چاپ کد خبر: 130135
8 دی 1402

اطلاع از آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن با کد ملی/هزینه ساخت مسکن خام دولتی و شخصی متری چنده؟

متقاضیان ثبت نام مسکن می‌توانند با ورود به سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن و ارائه کد ملی از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع شوند.

به گزارش اول فارس ، طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم و وعده انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان برای حل مشکل مسکن در کشور است. این طرح با هدف ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال برای اقشار مختلف جامعه در حال اجرا است.

با آغاز قانون جهش تولید مسکن و ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن افراد می‌توانند با وجود شرایط لازم، فرآیند ثبت نام خود را در سامانه ملی نهضت مسکن آغاز کنند و از فرصتی صاحب‌خانه شدن در دولت سیزدهم بهره‌مند شوند. سامانه نهضت ملی مسکن به عنوان این امکان ثبت نام برای متقاضیان را فراهم می‌کند و همچنین امکان پیگیری فرآیند ثبت نام مسکن ملی را برای افراد فراهم می‌کند.

متقاضیان می‌توانند با استفاده از کد ملی، مشاهده و پیگیری مراحل مسکن ملی، انجام استعلام و دریافت نتایج پیگیری تأیید نهضت ملی مسکن را مطلع شوند.

اطلاع از آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن با کد ملی/هزینه ساخت مسکن خام دولتی و شخصی متری چنده؟

در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن برای متقاضیان این حوزه برخی قوانین و شرایط برای ثبت نام وضع شد که تنها متقاضیانی که دارای چهارچوب و قوانین بودند امکان ورود به سامانه ملی نهضت مسکن را دارند. در ادامه افرادی که فرایند ثبت نام خود را انجام دادند به دنبال پیگیری ثبت نام نهضت ملی مسکن هستند تا در صورتی که جز لیست تأیید شدگان بودند، باقی مدارک مراحل بعدی این طرح را تکمیل کنند.

پیگیری ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۲ از طریق سایت saman.mrud.ir امکان پذیر است و افرادی که می‌خواهند از نتیجه ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن مطلع شوند باید وارد سایت ثبت نام شده و با وارد کردن اطلاعات لازم، نتیجه ثبت نام خود را مشاهده کنند.

نحوه پیگیری نهضت ملی مسکن با کد ملی

برای اینکه ثبت نام کنندگان طرح مسکن ملی، بتوانند از آخرین وضعیت درخواست ثبت نام خود در این طرح مطلع شوند، بخشی با عنوان (مشاهده و پیگیری درخواست‌ها) در سایت ثبت نام مسکن ملی قرار داده شده تا متقاضیان پیگیری، بتوانند با مراجعه به آن بخش، درخواست خود را پیگیری نمایند. از این رو، در این بخش، به آموزش نحوه پیگیری ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۲ می‌پردازیم که مطابق مراحل زیر است:

ابتدا آدرس سایت ثبت نام مسکن ملی saman.mrud.ir را سرچ کرده تا وارد صفحه اصلی سامانه ثبت نام مسکن ملی شوید.

به منظور پیگیری ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۲‌، لازم است بر روی گزینه «وضعیت درخواست‌ها» کلیک کنید.

در ادامه در صفحه جدید که باز می‌شود، در جایگاه مشخص شده، کد ملی متقاضی را وارد کرده و گزینه تأیید را کلیک کنید.

رمز عبوری یک بار مصرفی که به شماره همراه متقاضی که در قالب پیامک ارسال می‌شود همراه با کد امنیتی که در صفحه نمایانگر است در جایگاه مشخص وارد کنید و در ادامه مجدد گزینه تأیید را کلیک کنید. اگر همین روند اجرا شود امکان پیگیری ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۲ برای متقاضیان فراهم می‌شود.

آغاز ساخت نزدیک به ۲ میلیون واحد نهضت ملی مسکن

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تاکنون بیش‌از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسیده و ۵۱ هزار هکتار زمین برای اجرای این طرح تأمین شده است. تکمیل به‌موقع واحدها نیازمند تأمین آورده توسط متقاضیان است که با واریز وجه از سوی متقاضیان به صورت مرحله‌ای نیز تسهیلات بانکی تزریق می‌شود.


هزینه ساخت «واحد خام» مسکن دولتی

رئیس بنیاد مسکن روز گذشته اعلام کرد، این نهاد در جایگاه متولی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن می‌تواند هزینه خرید مصالح ساختمانی و در نهایت قیمت تمام‌شده را کاهش دهد. اما این گزاره در چه صورت امکان‌پذیر است؟ آن هم در شرایطی که گفته می‌شود هزینه ساخت واحد خام نهضت ملی مسکن، متری ۱۲ میلیون تومان است.

هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن مسئله‌ای بود که از همان ابتدا دولت در مورد آن با انبوه‌سازان دچار چالش شد.

هزینه اولیه‌ای که دولت به سازندگان بخش خصوصی برای ورود به این پروژه پیشنهاد داد، متری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. فعالان بخش ساخت و ساز معتقد بودند ساختمان‌سازی در شرایط فعلی و تورم افزایشی با قیمت اعلام شده همخوانی ندارد و همین مسئله یکی از دلایل اصلی بود که باعث شد ساخت واحدها به تعویق بیفتد.

در نهایت نیز دولت در جلسه‌ای با انبوه‌سازان از موضع خود کوتاه آمد و پس از آن بود که ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن وارد روند کلنگ‌زنی شد. اما حالا هزینه ساخت هر متر از این پروژه چند میلیون تومان برآورد شده است؟

حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در مورد هزینه‌های کنونی ساخت و ساز در کشور به تجارت‌نیوز گفت: «برای قیمت‌گذاری ساخت هر متر مسکن می‌توان واحدهای نهت ملی مسکن را به‌عنوان کف قیمت در نظر گرفت، پس از آن واحدهایی با مصالح یک پله بالاتر را در نظر گرفت و در مرحله بعد قیمت واحدهای لوکس را محاسبه کرد.»

او ادامه داد: «قیمتی که دولت برای واحدهای نهضت ملی مسکن تعیین کرده، متری هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که با تعدیل حدود ۱۲ میلیون تومان برآورد می‌شود، ولی برخی از سازنده‌ها نیز معتقدند در این ۱۲ میلیون تومان بسیاری از موارد لحاظ نشده است. یعنی بدون در نظر گرفتن رادیاتور، پکیج و نقاشی است و از سوی دیگر هزینه آسانسور هم جدا حساب می‌شود.»

محتشم در این زمینه توضیح داد: «از آنجا که این موارد بر عهده سازنده نیست روی قیمت ساخت محسوب نمی‌شود و در صورتی‌که محاسبه شود طبیعتا بالاتر می‌رود، ولی همانطور که به آن اشاره شد قیمتی که در حال حاضر با سازنده‌ها بسته می‌شود همان هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.»

بیتشتر بخوانید:

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین گفت: «نکته بعدی این است که این قیمت تعیین‌شده هم یک متر مربع بنا محسوب می‌شود نه متراژ مفید ساختمان. این یعنی وقتی گفته می‌شود هزینه هر متر مربع هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، هر متر آن به‌عنوان واحد در اختیار متقاضی قرار نمی‌گیرد و مشاعات هم در این بین برآورد می‌شود.»

هزینه ساخت واحدهای معمولی

محتشم درباره هزینه ساخت واحدهای معمولی بیان کرد: «ساختمان‌هایی که جدا از پروژه نهضت ملی مسکن ساخته می‌شود، از آنجا که باید کامل شود و بعد در به مصرف‌کننده تحویل داده شود قیمت بالاتری دارد و به‌طور معمول، هر یک متر مربع آن حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد. البته مشاعات نیز جزو آن است و اگر بنای مفید را در نظر بگیریم بالاتر می‌رود.»

او توضیح داد در آپارتمان‌هایی که به ‌صورت لوکس ساخته می‌شود در برخی موارد هزینه ساخت تا متری ۴۰ میلیون تومان نیز بالا می‌رود.

کاهش هزینه ساخت واحدهای مسکن ملی

رئیس بنیاد مسکن روز گذشته در مصاحبه با تسنیم اعلام کرد با توجه به اینکه مجموعه بنیاد مسکن واحدهای مسکن ملی را می‌سازد، می‌تواند در موضوع تامین مصالح ساختمانی قیمت‌ها را کاهش دهد. زیرا مصالح ساختمانی به‌صورت عمده خریداری می‌شود. اما چه تفاوتی بین خرید یک مصالح برای یک پروژه شخصی و دولتی وجود دارد؟

محتشم در این مورد نیز گفت: «دو نکته در مورد این گزاره وجود دارد؛ یکی خرید عمده و دیگری خرید به موقع. خریدی که بنیاد مسکن انجام می‌دهد می‌تواند متفاوت از خرید یک انبوه‌ساز باشد زیرا انبوه‌ساز برای مثال برای یک پروژه ۵۰ واحدی مصالح می‌خرد، اما بنیاد مسکن برای بیش از هزار واحد خرید می‌کند. به این ترتیب فروشنده می‌تواند تخفیفاتی را برای خریدار در نظر بگیرد.»

او ادامه داد: «البته این عامل نمی‌تواند چندان تاثیری بر قیمت تمام‌شده داشته باشد. آنچه موثر است تورم است. بنیاد مسکن ممکن است مصالح ساختمانی مجموعه‌ای را که دو سال آینده ساخته می‌شود، امروز خریداری کند. این مسئله یعنی تورم دو سال آینده را دیگر تجربه نمی‌کند. اما یک انبوه‌ساز چنین بودجه‌ای درا اختیار ندارد تا بتواند مصالح چند آینده یک پروژه را تامین کند.» |منابع: مهر ، تجارت نیوز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار