چاپ کد خبر: 133733
19 بهمن 1402

چند تخلف که باعث ابطال یا توقیف کارت هوشمند رانندگان اتوبوس و کامیون می شود

وقتی افراد رانندگی ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای را به عهده می گیرند در کنار قوانینی که رانندگان خودروی شخصی ملزم به رعایت آن هستند، مقررات دیگری را نیز باید رعایت کنند زیرا در صورت عدم اجرای آنها به مشکل برمی خورند.
تخلفاتی که رانندگان اتوبوس و رانندگان کامیون بین شهری را با مشکل مواجه می کند، کدام است؟

به گزارش اول فارس، رانندگی در معابر شهری و بین شهری تابع قوانین تعریف شده ای است که رانندگان ملزم به رعایت آن هستند و مجری اجرای این قوانین پلیس راهنمایی و رانندگی  است.

رانندگان

اما وقتی افراد رانندگی ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای را به عهده می گیرند در کنار قوانینی که رانندگان خودروی شخصی ملزم به رعایت آن هستند، مقررات دیگری را نیز باید رعایت کنند زیرا در صورت عدم اجرای آنها به مشکل برمی خورند.

قابل ذکر است افرادی که رانندگی ناوگان عمومی جاده ای را بر عهده دارند علاوه بر داشتن گواهینامه های مرتبط معتبر،  کارت هوشمند رانندگی ناوگان عمومی جاده ای نیز دریافت می کنند و برای دریافت کارت هوشمند نیز نیازمند مدرک تحصیلی  مشخص هستند.

به گزارش اول فارس، مدرک تحصیلی متقاضیان برای دریافت کارت هوشمند رانندگی که مجوز اصلی فعالیت رانندگان عمومی است، مدرک سیکل یا معادل آن برای رانندگان برون شهری و مدرک پایان دوره ابتدایی و یا دوره تکمیلی نهضت سواد آموزی برای رانندگان حمل و نقل روستایی است.

عکس های زیر نشانگر به مواردی است که برای رانندگان تخلف محسوب می شود:

تخلفاتی که باعث ابطال کارت هوشمند راننده اتوبوس و کامیون میشود e1707366306873

تخلفاتی که باعث ابطال کارت هوشمند راننده اتوبوس و کامیون میشود2

به گزارش اول فارس، در کنار مدرک تحصیلی، دریافت کارت هوشمند شرایط سنی خاصی نیز دارد که برای رانندگان سواری، مینی بوس، اتوبوس و کامیون متفاوت است.

شرایط سنی برای دسته اول رانندگان عمومی بین شهری، رانندگان سواری و مینی بوس  حداقل ۲۳ سال است.

برای رانندگان اتوبوس حداقل ۲۵ سال است اما این دسته از رانندگان برای سال اول صرفا می بایست به عنوان راننده دوم در بخش حمل و نقل برون شهری مسافر فعالیت نمایند  و در مسیرهایی که نیاز به یک راننده دارد فعالیت نکنند.

همچنین رانندگان دارای گواهینامه پایه دوم صرفا برای فعالیت با کامیون با حداکثر با مجموع وزن و ظرفیت بار ۶ تن حداقل ۲۳ سال و رانندگان گواهینامه پایه یک حداقل ۲۵ سال است.

لازم به ذکر است حداکثر سن برای کلیه رانندگان به استثنای رانندگان بخش حمل و نقل روستایی ۵۵ سال است.

در مورد رانندگانی که سابقه پرداخت حق بیمه رانندگی و یا مدارک و مستندات قانونی مبنی بر سابقه رانندگی بر روی وسایل نقلیه مربوطه را دارند با احراز موضوع توسط اداره کل استان تا سقف حداکثر ۱۰ سال سنوات آنها به حداکثر سن مذکور اضافه خواهد شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار