چاپ کد خبر: 65887
9 شهریور 1400

آمریکایی‌ها بطور کامل از افغانستان رفتند+ببینید

ایالات متحده در نخستین دقایق بامداد امروز اعلام کرد که آخرین گروه از سربازان خود را از افغانستان خارج کرده است.

مقام‌های آمریکایی همچنین اعلام کردند که تمامی دیپلمات‌های این کشور دیشب فرودگاه کابل را ترک کردند.

طالبان هم اعلام کرد فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی تحت کنترل کامل این گروه قرار گرفته است.

برخی تصاویر نشان‌دهنده شلیک تیرهوایی و خوشحالی طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز هم پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی کابل آن را «پایانی خون‌بار و پرآشوب» برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا توصیف کرده است.

کنث مک‌کنزی در کنفرانس خبری گفت آخرین هواپیمای باری سی-۱۷ ساعت ۱۵:۲۹ به وقت واشنگتن (مصادف با ساعت ۲۳:۵۹ به وقت تهران) فرودگاه بین‌المللی کابل را ترک کرده است.

آمریکا خروج

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان به پایان رسید.

کاخ سفید با انتشار بیانیه بایدن، پس از پایان یافتن دو دهه اشغالگری در افغانستان از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در روز سه شنبه، پیرامون تصمیم عدم تمدید ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان خبر داد.

براین اساس بایدن قرار است روز سه شنبه، خطاب به مردم کشورش سخنرانی کند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است: نیرو‌های آمریکایی در ۱۷ روز گذشته بزرگترین عملیات خروج هوایی را در تاریخ آمریکا انجام دادند.

وی افزود: در این عملیات بیش از ۱۲۰هزار شهروند آمریکایی، شهروند کشور‌های متحد و متحدان افغانستانی آمریکا، از طریق فرودگاه کابل خارج شده اند.

بایدن همچنین از صحبت با مردم افغانستان خبر داد و گفت: تا ساعاتی دیگر با مردمان افغانستان صحبت خواهم کرد.

وی ادامه داد: پایان دادن به مأموریت انتقال هوایی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان توصیه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و فرماندهان میدانی بود و آن‌ها بر این امر معتقد بودند که، پایان بخشیدن به مأموریت نظامی آمریکا در حقیقت بهترین روش برای محافظت از جان نظامیان و اطمینان از خروج‌های غیرنظامیان برای افرادی است که در هفته‌ها و ماه‌های آتی خواستار ترک افغانستان بودند، است.

بایدن تاکید کرد: از وزیر خارجه آمریکا خواسته است تا با هماهنگی شریکان بین‌المللی این کشور از خروج ایمن آمریکایی‌ها یا افغانستانی‌هایی که خواستار خروج از افغانستان هستند، اطمینان کسب کند.

بایدن با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوشنبه به تصویب رسید، گفت: این قطعنامه پیام روشنی از آنچه جامعه بین المللی از طالبان انتظار دارد، به آن‌ها می‌فرستد که باید آزادی سفر را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: طالبان درباره عبور امن تعهد داده است و جهان این گروه را مسوول تعهداتشان می‌داند.

بایدن در ادامه خطاب به مردم آمریکا از آن‌ها خواست تا قدردان سه چیز باشند، نیرو‌ها و دیپلمات‌هایی که این عملیات را با توجه به خطر بسیار بالا، انجام دادند، شبکه‌ای از داوطلبان که در شناسایی نیرو‌ها برای خروج کمک کردند و برای کسانی که از متحدان افغانستانی در خانه‌های جدیدشان استقبال می‌کنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار