چاپ کد خبر: 14262
7 مهر 1398

زیباترین مسجد جهان با جلوه ای از رنگ های جادویی در شیراز

مساجد بی شماری در کشورمان ایران و اقصی نقاط جهان وجود دارند اما شاید هیچکدام به اندازه مسجد هزار رنگ نصیر الملک شیراز، نتواند ظرافت معماری اصیل ایرانی را به زیبایی هر چه تمام تر به نمایش بگذارد.

بهره بردن از شیشه های رنگی، سنتی مرسوم در طراحی داخلی معماری بناهای ایرانی است که نمونه آن را می توان در کلیساها و کنیسه ها نیز شاهد باشیم. مسجد نصیر الملک واقع در شهر تاریخی شیراز نمونه ای بی نظیر از یک چنین معماری ماندگار و قابل ستایش است.

مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری از ارزنده‌ترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمان سازی به ویژه مقرنس بی مانند است. مساحت آن ۲۸۹۰ متر مربع و زیربنای آن ۲۲۱۶ متر مربع می باشد.

در سال ۱۲۹۳ هجری قمری حاکم فارس میرزا حسن علی خان، ملقب به نصیرالملک تصمیم گرفت مسجدی از خود به یادگار بگذارد، به همین جهت دستور ساخت مسجد نصیرالملک را صادر کرد. میرزا حسنعلی خان نصیرالملک از خانواده مشهور قوام شیرازی و پسر قوام الملک بود و از اعیان دوره قاجار به شمار می رفت. در واقع پس از گذشت ۱۲ سال از شروع ساخت، در سال ۱۳۰۴ هجری قمری ساخت مسجد نصیرالملک به پایان رسید. این مسجد در جنوب خیابان لطفعلی خان زند، در نزدیکی شاه ‌چراغ و در کوچه‌ نصیرالملک قرار دارد.

هر کسی با دیدن عکس مسجد نصیرالملک وسوسه می شود تا برنامه سفرش به شیراز را بچیند، شاید به همین دلیل است که این مسجد از محبوب ترین جاذبه های ایران از نظر گردشگران خارجی است.

همانطور که می دانید نور در معماری ایرانی نقش مهمی دارد و این نکته در نصیرالملک به اوج خود می ‌رسد. استفاده از رنگ صورتی در کاشی کاری های این مسجد باعث شده تا جلوه آن دیدنی تر شود و لقب مسجد صورتی را نیز به آن بدهند.

ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت رنگ با تزیینات گل سرخ و گل زنبق شیراز پوشیده و از درب اصلی مسجد که وارد شوید حوض نسبتا بزرگی را می ‌‎بینید که در فصول گرم ‌تر سال با گلدان‌ های شمعدانی تزیین شده است. این مسجد دو در ورودی و دو شبستان شرقی و غربی دارد. در قسمت شمالی مسجد صحن بسیار بزرگی قرار دارد و ورودی آن دارای طاق ‌نمای بزرگی است که سقف آن را با کاشی ‌های رنگ به رنگ زینت داده‌ اند.

این مسجد مکانی محبوب برای عکاسی به شمار می رود. وقتی نور از پشت پنجره‌ ها به داخل مسجد می ‌تابد بهترین زمان برای عکاسی‌ است. در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای تماشای مسجد بین ساعت ۸ تا ۱۰ صبح است زیرا کاشی ها، شیشه ها و فرش ‌های رنگ به رنگ آن زیر پرتو آفتاب جلوه ‌ای جادویی پیدا می ‌کنند.

علی ‌رغم قدمت حدودا ۱۵۰ ساله این مسجد، مردم هنوز برای عبادت به آن می ‌روند. لازم به ذکر است که مرمت و نگهداری این بنای باشکوه هم با رعایت استانداردهای بین ‌المللی از سال ‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته و آغاز شده است.

تصاویری که در ادامه خواهید دید توسط لنز دوربین عکاسی (رامین رحمانی نژاد) به ثبت رسیده که بیش از ۳ سال از زمانش را وقف گرفتن تصاویری ماندگار از این اثر تاریخی کرده است. وی در مورد اولین بازدیدش از این مسجد اینگونه می گوید “هنگامی که مشغول گردش در گوشه ای از شهر شیراز بودم، برای اولین بار قدم به داخل مسجدی گذاشتم که من را در دنیایی از رنگ، نور و جزئیاتی شگفت آور فرو برد. امروز پس از گذشت ۵ سال از آن لحظه همچنان در رویاهایم خود را غوطه ور در رنگ هایی که از شبستان این مسجد به داخل آن می تابید می بینم.” او دسترنج تلاش سه ساله خود را در مجموعه ای مصور به نام “مسجد رنگ ها” جمع آوری کرده که در ادامه تعدادی از زیباترین لحظات ثبت شده توسط او را مشاهده خواهید کرد.

1 3

شبستان اصلی

 

2 3

طاق اصلی مسجد نصیر الملک

 

3 1

آرامش رنگ ها

 

4 3

این تصویر در تاریخ چهاردهم فوریه سال ۲۰۱۵ در روزنامه تایمز انگلستان چاپ شد

 

5 2

نمایی از طاق و سقف محراب مسجد

 

7 1

جادوی توازن

 

8 2

ستون هایی از رنگ های فراوان

 

9 1

مسیر اصلی به سمت محراب مسجد

 

11 2

غرق در رویای رنگ ها

 

10

دیوار پروردگار

 9 1

نمایی دیگر از شبستان اصلی

 

12 3

زن جوانی که در شبستان اصلی مسجد مشغول راز و نیاز است

 

13 1

شبستان اصلی

 

14 2

سقف طاق اصلی مسجد

 

15

حیاط مسجد نصیر الملک

 

17

نمای خیره کننده ای از سقف طاق اصلی مسجد

16

منظره ای از حیاط مسجد نصیر الملک در شب هنگام

 

18

سقف شبستان اصلی مسجد

 گردآوری: توریستگاه، راهنمای سفر به شیراز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار