چاپ کد خبر: 124303
1 آبان 1402

خرید دانه ای و میوه‌های درجه پایین توسط مردم در شیراز ؛ دلال ها همه کاره اند

روی آوردن شیرازی ها به خرید دانه ای و میوه‌های درجه پایین

افزایش قیمت برخی میوه‌ها در مراکز فروش خرد و عمده به حدی رسیده است که بر اساس مستندات موجود، بسیاری از خانوارها خرید آن را از سبد خود حذف کرده و به اولویت دیگر مایحتاج اساسی خود می‌پردازند.

ایلنا: از سوی دیگر دلالان بازار با قیمت گذاری‌هایی که انجام می‌دهند قیمت میوه را تا دو برابر بیش از میدان تره و بار در بازار عرضه می‌کنند‌.

آنطور که برخی از میوه فروشان سطح شهر شیراز می‌گویند شیوه خرید میوه توسط شهروندان از ۲ سال گذشته تغییر کرده و مدیریت شده است؛ مشتریانی که قبلا چند کیلو میوه می‌خریدند اکنون یک یا ۲ کیلو و حتی دانه‌ای خرید می‌کنند.

رئیس اتحادیه میوه فروشان شیراز با بیان اینکه قیمت میوه‌ها در نقاط مختلف شهر شیراز متفاوت است، می‌گوید: قیمت میوه بنا به کیفیتی که دارد در جنوب و بالای شهر متغیر است.

فرزاد رضایی  با اشاره به اینکه سلیقه مردم در خرید میوه در نقاط مختلف شهر متفاوت است، بیان می‌کند: مغازه‌های میوه فروشی در بالای شهر شیراز بیشتر به سمت خرید میوه‌های با کیفیت‌تر حرکت می‌کنند اما این اتفاق در نقاط پایین شهر شیراز برعکس رخ می‌دهد و مغازه‌های میوه فروشی این نقاط از خرید میوه‌ها با کیفیت پایین‌تر استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه حضور دلالان باعث افزایش قیمت میوه‌ها می‌شود، می‌گوید: در این مسیر دلالان درصدی از خرید میوه را بر می‌دارند که طبیعتاً باعث افزایش قیمت میوه در سطح شهر شیراز می‌شود.

جولان دلالان برای قیمت گذاری میوه در بازار شیراز

رضایی با بیان اینکه وجود دلالان در بخش میوه تاثیر زیادی بر قیمت میوه دارد، می‌افزاید: اگرچه تلاش‌هایی جهت سازماندهی دست فروشان میوه شده است اما باز هم این افراد در میدان تره و بار هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه میوه فروشان شیراز نسبت به هزینه‌هایی که دارند سود کافی نمی‌برند، ادامه می‌دهد: نرخ درصد سود میوه فروشان از سال ۹۲ تاکنون تغییری نکرده است و افزایش قیمت اجاره بها مغازه‌ها شرایط را برای فعالیت میوه فروشان دشوار کرده است.

رضایی گفت: کرایه حمل و نقل هم شرایط را برای میوه فروشان دشوارتر کرده است.

رئیس اتحادیه میوه فروشان شیراز با بیان اینکه تغییر فصل باعث شده تا قیمت بعضی از محصولات مانند گوجه فرنگی افزایش یابد، می‌گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوجه ۳۰ درصد افزایش یافته و به حدود کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده است.

رضایی می‌افزاید: میوه‌های فصل رو به اتمام است و در شرایط فعلی قیمت‌ها نوبرانه به تعادل نرسیده است و قیمت میوه‌ها نسبت به گذشته تغییر زیادی نداشته است.

شرایط بازار میوه و تره بار شیراز در حالت رکود است

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بازار میوه و تره بار در حالت رکود است و مردم هم قدرت خرید میوه را نسبت به گذشته ندارند، بیان می‌کند: کوچکتر شدن سفره مردم در شیراز سبب شده تا مانند گذشته میوه نخرند.

رئیس اتحادیه میوه فروشان شیراز با بیان اینکه در شرایط فعلی قدرت خرید میوه توسط مردم به شدت کاهش یافته است، می‌گوید: در شرایط فعلی مردم تنها جهت مصرف روزانه میوه خریداری می‌کنند و بازار میوه در شیراز در یک رکود شدید به سر می‌برد.

تفاوت قیمت میوه و تره بار در میدان تره بار با مغازه‌های سطح شهر 

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شیراز نیز معتقد است در حال حاضر مشکلی در تامین میوه و تره بار در شیراز وجود ندارد و می‌گوید: در سطح میدان تره و بار شیراز تمام محصولات با قیمت مناسب وجود دارد.

ابولقاسم غلامرضا پور می‌افزاید: به رغم پایین آمدن قدرت خرید اما مردم از خرید میوه استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو پسته خام در میدان تره بار شیراز از حدود ۱۸۰ الی ۱۹۰ هزار تومان آغاز می‌شود و به ۲۶۰ هزار تومان می‌رسد، می‌گوید: جهت کنترل قیمت‌ها و مقابله با گرانفروشی ماموران اداره تعزیرات و اتاق اصناف، صنعت و معدن همواره بر قیمت محصولات در میدان تره بار شیراز نظارت می‌کنند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شیراز با بیان اینکه تفاوت قیمت میوه و تره بار در میدان تره بار با مغازه‌های سطح شهر تفاوت زیادی دارد، می‌افزاید: متاسفانه قیمت میوه در سطح شهر رعایت نمی‌شود و نیرو به اندازه کافی جهت نظارت بر مغازه‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه مغازه‌های میوه فروشی سطح شهر شیراز با مشکلاتی مانند عوارض، مالیات، اجاره بها و … دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه می‌دهد: اما میزان تفاوت قیمت در سطح شهر و میدان میوه و تره‌بار زیاد است و قیمت هر کیلو بهترین نوع سیب در میدان حدود ۲۰ هزار تومان است اما قیمت این نوع میوه در سطح شهر شیراز به ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد در صورتی که قیمت این میوه نهایتاً باید حدود ۳۰ هزار تومان باشد.

مطلب مرتبط:

نحوه ‌ی شستشوی میوه و سبزیجات در ماشین ظرفشویی

میوه هایی که به هیچ وجه نباید کنار هم قرار گیرند!

« جابوتیکابا » درختی زیبا که روی تنه اش میوه انگور می روید(+عکس)


تفاوت ۲ برابری قیمت نارنگی در میدان و بازار شیراز

غلامرضا پور در ادامه با اشاره به اینکه هیچ فردی در میدان میوه و تره بار نمی‌تواند گرانفروشی کند، ادامه می‌دهد: قیمت هر کیلو نارنگی درجه یک در میدان میوه و تره‌بار حدود ۱۵ هزار تومان است در صورتی که قیمت این محصول در سطح شهر به ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان هم می‌رسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شیراز با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، می‌گوید: در حال حاضر مردم  به صورت دانه‌ای یا یک کیلو میوه می‌خرند.

شما هم نظر بدهید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر دوشنبه , ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶

نسل مردم در اثر فقر و بیکاری و نداشتن درآمد کافی از لحاظ کمی و بدی تغذیه و نیز جلوگیری از تولید مثل و بصورت کمی در حال نابودی هست و این نتیجه عملکرد مخرب مسیولین هست مدیریت دنیا را بدست گیرند

آخرین اخبار