چاپ کد خبر: 115453
8 تیر 1402

چند باغ شهری در استان فارس انشعاب آب دارند؟ / جدول سردستی آمار باغ شهری ها استان+عکس هوایی باغ شهری ها و یک قانون مسخره

۱۵ سال پس از شکل‌گیری رسمی باغ شهرها، استان فارس با داشتن تنها ۱۰ درصد اراضی با کاربری کشاورزی، یکی از قربانیان این طرح است که معدود زمین‌های مستعد کشت و زرعش مورد تعرض مداوم مشتاقان باغ‌شهری قرار می گیرد.

باغ شهری شیراز

خبرگزاری فارس از شیراز نوشت:  گفته می شود استان فارس از پیشگامان  احداث باغ شهر است و نخستین قطعه باغ شهر در سال ۶۷ در فارس احداث شد اما شکل گیری رسمی باغ شهرها در قالب کنونی در کشور ما  به ۱۵ سال پیش بر می‌گردد، زمانی که با تقلیدی ناقص از ایده اندیشمند انگلیسی در سال ۱۳۸۷ سرپرست وزارت کشور وقت از تامین مسکن به شکل ویلا در اطراف شهرها(باغ شهر )خبر داد و در همان زمان اولین باغ شهر کشور در تهران کلید خورد.

یک سال بعد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ در مراسم آغاز احداث بزرگترین بوستان شهری کشور در محل سابق پادگان قلعه مرغی در جنوب تهران، با توصیه مؤکد به دولت و مجلس برای در اولویت قرار دادن مسائل محیط زیست و حفظ منابع طبیعی در برنامه‌ریزی‌ها، از طرح باغ شهرها اظهار نگرانی جدی کردند و افزودند: این موضوع که اخیراً مطرح شده است، زمینه را برای ورود افراد سوءاستفاده کننده و تخریب جنگلها و منابع طبیعی فراهم خواهد کرد.

با این حال رییس جمهور دولت دهم در سال ۱۳۹۰ از طرح جدید دولت برای ساخت مسکن ویلایی خبر داد.معاون عمرانی وزیر وقت کشور  نیز  در همان سال ۱۳۸۷ اعلام کرد که به زودی با ثبت نام از متقاضیان ایجاد باغ‌شهرها آغاز می‌شود.

به گفته او،« بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار هکتار از مرغوبترین منابع طبیعی کشور برای خانه‌سازی در نظر گرفته شده و در مرحله نخست ۲۴هزار هکتار که حدود ۳هزار هکتار آن مربوط به تهران است، واگذار می‌شود.» به این ترتیب ساخت باغ شهرها وارد موج جدیدی شد و در گوشه گوشه کشور سر برآورد.

14020408000041 Test NewPhotoFree

اراضی زراعی، اولین قربانی باغ شهرها

احداث باغ شهرها نیاز به زمین های مستعد کشت و زرع داشت و اراضی زراعی سراسر کشور از جمله فارس، اولین قربانی این سازه ها شدند.

یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از مساحت  ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومترمربعی استان فارس را اراضی زراعی تشکیل می‌دهند که تقریبا معادل ۱۰ درصد کاربری زمین می‌شود و در ۲ دهه اخیر مورد تعرض مشتاقان باغشهر قرار گرفته و علیرغم ۲ قانون سخت و محکم حفظ کاربری اراضی کشاورزی و قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و باغات، متأسفانه تغییر کاربری های غیر مجاز با روند رو به رشدی روبرو بوده است.

14020408000047 Test NewPhotoFree

طبق آمار ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی در سال ۹۵، ۱۰۴۳ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در استان شناسایی شد که شامل ۹۵ هکتار زمین میشد، این تعداد در سال ۹۶ به هزار و ۶۲۲ مورد و ۱۲۶ هکتار افزایش یافت.

در سال ۹۷، به ۲ هزار و ۲۷۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز و ۶۶۳ هکتار رسید و در سال ۹۸، ۲ هزار و ۵۰۰ تغییر کاربری غیرمجاز ثبت شد که ۵۸۱ هکتار را شامل میشد.

به این ترتیب با رشد باورنکردنی تغییر کاربری زمین های مختلف مرتعی، جنگلی و کشاورزی  از ۹۵ هکتار در سال ۹۵ به ۶۶۳ و ۵۵۸ هکتار در سال‌های ۹۷ و ۹۸ رسید.

در سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۴٩۴ مورد اراضی استان تغییر کاربری داشته که ٢ هزار و ٢١٧ مورد آن اخطار دریافت کرده اند.

استان فارس، که در تمام این سالها در رده های نخست زمین خواری در کشور قرار داشته است. در سال ۹۵ در رده ۹ قرار داشت، در سال ۹۶ رتبه هشت و سالهای۹۸ و ۹۷ در رتبه ۶ تغییر کاربری غیرمجاز در کشور قرار گرفته است.

این اتفاقات در حالی است که رهبر انقلاب در موارد متعدد ابراز نگرانی خود را از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اعلام کرده‌اند. ایشان سال ۹۳ در دیدار با هیئت دولت  به اهمیت بخش کشاورزی اشاره کرده و با اظهار نگرانی از تبدیل و تغییر کاربری زمینهای کشاورزی گفتند: نابودی زمینهای کشاورزی یک خسارت غیرقابل جبران است و باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست به طور جدی با این پدیده برخورد کنند.

همچنین ایشان ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در آیین درختکاری گفتند: آب و خاک دو ثروت عظیم ملّی است، دو ذخیرهی حیاتی همهی ملّتها است در همهی کشورهای عالم؛ نباید با اینها مسرفانه برخورد کرد و نباید خاک را تخریب و نابود کرد. بنابراین، رفتار مسرفانه با آب و خاک مطمئنّاً ضربه به منافع ملّی است.

الحاق باغ‌شهری‌ها به شهر مسکوت باقی ماند

آمار دقیقی از باغ شهرهای استان در دست نیست اما به گفته مسئولان در استان فارس ۲۵۸ مجموعه باغ‌شهری و  ۲۵۰ هزار قطعه باغ‌شهر شناخته شده وجود دارد که عموما در اراضی زراعی و مستثنیات شکل گرفته اند.

گسترش دامنه باغ ویلاها و چالش های متعددی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی که بر جامعه تحمیل می کنند مسئولان استان را برآن داشت که برای پایان دادن به این معضل چاره اندیشی کنند، اما نتیجه انتخاب ساده ترین و دم دست ترین راه بود، الحاق باغ شهرها به شهر! موضوعی که با طی کردن همه مراحل، تا عملی شدن یک گام دیگر فاصله داشت و آن اخذ موافقت شورای حفظ حقوق عامه بود. موضوعی که به نظر می‌رسد از سوی این شورا مسکوت مانده و تا کنون اقدام به طرح و بررسی آن نکرده است.

 

14020408000044 Test NewPhotoFree

امیرحسین جمشیدی، مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار فارس در این خصوص گفت: ما سال گذشته این طرح را برای شورا حفظ حقوق عامه فرستادیم اما تا به حال پاسخی دریافت نکرده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا قانون اجرای حفظ اراضی کشاورزی اجرا نمی شود؟ گفت: اجرای دو قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و جلوگیری از تفکیک اراضی کشاورزی، الان نسبت به قبل بهتر شده است. در دشت ارژن خیلی خوب اجرا شد، در کودیان هم رأی های تخریب و تعداد موارد اجرا شده نسبتا خوب بوده است.

جمشیدی افزود: نسبت به قبل واقعا سخت‌تر گرفته می‌شود اما  هم وسعت استان زیاد است، هم شبانه می‌سازند و چون امکانات و نیروی  کافی برای مقابله وجود ندارد، هنوز آن‌طور که باید جلوگیری شود، نشده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در پاسخ به این پرسش آیا کمیسیون ها در رشد باغ‌شهرها نقش دارند؟ گفت: نه، اصلا، چون هیچ کدام را نمی بینید که مجوزی از یک کمیسیون داشته باشند، باغ‌شهرها خط قرمز هستند و هیچ کمیسیونی نه اختیار دارد و نه تمایل دارد که  به باغ‌شهر مجوز دهد.

جمشیدی تصریح کرد: امری که در آن منفعت اقتصادی باشد مشتاق هم زیاد دارد، باغ شهر هم از این موارد است. زمین را هکتاری می‌خرند و ملکی می‌فروشند.

وی افزود: در کنار آن تمایل مردم نیز وجود دارد، تغییر سبک زندگی و تغییر منزل به آپارتمان سبب شده مردم دنبال مکانی برای گذراندن روزهای تعطیل باشند که  اختیاردارش خودشان باشند.

این مسئول گفت: شهرستان استهبان یک باغ شهر هم ندارد، حتی تغییر کاربری باغ هم انجام نمی‌شود، علتش این است انجیرستان ها برایشان منفعت اقتصادی دارد و خودشان اصلا نمی گذارند تغییر کاربری پیدا کند یا خرد شود، اگر بخواهند بین خودشان هم تقسیم کنند یک فنس کوتاه بین محدوده مالکیتی می کشند.

کود گویم
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس تصریح کرد: اما از ساخت باغ‌شهرهای جدید واقعاً می‌توان جلوگیری کرد. اینکه بگویم صد در صد،  خیر، چون هیچ تخلفی را نمی‌توان ۱۰۰  درصد جلوگیری کرد، اما از اینکه بتوان سختتر از این گرفت مخصوصاً در جاهایی که باغ‌شهر جدید احداث می‌شود، امکان پذیر است و ابزار قانونی آن هم وجود دارد، قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات واقعاً قانون خوبی است حتی نیاز به حکم قضایی هم ندارد چرا که امور اراضی با هماهنگی دادستانی می‌تواند اقدام به تخریب و جلوگیری از ساخت و ساز کند. هم سختگیرانه است و هم از لحاظ عواقبی که در نظر گرفته، قانون مطلوبی است.

جمشیدی در رابطه با موضع قانون برابر باغ شهر ها گفت: در مصوبات شورای عالی شهرسازی و قوانین شهرسازی ما کلمه ای به نام باغ شهر نداریم; در کاربری های مجاز، کاربری به نام باغ شهر نداریم، تنها قانونی که می‌شود به آن استناد کرد و در محدوده شهرها اعمال می‌شود ماده ۱۴ قانون زمین شهری است.

وی ادامه داد: ۱۴ قانون زمین شهری  برعکس قانون خرد شدن اراضی زراعی و باغات می‌گوید باغ‌هایی که در محدوده قانونی شهرها هستند می‌توانند به قطعات ۲ هزار متری تقسیم شوند و در هر کدام بین ۱۰ تا ۲۰ درصد احداث بنا شهرداری می‌تواند پروانه بدهد در واقع منشا باغ شهری‌های مجوزدار صدرا که در محدوده شهر قرار دارند، همین قانون است.

14020408000043 Test NewPhotoFree

باغ‌شهر زمانی ارزش محسوب میشد

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در پاسخ به این پرسش که آیا باغ شهرهای «اهل بیت» به کارمندان استانداری  ارائه شد؟ ضمن تأیید این موضوع گفت: در بنای اولیه باغ شهرها اولویت به کارمندان دولت داده شد، از طرفی این کار توسط تعاونی مسکن انجام شد که ماهیت حقوقی آن با استانداری تفاوت دارد.

جمشیدی افزود: این را که الان ما داریم مخالفت می کنیم نبینید، یک زمان اگر کسی با احداث باغشهر مخالف بود توبیخ میشد! در استان زمانی که می‌خواستند مجوز اهل بیت را بدهند اگر مثلاً امور اراضی مخالفت میکرد توبیخش می‌کردند چرا که باغشهر یک موقع ارزش محسوب میشد و یک دهه مدیریت استان همه پشت سر این ماجرا بودند که  باغشهر شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: باغ‌شهرها در فارس از سال ۶۷ شروع شد که احیای زمین موات بود اما بعد به مرور زمان منحرف شد و در زمین های زراعی انجام گرفت.

جمشیدی در پاسخ به این پرسش که جایگاه استان فارس در تعداد باغ‌شهر مشخص است یا خیر گفت: واقعاً چون باغ‌شهر امر تعریف شده ای نیست، آمار رسمی نداریم گاهی یک هکتار را به چندین قطعه تقسیم می کنند و آمار رسمی نمی‌شود داد.

وی افزود: سازمان امور اراضی در شهرستانها نمایندگی ندارد و فقط ما امور اراضی استان را داریم در شهرستانها همان جهاد کشاورزی است که نهایتاً یک کارمند در حوزه امور اراضی دارد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس گفت: در حریم شهرستان شیراز اتفاق خوبی که افتاده گشت هم پوشان که شامل امور اراضی راه و شهرسازی و شهرداری هر سه با هم هستند، توانسته تخلفات را خوب کنترل کند، در مناطق شرقان، ترکان و غیره کامل ساختمانها کنترل شده است و غیرمجاز نداریم و همچنین سمت کرونی نیز خیلی خوب کنترل شد.
14020408000045 Test NewPhotoFree

یک قانون سوال‌برانگیز

جمشیدی در پاسخ به این پرسش که مصرف آب و برق ویلا باغ ها چگونه تامین می شود، بیان کرد: یک قانون خنده دار سال ۱۳۹۶ تصویب شد با عنوان قانون تعیین تکلیف انشعابات غیر مجاز، اگر کسی یکی از انشعابات را به صورت غیرمجاز می‌گرفت، دستگاه‌های خدمات رسان یک انشعاب غیر دائم در اختیارش قرار بدهند و دستگاه‌های متولی نیز وضعیت ساخت و ساز وی را تا سه سال تعیین تکلیف کنند، در یک برهه تعداد زیادی از این قانون استفاده کردند و انشعاب غیر دائم گرفتند.

وی ادامه داد: مسئله این بود که اگر مثلاً شخصی برق دزدی نکرده بود و مراجعه میکرد به او کنتور نمی‌دادند باید حتماً قبلش انشعاب غیر مجاز کشیده و تخلف انجام شده باشد تا انشعاب غیردائم دریافت شود! خلاصه قانون این بود، الان هم کماکان هست فقط در قانون بودجه امسال یک تفاوت کوچک بر آن اعمال شد و نوشته شد فقط در محدوده شهر و روستا.

14020408000042 Test NewPhotoFree
 حدود هزار انشعاب باغ‌شهری در کل استان واگذار شده است

علیجان صادق پور، مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس نیز در خصوص تامین آب باغشهرها گفت: ما انشعاب آب به باغ ویلاها واگذار نمی‌کنیم خصوصاً وقتی که در محدوده قانونی شهر نباشد این یک سیاست قطعی است.

وی افزود: به هیچ باغ شهر غیرمجازی آب نمی‌دهیم، ولی در داخل بافت روستا که باغ شهر مجاز وجود داشته، حدود هزار انشعاب در کل استان واگذار شده است.

صادق پور در رابطه با انشعاب غیر مجاز باغ‌شهرها بیان کرد: انشعابات غیرمجاز یکی از چالشهای اصلی ما است  که در محدوده خارج از شهر و روستا هم قرار دارند و طبق قانون ، امکان واگذاری به آنها را نداریم، اینها را قطع می‌کنیم اما مجدد وصل می‌کنند.

وی گفت: طبق شناسایی اولیه، نزدیک به ۲۰ هزار فقره برداشت غیرمجاز در همه کاربریها که فقط هم در زمینه باغ ویلا نیست، وجود دارد و متاسفانه آب شرب را مردم را بر می‌دارند.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس  افرود: باغ شهرهایی که مجاز هستند و رای کمیسیون تبصره ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات را دارند، اگر در محدوده قانونی شهرها و روستاها باشند و آب کشاورزی مثل چاه داشته باشند آب شرب و بهداشتی که لازم دارند، با تایید مقامات زیست صلاح در صورت درخواست متناسب با امکاناتی که داریم در اختیارشان می‌گذاریم اما به باغ شهرهای غیرمجاز تحت هیچ شرایطی آب واگذار نمی شود.

وی در واکنش به احتمال الحاق باغ شهرها به شهر و نیاز به تامین آب آنها گفت: نمی‌توانیم به شکل بله و خیر به آن جواب دهیم ، بیش از ۴۰۰۰ روستا داریم و ۱۲۰ شهر  که هر کدام از اینها شرایطش با هم فرق دارد و هر نقطه‌ای که آب داشته باشیم و باغ شهر قانونی باشد و مجوز داشته باشد و ما هم آب کافی داشته باشیم، تابع قانون هستیم.

این مسئول بیان کرد: در واقع خیلی مشروط است، اول قانونش بیاید، در طرح باشند،  ما توان ارائه داشته باشیم و در نهایت بستگی به محل و منطقه قرار گرفتن، طبق ضوابط و قوانین به آنها در صورت موجود بودن آب کافی، به آنها آب می دهیم.

مطلب پیشنهادی:

طلسم ایده‌ استاندار فارس در زمان مسئولیت در علوم پزشکی شیراز شکست!

سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

اشاره 1

 ورود به کانال تلگرام 

 ورود به کانال واتساپ 

 ورود به کانال ایتا

 ورود به کانال سروش 

ورود به کانال روبیکا

 ورود به کانال بله 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

کاظم جمعه , ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶

در اواخر دهه هفتادونیمه اولدهه هشتاد نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس . مرحوم آیت الله حائری شبرازی در نقاط اطراف شیراز زمینهایی که غالبا کشت در انهانجام نمیشد از مالکان خریداری وحتما با هماهنگی با دستگاه های ذیربط استان به صورت قطعات ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ متری تفکیک وتحت مدیریت موسساتی از جمله فلاحت در فراقت وبا تبلیغات رسانه ای حتی نوبت دهی به صورت نقدی به کارمندان سازمانها وارگانهای دولتی فروخته شد تا در انها اقدام به ساخت باغ شهری و مستحدثات نمایند. همچنین در همان زمان این قطعات اسناد مالکیت مشاعی رسمی از ثبت اسناد دریافت نمودند و با تشکیل تعاونی هایی شروع به ابادانی زمینهای مذکور گردید . که امروز دارای درختان وفضای سبز قابل ملاحظه ای هست ‌. در انزمان گفته میشد که این باغات جایگزین باغات تخریب شده داخل شهر شیراز است که به علت گسترش شهر تخریب وبه صورت خانه های مسکوتی درامده بود . از جمله باغات قصردشت . در هرحال در این نوع قطعات طبق روال انزمان هیچگونه تخلفی صورت نگرفته و تغییرکاربری توسط یک تهاد حاکمیتی صورت گرفته که احتمالا مراحل قانونی ان انجام شده .

ناشناس جمعه , ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

تمام مجریان باغ شهری ها با دادن رشوه به ادارات مربوطه مجوز دریافت می کنندوزمین های کشاورزی رابه قیمت های بالا به مردم می فروشند

سلمان جمعه , ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷

اطراف برم ها در منطقه ی هفت برم داره ویلا سازی غیر مجاز میشه

ناشناس جمعه , ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۲۵

جدولی که قرار دادید مسخره است الان در مرودشت بالای هزار تا باغ شهری است . نوشته ۱۲!!!!!!!!!

مهدی جمعه , ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰

ب ارگان های دولتی مون پول تزریق بشه حالا هر مدلی فرق نداره
شخص و قدرت پول دهنده آزاده هر قانونی را میل خودشه بر پا کنه

ایرانی جمعه , ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱:۰۷

با ایجاد این همه باغشهر در استان فارس مقدار زیادی از زمین های کشاورزی که مخصوص کشت گندم بود تبدیل به دیوار های محصور شده و فاقد کاربری کشاورزی شده است تا دیر نشده جلوی این کار را بگیرید وگرنه چند سال آینده زمین زراعی یافت نمی‌شود ومحیط زیست هم نابود می‌شود

شهروند پنجشنبه , ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷

درهمه باغشهرها منطقه کودیان شیراز هرکس برای خود اقدام به حفر چاه آب نموده و هیچ سازمان و قانونی مانع نشده ،آنوقت داد بی آبی زده می‌شود.ثانیا وظیفه شهرداری است تا مکان‌های گردشگری ایجاد نماید نه اینکه هرکس برای خود مکانی ساخته که نه توجیه اقتصادی برای کشاورزی دارد و نه مکانی تفریحی محسوب می‌شود.

حسین پنجشنبه , ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶

سلام منطقه سپیدان رو دارن نابود میکنن خیلی داره ساخت ساز میشه لطف رسیدگی کنید اینجور که پیش می‌ره چند سال دیگه اب هم نیست سمت هماشهر روستای چهار مور

علی پنجشنبه , ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸

امیر حسین خوت باغشهر نداری مسخره می‌کنی قانون ها کشور رو ؟ اگر کشور قانون درست داشت برای تمسخر خودت به قانون باید با دستبند بیان ببرنت بازداشتگاه تا حکمت صادرکنن

باهر پنجشنبه , ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

خدا…کند کسانی که این سنت.. را در ایران پایه گذاری کردند و‌محبط زیست ایران را از بین برده و می برند و‌نیزکمک‌کنندکان آنها چون باعث میشود که حرث و نسل مردم ایران از لحاظ کمی و کیفی و برگشت ناپذیر برای همیشه از بین برود.

آخرین اخبار