چاپ کد خبر: 124311
1 آبان 1402

روش جدید صدور پروانه ساختمان در شیراز که شیرازی ها باید بدانند

با اجرای دو مرحله‌ای صدور پروانه ساختمانی در مناطق ۱۱ گانه شهرداری شیراز پروسه‌های طولانی اداری و تبدیل امضاها به امضاهای طلایی با اجرای این طرح حذف می‌شود.

با اجرای دو مرحله‌ای صدور پروانه ساختمانی در مناطق ۱۱ گانه شهرداری شیراز پروسه‌های طولانی اداری و تبدیل امضاها به امضاهای طلایی با اجرای این طرح حذف می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای شهر شیراز رحیمی از صدور دو مرحله‌ای پروانه ساختمانی در تمامی مناطق شهرداری شیراز خبر داد و گفت: پس از تصویب قانون صدور دو مرحله‌ای پروانه ساختمان بنا شد در ۲ منطقه شهرداری شیراز این طرح در ابتدا به صورت نمونه اجرا شود که بعد از گزارش‌گیری‌ها و موفقیت این طرح مقرر شد که این روند در کل مناطق شهرداری کلان شهر شیراز اجرایی شود.

مصطفی کیانی افزود: طبق آخرین گزارش‌ها در شهریورماه امسال، روند دو مرحله‌ای صدور پروانه ساختمانی در تمامی مناطق بدون هیچ مشکلی در حال اجرا است.

وی به مزایای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: هدف کلی طرح صدور دو مرحله‌ای مجوز ساختمانی، حذف پروسه‌های طولانی اداری و تبدیل امضاها به امضاهای طلایی در شهرداری بود.

کیانی رحیمی با بیان اینکه با اجرای صدور دو مرحله‌ای پروانه ساختمانی از منابع مالی شهروندان متقاضی ساخت مسکن در شیراز صیانت می‌شود، تاکید کرد: در بدو آغاز پروسه صدور پروانه ساختمانی شهروندان مبلغ کامل تمامی هزینه‌ها را می پرداختند و شاید در صف نوبت چندین ماهه و حتی سالیانه منتظر کسب پروانه می ماندند تا بعد از آن ساخت و ساز را شروع کنند اما با تصویب و اجرای طرح دو مرحله‌ای صدور پروانه فرآیند اصلاح شد از این رو تنها با تایید نقشه در مرحله نخست، متقاضیان جواز شروع به کار خود را دریافت می‌کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای شهر شیراز ادامه داد: پس از طی کردن تمام پروسه های اداری و اخذ مجوزهای لازم، شهروندان در انتها هزینه صدور پروانه را به شهرداری می‌پردازند که این روند موجب تسهیل در امور ساخت و ساز شهروندان و خشنودی متقاضیان ساخت مسکن را به دنبال دارد.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر نظارت شورای اسلامی شهر شیراز بر اجرای مصوبه صدور دو مرحله‌ای پروانه ساختمانی، گفت: در کمیسیون تخصصی شهرسازی، معماری و هوشمندسازی با حضور مدیران و کارشناسان شهرداری به صورت برخط پرونده متقاضیان بررسی می‌شود بنابراین شاهد اجرای صحیح این طرح و کاهش چشمگیر زمان صدور پروانه هستیم.

کیانی رحیمی تصریح کرد: در تمام کشورها تلاش بر کوتاه شدن بازه زمانی کنترل ها و صدور مجوز ساختمانی است بنابراین می‌توان طرح دو مرحله‌ای صدور مجوزها نیز گامی مهم در راستای رفاه شهروندان شهر شیراز دانست.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای شهر شیراز با اشاره به درج بازه زمانی در مرحله اول پروانه ساختمانی گفت: متقاضیان تا زمان مقرر شده فرصت دارند تا بقیه روند اداری خود را انجام دهند و به نتیجه برسانند و تنها مجوز انجام بخشی از کار عمرانی و اجرایی ساختمان خود را خواهند داشت.

وی در پایان سخنان خود از شهروندان خواست تا انتقادات، پیشنهادات و گزارشات خود را در خصوص اجرای طرح دو مرحله‌ای صدور پروانه ساختمانی به کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای شهر شیراز ارسال کنند.

لازم به یادآوری است  لایحه صدور دو مرحله‌ای پروانه ساختمان با شماره ۱۴۰۱/۱۵۹۳۸/ش در تاریخ ۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید و پس از تایید فرمانداری جهت اجرا در تاریخ ۱۹ بهمن ماه همان سال به شهرداری شیراز ابلاغ شد.

پروانه ساختمان یا شناسنامه فنی ساختمان دفترچه‌ای است که شهرداری‌ها (یا سایر مراجع صدور پروانه مانند همیاری شهرداری) صادر نموده و در اختیار مالک قرار می‌دهند. برای احداث هرگونه ساختمان، باید مجوز لازم از مرجع ذیصلاح دریافت گردد.

شناسنامه فنی ساختمان شامل اطلاعاتی از قبیل: مساحت زیر بنا ، تعداد طبقات ، نوع اسکلت ساختمان ، مشخصات متقاضی صدور پروانه
شماره پلاک ثبتی ملک ، نام مهندسین ناظر ، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین می‌باشد.

مرتبط:

اعلام محدودیت ترافیکی ۲۰ ماهه در میدان کلبه سعدی شیراز

۳ عکس زیرخاکی از شیراز ۱۲۰ سال پیش که عتیقه اند

همچنین مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه در صفحه اول نوشته می‌شود که در صورت لزوم قابل تمدید است.در صورت تخلف از مفاد پروانه، ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه بوده تا مرجع صدور پروانه از ادامه عملیات جلوگیری کند.

رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌ها الزامی است.اخذ سند مالکیت جهت هر واحد مسکونی منوط به ارائه پایان کار توسط ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه می‌باشد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر پنجشنبه , ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

کیفیت بایستی خیلی بیشتر مد نظر باشد و در حین اجرا و ساخت نظارت مستمر بعمل آید تا استانداردهای لازم را رعایت کنند و کیفیت اجناس و مصالح ساختمانی و مخلوط و ترکیب آنها هم آزمایش گردد تا کیفیت لازم داشته باشند و نیز سایر کالاهای مصرفی با کیفیت باشند.
ولی متاسفانه نظارت بسیار ضعیف است و زمانی که زلزله رخ دهد آنوقت صدایش در می آید که دیگر خیلی دیر شده است و جان و مال مردم از بین رفته است البته بقیمت پرشدن جیب عده ای در گیر ساخت و ساز با مال حرام هنگفت.

آخرین اخبار