چاپ کد خبر: 120768
21 شهریور 1402

آیا تمکین زن در ازدواج موقت یا صیغه ضروری است؟

یکی از مهم‌ترین وظایفی که با ازدواج بر عهده زن قرار می‌گیرد، تمکین کردن زن از شوهر است که در ازای آن شوهر به همسر خود نفقه می‌دهد.

یکی از سؤالاتی که از ما بسیار پرسیده می‌شود آن است که تمکین در ازدواج موقت یا صیغه نیز ضروری است یا خیر؟ در این مطلب از دلتامگ ضمن توضیح مفهوم تمکین‌کردن زن به شما می‌گوییم آیا این کار فقط در ازدواج دائم ضروری است یا در ازدواج موقت نیز زن این وظیفه را باید انجام دهد وگرنه مجازات می‌شود.

صیغه ازدواج موقت

عقد موقت چیست؟

عقد موقت به عقدی گفته می‌شود که در آن زن و شوهر برای ازدواج خود مدت‌زمان تعیین کرده و تا مدت مشخص شده‌ای در محرمیت هم باقی می‌مانند. این نوع عقد تفاوت‌های بسیار زیادی با عقد دائم دارد. البته نکته مهمی که باید بدانید آن است که در عقد موقت زن موظف است که از همسر خود تمکین کند و وظایف زناشویی خود را به‌خوبی انجام دهد.

تمکین چیست؟

در حالت کلی زن موظف به تمکین عام و خاص از همسرش است. تمکین عام به معنای پذیرش برتری شوهر در امور کلی مربوط به زندگی مشترک است و تمکین خاص به معنای رابطه جنسی و زناشویی متعارف بین زوجین است.

بنابراین، درصورتی‌که زن از تمکین در برابر شوهر خود خودداری کرده و امتناع کند، مرتکب عدم تمکین یا نشوز شده که این مسئله باعث می‌شود مرد بتواند نفقه همسر خود را نپردازد.

عدم تمکین در ازدواج موقت

باتوجه‌به مطالبی که بیان کردیم، ممکن است این سؤال به ذهن شما برسد که آیا تمکین در ازدواج موقت ضروزی است یا خیر؟

بنابر آنچه که اشاره شد، عقد ازدواج چه از نوع دائم بوده چه از نوع موقت سبب می‌شود که زن و شوهر موظف به حسن معاشرت در مقابل یکدیگر بوده و زن موظف است در مقابل همسر خود تمکین کند و تمکین در ازدواج موقت ضروری است.

لبته دراین‌خصوص نکته مهمی وجود دارد و آن هم این است که در عقد موقت، زن می‌تواند ضمن عقد نکاح شرط کند که از شوهر خود تمکین نکرده و در این صورت دیگر زن موظف به تمکین از همسر خودش نیست.

مجازات عدم تمکین جنسی در ازدواج موقت

دراین‌رابطه باید بگوییم اگر زن به‌جز مواقعی که عذر شرعی دارد و برقراری رابطه جنسی برایش ممکن نیست از این موضوع اجتناب کند، مرد می‌تواند علیه همسرش دادخواست عدم تمکین بدهد.

همچنین اگر زن از برقراری رابطه زناشویی با شوهر در عقد موقت خودداری کند و باکره باقی بماند طبق قانون مرد ملزم به پرداخت نصف مهریه به او خواهد بود و نصف دیگر مهریه به او تعلق نمی‌گیرد.

توجه نمایید در صورتی مهریه نصف می‌شود که رابطه زناشویی حتی یکبار هم اتفاق نیفتد وگرنه اگر زن یکبار تمکین کند و دیگر تمکین نکند باز هم مستحق تمام مهریه‌اش خواهد بود.

به عدم تمکین در ازدواج موقت نیز مانند تمکین در عقد دائم رسیدگی خواهد شد. البته در ازدواج دائم مرد در صورت عدم تمکین زن هم حق تسلیم دادخواست دارد و هم می‌تواند نفقه زن را قطع کند؛ اما در نکاح موقت درصورتی‌که پرداخت نفقه شرط نشده باشد، دیگر عدم پرداخت آن معنی ندارد و نمی‌تواند به‌عنوان اهرم فشاری به نفع مردان مورداستفاده قرار بگیرد.

همسریابی ، صیغه‌یابی و ازدواج موقت ، معرفی و مشاوره فقط با ۱۰۰ هزار تومان !

اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار