چاپ کد خبر: 136398
17 اسفند 1402

شیوه تشخیص گوشت قرمز سالم و تازه از فاسد که هنگام خرید به دردتان می خورد

هنگام خریدن گوشت قرمز بلد بودن روش هایی برای تشخیص سالم و یا ناسالم بودن گوشت بسیار مهم است.در ادامه این مطلب به شما نکاتی را می آموزیم که با آن می توانید سالم و تازه بودن گوشت را موقع خرید تشخیص دهید.

گوشت قرمز سالم

چطور گوشت سالم و تازه گوسفندی، گاو و گوساله را تشخیص بدهیم؟

برای اینکه بتوانید انواع گوشت قرمز مثل گوشت گوسفندی، گوشت گاو، گوشت گوساله و گوشت چرخ کرده تازه را از کهنه یا گوشت سالم را از گوشت فاسد تشخیص دهید، باید به برخی نکات دقت کنید. در ادامه روش‌های تشخیص گوشت سالم را به شما خواهیم گفت.

۱- رنگ گوشت

برای تشخیص تازه بودن گوشت باید به رنگ آن توجه کرد. رنگ گوشت به عوامل مختلفی بستگی دارد که هم شامل کهنگی و تازگی و هم شامل پیر یا جوان بودن دام می‌شود. یعنی هر چقدر حیوان جوان‌تر باشد، رنگ گوشت آن هم، روشن‌تر است. رنگ گوشت انواع دام هم متفاوت است. مثلا گوشت گاو، دارای رنگ تیره و لکه‌دار است و حالتی شبیه ابر دارد.

رنگ گوشت بره تازه، قرمز روشن همراه با رگه‌های چربی نزدیک به سفید است. در هنگام خرید گوشت قرمز به این موضوع دقت کنید که وجود لکه‌های سیاه، سفید یا سبز روی گوشت، نشانه‌ فاسد بودن آن است. رگه‌های چربی گوشت نباید به رنگ زرد باشد. رنگ گوشت گوسفند باید قرمز روشن باشد. به‌علاوه بین بافت عضلانی گوسفند باید مقداری چربی وجود داشته باشد.

۲- فرم استخوان

شاید جالب باشد ولی توجه کردن به استخوان می‌تواند به شما در تشخیص پیر یا جوان بودن دام کمک کند. استخوان دام جوان مایل به سرخی و کبودی و سوراخ سوراخ است. اما استخوان دام پیر، سفید و توپر است.

۳-بافت گوشت

نرمی یا سفتی گوشتی که انتخاب می‌کنید نیز در کیفیت آن تاثیر دارد و مهم است. گوشت‌هایی که مدت زیادی در معرض هوای آزاد قرار گرفته باشند رنگشان تغییر کرده و بافتی سفت دارند که بهتر است برای آشپزی از آن‌ها استفاده نکنید. گوشت‌های نرم و لزج نیز انتخاب مناسبی نیستند و باید از آن‌ها دوری کنید. گوشت خوب و باکیفیت گوشتی است که کاملا تمیز، عاری از خون مردگی، جای ضربه، بیماری و ذرات خارجی قابل مشاهده باشد. چربی باید سفت و سفید یا متمایل به سفید و بدون هیچگونه بوی بدی باشد. نخستین نشانه وجود بیماری زردی لاشه، زرد بودن چربی لاشه است. پس در هنگام خرید حتما به این موارد دقت کنید تا گوشتی با کیفیت داشته باشید.

۴ – آبدار بودن

وقتی می‌بینید که گوشت، چه روی پیشخوان قصابی و چه در بسته بندی‌های فروشگاه، بسیار آبدار است، این گوشت بی‌کیفیت و فاسد است. بنابراین از خرید آن امتناع کنید.

۵- بوی گوشت

در هنگام خرید گوشت قرمز حتما ابتدا آن را بو کنید. هیچ گونه بوی غیرطبیعی ترشیدگی یا بوی تعفن و بوی زننده نباید از گوشت به مشام برسد. دقت کنید که بوی غیر‌طبیعی در محل اتصال گوشت به استخوان نشانه فساد عمقی است. همچنین اگر هر نوع بوی غیرطبیعی مثل ترشیدگی، گندیدگی و تعفن را از گوشت حس کردید، به معنای فساد گوشت است.

۶- خون مردگی روی گوشت

گوشت خوب و باکیفیت گوشتی است که کاملا تمیز، عاری از خون مردگی، جای ضربه، بیماری و ذرات خارجی باشد. خون مردگی هر چند به معنی فساد گوشت نیست، اما به معنی له شدن بافت آن است. معمولا روی گوشت‌های باکیفیت از جای ضربه و خون مردگی خبری نیست.

۷- رنگ و بافت چربی گوشت

چربی یا دنبه باید سفت و سفید یا متمایل به سفید و بدون هیچ‌گونه بوی بدی باشد. اولین نشانه وجود بیماری زردی لاشه، زرد بودن چربی لاشه دام است.رنگ گوشت نه تنها به میزان تازگی، بلکه به نژاد دام و سن آن نیز بستگی دارد. گفته شده که هرچه دام پیرتر باشد، رنگ گوشت آن هم تیره‌تر است. البته تیرگی همیشه نشانه پیری گوشت نیست و رنگ گوشت مانده و بیات شده هم مایل به تیرگی است.یکی دیگر از راه‌های انتخاب گوشت تازه، توجه به رنگ و فورم استخوان است. استخوان دام جوان مایل به سرخی و کبودی است و سوراخ سوراخ است. اما استخوان دام پیر، سفید و توپر است.

یکی از روش‌های تشخیص گوشت سالم و با کیفیت بررسی رنگ آن است؛ اگر گوشت منتخب شما رنگی صورتی و مایل به قرمز داشت نشان‌دهنده اتازگی آن است اما اگر رنگی تیره داشت یا روی گوشت با لکه های سیاه پوشانده شده بود به معنای کهنگی و بیات بودن گوشت است.

گوشت قرمز سالم

۸- رگه‌های روی گوشت

ظاهر مرمری گوشت یا رگدار بودن گوشت به پراکندگی چربی در بافت عضلانی برمی‌گردد که به گوشت حالتی لکه‌لکه یا رگه‌دار می‌دهد. این حالت نشانه‌‌ گوشت تازه است و هر چقدر ظاهر مرمری گوشت بیشتر باشد، گوشت لذیذتر و خوش‌طعم‌تر خواهد بود. طعم این نوع گوشت از گوشت‌های لاغر بهتر است؛ چون چربی موجود در گوشت موجب خوشمزه‌تر شدن غذا می‌شود.

۹- بسته بندی

به بسته‌های گوشت‌های بسته بندی شده نیز توجه کنید. بسته بندی‌ها نباید صدمه دیده باشند و همچنین باید کاملا تمیز باشند. در ضمن درون آنها باید عاری از هوا بوده و گوشت کاملا خشک باشد. اگر درون بسته بندی گوشت، قطراتی از آب مشاهده کردید، علامت سردسازی نامناسب گوشت است. در این حالت گوشت آبدار و در نتیجه بی‌کیفیت می‌باشد.

۱۰- تاریخ کشتار و انقضای گوشت

معمولا در قصابی‌ها و هنگام خرید گوشت فله نمی‌توانید در مورد تاریخ کشتار و انقضای گوشت دام، اطلاعات دقیقی به دست آورید و فقط باید به مشخصات ظاهری گوشت، چربی و استخوان‌ها دقت کنید. اما در مورد گوشت‌های بسته بندی شده، به اطلاعات مربوط به تاریخ این گوشت‌ها توجه و دقت کنید.

۱۱- مهر تایید از دامپزشکی لازم است

در هنگام خرید گوشت تازه گوسفندی، گوساله، گاو و دیگر انواع گوشت حتما توجه داشته باشید که روی بسته‌بندی گوشت نشان و مهر تایید دامپزشکی درج شده باشد. در قصابی‌ها معمولا نشان یک مهر آبی روی لاشه دیده می‌شود.

۱۲- شرایط نگهداری گوشت

گوشت را حتما بعد از تکه تکه کردن یا بسته بندی، در فریزر قرار دهید. از گذاشتن گوشت در دمای محیط یا آشپزخانه، خودداری کنید. اگر می‌خواهید گوشت را برای مدت طولانی استفاده کنید، باید بدانید که دمای مورد نیاز برای نگهداری گوشت ۷- درجه سلسیوس یا انجماد سریع و در داخل فریزر با دمای ۱۸- درجه سانتیگراد است.

در این صورت می‌توانید گوشت خام را به مدت ۱ سال در فریزر نگه دارید. البته که هر چه زودتر گوشت را مصرف کنید و تازه‌تر باشد، لذیذتر خواهد بود. ممکن است بعد از چند ماه لکه‌های سفیدی روی گوشت ظاهر شود. اگر تعداد این لکه‌ها کم باشد می‌توانید آن‌ها را موقع استفاده جدا کنید، اما اگر زیاد باشد باید گوشت را دور انداخت.

یادتان باشد گوشت‌های بسته‌بندی توسط برندهای معتبر که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شوند را می‌توان از نظر بهداشتی، سالم‌ترین گوشت موجود در بازار دانست، چون این گوشت‌ها یک مرتبه در کشتارگاه، یک مرتبه در قسمت بسته‌بندی و یک بار هم هنگام تحویل به فروشگاه‌های زنجیره‌ای به وسیله دکتر دامپزشک بررسی می‌شوند.

سوالات متداول

از کجا بفهمیم گوشت قرمز خراب شده است؟
برای تشخیص گوشت سالم، باید به رنگ، بو، شرایط نگهداری، تاریخ کشتار و انقضای آن توجه کنید. اگر گوشت، رنگ غیرطبیعی، بافت شل و لزج یا بوی نامطبوعی داشت، از خرید آن خودداری کنید.

رنگ گوشت گوسفندی تازه چه رنگی است؟
گوشت‌های گوسفندی رنگ قرمز یا صورتی روشن دارند، در حالی که گوشت‌های گوساله یا گاو، رنگ تیره‌تر و متمایل به زرشکی دارند. البته عواملی چون پیر یا جوان بودن و کهنه یا تازه بودن گوشت هم بر رنگ آن‌ها تاثیرگذار است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار