چاپ کد خبر: 137172
25 اسفند 1402

فیلمی که باید قبل از مسافرت ببینید تا نگران آبیاری گلدان ها نباشید (+ویدئو)

در این ویدئو یک باغبان خلاق هندی نحوه ایجاد یک سیستم آبیاری قطره ای برای آب دادن به گل ها در ایام تعطیلات با نخ و بطری پلاستیکی را یاد می دهد.

وقت تعطیلات است و شما عازم سفرهای چند روزه هستید پس لازم است قبل از این‌که از خانه بیرون بروید، اقدامات لازم برای نگهداری و آبیاری گیاهان‌تان را درنظربگیرید تا موقع بازگشت از سفر با گلدان‌های خشک‌ و گیاهان پژمرده رو‌به‌رو نشوید.

مسافرت با همه ی لذت هایش، می تواند اضطراب آور هم باشد، به خصوص اگر مقصد خیلی دور باشد یا همسفرهایتان کسانی باشند که با آن ها چندان راحت نیستید. وقتی بالاخره همه ی ملزومات سفر را آماده کردید، احتمالاً تازه یادتان می افتد که گلدان های عزیزتان که زحمت زیادی هم برایشان کشیده اید، در نبود شما بی آب خواهند ماند.

اما نگران نباشید چرا که در ادامه چند راهکار ساده و فوری به شما یاد خواهیم داد که با استفاده از آن ها گلدان هایتان در نبود شما اذیت نخواهند شد و می توانید پیش از راهی شدن برای سفر ترتیب آب دهی آن ها در این مدت را بدهید.

فیلمی که باید قبل از مسافرت ببینید تا نگران آبیاری گلدان ها نباشید (+ویدئو)

توجه: این راهکارها تنها برای گیاهانی مناسب هستند که به آب دهی روزانه نیاز دارند. گیاهانی مانند ساکولنت ها که برنامه ی آب دهی خاصی دارند حتماً ترجیح می دهند در مدتی که در سفر هستید، مزاحم شان نشوید!شما نمی توانید یک راه را برای آبیاری گیاهان در مقابل روش دیگر انتخاب کنید. این واقعاً به نوع گیاهان شما، اندازه آنها و مقدار واقعی گیاهانی که در خانه خود دارید بستگی دارد.

هر چند در مورد چیز مطمئنی است. مهمترین بخش زنده نگه داشتن گیاهان در زمانی که دور هستید این است که قبل از رفتن همه چیز را آماده کنید.

پس لطفا! مطمئن شوید که بخش «قبل از رفتن» این مقاله را حتما بخوانید

در این ویدئو یک باغبان خلاق هندی نحوه ایجاد یک سیستم آبیاری قطره ای برای آب دادن به گل ها در ایام تعطیلات با نخ و بطری پلاستیکی را یاد می دهد.

این توصیه های روشهای تجربی هستند و حکم روش قطعی و علمی ندارند. شما می توانید از روشهایی که خودتان یا دوستانتان تجربه کرده اید استفاده کنید والبته در پیان این مطلب در بخش نظرات برای ما هم بنویسید

گیاهان خود را بر اساس نوع و نیاز در محل مناسب گروه بندی کنید
به شرطی که بیش از پنج گیاه داشته باشید، باید تمام گیاهانی را که در سرتاسر خانه پراکنده کرده اید، در یک نقطه جمع آوری کنید تا باغبان یا نگهبان خانه شما بتواند آن را آبیاری کند.

مهم است که این مکان به راحتی برای پرورش دهنده گیاه ، باغبان یا نگهبان خانه در دسترس باشد، اما همچنین برای تمام نیازهای گیاهان ایده آل است. نیاز نوری گیاهان را مشخص کنید ،  اگر انواع مختلفی از گیاهان با نیازهای آبی متفاوت دارید، سعی کنید آنها را به طور جداگانه گروه بندی کنید و یادداشت ها یا دستورات مشخص و روشنی  برای هر گیاه یا گلدانتن بنویسید

(گروه‌بندی گیاهان دارای مزیت افزوده‌ای است که رطوبت هوای اطراف را افزایش می‌دهد، که نه تنها برای بسیاری از گونه‌های گیاهان بسیار مفید است، بلکه باعث تبخیر رطوبت کمتری نیز می‌شود، بنابراین نیاز به آب کمتری دارد).

فیلمی که باید قبل از مسافرت ببینید تا نگران آبیاری گلدان ها نباشید (+ویدئو)

در این گوشه از خانه، تمام گیاهان گرمسیری را که با آب مقطر آبیاری می شوند تا فرد بتواند سریعا به همه آنها آب بدهد

1 5

به عکس نگاه کنید گیاهان آب دوست را یکجا گذاشته اند تا دوست خانوادگی شان بتواند تمام شیشه ها را سریعا چک و آب و انها را کم و زیاد کند.

دستورالعمل‌ها و یادداشت‌های واضح را ترک کنید
شاید  میز ناهارخوری بهترین نقطه مرکزی برای آبیاری گیاهان در زمان مسافرت است. می‌تواند گیاهان زیادی را در خود جای دهد، دسترسی به اطراف برای آبیاری گیاهان آسان است، و نور بسیار روشن و بدون آفتاب مستقیم دارد.

زمانی که گیاهان زیادی دارید، قرار دادن گیاهان در نقاط مختلف برای آبرسانی به گیاه کافی نیست زیرا احتمالاً از نظر نوع و نیاز بسیار متفاوت هستند!

گروه بندی آنها بر اساس نوع گیاه و نیازهای آبیاری بسیار خوب است، اما همچنین مهم است که یادداشت های چسبناک را با دستورات دقیق بگذارید!

مثلا؛ برخی از گیاهان به نور و نوع آب مشابه نیاز دارند، اما برخی دیگر ممکن است فقط هر دو هفته یکبار به آب نیاز داشته باشند. اگر اینطور است، یک یادداشت چسبناک در کنار آن بگذارید!

watering plants while away prepping

در این تصویر می توانید یاداشتهای صورتی رنگ را در کنار یک ارکیده و یک گیاه گندمی مشاهده کنید.

به گیاهان خود به اندازه کافی آب بدهید
در نهایت، یک روز قبل از رفتن به تعطیلات طولانی یا مرخصی طولانی، به همه گیاهانتان آب خوب بدهید تا بتوانند رشد کنند تا زمانی که پرورش دهنده شما برای آبیاری به خانه شما برود.

۹ راه برای زنده نگه داشتن گیاهان خانگی در طول تعطیلات

۱. روش بطری شیشه ای
این روش آبیاری گیاهان در حین دوری زمانی عالی عمل می کند که گیاهان بسیار کمی داشته باشید و بطری های شیشه ای زیادی با درپوش های پیچی فلزی داشته باشید. بطری های شراب با درپوش آلومینیومی برای این کار ایده آل هستند.تنها کاری که باید انجام دهید این است که ۵ سوراخ کوچک در کلاهک ایجاد کنید.

Lee Valley Terracotta Watering Spike

این یک سنبله آبیاری سفالی است. برای پشتیبانی از بطری های پلاستیکی یا شیشه ای استفاده می شود. مواد متخلخل سفالی به آب اجازه می دهد تا به آرامی از آن عبور کند و خاک را برای مدت زمان خوبی مرطوب نگه دارد.

می توانید این کار را با قرار دادن کلاه به صورت وارونه و کوبیدن میخ از طریق کلاه در ۵ نقطه مختلف انجام دهید تا زمانی که سوراخ ها ایجاد شود.بطری را پر از آب کنید. درپوش را دوباره پیچ کنید.سوراخی در گلدان گیاه به اندازه کافی عمیق حفر کنید تا گردن بطری در آن قرار گیرد و ابتدا بطری را در درپوش قرار دهید.

گیاه شما به آرامی توسط بطری آبیاری می شود.

۲. حمام 
یکی دیگر از روش‌های خوب برای نگهداری مقدار مناسبی از گیاهان برای مدت طولانی، قرار دادن آنها در داخل وان حمام پر از آب است.

PLants in bath tub

تنها مشکل این روش این است که رطوبت ثابتی که با نگه داشتن گلدان ها در آب برای مدت طولانی فراهم می شود، برای همه گیاهان خوب نیست.

توصیه می کنم برای جلوگیری از خراشیدگی سطح وان، یک حوله ساحلی قدیمی را در پایین وان قرار دهید. گلدان های سفالی و خاک می توانند در برابر سطح زیرین وان ساینده باشند.

برای گلدان هایی که سوراخ مناسبی در کف خود دارند می توانید برای آن ها چیزی شبیه به وان درست کنید.

روشویی دستشویی را به اندازه ی چند سانتیمتر با آب پر کنید و برای آنکه گلدان آسیبی به روشویی نزند، یک حوله کف آن پهن کنید. گلدان خود را درون روشویی قرار دهید و بگذارید تا زمان بازگشت از سفر، همانجا بماند. خاک گلدان خود آب را جذب می کند و به ریشه های گیاه می رساند. با این روش گلدان تان حداکثر یک هفته آب خواهد داشت.

وضعیت نور دستشویی تان را هم در نظر داشته باشید. اگر گیاه تان به نور طبیعی زیادی نیاز دارد، بنابراین دستشویی کم نور خانه تان جای مناسبی برای آن نیست.

۳. آب گیرهای گیاهی خودکار

میخ های پلاستیکی جدیدی طراحی شده اند که میتوانید در کنار گیاه خود فرو کرده و آبیاری گیاهان تان را تنظیم کنید.

Automatic Plant Waterer

اگر تعدادکمی  گیاه دارید، قطعا ارزش خرید را دارند دارد. با این حال، اگر گیاهان زیادی دارید و اندازه آنها بسیار بزرگ است، ممکن است بخواهید گزینه های دیگری را در نظر بگیرید.

مخروط سرامیکی را داخل گلدان و در عمق خاک قرار دهید. یک شیشه پر از آب را پر کنید و انتهای دیگر آبپاش گیاه را در انتهای شیشه آب خود قرار دهید.

همانطور که آب داخل مخروط رسی به خاک خشک کشیده می شود، یک اثر خلاء ایجاد می کند و آب بیشتری را از طریق شیلنگ تغذیه می کشد.

۴. مینی گلخانه
ایده یک گلخانه کوچک بسته به نوع، اندازه و کمیت گیاهان می تواند به روش های مختلفی اجرا شود.

می‌توانید از یک سیستم کیسه‌های پلاستیکی خانگی، به یک تراریوم شیشه‌ای مهر و موم شده، به یک کیت گلخانه کوچک که می‌تواند چندین گیاه را در خود جای دهد استفاده کنید

Mini Greenhouse

ایده این است که یک محیط بسیار مرطوب با آب و هوای کوچک خود درست کنید، درست مانند یک تراریوم  دربسته .

اگر یک یا دو گیاه دارید، به سادگی چهار پایه را در چهار گوشه گلدان قرار دهید تا به عنوان تکیه گاه چادر عمل کند.

یک کیسه پلاستیکی شفاف پیدا کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا گیاه و گلدان شما را بپوشاند.

گیاه خود را آبیاری کنید و آن را با کیسه بپوشانید و آن را در مکانی بدون نور مستقیم خورشید قرار دهید.

رطوبت ایجاد شده در این گلخانه تا بالا تبخیر می شود و قطرات کمی آب ایجاد می کند که به نوبه خود به داخل گیاه می ریزد.

همین مفاهیم در مورد یک تراریوم شیشه ای و یک کیت گلخانه کوچک که می توانید در هر فروشگاه بزرگ یا آنلاین خریداری کنید، صدق می کند.

۵. سیستم قطره ای

Lee Valley Plant Well Watering Bulb

سیستم قطره ای یک راه حل جایگزین برای بطری های شیشه ای، حباب های آب و حتی آبیاری های خودکار گیاهان است.

سیستم متفاوتکه نیاز به مداخله و تنظیم بیشتری دارند زیرا باید در عمق بیشتر خاک و نزدیکتر به سیستم ریشه کاشته شوند.

یادآوری می شود  این سیستم برای افرادی که گیاهان زیادی ندارند مناسب است.

این چاهک ها در کنار ریشه ها کاشته می شوند تا اطمینان حاصل شود که آب بدون نشت یا تبخیر تحویل گیاه داده می شود. از طریق دهانه بالا آبآب شده و بتدریج آب را در اختیار گیاه قرار می دهند.

۶.گلدان هوشمند برای خود آبیاری کردن
گلدان های خودآبیاری  که دارای سیستم آبیاری فرعی داخلی خود هستند. آنها آب را از پایین به گیاه می دهند نه از بالا.

این گلدان ها دارای یک مخزن آب تعبیه شده در پایین هستند که ریشه ها در صورت نیاز می توانند از آن آب بکشند.

Lechuza Classico Self Watering Scheme

Lechuza Classico Self Watering

نشانگر روی گلدان به شما می گوید که مخزن از آب خارج شده و باید دوباره پر شود. به این ترتیب، نیاز آبی گیاه آبی گیاه دقیقا مشخص است و هر کسی از خانه تان سرکشی کند براحتی متوجه نیاز آبی گلدان شما می شود.

این سیستم به ویژه برای تعطیلات طولانی موثر است! و احنمالا گران هم خواهد بود

۷. بالون شیشه ای 

Lee Valley Watering Bulb

این حباب یا بالون وارونه شیشه ای با آب پر می شود و در عمق خاک قرار می گیرد تا گیاه بتواند پس از شروع خشک شدن خاک از آن رطوبت بگیرد.

این روزها گوی هایی شیشه ای کوچکی مخصوص آب دهی به گلدان تولید شده که به یک لوله ی باریک شیشه ای متصل هستند. برای استفاده از این گوی ها کافی است آن ها را از آب پر کنید و آن ها را از قسمت لوله در خاک فرو کنید.

 


۸. روش آبیاری فتیله  ای

برای این روش به یک ظرف آب بزرگ (مثل گلدان یا سطل) و مقداری طناب نخی نیاز دارید.

یک تکه از طناب نخی را ببُرید. طول طناب باید آنقدری باشد که از کف ظرف آب تا داخل خاک گلدان برسد.

یک سر طناب را به اندازه ی چند سانتیمتر داخل خاک گلدان، نزدیک به گیاه فرو کنید. مراقب باشید به ریشه های گیاه صدمه نزنید.

سر دیگر طناب را کف ظرف آب بگذارید و آن را پر از آب کنید. مطمئن شوید که سر طناب کف ظرف را لمس می کند.

1 0x0a0050 1

طناب نخی آب را به خود جذب می کند و به تدریج از ظرف به داخل گلدان می کشاند. با این روش رطوبت خاک به میزان ثابتی حفظ می شود.


۹.بطری پلاستیکی

این روزها گوی هایی شیشه ای کوچکی مخصوص آب دهی به گلدان تولید شده که به یک لوله ی باریک شیشه ای متصل هستند. برای استفاده از این گوی ها کافی است آن ها را از آب پر کنید و آن ها را از قسمت لوله در خاک فرو کنید.

اما واقعاً نیازی به خرید این گوی ها نیست چون شما می توانید یک مدل از آن ها را برای خود بسازید.

2 0x0a0123

برای شروع یک بطری پلاستیکی تمیز و خالی پیدا کنید. برای یک گلدان کوچک تا بزرگ، یک بطری آب معدنی کفایت می کند. نزدیک دهانه ی بطری چند سوراخ ایجاد کنید.

پیش از آنکه راهی سفر شوید، گلدان تان را مثل همیشه آب دهید. بطری پلاستیکی را از آب پر کنید و آن را سریع برگردانید و به اندازه ی چند سانتیمتر درون خاک گلدان فرو کنید. مطمئن شوید که بطری خیلی نزدیک گیاه نیست و آنقدری درون خاک فرو رفته که سوراخ هایش بیرون نمانده باشند.

به این ترتیب، آب به تدریج از بطری به درون خاک می ریزد.

برای گلدان های بزرگ تر می توانید از بطری نوشابه خانواده استفاده کنید. بطری را از آب پر کنید، انگشت شست تان را روی دهانه ی بطری بگذارید، سپس آن را برگردانید و داخل خاک فرو کنید.


۱۰.پوشاندن گیاه با کیسه

این روش شاید نامتعارف به نظر برسد اما برای سفرهای طولانی تر مناسب است.

یک کیسه پلاستیکی شفاف بردارید. کیسه باید آنقدری بزرگ باشد که گیاه و گلدان را بپوشاند. چند میله ی چوبی داخل خاک گلدان بگذارید تا وقتی کیسه را روی گلدان می کشید، به گیاه نچسبد. بعضی می گویند کیسه قطعاً نباید تماسی با برگ ها داشته باشد، اما تماس اندک هم ایرادی ندارد.

گلدان خود را مثل همیشه آب دهید و مطمئن شوید که آن را غرق آب نمی کنید.

4 greenhouse2

گلدان را داخل کیسه بگذارید و کیسه را روی گیاه و دور آن بکشید. قبل از بستن کیسه، یک فوت در کیسه کنید تا باد کند و دور گیاه یک بالن کیسه ای شکل بگیرد. برای اطمینان بیشتر این کار را می کنیم تا مبادا کیسه به برگ ها فشار آورد.

گلدان را جایی بگذارید که نور غیر مستقیم به آن می تابد (نور مستقیم باعث داغ کردن کیسه و بالا رفتن احتمال از بین رفتن گیاه تان می شود). این گلخانه ی کوچک، آب حاصل از بخار را در خود نگه می دارد و قطره قطره به گیاه بازمی گرداند.

۱۱. از افراد و نزدیکان باهوش خود کمک بگیرید
اگر گیاهان زیادی دارید و نمی‌خواهید در زمان دوری از خانه، هیچ یک از خانواده یا دوستان خود را با آبیاری گیاهان تحت فشار قرار دهید، می‌توانید افراد حرفه‌ای را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهند. تقریباً هر شهر بزرگی دارای یک کسب و کار است که خدمات نگهداری گیاهان را ارائه می دهد.

البته این روزها دادن کلید منزل به افراد غربیه گزینه مناسبی نخواهد بود.شما حتی می توانید با یکی از بستگان مورد اعتماد تان صحبت کرده و آموزش لازم را به او داده و پس از سفر با آوردن یک کادو مناسب زحمات اور را جبران کنید.

مراقبت از گیاهان آپارتمانی در مسافرت

نکات:

سعی کنید گیاهان را کمی از پنجره‌ها فاصله دهید تا نور زیادی دریافت نکنند و خاکشان زود خشک نشود.
قبل از خروج از خانه همه گیاهان خود را سیراب کنید.
پرده‌های خانه را بکشید تا نور خانه را محدود کنید.
گل‌ها را در حمام نگذارید چون هم دچار شوک جابه‌جایی می‌شوند و هم به خاطر کم نوری و رطوبت زیاد ازبین می‌روند.

نگهداری گیاهان رطوبت دوست
اگر شما گیاهانی دارید که رطوبت دوست هستند و به آبیاری زیادی نیاز دارد، در هنگام مسافت آن گیاهان را دور هم جمع کنید و لا به لای گلدان‌ها ظرف‌های آب بگذارید. این کار باعث می‌شود که خود گیاهان رطوبت یکدیگر را تامین کنند و بخار شدن آب درون ظرف‌ها آن ها را از خشکی نجات می‌دهد.

برای اینکه روش ذکر شده به بهترین حالت جواب دهد باید گیاهان خود را کاور کنید. با استفاده از پلاستیک‌های شفاف گیاهان خود را بپوشانید اما سوراخ ‌های کوچکی برای تهویه‌شان تعبیه کنید. با این روش می توانید با خیال راحت به مسافرت بروید.

نگهداری گیاه آپارتمانینگهداری گیاهان مقاوم
گیاهان مقاوم معمولا دچار مشکل نخواهند شد. اگرقبل از خروج از خانه آن ها را سیراب کنید و نور زیادی به آن‌ها نتبد حتما گیاه شما تا موقع برگشتن شما از مسافرت دوام می‌آورد.

روش بطری آب:

شاید شما تا به حال از این روش استفاده کرده باشید. اما نکته مهم این است که در این روش خاک گیاه شما در تمام مدت رطوبت دارد و خیس است. این موضوع باعث می شود که ریشه گیاه قارچی شود و یا گیاه پشه بیوفتد.

گیاهروش فیتیله گذاری:

این روش مانند روش قبل توصیه نمی‌شود. چرا که تجربه ثابت کرده با فیتیله گذاری گیاهان به خوبی آبیاری نمی‌شوند و گیاه ازبین می رود.

گیاه آپارتمانی

اگر روش دیگری برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در هنگام مسافرت می‌دانید، آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار