چاپ کد خبر: 80933
24 فروردین 1401

رازهای شفابخش و درمانی هسته خرما که از آنها خبر ندارید

آیا می دانید چگونه از هسته های باقی مانده خرما که مورد علاقه سفره های ماه مبارک رمضان است استفاده کنید؟ در این مطلب  کارهایی که می توانید با دانه خرما انجام دهید مورد بررسی قرار گرفته است. ما معمولاً روزه خود را با خرما افطار می کنیم، چون سنت پیامبر اسلام (ص) است و به ما سفارش کرده است.

هسته خرما 1

در این مطلب از سری مطالب سلامت  به بررسی خواص درمانی هسته خرما پرداخته شده است.

خواص کلی خرما

برای بازیابی قند خون بعد از روزه داری طولانی مدت و جلوگیری از پرخوری در افطار و افزایش انرژی، افطار با خرما ترجیح داده می شود.

خرما از نظر اسلام بسیار گرانبها و مقدس است و جزء لاینفک سفره ماه رمضان است. خرما که با فواید سلامتی خود شناخته شده است، حاوی یک هسته است. این سوال که با دانه خرما چه کار کنیم در این ماه به کرات مطرح می شود. در برخی از اعتقادات محلی، اعتقاد بر این است که نگهداری از دانه های باقی مانده خرما، رزق و روزی و فراوانی به ارمغان می آورد، بنابراین برخی افراد دانه خرما  را در کیف پول نگهداری می کنند!

اما واقعا هسته خرما چه خواص و فوایدی برای سلامتی دارد؟  هسته خرما برای چه چیزی مفید است؟ آیا هسته خرما  باید دور ریخته شود؟ با هسته خرما چه کنیم؟ آیا می توانید هسته خرما را بخورید؟

هسته خرما دارای خواص شگفت‌ انگیز درمانی است و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. هسته خرما مانند میوه خرما دارای خواص و فواید بسیار زیادی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در بازار برخی از مشتقات هسته خرما از جمله پودر هسته خرما، قهوه بدون کافئین هسته خرما ، روغن هسته خرما، سرمه هسته خرما و … وجود دارد.

در این مطلب از اول فارس به بررسی برخی از خواص هسته خرما از جمله خواص هسته خرما در طب اسلامی، خواص هسته خرما برای قند خون، خواص هسته خرما برای رگ‌های قلب و خواص پودر هسته خرما برای قلب و همچنین طرز تهیه پودر هسته خرما و مضرات هسته خرما می‌پردازیم.در ادامه این مطلب به آن پرداخته شده است و تمام کنجکاوی‌های شما به پایان می رسد.

خواص درمانی هسته خرما

نحوه استفاده از هسته خرما

دانه های خرما جمع آوری شده باید به خوبی شسته می شوند. پس از خشک شدن در محیطی دور از آفتاب، برشته می شود. بعد از اینکه به قوام و رنگ قهوه ترک رسید در میکسر آسیاب شده و به صورت پودر در می آید.

دانه خرما را که آماده مصرف است، صبح در یک لیوان شیر گرم یا آب مخلوط کرده و می نوشند.

هسته خرما به عنوان یکی از روش‌های درمانی سنگ کلیه و کیسه صفرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. هسته خرما، حاوی گروهی از آمینو اسیدها، اسید اگزالیک، فیبرهای مفید برای سیستم گوارش و همچنین ظرفیت بالای آن برای کاهش وزن است. مصرف آرد هسته خرما می‌تواند در کاهش وزن و لاغری افراد چاق بسیار مفید و کمک کننده باشد به این صورت که آرد هسته خرما میزان سوخت کالری را دو برابر می‌کند و بهترین گزینه برای بیماران دیابتی است، زیرا قند خون آنها را کنترل می‌کند. آرد هسته خرما همچنین به درمان موخوره و ریزش مو کمک می‌کند.

از دیگر خواص هسته خرما می‌توان به التیام زخم، افزایش ایمنی برای خانم‌های باردار، درمان اسهال، دفع سنگ کلیه، کمک به سلامت و جوان‌سازی پوست و مو، درمان ریزش مو و تقویت مو و ترمیم ناخن‌ها نیز اشاره کرد.

خواص درمانی هسته خرما

هسته خرما1

ر

فواید دارویی هسته خرما

  • سطح قند خون را تنظیم می کند، بنابراین برای دیابت مفید می باشد.
  • برای درمان لاغری به ویژه برای کودکان مفید می باشد.
  • مرطوب کننده چشم می باشد و بینایی را تقویت می کند.
  • اعصاب را آرام کرده و اضطراب و تنش را برطرف می کند.
  • قدرت جنسی مردان را تقویت می کند، و از ضعف جنسی جلوگیری می کند.
  • معده و روده را نرم می کند.
  • ادرارآور است
  • سرفه مداوم را از بین می برد و از برونشیت جلوگیری می کند.
  • یبوست مداوم را درمان می کند.
  • فشار خون بالا را درمان می کند.
  • درد زایمان را تسکین می دهد.
  • اشتها را افزایش می دهد.
  • انگل را دفع می کند.
  • کم خونی را درمان می کند، زیرا حاوی آهن است.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • از پیری زودرس و علائم آن جلوگیری می کند.
  • برای افزایش شیر مادر بسیار مفید است.

فواید آرد هسته خرما برای چشم

  • رطوبت چشم را حفظ می کند.
  • از اگزوفتالموس (برون چشمی) جلوگیری می کند.
  • برای تقویت بینایی مفید است.
  • رشد مژه ها را افزایش می دهد.
  • مانند سرمه برای درشتی و زیبایی چشم ها استفاده می شود.

نحوه استفاده از هسته خرما برای چشم

سوزاندن و سپس آسیاب کردن هسته های خرما و استفاده از این ماده به رشد مژه ها کمک کرده و آن ها را ضخیم می کند، همچنین برای افزایش قدرت بینایی و به عنوان خط چشم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز تهیه: تعدادی هسته خرما آماده کنید. آن ها را به خوبی روی آتش تفت دهید. سپس آن ها  را مانند سرمه، پودر کنید. از پودر آن برای تیره شدن چشم و تقویت بینایی یک بار در روز استفاده کنید، تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسید.

خواص هسته خرما برای رگ‌های قلب

خرما دارای آنتی اکسیدان و اسیدهای فنلی زیادی  است. این مواد اثرات ضد آتروژنیک داشته و به جلوگیری از انسداد سرخرگ‌ها کمک می کند. خواص خرما در این مورد زمانی که با آب و یا عصاره انار ترکیب شود افزایش یافته و می‌تواند خفاظت بیشتری از شریان‌ها انجام دهند.

روغن هسته خرما دارای کلسترول بسیار کمی است. روغن هسته خرما انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامتی مفید است را دارد و به همین دلیل استفاده از آن برای بیماران قلبی و عروقی توصیه می‌شود

خواص پودر هسته خرما برای قلب

گفتیم که  مصرف آب انار و خرمای بدون هسته در کاهش خطر حمله قلبی بسیار مؤثر است. هسته خرما که آسیاب شده و به پودر هسته خرما  و به خمیر تبدیل می‌شود، اثر این ترکیب را به مراتب بیشتر می‌کند. آزمایش روی موش‌ها نشان داده است که ترکیب سه‌گانه انار، خرما و هسته خرما بیشترین تأثیر را در جلوگیری از تصلب شرائین (گرفتگی عروق قلبی) دارد و تنش اکسیداتیو در دیواره شریان را پایین آورده و به ۳۳ درصد می‌رساند. این ترکیب همچنین با گم کردن کلسترول موجود در شریان، آن را به ۲۸ درصد می‌رساند.

شما می‌توانید هسته خرما را به صورت پودر مصرف کنید یا آن را دم کرده و بنوشید و از این راه به سلامت قلب خود کمک کنید.

چگونه هسته خرما را پودر کنیم ؟!

برای تهیه پودر هسته خرما باید مراحل زیر را طی کنید:

۱ابتدا باید هسته خرما را به مدت ۱۵ روز در آب خیس کنیم.

۲سپس هسته خرما را به مدت ۱ تا ۲ برای خشک شدن در هوای آزاد می‌گذاریم.

۳حال هسته‌های خرما را روی حرارت تفت می‌دهیم تا ترد و شکننده شوند.

۴وقتی هسته‌های خرما ترد شدند آن‌ها را آسیاب کرده و پودر هسته خرما به دست می‌آید.

هسته خرما در رژیم غذایی

همان‌طور که گفته شد از هسته خرما می‌توان به جای قهوه استفاده نمود که نه‌تنها خواص بیشتری دارد، بلکه برای کسانی که به کافئین حساسیت دارند و دچار عدم تحمل کافئین هستند یا به رفلاکس معده مبتلا هستند، می‌تواند جایگزین مناسبی برای قهوه باشد.

یک رژیم غذایی و لاغری اصولی هیچ ماده غذایی را به‌طور کامل حذف نمی‌کند و یا مواد غذایی را محدود نمی‌نماید؛ زیرا بدن ما برای حفظ سلامتی خود نیاز دارد تمام مواد مغذی را در طی روز دریافت کند و باید تنوع غذایی کافی داشته باشد.  زیرا نه‌تنها شما را به تناسب اندام می‌رسانند، بلکه هیچ ماده غذایی را کامل حذف نمی‌کنند و برای شما و شرایطی که دارید، اختصاصی هستند. در کنار دریافت رژیم غذایی می‌توانید یک ورزش مناسب که به‌صورت اصولی طراحی شده است نیز دریافت نمایید.

هسته خرما را قورت ندهید

بیایید تأکید کنیم که اگرچه متخصصان هیچ ضرر ثابت شده ای را برای بلع مستقیم هسته خرما به صورت خوراکی نشان نمی دهند، اما این روش درست نیست. چرا که مواد مغذی هسته خرما در بدن آزاد نمی شوند.

مضرات هسته خرما

مضرات خرما زمانی به وجود می‌آید که در مصرف آن افراط کنید و مثلا در روز ۱۰ خرما یا بیشتر بخورید. هسته خرما دارای قند زیادی است بنابراین در مصرف هسته خرما نباید زیاده روی کرد. افرادی که لوزالمعده حساس دارند و کسانی‌که دیابت در خانواده آن‌ها وجود دارد باید کمتر هسته خرما استفاده کنند. طبع قهوه خرما گرم است و در افرادی که مزاج  گرم دارند باعث ایجاد حساسیت و جوش می‌شود.

همچنین مصرف پودر هسته خرما و دمنوش هسته خرما در برخی از افراد ایجاد حساسیت می‌کند و ممکن است موجب خارش و قرمز شدن پوست و … شود.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

امیر پنجشنبه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۴:۰۴

جذب بازیگر۹۳۰///۶۰۹۰بسیارفوری

آخرین اخبار