چاپ کد خبر: 132167
30 دی 1402

طرح مسکن ملی، چالش هزینه و کیفیت خانه ها

طرح مسکن ملی، چالش هزینه و کیفیت خانه ها

متأسفانه امروزه با وجود قیمت‌های نجومی مسکن، برخورداری از خانه‌ی مناسب به یک چالش اساسی تبدیل شده است. با ارائه طرح مسکن ملی دولت در تلاش است که برای خانه دار شدن مردم گامی مثبت بردارد. در ادامه طرح مسکن ملی را از جهات مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نقشه راه مسکن ملی

اول از همه باید بگوییم که نهضت ملی مسکن در واقع همان تکمیل طرح ناتمام مسکن مهر است که طی مراحل از پیش برنامه ریزی شده قرار است که اجرایی شود. البته لازم به ذکر است که به گفته‌ی مسئولین در طرح مسکن ملی تلاش بر این است که مشکلات طرح مسکن مهر در آن وجود نداشته باشد و کامل رفع شود.

برای مثال یکی از دلایل نارضایتی متقاضیان از مسکن مهر مرتفع بودن ساختمان‌های مسکونی و تعداد بالای طبقات بود که در این طرح جدید تصمیم بر آن شده که ساختمان‌ها نهایت ۷ طبقه باشند. خوب است بدانید که متراژ خانه‌های ساخته شده مطابق با توان هر شخص متفاوت در نظر گرفته می­شود؛ در کل مسکن‌ها با متراژ بین ۶۰ تا ۱۰۰ متر ساخته می‌شوند.

اتفاق مثبتی که با شروع این طرح شاهد آن بودیم این بود که قیمت رهن، اجاره یا خرید املاک با کاهش ملموسی روبرو شد. لازم به ذکر است که زمین‌های مورد نیاز برای ساخت این مسکن‌ها را دولت تأمین می‌کند. گفته می‌شود که در پروژه‌ی مسکن ملی ۶۰ درصد واحدها مربوط به سازنده و ۴۰ درصد نیز سهم دولت خواهد بود.

شرایط ثبت نام طرح مسکن ملی

متقاضیانی که شرایط لازم برای ثبت نام در طرح مسکن ملی را دارا هستند کافی است که برای ثبت نام اینترنتی اقدام کرده و پس از تأیید شدن، فرایند ارسال مدارک را انجام دهند.

  • متأهل بودن
  • سابقه سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن
  • عدم استفاده از امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید مسکن تا کنون
  • برخورداری از شرایط طرح مسکن ملی برای دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی و…

طرح مسکن ملی، چالش هزینه و کیفیت خانه ها

هزینه طرح مسکن ملی چقدر است و چگونه پرداخت می‌شود؟

پس از تأیید نهایی، متقاضی باید برای عقد قرارداد ۴۰ میلیون تومان پرداخت نماید. سایر پرداختی‌ها نیز به شرح زیر است:

  • ۱۵ درصد از مبلغ در پایان فوندانسیون
  • ۲۵ درصد در پایان مرحله اسکلت
  • ۲۵ درصد در پایان سفت کاری
  • ۲۰ درصد در پایان نازک کاری
  • ۱۵ درصد آخر در هنگام تحویل کلید

در واقع متقاضیان واجد شرایط باید در طی ۵ مرحله واریز وجه را انجام دهند. خوب است بدانید که تسهیلات هر متقاضی به حساب مسدودی آن‌ها واریز خواهد شد و از آن محل نیز در اختیار سازندگان قرار خواهد گرفت تا پروژه مسکن ملی پیش برود. نکته دیگر که خوب است بدانید این است که پس از تحویل واحدهای مسکونی به متقاضیان، فرایند بازپرداخت وام آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است که تسهیلات طرح نهضت مسکن ملی نیز به طور مستقیم از سمت بانک به پروژه‌ها داده می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که برای ساخت مسکن‌های ملی بنا بر عدم حاشیه نشینی گذاشته شده است که این امر طبیعتاً موجب افزایش هزینه زمین می‌شود.

البته چالش‌هایی هم در زمینه هزینه مسکن ملی وجود دارد برای مثال تسهیلات اعلام شده در طی این مدت متفاوت است. یا به این دلیل که بخش‌های خصوصی ساخت‌وساز را انجام می‌دهند(در واقع دولت سازنده مسکن‌ها نیست) نمی‌توان قیمت ثابتی اعلام کرد. این مورد را نیز در نظر داشته باشید که قیمت مصالح ساختمان‌سازی دائم در حال نوسان است.

متأسفانه هیچ‌کس نمی‌داند در نهایت هزینه تمام شده برای ساخت واحدهای مسکن چقدر می‌شود. ارقام اعلام شده در ابتدای طرح بر اساس برآورد هزینه‌ی آن زمان بوده و تاکنون بارها این ارقام تغییر کرده‌اند.

تسهیلات نهضت مسکن ملی

جالب است بدانید که در طرح نهضت ملی مسکن میزان تسهیلات و سود آن به صورت هوشمند با در نظر گرفتن توان مالی متقاضی در نظر گرفته شده است. به طور کلی تسهیلات طرح ملی مسکن شامل زمین رایگان از سوی دولت، وام تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان و تخفیفات شهرداری است.

برای مثال در نظر داشته باشید که اگر واحدی ۸۰ متری ساخته شده باشد و هزینه آن متری ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان لحاظ شود قیمت نهایی ۵۲۰ میلیون تومان خواهد شد. در صورتی که تسهیلات این مسکن ۳۵۰ میلیون درنظر گرفته شده باشد متقاضی لازم است ۱۷۰ میلیون تومان پرداخت کند. البته گفته شده است که سعی بر این است این مبلغ در پایان پروژه از متقاضی دریافت شود تا متقاضیان مستاجر به مشکل بر نخورده و با تخلیه بار بتوانند این مبلغ را تهیه کنند.

طرح مسکن ملی، چالش هزینه و کیفیت خانه ها

خانه‌های طرح مسکن ملی چه ویژگی‌هایی دارند؟

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد این طرح قرار است پروژه‌ی ناتمام مسکن مهر را تکمیل کند البته به صورت بهینه شده‌تر. برای مثال تعداد زیاد طبقات، مشکلات حاشیه نشینی، عدم وجود امکاناتی مانند حمل و نقل عمومی و امنیت پایین به دلیل کیفیت درب و پنجره و… باعث شده بود تا بسیاری از متقاضیان از نتیجه‌ی کار رضایت نداشته باشند.

برای حل این مشکلات در طرح جدید، ضمن محدود کردن ساختمان به ۷ طبقه، تصمیم بر این شده است که تا حد امکان نهضت مسکن ملی در نزدیکی شهرها اجرایی شود و تا حد ممکن این حاشیه نشینی را نداشته باشیم.

اگر نگران کیفیت ساخت مسکن‌های ملی هستید باید بگوییم که کیفیت خانه‌ها وابسته به نظارت انبوه‌سازان و نظارت بر کار خود انبوه سازان از طریق مراجع بالاتر است که لازم است در دستور کار دولت قرار داشته باشد. البته لازم به ذکر است که تمامی ساختمان‌های مسکن ملی بیمه کیفیت نیز می‌شوند و علاوه بر نظارت‌های عادی نظارت شرکت‌های بیمه نیز بر روی کیفیت ساخت این منازل وجود دارد. در نتیجه متقاضیان می‌توانند اطمینان بیشتری از نتیجه‌ی نهایی داشته باشند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که به دلیل قیمت مناسب بودن خانه‌های طرح مسکن ملی و سعی برای کم شدن هزینه‌های ساخت، انبوه‌سازان قادر نیستند از درب و پنجره‌های با امنیت و کیفیت بالا استفاده نمایند البته جای نگرانی ندارد. این روزها خانه دار شدن با مصالح معمولی هم ارزش بالایی دارد.

شما می‌توانید پس از مستقر شدن در منزل جدید و با برنامه‌ریزی مالی برای آینده خرید پنجره آلومینیومی لوکس در انواع مختلف مانند پنجره دوجداره باکیفیت یا پنجره ترمال بریک، خرید درب‌های محکم و ضد سرقت و یا برای لوکس شدن داخل خانه تغییر شیرآلات و سیستم نورپردازی یا حتی خرید کابین دوش لوکس و جذاب را در نظر داشته باشید تا خانه‌ی خود را دوست‌داشتنی‌تر کنید.

مدت زمان تحویل واحدهای مسکونی ملی

طبق برآوردهای انجام شده تحویل نهایی مسکن ملی ۲ ساله پیش بینی شده است. امید می‌رود که مسکن ملی به سرنوشت مسکن مهر دچار نشده و متقاضیان بتوانند دو ساله صاحب خانه شوند.

۷ نکته مهم در مصرف تن ماهی که دانستن آن بسیار ضروری است

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

الیاس پیام عسکری یکشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷

الگوی مسکن اسلامی اصولا ویلایی هست .چطور میشه بل ۳ تا فرزند دهه ۹۰ در آپارتمان ۹۰ متری آنهم در شهرستان ها که معمولا در منزل ویلایی زندگی می‌کنند.زندگی کرد.لطفا زمین در شهرستانها به متقاضیان بدهید ..‌‌..تربت جام.

الیاس پیام عسکری یکشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶

الگوی مسکن اسلامی اصولا ویلایی هست .چطور میشه بل ۳ تا فرزند دهه ۹۰ در آپارتمان ۹۰ متری آنهم در شهرستان ها که معمولا در منزل ویلایی زندگی می‌کنند.زندگی کرد.لطفا زمین به متقاضیان بدهید .

آخرین اخبار