چاپ کد خبر: 137315
26 اسفند 1402

هر یک از نمادهای سفره هفت سین چه معنی دارند؟

پهن کردن سفره هفت سین یکی از رایج ترین مرسوماتی است که در عید نوروز همه ایرانی ها انجام می دهند.سفره هفت سین دارای هفت سین است که هر یک از این سین ها دارای معانی خاص خود هستند.در ادامه این مقاله به بررسی معنی همه نمادهای سره هفت سین پرداخته ایم.

معنی نمادهای سفره هفت سین

نگاهی به تاریخچه نوروز

وقتی قرار است سال عوض شود، مناسبات هم باید تغییر کند و رسم و رسوم هم باید خودی نشان دهند. حالا اگر این رسم و رسوم‌ها از زمان‌های خیلی دور به ما رسیده باشد که دیگر همه چیز باید پرشکوه‌تر هم باشد.در کتاب‌های تاریخی آمده است که از قدیم الایام، مردم برای مراسم عید نوروز، خانه‌هایشان را تمیز می‌کردند و می‌آراستند و بازارها پر می‌شدند از خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها، پوشیدنی‌ها و کالاهای دیگر.

همچنین در دوره ساسانی، نوروز به قدری اهمیت داشت که بر موسیقی آن روزگاران تاثیر زیادی گذاشته بود و نام‌های این روز را به شکل‌های مختلف به کار می‌برند. از میان این نام‌ها می‌‌توان به «نوروز»، «نوروز بزرگ»، «نوروز قباد»، «نوروز خارا»، و «نوروز خردک» اشاره کرد و سرودهایی هم با نام «آفرین»، «خسروانی» و «مدارستانی»، ویژه و خاص این ایام وجود داشته است که آنها را می‌خوانده‌‌اند.

تاریخچه سفره هفت سین

هنوز در رابطه با پیشینه سفره هفت سین اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما برخی از پژوهشگران بر این باورند ایرانیان باستان هر سال سفره‌ای را برای بزرگ نهادن طبیعت و برکات آن تدارک می‌دیدند که هر یک از اجزای آن با حروف گوناگونی شروع می‌شدند. اولین نشانه‌ها از سفره‌ای که همه المان‌های آن با حرف سین آغاز می‌شدند مربوط به قرن‌های هشت و نهم است. لازم به ذکر است عدد هفت برای ایرانیان باستان مقدس بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.

معنی نمادهای سفره هفت سین

هر سین در سفره هفت سین نماد چیست؟

سیب 

سیب نماد سلامتی و تندرستی بوده و وجود آن در میان هفت سین به منظور تندرستی اعضای خانواده در سال جدید است تا آن ها را از گزند آسیب و بیماری حفظ نماید.

سرکه

سرکه نیز مثل سیر برای تمیزی محیط، از بین بردن آلودگی و رفع سحر و جادو بر روی سفره هفت سین قرار می گیرد.

سبزه

سبزه یکی از سین های سفره هفت سین می باشد که با رنگ و سبزی خود، روح را با طراوت می کند. ایرانیان پیش ازفرا رسیدن سال جدید و در روزهای آخر سال، گندم و یا عدس می کارند و بعضی نیز سبزه را به شکل آماده فراهم می نمایند.

سمنو 

سمنو سَمبل خیر و برکت است. ایرانیان چند روز پیش از شروع سال جدید این ماده را از پخت جوانه های گندم تهیه می کنند و معتقدند که قرار گیری آن بر روی سفره هفت سین، سبب افزونی نعمت و برکت در زندگی آن ها خواهد شد.

 

معنی نمادهای سفره هفت سین

سیر 

سیر از اجزای سفره نوروز است که سمبل تمیزی محیط زیست و سلامت بدن و نیز از بین بردن چشم زخم است. زرتشتیان به این دلیل بر سفره هفت سین سیر می گذاشتند چون اعتقاد داشتند که بوی سیر دیوان را فراری می دهد. آنها پوست سیر را جدا می کردند و سپس آن را بر سفره می نهادند.

سکه 

سکه یکی از نمادهای رزق و روزی است. افراد سکه را در میان سفره خود جای داده اند تا در سال جدید از درآمد مناسبی برخوردار گردند و روزی آن ها از سوی خداوند افزایش یابد.

سماق

نماد و چاشنی شادی و صبر و استقامت سماق است. وجود این ماده بر روی سفره هفت سین به این منظور بوده است که سال پیش رو را با نهایت شادی و استقامت در برابر سختی ها دنبال نماییم.

سنجد

در هفت سین نماد چیست؟ سنجد با دو نماد در میان افراد شناخته می شود. اغلب مردم سنجد را نماد عشق و دلباختگی می دانند و آن را به منظور افزایش علاقه در بین اعضای خانواده، بر روی سفره هفت سین قرار می دهند. اما برخی دیگر از افراد معتقدند که سنجد نماد گرایش به عقلانیت است؛ از این رو قرار دادن آن بر روی سفره می تواند سبب شود تا تمام تصمیمات فرد در سال جدید بر اساس عقلانیت صورت پذیرد.

معنی نمادهای سفره هفت سین

قرآن

قرار دادن قرآن بر روی سفره هفت سین مختص به مسلمانان است. این امر نشان دهنده وجود نام و یاد خدا در آغاز سال و در تمام اوقات است.

آینه

آینه نماد شفافیت و پاکی بوده قرار دادن آینه بر روی سفره هفت سین به این معنا است که باید سال پیش روی را بدون دروغ به پایان رساند. اغلب افراد آینه را در بالای سفره قرار می دهند.

تخم مرغ

تخم مرغ نماد زایش و تولد است.

شمع

شمع نماد روشنایی و فروغ است.

معنی نمادهای سفره هفت سین
ماهی

ماهی نماد تازگی و تکاپو است. اغلب افراد ماهی را در تنگ آب شفافی قرار می دهند تا سالی پر از انرژی و سرزندگی را پیش روی خود داشته باشند.

نان

یکی دیگر از مواردی که بر روی سفره هفت سین ایرانیان قرار دارد، نان است. نان نماد برکت و روزی الهی است که بر روی هر سفره دیگری نظیر سفره غذا و همچنین سفره عقد یافت می شود.

دیوان حافظ

حافظ یکی از موثرترین شاعران ایرانی است که اغلب افراد سال نو خود را با تفالی به دیوان او آغاز کرده و باقی ایام سال را با آن پیش بینی می کنند.

نبات و شیرینی

نبات سَمبل شیرین کامی است. افراد با قرار دادن این نماد بر روی سفره سالی پر از خاطرات شیرین را آرزو می کنند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار