چاپ کد خبر: 27838
25 اردیبهشت 1399

رکن آباد شیراز را دریابید

IMG 20200513 WA0142

شهرک‌رکن آباد  با جمعیتی بالغ بر چهل هزار نفر دومین شهرک بزرگ‌شیر‌از بعد از شهرک گلستان می باشد. این منطقه که در شمال شیراز و در مسیر شاهراه ورود و خروج شمال به جنوب کشور قرار دارد دارای قدمتی طولانی بوده بطوریکه در آثار العجم آمده که سنگ بنای این منطقه را رکن الدوله حسن بن بویه دیلمی گذاشته است.
برنامه های عمرانی ، فرهنگی و رفاهی این شهرک قدیمی و خوش آب و هوای شیراز متاسفانه سالهاست مورد بی مهری وکم توجهی قرار گرفته است.

امورات شهری این شهرک در ابتدای امر زیر نظر شهرداری منطقه شش بود و بعد از گذشت چند صباح شهرداری منطقه سه عهده دار این مسئولیت خطیر گردید .
در طول چند دهه گذشته مردمان نجیب این شهرک شاهد بزرگترین بی عدالتی ها در امور عمرانی ،فرهنگی و ایجاد تاسیسات زیر بنایی در این منطقه خوش آب و هوای شیراز بوده اند .
(شیراز و آب رکنی و این باد خوش نسیم عیبش مکن که خال رخ هفت کشور است) ،تاکنون هیچ طرح عمرانی و فرهنگی که ناشی از تغییرات زیر بنایی باشد در این شهرک صورت نگرفته است .
تنها چهارراه موجود در این شهرک به عنوان میان بر کمربندی شیراز ، محل تاخت و تاز رانندگانی قرار گرفته که به علت عدم نظارت این مسیر را برای ورود به کمربندی انتخاب می کنند. نبود طرح مناسب جهت کاهش سرعت و عدم نظارت راهنمایی و رانندگی همچنین ورود کامیونها و تریلرهای برون شهری با خطرات مضاعف از این مسیر تاکنون خسارات مالی و جانی فراوانی به شهروندان این شهرک وارد نموده است . راهکار حل این مساله تنها با نظارت و ایجاد یک طرح هندسی ساده و ارزان قیمت امکان پذیر می باشد . ایجاد این طرح و احداث آن نیز سالهاست که در حد شعار باقی مانده است.
تابلو ورودی شهرک که در ابتدای ورودی شیراز قرار دارد مدت مدیدی است که با یک چشم نظاره گر ورود و خروج مسافرین بوده و آنها را بدرقه می نماید نیمی از این تابلو روشن و نیمی دیگر خاموش که نیمه خاموش آن در انتظار نگاه تیزبینانه مسئولین شهری است.

می توان گفت تنها بلوار جالب و دیدنی در کل کشور در این شهرک قرار دارد، بلواری به نام بلوار سنگی است ، بلواری که به همت مسئولین و مدیران سابق شهری در ابتدا با قلوه سنگ و گلهای خرزره تزیین شده بود و چهره ناخوشایندی به این شهرک بخشیده بود ولی در سال گذشته نهال های نارنج جایگزین آنها گردید و این نارنج ها نیز به علت عدم رسیدگی در حال خشک شدن می باشد .

سرانه فضای سبز شیراز ۲۳ متر و برای شهرک نشینان رکن آباد یک متر می باشد و این مهم برای شهری که عنوان شهر گل و بلبل را یدک میکشد برازنده نیست .

تنها پارک محله ای این منطقه با طراحی پلکانی و منحصر به فرد خود که امکان استفاده از سالمندان و میان سالان را نمی دهد با متراژی در حدود ۷ هزار متر در انتظار ساماندهی می باشد .

پارک کودک این شهرک در گوشه غربی پارک محله ای تنها با سه دستگاه مندرس و کهنه پذیرای کودکان می باشد.

فرهنگسرای موجود در شهرک با طراحی منحصر به فرد خود بعد از افتتاح به علت فقدان برنامه مدون و صحیح در امور فرهنگ سازی در حال خاک خوردن می باشد .

راههای ورودی و خروجی این شهرک به دروازه قرآن به علت بی تدبیری و بی کفایتی مسئولان و مدیران سابق شهرداری سالهاست که بن بست گردیده و مشکلات عدیده ای را برای شهروندان بوجود آورده است ساکنین این شهرک سالها در انتظار ایجاد یک زیر گذر و یا طراحی و اصلاح پل شهید اسکندری برای ورود و خروج به شهرک می باشند .

به علت نداشتن سیستم فاضلاب مناسب ، در بارشها آب های سطحی در بلوار اصلی و کوچه ها به منازل شهروندان و مغازه ها راه پیدا کرده و باعث مشکلات حادی برای آنها گردیده است هرچند طرح ساماندهی ابهای سطحی در بلوار اصلی این شهرک اجرا شده است ولی این طرح نیز به صورت نیمه تمام باقی مانده و چهره بلوار اصلی را تخریب نموده است .
سهم این شهرک از نهضت آسفالت شهرداری شیراز چیزی در حدود ۲۵۰۰ متر مربع بوده است. تمامی کوچه ها و معبرهای این منطقه بعد از گذشت ۲۰ سال احتیاج به ترمیم و روکش آسفالت دارند . در باورها نمی گنجد که در این شهرک کوچه ها و خیابانهای قدیمی وجود دارد که هنوز رنگ آسفالت به خود ندیده اند …….
زمین سالن ورزشی این شهرک به متراژ ۱۵۳۰۰ متر به همت مالکین در اختیار شهرداری قرار گرفت و در ابتدا مقرر گردید که امتیازات خاصی برای شهرک نشینان در نظر گرفته شود اما متاسفانه بعد از افتتاح امتیازها برای جوانان و ورزشکاران شهرک به فراموشی سپرده شد.
تبعیض و بی عدالتی و کم لطفی مسئولین امر در مورد این شهرک تا به کی باید ادامه یابد؟؟؟
با نگاهی گذرا به بودجه سال۹۸ شهرداری منطقه سه می توان به این نکته پی برد که کمترین بودجه عمرانی ،فرهنگی و خدماتی نسبت به دیگر محلات شهرداری منطقه سه به این شهرک اختصاص داده شده است به نوعی می توان گفت بودجه بندی برای این منطقه در حد صفر بوده یا به سمت صفر میل کرده است .
در پایان شایدرنگ آمیزی بلوارهای این شهرک در روزهای اخیر بعد از گذشت حداقل ۱۵ سال می تواند سرپوشی در جهت مخفی کردن مشکلات اصلی این شهرک باشد …

به قول سهراب سپهری چشمها را باید شست…..

شیراز،رکن آباد/منصور برزگر


مطلبی که خواندید از مطالب ارسالی توسط شهروندان کاربر اول فارس بوده و صرفا دیدگاه نویسنده را منعکس و انتشار آن بمعنی تایید یا رد مطالب وموارد مندرج در آن نمی باشد *

عضوکانال واتساپ اول فارس شوید%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳

تونل دوقلوی اکبر قصرالدشت کی اجرایی می شود

ناشناس چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

خانم م… ط… که پوشاکی… داری مبدا شیراز شهرک… از خدا بترس از روز جزا بترس منی که برا جنس پول برات واریز کردم در تاریخ ۲۵تیرماه چرا کارمو تحویلم ندادی ها اون دنیا سر پل صراط میدونم چکارت کنم کلاهبردار ایهاالناس پوشاکی ارزانسرا توی کانال کلاهبرداری من ۲۲۴۰ هزارتومان ازش خرید کردم پولمو دزدید

علیرضا علیزاده جمعه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۲۰

با عرض سلام اجزانه التماس میکنم از شهردار محترم منطقه سه شیراز که به شهرک رکن آباد رسیدگی شود یک کمبود پارک دو کمبود فزای سبز مخصوصا در ارتفاعات سه در آوردن شهرک از بن بست می توان مثل زیرگذر شهرک زیباشهر یه زیرگذر برای شهرک رکن آباد ساخت تا از بن بست خارج شود چهار آسفالت کوچه ها پنج پارک کودک تشکر میکنم از شهردار محترم و مسعولین عزیز

آخرین اخبار