چاپ کد خبر: 139722
21 فروردین 1403

اگر کسی به ما توهین کرد چه کنیم؟

توهین یا اهانت عبارت یا بیانی (یا گاهی رفتاری) است که بی‌احترامی یا تمسخر است. توهین ممکن است عمدی یا تصادفی باشد. توهین ممکن است واقعی باشد، اما در عین حال تحقیرآمیز باشد.

به گزارش اول فارس، متلک و توهین کردن ها می تواند به راحتی تبدیل به قلدری کردن شود، چیزی که هرگز قصد تجربه کردن آن را ندارید. خوشبختانه، چندین راه مثبت وجود دارد که می‌توانید به آنها پاسخ دهید و دست‌اندازی ناخواسته را متوقف کنید. ما شما را از طریق استراتژی‌هایی راهنمایی می‌کنیم که می‌توانید در لحظه و بعد از آن استفاده کنید تا به توهین واکنش نشان دهید و احترامی را که شایسته آن هستید به دست آورید.

aid20597 v4 728px React when Insulted or Teased Step 4 Version 6

۱.هرگز خودتان را سرزنش نکنید

مسخره کردن و قلدری تقصیر طرف مقابل است نه شما. افرادی که دیگران را مسخره می کنند و توهین می کنند افرادی ناامن و ناراحت هستند. توهین قلدری کلامی آنها اغلب ناشی از ترس، خودشیفتگی و نیاز به کنترل یک موقعیت است. انتخاب دیگران باعث می شود احساس قدرت کنند.

به هیچ وجه تقصیر شما نیست که هدف آنها شده اید. چیزی که آنها می گویند ممکن است همچنان به شما آسیب برساند، اما به خود یادآوری کنید که اصلاً لیاقت آن را ندارید واین رفتار در شان شما نیست.
تشخیص این که موضوع مربوط به آنهاست، نه شما، به شما کمک می کند تا در موقعیت به دست آورید.

۲.در پاسخ به تمسخر افراد بازیگوش از طنز استفاده کنید

اگر فرد طرف مقابل شما بداخلاق نیست، یک پاسخ طنزآمیز را امتحان کنید. شوخ طبعی می تواند موقعیت ناخوشایند را پراکنده کند، متجاوز را خلع سلاح کند و حتی اذیت کردن آنها را تضعیف کند.

سعی کنید زمانی که کسی شما را مسخره می کند، شوخی کنید تا خودش شوخی یا خنده دار باشد، نه عمدا آسیب رسان. با این اوصاف، احساس نکنید که مجبور هستید به تمسخر خود بپیوندید – اگر استفاده از طنز برای شما مناسب نیست، این کار را نکنید.
اگر همکارتان پوستری را که در یک کنفرانس آورده اید مسخره می کند، سعی کنید بگویید: «درست می گویی. این یک پوستر کثیف است. من واقعاً نباید به کودک پنج ساله ام اجازه می دادم کارم را برای من انجام دهد.”
گزینه دیگر ممکن است این باشد که شوکه شده رفتار کنید و با آن شخص شوخی کنید. به عنوان مثال، ممکن است چیزی شبیه این بگویید: «خدای من! حق با شماست! ممنون که به من کمک کردی خورشید را ببینم!»

۳. به آنها در مورد توهین و رفتار زشت شان تذکر دهید.
زمانی که شوخ طبعی یا نادیده گرفتن رفتارفرد را قطع نمی کند، با آنها مستقیم رفتار کنید. از لحن محکم و در عین حال آرام استفاده کنید. روشن کنید که راضی نیستید – جدی باشید، شوخی، عصبانی، ترسیده، مطیع یا عذرخواهی نکنید. به زبان مستقیم توضیح دهید که چرا با طعنه، توهین یا قلدری آنها مشکلی ندارید.
اگر یکی از همکلاسی‌هایتان درباره کفش‌هایتان مسخره می‌کند، چیزی شبیه به این بگویید: «وقتی جلوی همکلاسی‌هایمان به من توهین می‌کنی، ناراحت می‌شوم. لطفا ادامه نده.”
اگر همکارانتان به شیوه‌ای جنسی به شما سرزنش می‌کنند، چیزی شبیه به این بگویید: «به‌اصطلاح مسخره بازی‌های شما در واقع آزار جنسی است. اگر دوباره تکرار شود، ناچارم از شما شکایت کنم.»

هرگز خودتان را سرزنش نکنید

۴.نفس عمیق و آرام بخش بکشید.

اطمینان حاصل کنید که می توانید به یک فرد هتاک با آرامش و شفاف پاسخ بدهید. به جای اینکه اجازه دهید واکنش عاطفی فوری واکنش شما را کنترل کند، لحظه ای مکث کنید و نفس عمیق بکشید تا خود را آرام کنید. خونسردی خود را حفظ کنید و روی زمین بمانید تا بتوانید دقیقاً همان چیزی را که می خواهید بگویید، به همان شکلی که می خواهید بیان کنید.
ناراحتی و عصبانیت هیچ ایرادی ندارد – شما حق دارید وقتی مورد آزار و اذیت قرار می گیرید چنین احساسی داشته باشید. فکر نکنید که باید این احساسات را نادیده بگیرید یا رد کنید. در عوض، آنها را در لحظه مدیریت کنید تا بتوانید واکنش موثری نشان دهید.

۵.سعی کنید متقابلا به او توهین نکنید

از دادن پاسخ عصبانی به قلدر که به دنبال آن هستند خودداری کنید. واکنش پرخاشگرانه، مانند توهین به آنها، به آتش قلدر می افزاید. آنها را از “فشار دادن دکمه های خود” و دریافت پاسخ احساسی رضایت ندهید. به جای اینکه عصبانی شوید یا وارد یک جنگ توهین آمیز شوید، اقدامات مثبتی انجام دهید تا از تکرار مکرر قلدری جلوگیری کنید.
اگر به آنها توهین کنید، آنها فقط برمی گردند و دوباره به شما توهین می کنند و اوضاع بدتر می شود.

۶.از افراد آزارگر  دور شوید 

تا جایی که می توانید زمان کمتری را در اطراف یکفرد بی تربیت صرف کنید. اجتناب از یک فرد آزارگر می تواند به به حداقل رساندن توهین و تمسخر شما کمک کند. در حالی که این همیشه امکان پذیر نیست، راه هایی برای کاهش مدت زمانی که در اطراف فرد اذیت کننده می گذرانید، یا حتی اجتناب از تماس به طور کامل ارائه کنید. با این حال، احساس نکنید که باید علایق، اهداف یا شادی خود را قربانی کنید تا از یک فرد قلدر جلوگیری کنید. اگر چنین است، مستقیماً به آنها پاسخ دهید.
اگر این یک توهین نابخردانه از سوی کسی است که به نظر می رسد قصد خاصی ندارد، بهتر است به طور کامل آن را نادیده بگیرید. با این حال، اگر احساس می کنید که هر نوع الگویی برای توهین آنها وجود دارد، نادیده گرفتن آنها احتمالا کمکی نخواهد کرد.
اگر هنگام راه رفتن از مدرسه به خانه شما را مسخره می کنند، ممکن است مسیری متفاوت اما همچنان راحت را انتخاب کنید که از قلدری او جلوگیری کند.
اگر به صورت آنلاین مورد تمسخر یا توهین قرار می گیرید، آن فرد  را از شبکه های اجتماعی خود حذف کنید یا زمانی را که در پلتفرم های خاص می گذرانید محدود کنید.

۷.انگیزه فرد را در نظر بگیرید

دانستن اینکه چرا آنها شما را هدف قرار می دهند به شما کمک می کند تا پاسخ مناسب دهید. آنها ممکن است در تلاش برای ایجاد احساس بهتر، یا از روی حسادت، یا به این دلیل که شما یا موقعیت را به خوبی درک نمی کنند، شما را اذیت کنند. از خود بپرسید که آیا آنها عمداً در تلاش هستند به شما صدمه بزنند یا فقط در تلاش برای خوشگذرانی کار بدی انجام می دهند. همچنین، به این فکر کنید که آنها احتمالاً چگونه به انواع مختلف پاسخ‌های شما واکنش نشان می‌دهند.
به عنوان مثال، همکاری که همیشه به لباس شما گیر می دهد ، ممکن است احساس کند بیش از آنچه که لیاقتش را دارید نزد رئیس خود اعتبار دارید.
در مثالی دیگر، فرد هتاک  ممکن است شما را مسخره کند، زیرا متوجه نمی شود که ناتوانی شما مانع از مشارکت کامل شما در یک فعالیت می شود.
یا، یکی از اقوام یا دوستان نزدیک ممکن است شما را در مورد چیزی مسخره کند، مانند یک چیز عجیب و غریب که آن را در مورد شما سرگرم کننده می دانند، و متوجه نشوند که شما را آزار می دهد.

۸.واکنش خود را به طعنه های مکرر برنامه ریزی کنید.

از قبل تمرین کنید تا بتوانید به روشی موثر واکنش نشان دهید. اگر باید با فردی که مکرراً به شما توهین یا شما را مسخره می‌کند وقت بگذرانید، برنامه‌ای برای نحوه برخورد با این وضعیت ارائه دهید. فکر کردن از طریق روش‌هایی که می‌توانید پاسخ دهید و ایفای نقش در پاسخ مناسب شما می‌تواند به شما در مدیریت موقعیت کمک کند.

می توانید واکنش تان را با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده تمرین کنید. به عنوان مثال، از بهترین دوستتان بخواهید که بگوید: ” پسر جان، مدل موی تو واقعا افتضاح است.” می توانید با این جمله پاسخ دهید: “از نظر شما متشکرم، اما من آن را دوست دارم و این چیزی است که اهمیت دارد.”

اگر رئیس تان به شکلی تحقیرآمیز به شما توهین می کند، برنامه ای در نظر بگیرید. با یک دوست تمرین کنید و چیزی شبیه به زیر بگویید: «آقای رئیس، تمسخر شما در مورد نحوه صحبت کردن من آزاردهنده و غیرحرفه‌ای است، حتی اگر قصد آزار من را نداشته باشید. لطفا متوقف شوید وگرنه من آن را به مدیر ارشد گزارش خواهم کرد.»

۹.سعی کنید با آن فرد صحبت کنید

اگر قلدر شما مایل به صحبت است، گفتگو کنید. به عنوان مثال، اگر به طور مکرر توسط یکی از دوستان یا اعضای خانواده مورد توهین قرار می گیرید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که بنشینید و در مورد سوء استفاده صحبت کنید. در مورد اینکه آزار و اذیت چه احساسی به شما می دهد و چگونه آزار و اذیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، مستقیم صحبت کنید. با دقت به آنچه می گویند گوش دهید و به دنبال راهی برای حل مسئله با هم باشید.

اگر مادرتان مدام به ظاهر شما توهین می‌کند، سعی کنید بگویید: «مامان، وقتی درباره لباس، مو یا آرایش من نظر می‌دهی، احساس ناراحتی می‌کنم. احساساتم را جریحه دار می کند. لطفا از این به بعد این اظهار نظرها را متوقف کنید.»

حتی اگر تمسخر کردن افراد بدخواهانه نباشد، اگر شما را آزار می‌دهد، باز هم می‌توانید به آن شخص چیزی بگویید: «من عاشق معاشرت با شما هستم و گاهی اوقات همدیگر را مسخره می‌کنید، اما موضوعات زیر احساسات من را جریحه دار می‌کند و این موارد خط قرمز من است. این ها را منظورم است: لباس، شوهر، بچه ها و غیره…” من نمیخوام چیزی در این باره از من پرسیده شود یا صحبتی بکنید.

۱۰.به والدینتان گزارش بدهید

به پدر و مادرتان  فرصت دهید تا به شما در مقابله با قلدری دیگران کمک کنند. اگر کودک یا نوجوان هستید و مورد تمسخر یا توهین قرار می گیرید، مهم است که به والدین یا سرپرستان خود اطلاع دهید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

وضعیت را به آنها بگویید و برای حل آن از آنها کمک بخواهید.سعی کنید چیزی شبیه این بگویید: “مامان و بابا، من در مدرسه مورد اذیت و آزار کسی قرار گرفتم و سعی کردم او را متوقف کنم، اما نتیجه ای نداشت.”

۱۱.اگر در مدرسه اتفاق افتاد به یک فرد بزرگتر و مورد اعتماد بگویید.

با معلم یا شخص دیگری که با او راحت هستید تماس بگیرید. اگر کسی در مدرسه به شما توهین یا مسخره می‌کند، با معلم، مشاور مدرسه یا حتی ناظم مدرسه تماس بگیرید.

این متخصصان آموزشی می توانند به شما کمک کنند تا یک استراتژی برای رویارویی با موقعیت طراحی کنید.
سعی کنید چیزی شبیه این بگویید: “دخترانی که در کلاس زیست شناسی کنارم می نشینند و من مطمئن نیستم چه کار کنم، مرا مسخره می کنند.”

۱۲.اگر در محل کار مورد تمسخر قرار می گیرید با حراست ، بازرسی یا تخلفات اداری شکایت کنید.

از کانال های مناسب برای مقابله با مزاحمت و توهین در محل کاراستفاده کنید. اگر در محل کارتان مورد توهین یا تمسخر قرار می‌گیرید، مهم است که سوءاستفاده را مستند کنید و روند تعیین شده را دنبال کنید. زمان وقوع سوء استفاده و آنچه گفته شده یا انجام شده را بنویسید. موضوع را با رئیس خود در میان بگذارید یا مستقیماً به حراست ، کارگزینی یا بازرسی بروید و وضعیت را گزارش دهید.
سعی کنید چیزی شبیه این بگویید: “آقا یا خانم … در حسابداری به طور منظم به  من توهین می کند و انکار او بر من تأثیر منفی می گذارد. من برای حل این وضعیت نیاز دارم کمک کنید تا مزاحمت او متوقف شود.”

۱۳.هرزمان خواستید آزار و اذیت جدی را گزارش یا از آن فرد شکایت کنید.

اجازه ندهید مزاحمت یا قلدر  ازاردهند  مکرر یا غیرقانونی پابرجا بماند. گزارش دادن توهین و تمسخر آزاردهنده به معلم، ناظر، والدین یا دیگر افراد صاحب مقام، نشانه ضعف نیست. هر زمان که قلدری از مرز عبور کرد، باید حتما کاری بکنید. شما به فردی که قلدری را انجام می دهد نیز کمک خواهید کرد و ممکن است از آزار و اذیت دیگران توسط آنها جلوگیری کنید.

شما حق دارید در مدرسه یا محل کار و تردد احساس امنیت کنید و محیطی بدون حواس پرتی برای یادگیری و کار داشته باشید. اگر کسی به گونه ای شما را مسخره می کند که باعث می شود احساس ناامنی کنید یا در توانایی یادگیری شما اختلال ایجاد کند، با والدین یا معلم خود در مورد آن صحبت کنید.
گاهی اوقات تمسخر یا توهین خلاف قانون است. به عنوان مثال، اگر یک همکار دارید که با اظهار نظر در مورد بدن شما، شما را مورد آزار و اذیت جنسی قرار می دهد، این یک نقض قانون است و باید بلافاصله گزارش شود.
توهین و توهین را بر اساس هویت خود گزارش دهید – مانند جنسیت، جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب یا معلولیت. این نوع آزار و اذیت جدی است و ممکن است غیرقانونی باشد. اگر به این شکل مورد تمسخر یا توهین قرار می گیرید، به یک فرد مسئول بگویید واگر میدانید کسی نمی تواند به شما کمک کند حتما به دادگاه بروید و از فرد مورد نظر شکایت کنید..

شما هم نظر بدهید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار