چاپ کد خبر: 134670
29 بهمن 1402

جدیدترین نقشه‌های پیش بینی فصلی بارش کشور تا تیرماه سال ۱۴۰۳

جدیدترین نقشه‌های پیش بینی فصلی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از  بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تا نیمه نخست تیرماه سال ۱۴۰۳، از احتمال وقوع  و  تداوم بارش ها  حکایت دارد.

بارش و بارندگی

پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه‌های پیش بینی فصلی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از  بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تا نیمه نخست تیرماه سال ۱۴۰۳ را تولید و ارائه کرد.

بر مبنای این گزارش تحلیل پیش بینی فصلی بارش کشور در این بازه زمانی به تفکیک ماه‌های میلادی به این صورت است:

نیمه اسفند ۱۴۰۲ تا نیمه فروردین ۱۴۰۳ (مارس ۲۰۲۴):

میانگین بارش کشور در این ماه در استان‌های واقع در نوار شمالی و دو سوی کوه‌های البرز نرمال با گرایش به بیش از نرمال، استان‌های واقع در جنوب‌غرب و غرب کشور کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوه کمتر از نرمال تا نرمال خواهدبود. بیشترین احتمال وقوع بارش بیش از نرمال مربوط به سواحل دریای خزر با حدود ۶۵ درصد است.

نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ (آوریل ۲۰۲۴):

میانگین بارش این ماه در محدوده کمتر از نرمال است. با این حال، انتظار می‌رود در نوار شمالی کشور به ویژه سواحل خزر نرمال باشد. در این دوره احتمال وقوع بارش بیش از نرمال برای نوار شمالی کشور حدود ۵۰ درصد است. در جنوب‌غرب و جنوب‌شرق بارش در محدوده نرمال تا کمتر از آن و در سایر مناطق کشور کمتر از نرمال خواهد بود.

نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ۱۴۰۳ (می ۲۰۲۴):

میانگین بارش نسبت به ماه قبل قدری بهبود می‌یابد؛ با این حال، میانگین آن در سطح کشور گرایش به کمتر از نرمال دارد. بارش در سواحل خزر نرمال متمایل به بیش از نرمال، برای استان‌های نوار شمالی کشور در محدوده نرمال و برای سایر مناطق کشور کمتر از نرمال برآورد می‌شود.

نیمه خرداد تا نیمه تیر ۱۴۰۳ (ژوئن ۲۰۲۴):

میانگین بارش کشور در سواحل خزر نرمال و در نیمه غربی آن گرایش به بیش از نرمال، در شمال‌غرب کمتر از نرمال و در سایر مناطق با توجه به فصل، بی‌بارش یا بارش آنها قابل توجه نخواهد بود.

نیمه تیر تا نیمه مرداد ۱۴۰۳ (ژوئیه ۲۰۲۴):

میانگین بارش کشور در سواحل خزر گرایش به کمتر از نرمال و برای سایر مناطق کشور به جز بخش‌هایی از جنوب‌شرق کشور بی‌بارش یا بارش کمتر از نرمال برآورد می‌شود. انتظار می‌رود که بارش تابستانه در مناطق جنوبی کشور در محدوده نرمال با گرایش به بیش از آن باشد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

امیر علی دوشنبه , ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵

کشورهای جنوب خلیج فارس یک درصد بارندگی ما را ندارند ولی مدعی شده‌اند که تا بیست سال آینده به کشورهایی سرسبز با جنگلهای سر سبز تبدیل خواهند شد!
برای مثال آب لوله کشی در شهر دبی بهترین و سالم ترین آب آشامیدنی جهان شناخته شده !!
با نصب کارگاههای آب شیرین کن و لوله گذاری در طول خطوط ساحلی آب آدریا را تبدیل به شیرین ترین و‌گواراترین اب کرده و راهی منازل و برجها میکنند، با آبیاری قطرهای و خرید انواع نخل و درخت از ایران و کشورهای جنوب شرقی آسیا شهرهایشان را بسیار سرسبز و زیبا میکنند و‌حتی پرندگان مناطق گرم و بارانی نیز فراوان دیده میشود.
ما نیز نباید دیگه به امید باران بمانیم، با نصب آب شیرین کن باید مردم‌ و طبیعت مناطق جنوبی و مرکزی را که خاکی مستعد کشاورزی دارند ( مانند هرمزگان ) را برای همیشه همیشه سیراب و سرسبز کنیم.‌

لطفی دوشنبه , ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸

آیا خبر دارید که به لطف صدور مجوزهای ساخت ویلا در اراضی ملی توسط دوست و آشنا با پارتی بازی، و استفاده بیش از حد از منابع آب زیر زمینی ، روستاهای زیادی در مازندران در تابستان دچار بی آبی میشوند.؟!

سام. دوشنبه , ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶

یه روزهایی در شمال کشور هر ماه چندین نوبت باران داشتیم، تابستان و زمستان هم نداشت، در کنار جاده ها. چیزی بنام شانه خاکی نبود و جای خاک علف و چمن سبز وجود داشت. در کل ۱۸۰ روز پاییز و زمستان بیست روز بارانی درست و.حسابی نداشتیم. بارندگیها در حد چند ساعت و گاهی یک روزه شده. برخی روستاهای مازندران در تابستان دچار بی آبی میشوند و باید با نصب منبع آب از تانکرهای حمل آب خریداری کنند. نتیجه نابودی جنگلها و بیشه ها و شالیزارها خشک کردن منابع آب زیر زمینی و تغییر مسیر رودخانه ها برای ساخت ویلا و شهرک همین است. تا صبح صدای اره برقی از جنگلها قطع نمیشود. حتی روی کوهها که اراضی ملی هستند ویلاسازی شده .
بتازگی افغانی ها هم در دل جنگلها به صورت پنهانی و غیر قانونی برای خود روستا و آبادی ساخته اند ! تا بیست سال دیگه فقط خاطراتی از شمال بخصوص مازندران باقی خواهد ماند .

علی دوشنبه , ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

میشه شما بجا پیش بینی ۶ ماه دیگه بگید ظهر چی میخورید
زکی چی میگید برا خودتون وقت مردم را میگیرید با این چرندیات

ناشناس دوشنبه , ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸

میشه شما بجا پیش بینی ۶ ماه دیگه بگید ظهر چی میخورید
زکی چی میگید برا خودتون وقت مردم را میگیرید با این چرندیات

محمد دوشنبه , ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲

بیچاره مردم جنوب اصلا بارون ندارن ولی ما جنوبی دل بزرگی داریم که آب دریا رو شیرین میکنیم به کل کشور می‌فرستیم

مهدی محمدی دوشنبه , ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

تو ی روز مانده به بارش رو احتمال احتمال میگی اونوقت چطور ۶ماه قبلو غیب میگی؟!

ناشناس دوشنبه , ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

سلام چی میشه از ابرهای باروربرای مردم زابل وزاهدانم بفرستید تا کمی بوی سرسبزی به مشام آنهاهم برسه آسمون خدا یکی فقط برجهای دیگه بارون

اسماعیل دوشنبه , ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳

متاسفانه تمام پیش‌بینی ها تون کشکه مگه نگفتید پاییز و زمستان امسال میخواد آب ببرتون کو این مثل تمام کاراتون مسخره هست

آخرین اخبار