با دو جفت برگ سالم (جفت برگ پایینی باید بریده شوند)
  • گلخانه ای با پوشش پلی اتیلنی
  •  مخلوط پیت و پرلیت یا خاک و شن
  •  استفاده از هترواکسین در دمای ۲۲-۲۳ تا ۲۵ درجه سانتیگراد

بعد از انتخاب و هرس قلمه ها، آنها باید برای مدت کوتاهی در آب نگهداری شوند تا مایع شیری آن شسته شود.۲-۳ هفته بعد جوانه زنی آغاز و سپس ریشه ظاهر میشود. سپس می‌توانید هر۳ قلمه را در یک گلدان بکارید.

آفات و بیماری ها پدیلانتوس

پدیلانتوس اغلب اوقات از سفیدک پودری، مگس سفید، شته ها و کرم عنکبوتی ها آسیب میبیند.باید به صورت دوره ای گیاه را چک کنید تا از وجود آفات با خبر شوید.و برای دیدن کرم عنکبوتی نیاز به یک ذره بین داری چون خیلی کوچکند.برای حذف آفت از گیاه با حذف برگهایی که بشدت درگیر هستند و یا با استفاده از اسپری صابون حشره کش با آفت مقابله کنید.

نگهداری پدیلانتوس

مشکلات نگهداری پدیلانتوس و راه حل آنها

  • بر اثر نگهداری نادرست، برگها ممکن است زرد شوند و بریزند، برای رفع این مورد تعادل در میزان آبیاری ضروری است.
  • اگر گیاه قد طویلی پیدا کند، حاکی از کمبود نور است و باید به محیطی با نور غیرمستقیم برده شود.
  • نیاز است که گیاه را از سرما و خشکی خصوصا در زمستان محافظت کنید، در این گونه مواقع گیاه نمیمیرد اما تمام برگهایش را از دست میدهد باید به وضعیت ساقه توجه کنید و قسمتهای مرده و یخ زده را جدا کنید تا در محل برش ساقه های جدید جوانه بزنند.
  • اگر پاییز یا زمستان دیر رس باشد ساقه ها کشیده میشوند نیاز است که دمای محل نگهداری را کاهش دهید و حواستان به نور باشد. ممکن است گیاه نیاز به نور بیشتری داشته باشد.
  • اگر نوک برگهای گیاه زرد می شود احتمالا از خشکی محیط است یا گیاه در نور شدید خورشید قرار دارد.
  • اگر برگ های گیاه کوچک بمانند و در حالی که سبز هستند بریزند، به احتمال خیلی زیاد گیاه کمبود نور دارد بایدبه محیط با نور زیاد و غیر مستقیم منتقل شود.
  • اگر برگ ها سبز میشوند و دمبرگشان تشکیل نمیشود به دلیل مقدار زیاد نیتروژن در خاک است.

نگهداری پدیلانتوس در زمستان و بهار
پدیلانتوس در زمستان استراحت می‌کند؛ بنابراین آن را کم آبیاری کنید و کود ندهید و تا حد امکان نیز نور آن را فراهم کنید. از اوایل بهار آبیاری را بیشتر کنید و هر ۳-۴ هفته یکبار کوددهی را انجام دهید. شما می‌توانید از کود طبیعی برای گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید.

در بهار گیاهان را در نور زیاد حتی مقداری آفتاب مستقیم نگهداری کنید؛ اما مراقب نور شدید خورشید باشید که می‌تواند برگ‌ها را بسوزاند. بهترین زمان برای قلمه گرفتن و تکثیر پدیلانتوس اوایل تابستان است.

نکات کلیدی 

  • تمام قسمت‌های گیاه ستون فقرات شیطان برای حیوانات خانگی (از جمله سگ‌ها و گربه‌ها) و انسان، سمی است.
  • از دست زدن به شیره شیری‌رنگ گیاه خودداری کنید، زیرا ممکن است منجر به تحریک پوست شود. هنگام کار با این گیاه از دستکش استفاده کنید. اما می‌توانید به‌راحتی برگ‌های سبز آن را لمس کنید.
  • برای کمک به زهکشی آب و گردش هوا در اطراف ریشه، مخلوط خاک گلدانی را انتخاب کنید که شامل خاک کاکتوس، پرلیت و پیت ماس باشد.
  • گیاه ستون فقرات شیطان در خاک یکنواخت مرطوب رشد می‌کند، اما نباید بیش‌ازحد گیاه را آبیاری کنید.
  • آب بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه یا تغییر رنگ برگ‌ها می‌شود.
  • اگر در یک منطقه خشک زندگی می‌کنید، می‌توانید برگ‌ها را به صورت هفتگی مه‌پاش کنید تا گیاه را هیدراته نگه دارید.
  • گلدان خود را نزدیک پنجره‌ای که نور غیرمستقیم خورشید یا سایه جزئی دریافت می‌کند نگه دارید.
  • از تابش مستقیم خورشید که باعث سوختگی برگ‌ها می شود، جلوگیری کنید.
  • برای این گیاه یک گلدان سفالی جاذب با سوراخ‌های زهکشی فراوان انتخاب کنید. این گلدان به گیاه اجازه می‌دهد تا قبل از تبخیر شدن بقیه آب، به اندازه نیاز خود بنوشد و از نشستن ریشه‌ها در آب ایستاده جلوگیری کند.

سخن پایانی  در باره پدیلانتوس
برای رشد بهتر پدیلانتوس، نور و رطوبت کافی را فراهم کنید. در آبیاری آن دقت داشته باشید و فراموش نکنید که برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه از گلدانی با زهکشی مناسب استفاده کنید.با توجه به اینکه نیازهای این گیاه به آبیاری و نور در فصول مختلف سال متفاوت است، باید به این نکته توجه کنید تا گیاه پدیلانتوس شما با تغییر دمای هوا دچار شوک نشود.

۱۰ تکنیک طلایی برای شناخت دیگران که ردخور ندارند

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار