چاپ کد خبر: 119052
29 مرداد 1402

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ به همراه نکات طلایی در پخت آن

خورشت فسنجون یا فسنجان یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین خورشت‌های ایرانی است. خواستگاه و اصالت خورشت فسنجون از استان گیلان است. اما به دلیل طعم بی‌نظیر و خوشمزه آن در اکثر شهرهای ایران پخته می‌شود. این غذا معمولا با گوشت یا مرغ برای ناهار درست می‌شود که این بار قصد داریم طرز پخت آن با مرغ را به شما عزیزان آموزش دهیم.

گفته می‌شود که خورشت فسنجون یکی از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است که قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد. در مناطق شمالی در تهیه فسنجون از گوشت اردک و گاهی گوشت قلقلی استفاده می‌کنند. در ادامه شما را با طرز تهیه خورش فسنجون با مرغ آشنا خواهیم کرد.

خورشت فسنجوناین خورشت خوشمزه را برای شام شب یلدا و مراسم دیگر نیز سرو می‌کنند. در قسمت از اول فارس همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجون :

مغز گردو : ۳۰۰ گرم

مرغ : ۴ تکه ران یا سینه

رب انار : ۴ قاشق غذا خوری

پیاز : ۱ عدد بزرگ

شکر : ۲ قاشق غذا خوری

زعفران دم کرده : ۱ قاشق غذا خوری

روغن مایع : به مقدار لازم

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه : به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت فسنجانمراحل طرز تهیه خورشت فسنجون

مرحله اول | آماده کردن مرغ فسنجان
در مرحله اول تهیه خورشت فسنجون، مرغ‌‌ها را پاک کنید و خوب بشویید و در داخل آبکش قرار دهید، تا آب آن خشک شود. سپس بر روی مرغ‌‌ها مقداری نمک و فلفل سیاه بپاشید.

مرحله دوم | سرخ کردن مرغ با ادویه
یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس مرغ‌ها را درون روغن قرار دهید و تفت دهید تا سرخ شوند. بعد از اینکه یک طرف مرغ‌ها سرخ شد آن‌ها را برعکس کنید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. بعد از اینکه سرخ کردن مرغ‌ها تمام شد آن‌ها را در یک کاسه بگذارید.

مرحله سوم | سرخ کردن پیاز و اضافه کردن ادویه به آن
در گام بعدی پیاز را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید.

یک قابلمه را انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا مقداری بافت پیاز نرم شود.

سپس مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شوند و مجددا آن ها را تفت دهید.

مرحله چهارم | گردو را به پیاز اضافه کنید
سپس به قابلمه، مغز گردوهای خرد شده را اضافه کنید و سپس خوب مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن ها را با یکدیگر به مدت ۵ دقیقه تفت دهید. در این مرحله چند تکه یخ کوچک می‌توانید اضافه کنید تا به گردوها شوک وارد شده و بیشتر روغن پس بدهد.

مرحله پنجم | رب انار را به فسنجان اضافه کنید
در مرحله بعد رب انار را به قابلمه اضافه کنید و به آن نیز ۵ دقیقه فرصت دهید تا سرخ شود.

مرحله ششم | اضافه کردن مرغ سرخ شده به مواد دیگر
به قابلمه مرغ‌هایی را که از قبل سرخ کردید را اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید تا با مواد یکدست شود. سپس کمی آن را تفت دهید و در نهایت چند پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه دهید تا خورشت فسنجون به آرامی پخته شود.

مرحله آخر | جا افتادن خورشت فسنجون مجلسی
حداقل به خورشت فسنجون ۳ ساعت وقت دهید تا کاملا جا بیفتد و روغن بیندازید و در نهایت در نیم ساعت پایانی پخت خورشت، ۲ قاشق غذا خوری شکر را به همراه ۱ قاشق غذا خوری زعفران دم کرده را به خورشت اضافه کنید.

خورشت فسنجان شما برای ناهار با برنج آماده است. نوش جان!

برای تهیه فسنجان سریع مجلسی فیله مرغ را از قبل بپزید و در انتهای جا افتادن خورشت به آن اضافه کنید.

همچنین برای تهیه فسنجون با گوشت قلقلی از قبل گوشت چرخ کرده قلقلی را آماده و با روغن سرخ کنید و در نیم ساعت پایانی پخت خورشت به آن اضافه کنید.

نکات طلایی در تهیه خورشت فسنجون

  • اگر شما طرفدار خورشت فسنجون ترش به مانند روش گیلانی و مازندرانی باشید، دیگر نیازی به افزودن شکر زیاد به خورشت نیست ولی بهتر است مقدار کمی شکر را جهت رنگ و لعاب بیشتر اضافه کنید.
  •  خورشت فسنجون را می توان با گوشت گوسفند، گوشت گوساله، گوشت مرغ، گوشت مرغابی، گوشت بوقلمون، گوشت شتر و … درست کرد. اما با در نظر گرفتن طب سنتی که می‌گوید گردو دارای طبع گرمی است، بهتر است از گوشت گوساله که دارای طبع سرد است، استفاده کنید تا طبع خورشت فسنجون را متعادل کند.
  •  اگر می‌خواهید در خورشت فسنجون از گوشت قرمز استفاده کنید، بهتر است گوشت را به شکل قلقلی در بیاورید تا ظاهر خورشت شما زیباتر به نظر برسد.
  •  برای اینکه چربی درون گردوها آزاد شود، بهتر است آن‌ها را درون آب سرد بریزید تا به آن‌ها شوک وارد شود و روغن درون آن‌ها به آب منتقل شود. سپس از آب حاصله برای تهیه خورشت فسنجون استفاده کنید.
  •  در تهیه خورشت فسنجون نیاز به استفاده زیاد از روغن نیست، چون خود گردو به مقدار لازم چربی ایجاد می‌کند.
  •  می‌توانید برای طعم بهتر خورشت فسنجون از ۱ قاشق غذاخوری دارچین و ۱ عدد برگ بو به مرغ‌ها در هنگام تفت دادن اضافه کنید.
  •  در هنگام آماده شدن خورشت هنگامی که آب خورشت هنوز رقیق است ولی مرغ شما کاملاً پخته شده است، بهتر است مرغ را از قابلمه خارج کنید و بگذارید تا آب خورشت به تنهایی تبخیر شود. سپس دوباره مرغ را به قابلمه اضافه کنید.
  •  یک روش برای اینکه خورشت فسنجون شما بیشتر روغن بندازد این است که به درون آن چند قالب یخ کوچک بریزید تا به گردوها شوک وارد شود و روغن از آن‌ها خارج شود.
  •  برای اینکه کمی رنگ به خورشت فسنجون بدهید می‌توانید در انتهای آماده شدن آن یک قاشق رب گوجه فرنگی را به خورشت اضافه کنید.
  •  خورشت فسنجون یک غذای زمان‌بر است. بنابراین در تهیه و پخت آن حوصله و صبر به خرج دهید.
  • برای اضافه کردن پیچیدگی به طعم خورشت، از ادویه‌های شرقی مانند زردچوبه و دارچین استفاده کنید. این ادویه‌ها به خورشت لایه‌های مختلف طعم می‌دهند.
  • برای افزایش اعتدال ترشی خورشت، می‌توانید عصاره نارنج تازه را به خورشت اضافه کنید. این کار به تعادل میان مزه‌ها کمک می‌کند.
  • برای تنوع و زیبایی در دسرخوراک گردو، می‌توانید پسته‌ها را به صورت خرد شده به خورشت اضافه کنید. این کار به رنگارنگی خورشت شما افزوده و طعمی خاص به آن می‌بخشد.
  • برای جایگزینی بخشی از شکر، می‌توانید از عسل استفاده کنید. این اقدام به علاوه‌ای به سلامتی و طعم خورشت شما اضافه می‌کند.
  • به جای آب معمولی برای تهیه خورشت، می‌توانید از آب‌گردو نیز استفاده کنید. این کار به عطر و طعم ویژه‌ای به خورشت می‌دهد.
  • در صورت امکان، از گوشت مرغ آلی و بدون هورمون استفاده کنید. این نوع گوشت ممکن است طعم و کیفیت بهتری داشته باشد.
  • برخی گیاهان دارویی مانند زیره سبز و برگ بو می‌توانند به طعم و مزه خورشت اضافه کنند. این گیاهان تازگی و تنوع به خورشت می‌بخشند.
  • به جای رب گوجه فرنگی، از مربای زرشک نیز می‌توانید استفاده کنید. این ترکیب ترش و شیرین به خورشت ابعاد دیگری اضافه می‌کند.
  •  طرز تهیه خورشت فسنجون که در مجله اینترنتی اکالا به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

سوالات متداول در طرز تهیه فسنجون با مرغ

در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه فسنجون همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

برای درست کردن فسنجون ازچه گوشتی استفاده کنیم ؟
خورشت فسنجون را می توان با گوشت گوسفند، گوشت گوساله،گوشت چرخ کرده قلقلی، گوشت مرغ، گوشت مرغابی، گوشت بوقلمون، گوشت شتر و … درست کرد.

برای اینکه فسنجون خوشرنگ و خوش طعم بشه چیکار کنیم؟
برای خوش رنگ شدن فسنجون از زعفران دم کرده و مقدار خیلی کمی رب گوجه فرنگی می‌توانید استفاده کنید.برای طعم بهتر خورشت فسنجون از ۱ قاشق غذاخوری دارچین و ۱ عدد برگ بو به مرغ‌ها در هنگام تفت دادن اضافه کنید.

برای اینکه فسنجون روغن بندازه چیکار کنیم؟
برای روغن انداختن خورشت چند تکه یخ کوچیک در خورشت بندازید تا شوک وارد شده به گردو باعث آزاد شدن روغن گردو شود.مقداری نعنا و مرزه و ترخون خشک شده را با کف دست سابیده و روی خورشت بریزید این کار باعث میشود روغن شما روغن بیشتری بیاندازد.

برای ملس و ترش شدن خورشت فسنجون چیکارکنیم؟
برای اینکه خورشت شما ترش شود از رب انار و رب آلو در خورشت استفاده کنید.

برای شیرین شدن فسنجون چیکار کنیم؟
اگر فسنجون شیرین دوست دارید مقداری شکر در اواخر پخت خورشت به فسنجون اضافه کنید.

علت تلخ شدن فسنجون چیست؟
استفاده از گردوی کهنه و نامرغوب یکی از دلایل تلخ شدن فسنجون است و همچنین زیاد تفت دادن گردو و سوختن گردوی چرخ شده می‌تواند خورشت فسنجون را تلخ کند و زحمات شما را به باد دهد.حتما دقت کنید برای فسنجون از مغز گردوی سالم و خشک استفاده کنید زیرا تازه و خیس بودن گردو به دلیل داشتن پوست تلخ باعث تلخ شدن فسنجون شما می‌شود.

اگر فسنجون تلخ شد چیکار کنیم؟
در صورتی که فسنجون شما تلخ شد اگر فسنجون شیرین دوست داشتید با استفاده از شکر تلخی آن را بگیرید در غیر اینصورت مقداری آبلیموی تازه و انداختن هویج یا سیب یا سیب زمینی درون فسنجون تلخی آن را کم می‌کند.توجه کنید هویج و سیب و سیب زمینی تا آخر پخت درون خورشت نماند و بعد از گذشت یک ربع آن را از خورشت خارج کنید.

برای اینکه فسنجون تیره بشه چیکار کنیم؟
اگر دوست دارید رنگ فسنجون شما سیاه و تیره باشد یک تکه آهن یا کفگیر آهنی درون آن بزارید و تا پایان پخت از قابلمه خارج نکنید و همچنین استفاده از رب انار تیره در سیاه شدن خورشت تاثیر زیادی دارد.

چرا فسنجون رقیق و آبکی میشه؟
ریختن زیاد آب بعد از تفت دادن گردو و کم بودن زمان پخت باعث رقیق و آبکی شدن فسنجون می‌شود.در این مواقع که خورشت هنوز رقیق است ولی مرغ شما کاملاً پخته شده است، بهتر است مرغ را از قابلمه خارج کنید و بگذارید تا آب خورشت به تنهایی تبخیر شود. سپس دوباره مرغ را به قابلمه اضافه کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار