چاپ کد خبر: 136652
19 اسفند 1402

فیش حقوقی معلم ابتدایی در ۱۰۴ سال پیش که باورتان نمی شود

فیش حقوقی

این فیش حقوق دریافتی میرزا کریم خان، یک معلم سال چهارم ابتدایی در دوران قاجار سال ۱۲۹۸ هجری شمسی است،

فیش حقوقی یک معلم

این فیش حقوق دریافتی میرزا کریم خان، یک معلم سال چهارم ابتدایی در دوران قاجار سال ۱۲۹۸ هجری شمسی است،از قرار ماهانه ۲۱۰ قران.قیمت ملک بطور متوسط در تهران آن دوران متری ۱۰ تا ۲۰ ریال بود ، او می توانست با حقوق یک ساله خود در تهران خانه ای صد تا دویست متری بخرد.

موسسه مطالعات تاریخ معاصر با انتشار تصویر حکم صادره برای یک معلم کلاس چهارم ابتدایی ، میزان حقوق نامبرده را نیز اعلام کرده است.

این حکم در سال ۱۳۳۸ هجری قمری صادر شده که مطابق ۱۲۹۸ شمسی است. در حکم صادره برای میرزاکریمخان میزان حقوق ماهانه ۲۱۰ قران تعیین شده است.

قران واحد پول دوره قاجار  بود و بعدا به ریال تبدیل شد و هر یک قران معادل یک ریال به حساب می آمد. به این ترتیب حقوق میرزاکریمخان ماهانه ۲۱۰ریال بوده است.
بر اساس گزارشهای پراکنده ای که در اسناد تاریخی وجود دارد قیمت هرمتر خانه معمولی در تهران در مفطع زمانی فوق الذکر بین ۱۰ تا ۲۰ ریال بوده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس چهارشنبه , ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵

حالا همه میان چرتکه میندازن آی انقد تورمه آی انقد گرانیه.ماشاله همه دارن منتها دنبال مفت خوری هستند و ناشکری می‌کنند.

ر سه شنبه , ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷

ازصدقه سری بی عرضه وبی لیاقت مسوولان کشورحالاباسی سال خدمت هم درشهرستان نمیشه زمین دویست متری خرید

احمد سه شنبه , ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷

اون زمان معلم می توانست در محله های متوسط شهر ماهی ۱۰ متر مربع زمین بخرد ودر یکسال ۱۲۰ زمین داشته اما من در شهر خودمان در دورترین محله شهر پرسیدم زمین متری ۲۰ میلیون بود و حقوق من ۱۰ میلیون هست ومی توانم ماهی نیم متر بخرم ودر یکسال ۶ متر مربع زمین دارم بنابراین حقوق آنها با این تناسب می‌شود ۱۲ برابر حقوق ما لذا ما الان باید حقوقمان بشود ۱۲۰ میلیون در ماه تا نسبت به تورم وارزش یک معلم به آن دوران برگردد چقدر ما مظلوم هستیم وچقدر ظلم در حق ما شده است ،که نسبت به کشورهای عربی بدبخت و فقیر بحساب می آییم

محمد سه شنبه , ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۵:۴۰

سلام و درود بر روح پاک شاهان قاجار.. تاریخ قاجار را باید از تو نوشت و این تاریخ جعلی که در کتاب تاریخ مدارس و دانشگاه‌ها و رسانه ها به خورد ملت داده اند را پاک کرد

ز سه شنبه , ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰:۲۴

مگه نشان بالای برگه مال زمان پهلوی نیس چرا تاریخ را تحریف میکنین رضا شاه مدارس جدید را به شکل امروزی درآورد زمان قاجار که مکتب خونه بوده

نام آور دوشنبه , ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

الانم با حقوق معلمی تا ۱۵ هر ماه میشه خوراکی تهیه کرد، خاک بر سر حاکمان عدالت طلب ضد عدالت، هی شعا بدید نظام پادشاهی ال و بل بود

علی پیران یکشنبه , ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹

آن زمان یک معلم یک کلاس را اداره می کرده الان متأسفانه آنقدر حجم و تعداد کتابها را زیاد کردن که در یک هنرستان کاردانش بیش از ۵۰ معلم و معاون و سرپرست بخش وجود داره اونوقت میگن تعداد معلم ها زیادن، درسهای فیزیک ، ریاضی، زبان و مدیریت خانواده ،مدیریت بهداشت ،مدیریت برنامه ریزی، اخلاق حرفه ای همه اینا در قالب یک کتاب گنجانده بشه ازون طرف ساعات کارگاه رو بیشتر کنن حتی برای تشویق دانش آموزان برتر ماهانه مبلغی تحت عنوان کمک هزینه زندگی و کارانه بدهند که اکثر دانش آموزان کاردانش بدلیل مشکلات معیشت زندگی ترک تحصیل نکنند، ازون طرف هم دولت حقوق الکی به صدها و هزاران نفر از معلمان و معاونان بیکار نپردازد.
اگر من بازنشسته فرهنگی مسوولیتی میداشتم هر هنرستان با دو معاون آموزشی و فنی و یک سرپرست بخش و استادکار ماهر باید اداره میشد.

معلم بازنشسته ابتدایی یکشنبه , ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

با سلام ووقت بخیر باباجان لازم نیست حکم ۱۰۴سال. قبل را اعلام کنید می ترسم مسولین مربوط شرم کنند خدا را خوش نمی اید

فارس یکشنبه , ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۵۰

دانشمندای بیسواد باز هم از خان و شاه بدگویی کنید عاقلان دانند و ملت قضاوت میکنن سنبل خبری این روزها فقط تورم هست خوش بحال اون دسته ای که واسه وام گرفتن به مسئولان اتصال مثبت دارند و شریکی چپاول میکنن.

ص یکشنبه , ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۳۸

منم الان بعد از ۲۶ سال معلمی مستاجرم و یه پژو ۴۰۵ مدل ۹۰ دارم از صدقه سر مسولان بی کفایت

آخرین اخبار