چاپ کد خبر: 121521
30 شهریور 1402

کشاورزان چگونه برای محصولات کشاورزی « شناسنامه سلامت » بگیرند؟

وزارت جهاد کشاورزی  اخیراً از ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد “شناسنامه سلامت ” خبر داده و اعلام کرده که تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات زراعی و باغی باید از پایان شهریورماه نسبت به دریافت شناسه محصولات خود اقدام کنند.

شناسنامه محصولات کشاورزی

 به گزارش اول فارس ، ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد «شناسنامه سلامت» از مهمترین تدابیری است که وزارت جهاد کشاورزی با هدف ارتقای سلامت تولیدات کشاورزی اتخاذ کرده که بر این اساس تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات زراعی و باغی باید از پایان شهریورماه نسبت به دریافت شناسه محصولات خود اقدام کنند.

در حال حاضر سموم تقلبی و عرضه محصولات بی‌کیفیت در بخش کشاورزی مشکلات بسیاری را برای کشاورزان و فعالان در این عرصه ایجاد کرده است.

چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

اگرچه کارگروه پایش و ساماندهی داروخانه‌های گیاهپزشکی  متشکل از نمایندگان حفظ نباتات، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی با هدف ساماندهی شبکه توزیع نهاده‌های کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی به طور جدی مشغول به فعالیت و اقدامات نظارتی است اما تمهیدات دیگری هم برای حفظ سلامت محصولات کشاورزی اندیشیده شده است؛ تمهیداتی که از سال ۱۴۰۱ با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی پیگیری و دنبال شد.

خرداد ماه سال ۱۴۰۱ وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: محصولات کشاورزی که در کشور عرضه می‌شوند و همچنین محصولات صادراتی باید دارای شناسنامه کامل از نظر سلامت غذایی، رصد و پایش باشند.

ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد شناسنامه

وزارت جهاد کشاورزی  اخیراً از ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد “شناسنامه سلامت” خبر داده و اعلام کرده که تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات زراعی و باغی باید از پایان شهریورماه نسبت به دریافت شناسه محصولات خود اقدام کنند.

این طرح شامل چه محصولاتی می‌شود؟

ه دریافت “شناسنامه سلامت”یا ” QR Code” برای خیار سبز، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای چه به صورت کاشت در فضای باز و چه به صورت گلخانه ای الزامی است، گفت: اخذ این شناسه برای محصولات سیب درختی، مرکبات، انار، خرما، پسته، انگور، کیوی، برنج، بادمجان، کرفس و کاهو نیز ضروری است.

فرآیند استانداردسازی و اخذ “QR Code” با هدف ارتقای سلامت تولیدات کشاورزی انجام می شود، افزود: این شناسنامه نشان می‌دهد محصول تولید شده عاری از هرگونه باقیمانده سموم، کود و فلزات سنگین است.

بسته‌های تشویقی برای کشاورزان

به منظور دریافت شناسه سلامت، محصولات زراعی از زمان کاشت و محصولات باغی از زمان گُلدهی تحت نظارت مستقیم کارشناسان فنی مورد تأیید سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قرار می‌گیرند.

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ارائه بسته‌های تشویقی به کشاورزانی که اقدام به اخذ شناسه سلامت محصولات خود می‌کنند،  تأمین کود و سموم مورد نیاز، ارائه تسهیلات و عرضه تولیدات آنها به بازار از جمله برنامه‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.

نحوه دریافت شناسه سلامت

نحوه دریافت شناسه سلامت محصولات کشاورزی اینگونه است که  کشاورزان، صادرکنندگان و زنجیره‌های ارزش با مراجعه به ” سامانه سماک ” اقدام به پیش ثبت‌نام اولیه می‌کنند و کارشناسان فنی با عقد قرارداد با آنها، نظارت و ارائه توصیه های لازم اقدام به ثبت گزارش های خود در “سامانه سماک” می‌کنند.

در صورت ثبت گزارش توسط کارشناسان فنی، تولیدکنندگان در زمان برداشت محصول، می توانند شناسنامه سلامت محصولات خود را دریافت و بر روی آنها نصب کنند.

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید تمامی محصولات تا پایان سال جاری دارای شناسنامه سلامت شوند.

به منظور صادرات محصولات به کشورهایی مانند اتحادیه اروپا و اوراسیا، افزون بر شناسه محصول و گواهی بهداشت نباتی، اخذ گواهی سلامت از دانشگاه علوم پزشکی و ارائه نتیجه آزمایش باقیمانده سموم نیز ضروری است.

سامانه سماک جهاد کشاورزی چیست؟

وزارت جهاد کشاورزی به منظور اجرای قوانین و ضوابط اجرایی دولت الکترونیک، اقدام به راه اندازی سامانه ای به نام سامانه سماک جهاد کشاورزی کرده است. سامانه سماک از جمله خلاصه عبارت «سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی» روی کار آمده است و در حال حاضر خدمت الکترونیکی مختلفی را ارائه می کند.

شناسنامه سلامت

سامانه سماک جهاد کشاورزی به نشانی semak.maj.ir فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرد و در حال حاضر، به عنوان یکی از سامانه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی در حال فعالیت می باشد. این سامانه تمام مراحل مربوط به ثبت نام برای صدور مجوز و پروانه و ثبت درخواست تا مراحل مربوط به صدور مجوزها را به صورت الکترونیکی در بر می گیرد. در نهایت و پس از صدور مجوز درخواستی، متقاضیان می توانند مجوز درخواستی خودشان را با یک امضای الکترونیکی چاپ کنند.

در حال حاضر، در سامانه سماک  بیش از ۱۰۰ نوع مجوز و پروانه ارائه می شود که از جمله انواع این مجوزها می توان به مجوزهای تاسیس، بهره برداری، نوسازی، ابطال، انتقال، موافقت اصولی و … اشاره کرد.

۱۰ نوع غذای اصیل ایرانی که باید بشناسید

اهمیت دریافت شناسنامه سلامت

برای جلوگیری از تخلفات گسترده در بخش تولید و عرضه محصولات کشاورزی، در کنار تولید سموم با کیفیت و مکانیزاسیون و ادوات سمپاش کارآمد، دریافت شناسنامه‌ سلامت برای محصولات زراعی نیز باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد؛ بدون شک ارائه محصول شناسنامه‌دار در بخش صادرات نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و نشان می‌دهد کالای تولید شده تحت کنترل است و دیگر محصولات صادر شده برگشت نمی‌خورد.

نحوه خرید « رپرتاژ طلایی اول فارس »که فوراً مشهور شوید

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

کانال بله

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار