چاپ کد خبر: 130345
10 دی 1402

افزایش بیش‌از ۲۶درصدی ارزش پول افغانی دربرابر ارزهای خارجی

در ماه‌های اخیر ارزش دلار در برابر پول افغانی کاهش چشمگیری یافته است. هر دلار آمریکایی شنبه ۹ دی (۳۰ دسامبر) در حدود ۷۰ افغانی مبادله شده است.

افزایش بیش‌از ۲۶درصدی ارزش پول افغانی دربرابر ارزهای خارجی

به گزارش اول فارس، هدایت‌الله بدری، رئیس بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان قرار دارد، در جریان کنفرانسی در کابل مدعی شد که آن‌ها با عملی‌کردن سیاست‌های «معقول» پولی، از ارزش پول افغانی محافظت کرده‌اند.

او گفت: «پول افغانی جزو با ثبات‌ترین ارز‌ها در سطح جهان است.»

همزمان حسیب‌الله نوری، سخنگوی بانک مرکزی تحت کنترل طالبان، نیز گفت که ارزش پول افغانی در سال ۲۰۲۳ در قیاس با سال قبل بیش از ۲۶.۴ درصد افزایش یافته است و این یک دستاورد برای این بانک است.

او به طلوع‌ نیوز گفت: «بانک مرکزی در یک سال گذشته با اعمال سیاست‌های معقول پولی توانست از ارزش افغانی به خوبی محافظت کند. در حال حاضر، افغانی از باثبات‌ترین واحدهای پولی در منطقه است و تلاش ما بر این است که در این زمینه پیشرفت بیشتری داشته باشیم.»

در ماه‌های اخیر ارزش دلار در برابر پول افغانی کاهش چشمگیری یافته است. هر دلار آمریکایی شنبه ۹ دی (۳۰ دسامبر) در حدود ۷۰ افغانی مبادله شده است.

هر چند طالبان مدعی‌اند که ارزش پول افغانی به‌دلیل عملی‌کردن سیاست‌های معقول اقتصادی افزایش یافته است، اما اتحادیه سراسری صرافان افغانستان دلیل افزایش ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی را کمبود نقدینگی در بازار می‌داند.

ابراهیم خان زدران، رئیس اتحادیه صرافان «سرای شهزاده کابل»، گفت که در حال حاضر، دلار در بازارهای افغانستان زیاد است، اما پول افغانی کم است و به همین دلیل، ارزش پول افغانی افزایش یافته است.

دلارهایی که به افغانستان وارد می‌شود، بیشتر با افغانی مبادله می‌شود، چون مردم در داخل این کشور با پول افغانی خرید و فروش می‌کنند.

رژیم طالبان با توسل به فشار و گزینه نظامی مجددا به قدرت رسید و به همین دلیل، مشروعیت جهانی ندارد و قادر به چاپ پول نیست. بانک مرکزی افغانستان فوریه ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که اسکناس‌های جدید این کشور در لهستان چاپ شده است، اما پس از آن طالبان نتوانستند که برای چاپ جدید اسکنانس درخواست بدهند.

با سرنگونی نظام جمهوری مورد حمایت کشورهای غربی، قیمت دلار در برابر افغانی به میزان چشمگیری افزایش یافته بود و حتی یک دلار به قیمت ۱۱۷ افغانی نیز مبادله می‌شد، اما با سرازیر شدن بسته‌های دلار به افغانستان، ارزش افغانی در برابر دلار افزایش یافت.

بانک مرکزی افغانستان (تحت کنترل طالبان)، هرازچندگاهی برای تقویت ارزش پول افغانی، بسته‌های ۱۰ الی ۱۴ میلیون دلاری را در مزایده به فروش می‌رساند. این بسته‌های دلار به صراف‌ها فروخته می‌شود.

ایالات متحده آمریکا پس ازخروج از افغانستان، همچنان بزرگ‌ترین کمک‌کننده به این کشور باقی مانده است. گزارش اردیبهشت‌ماه سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) نشان می‌داد که واشنگتن دو میلیارد و یک‌صد میلیون دلار به افغانستان تحت کنترل طالبان کمک کرده است.

چند ماه پیش، بانک مرکزی افغانستان (تحت کنترل طالبان) از ورود بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری کمک هفتگی خبر داد، اما این بانک از مدتی قبل درباره ورود این بسته‌های دلار اطلاعاتی ارائه نمی‌کند. منتقدان طالبان ادعا می‌کردند که این گروه به بخشی از کمک‌های خارجی دسترسی دارد.

استرس مثبت(یوسترس)چیست و چه تاثیر خوبی بر زندگی ما دارد؟

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار