چاپ کد خبر: 121917
3 مهر 1402

بلایی که مهاجرت گُتره ای اتباع افغانستان سر ایران می آورد

افغانی ها 1

ورود تعداد زیاد اتباع افغانستان از مرزهای شرقی و نیز جدیت بدخواهان و دشمنان ایران در امر برهم‌زدن امنیت داخلی کشور ایجاب می‌کند این امر با دقت و وسواس زیاد مورد توجه مسئولان قرار بگیرد؛ زیرا طبعا دشمنان امنیت کشور از این امکان برای رسیدن به هدف خود استفاده کرده و خواهند کرد.

ناصر ذاکری در مطلبی تحت عنوان : اقتصاد ملی و آسیب مهاجرپذیری بی‌رویه در روزنامه شرق نوشت:

ناصرذاکری

مهاجرت اتباع افغانستان به کشورمان در طول پنج دهه گذشته همواره مطرح بوده و در برخی دوره‌ها سرعت و شدت بیشتری گرفته‌ است. نکته‌ای که در این میانه جلب توجه می‌کند، نبود برنامه‌ای جامع برای این پدیده و مدیریت آن با هدف حفظ منافع ملی است.

گویاترین شاهد این مدعا علاوه‌ بر نبود آمار و ارقام قابل‌اعتماد درباره تعداد مهاجران مجاز و غیرمجاز، عدم اشاره و استناد مسئولان امر به دستاوردهای مطالعه‌ای با هدف تعیین حد مجاز مهاجرپذیری با رعایت ملاحظات مرتبط با منافع ملی است. به بیان دقیق‌تر اظهارنظر درباره این پرونده بیشتر از اینکه با استناد به آمار و اطلاعات دقیق باشد، فارغ از موضع موافق یا مخالف تحلیلگر، فقط براساس قضاوت‌های احساسی صورت می‌گیرد.
در دهه‌های گذشته استفاده از نیروی کار مهاجر با عنایت به هزینه اندک آن، طبعا صرفه‌هایی را برای بخش تولید ایجاد کرده و به رونق هرچند اندک اقتصاد ملی، سرعت‌گرفتن روند اجرای پروژه‌های عمرانی به‌ویژه در حوزه مدیریت شهری و حتی کاهش سرعت جریان تورمی از طریق کاهش هزینه تولید برخی کالاها و خدمات کمک رسانده‌ است؛ اما هرگز این اثر مثبت را نمی‌توان نتیجه «برنامه‌ریزی مدبرانه» مسئولان دانست؛ زیرا اساسا برنامه‌ای در کار نبوده‌ است.

بلایی که مهاجرت گُترَه ای اتباع افغانستان سر ما می آورد

با این‌ حال اینک از یک‌ سو به دلیل شرایط خاص رکودی و از سوی دیگر با افزایش بی‌رویه جمعیت مهاجران آثار منفی و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی این پدیده روزبه‌روز بیشتر خود را نمایان می‌کند که در زیر به چند مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنم:

۱ – حضور گسترده مهاجران در کشور دست‌کم سه میلیون فرصت شغلی را از دسترس جوانان جویای شغل خارج کرده‌ است.

۲ – در طول چند دهه گذشته مهاجران میلیاردها دلار ارز از کشورمان خارج کرده‌اند. براساس اظهارات مسئولان وقت این رقم در طول سال ۸۷ بالغ بر پنج میلیارد دلار بوده‌ است. البته با عنایت به شرایط خاص اقتصادی کشور و تغییرات سریع نرخ ارز برآورد دقیقی از میزان خروج ارز در طول سه یا چهار دهه گذشته وجود ندارد.

۳ – حضور گسترده مهاجران فشار انکارناپذیری را بر محیط زیست شکننده کشور وارد می‌آورد. براساس تدبیر دولتمردان حضور مهاجران در برخی استان‌ها ممنوع بوده و طبعا در استان‌ها و مناطق مجاز فشار جمعیت مازاد بسیار بیشتر شده‌ است؛ ازاین‌رو اگر فقط به مبحث مصرف آب و فرایند تبدیل آب شرب به فاضلاب شهری توجه کنیم، جریان مهاجرپذیری مصرف آب شرب شهری را در مناطق مهاجرپذیر کشور حداقل ۱۵ درصد افزایش داده که این به معنی فشار بیشتر بر محیط زیست کشورمان به‌ویژه در مناطق در معرض خطر است.

۴ – دولت در اقتصاد ما جایگاه ویژه‌ای دارد و بخش مهمی از خدمات رفاهی ارائه‌شده به شهروندان از طریق منابع مالی دولتی و عمومی و در قالب بودجه سالانه دولت و شهرداری‌ها تأمین می‌شود؛ ازاین‌رو با افزایش چشمگیر جمعیت مهاجر؛ یا باید کیفیت خدمات رفاهی را کاهش داد تا پاسخ‌گوی تقاضای افزایش‌یافته باشد یا باید منابع بودجه‌ای بیشتری در قالب یارانه غیرمستقیم برای آن اختصاص داد.

۵ – ورود تعداد زیاد مهاجران از مرزهای شرقی و نیز جدیت بدخواهان و دشمنان ایران در امر برهم‌زدن امنیت داخلی کشور ایجاب می‌کند این امر با دقت و وسواس زیاد مورد توجه مسئولان قرار بگیرد؛ زیرا طبعا دشمنان امنیت کشور از این امکان برای رسیدن به هدف خود استفاده کرده و خواهند کرد. به بیان دقیق‌تر اگر برای‌مان ثابت شود که دشمنان به چنین امکانی نیندیشیده و از آن بهره‌برداری نکرده‌اند، باید در سلامت عقل آنان تردید کنیم. ازاین‌رو افزایش جمعیت مهاجر هزینه‌های امنیتی بالایی را به کشور تحمیل می‌کند.

۶ – افزایش جمعیت مهاجر به دلایل متعدد منتهی به رشد دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و حکومت می‌شود. با عنایت به واکنش‌های بسیاری از شهروندان در فضای مجازی به اخبار مربوط به مهاجران و اتباع بیگانه در کشور، می‌توان ادعا کرد بسیاری از شهروندان افزایش بی‌رویه جمعیت مهاجران را نشان بی‌کفایتی مدیریت کشور، بی‌اعتنایی به دغدغه‌های اصلی شهروندان و اولویت‌دادن مسائل سیاست خارجی یا منطقه‌ای بر مسائل داخلی و مشکلات جاری و معیشتی شهروندان می‌دانند؛ به‌ویژه اینکه درباره موضوع مهمی از نوع حد مجاز مهاجرپذیری و نوع نگاه به این پرونده، هرگز به‌ صورت مستقیم از شهروندان نظرخواهی نشده‌ است.

در شرایطی که جامعه بیش از همیشه نیازمند رشد اعتماد متقابل بین مردم و دولت است و اساس رسیدن به هدف والای توسعه همه‌جانبه کشور درگرو آن است، باید بی‌توجهی به پرونده مهاجرپذیری بی‌رویه از سوی دولتمردان را یک غفلت بسیار پرهزینه دانست که آثار نامطلوب آن دیر یا زود گریبان اقتصاد ملی را خواهد گرفت (اگر تاکنون نگرفته‌ باشد).

همچنین گفتنی است که شاید مسئولان ذی‌ربط نگارنده را متهم به بزرگ‌نمایی هزینه‌ها بکنند؛ اما بی‌تردید در پاسخ‌های احتمالی آنان، استنادی به مطالعات کارشناسانه درباره برآورد آثار مثبت و منفی این مهاجرپذیری بی‌رویه نخواهد بود.


توضیح اول فارس: گتره ای در فرهنگ فارسی معین : (گُ رَ) (ق مر.) (عا.) ۱ – به قیمت مقطوع ، بی آن که وزن کنند و یا بشمرند. ۲ – به تخمین ، بدون حساب دقیق . ۳ – بیهوده 

شما هم در مورد ورود مهاجرین افغانی به ایران نظر بدهید


نگرانی مردم فارس و شیراز از حضور هردمبیل هزاران افغانی

باور نمی کنید اولین تیر در جنگ ایران و عراق را چه کسی شلیک کرد؟

شکل تبریز و شیراز اگر آدم بودند/قیافه بقیه را نگاه !

سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

  کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمدباقرسلاحی دوشنبه , ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵

ایران همیشه وطن پرست بوده و
ایرانی نمیزاره کسی به وطن ایران تجاوز کنه…

ناشناس جمعه , ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱:۵۲

روزنامه شرق کدام خبرش درست است که این درست باشد
همه خبرهاش اگر مثل خبر و تیتر امضا کری تضمین است باشد که نور علی نور است ، یعنی مصیبت است

ناشناس جمعه , ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱:۴۷

تروریست حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز تبعه کشور تاجیکستان می باشد

شایان پنجشنبه , ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

مهم تر از همه اینکه یارانه های بسیاری که به تولید غذا مثل مرغ و نون و انرژی مثل برق و بنزین داده میشه بجای اینکه به ایرانی های برسه به افغان ها دارند استفاده می کنند

میان ایران چون هزینه زندگی در ایران به دلیل یارانه های نا هدف مند مفته

علی سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱

منتظر تنش های بین ایرانی و افغانی باشید،
اگه دولت سکوت کرده ، به زودی مردم طغیان خواهند کرد

ناشناس سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳

اگر یک هزارم درصد برخی مسئولان بی لیاقت به فکر کشور و مردم ایران بودن وضع کشور ما این طوری نبو

ناشناس سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳

من عاشق افغانی ها هستم.
دوست دارم یک روز در افغانستان زندگی کنم
از بس که تو ایران بهمون بدگذشته

ناشناس سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

به زودی میشود اسامی شهرهای ایران را به کابل و قندوز و قندهار تغییر داد با این حضور صد در صدی برادران افغان در ایران

جواد دوشنبه , ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹

مسولین به نظرات مردم اهمیت نمیدهند.

مسعود دوشنبه , ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵

باسلام، فقط هزینه آب و اشاره ای به کارگران و اجاره منازل مسکونی که ۵ نفر یه خانه کرایه می‌کنند به قیمت بالا، و باعث تورم مسکن شده، نانوایی و مصرف زیاد نان و کلا برای ایران و مردم ضرر خالیست، بیماری میارند،
همین حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ افغانی بوده و افغانی جا بهش داده،
برای مردم و دولت کلا ضرر خواهشا این ها رابیرون کنید، منطق ی و عملی و ریشه کن کردن آنها

آخرین اخبار