چاپ کد خبر: 136787
21 اسفند 1402

کسی میدونه این عکس قدیمی کدام محله شیرازه ؟

در این گزارش یکی از قدیمی ترین عکس های شیراز مربوط به دوره قاجار را برای تان منتشر می کنیم.

عکس شیراز قدیم

اگر شما هم میدونید این عکس کجای شیرازه نظرتون را پایین همین صفحه برای ما بنویسید

پیدایش عکاسی و گسترش روش‌های گوناگون آن در ایران، با اختلاف حدود سه سال از اعلام موجودیت عکاسی در فرانسه روی داده‌است. صنعت عکاسی بر روی کاغذ حساس در سال ۱۸۳۹ میلادی به وجود آمد و در سال ۱۸۴۱ میلادی پلاک‌های شیشه برای عکاسی اختراع گردید و از نمونه موجود این اختراعات و همه ی انواع وسایل عکسبرداری دو تا سه سال پس از اینکه به بازار می‌آمد به‌طور هدیه بدست پادشاه ایران می‌رسید.

نخستین دستگاه‌های عکاسی به روش داگرئوتیپ، به در خواست محمد شاه قاجار از کشورهای روسیه و انگلیس به دربار ایران وارد شد. دستگاه‌های عکسبرداری روسیه که هدیه امپراتور بود، زودتر رسید و نیکلای پاولوف دیپلمات جوان روس که به این منظور تعلیم عکاسی دیده بود، این دستگاه‌ها را به تهران آورد و در اواسط دسامبر ۱۸۴۲ م مطابق پایان آذر ۱۲۲۱ه‍.ش نخستین عکسبرداری در ایران را انجام داد. ملک قاسم میرزا شاهزاده ایرانی و ژول ریشار فرانسوی نیز از جمله پیشروانی هستند که در ایران، به شیوه داگرئوتیپ، عکسبرداری کرده‌اند.

منصور صانع در کتاب پیدایش عکاسی در شیراز می‌نویسد: نخستین کسی که در فارس عکاسی را پایه‌ریزی کرد مرحوم میرزا حسن عکاس‌باشی بود. او در زمره‌ هنرمندان سخت‌کوش و گمنامی بود که هنر عکاسی را با همه‌ شگردها و جنبه‌های هنرمندانه‌اش برای نخستین بار در محدوده‌ فارس قدیم (بوشهر، کازرون، شیراز) و همچنین در عتبات عالیات و بقاع متبرکه (نجف، کربلا، کاظمین و سامرا) آغاز کرد.
میرزا حسن عکاس باشی در سال ۱۲۷۸ شمسی اولین عکاسخانه عمومی را پشت بازار وکیل (طاق اسکرو) بنیان نهاد. پس از وی برادرانش میرزا محمد رضا، میرزا محمد رحیم و فرزند ارشدش میرزا حبیب الله خان راه او را دنبال کردند.

نظر بدهید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

جواد عزیزی سعدی دوشنبه , ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸

کوه روبرو که دراک هست ، محله احتمالا نزدیک به مرکز شهر فعلی باشه

آخرین اخبار