چاپ کد خبر: 17812
4 آذر 1398

انتقاد روزنامه وطن امروز از استاندار فارس و اصفهان

روزنامه وطن امروز در شماره ۲۷۹۹ مورخه ۴ آذرماه در گزارشی تحلیلی از وقایع بعد از گران شدن بنزین در کشور با عنوان “نقش استانداران و فرمانداران در تأمین امنیت حوزه استحفاظی‌شان چیست؟ ” ذیل تیتر مهم‌ترین گزاره‌های سیاسی- امنیتی پیرامون اغتشاشات اخیرنوشت:  *عاجز یا قاصر
وطن امروز
قبل از زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، استانداران با ابلاغیه معاون امنیتی وزیر کشور در جریان موضوع قرار گرفته و از آنان خواسته شده بود تدابیر لازم برای حفظ امنیت شهرهای استان با برگزاری جلسات شورای تامین در نظر گرفته شود.
شورای تأمین استان نهاد پایین‌دستی شورای امنیت کشور در سطح استانی است. ریاست این شورا با استاندار است و مسؤولان ۶ نهاد نظامی و امنیتی دیگر نیز اعضای آن را تشکیل می‌دهند. همچنین استاندار این اختیار را دارد که بر اساس موضوع مورد نظر، دادستان انقلاب را برای شرکت در جلسه شورای تامین استان دعوت کند. برقراری امنیت و حفظ نظم عمومی استان از وظایف استاندار است و نیروهای انتظامی که تابع وزارت کشور هستند، مکلفند دستورات شورای تامین را اجرا کنند؛ در سطح شهرستان‌ها نیز فرماندار هر شهرستان وظایفی شبیه به استانداران در برقراری امنیت اما در محدوده حوزه شهرستانی خود بر عهده دارد.
در جریان آشوب‌های اخیر، برخی مانند استانداران خراسان شمالی و اردبیل بعد از اطلاع از زمان سهمیه‌بندی بنزین به صورت جهادی مقدمات لازم را برای حفظ امنیت استان با همکاری نهادهای امنیتی و نظامی در نظر گرفتند، با این حال برخی استاندار‌ها نیز نتوانستند تدارک لازم را برای برقراری و حفظ امنیت استان خود لحاظ کنند. اماکن عمومی و خصوصی شهرهای شیراز و اصفهان به صورت جدی آسیب دید و حتی اشرار به صورت مسلحانه با نیروهای انتظامی و نظامی در این شهر درگیر شدند. اذعان شاهدان و مطلعان امنیتی و انتظامی گواه این مطلب است که آشوبگران پیش از آشوب‌ها «شبکه» شده و منتظر شکل‌گیری خلأ اجتماعی بودند تا از فرصت به ‌وجود آمده اهداف خود را پیش ببرند. نوع تخریب و شیوه سازماندهی آشوبگران بیانگر آن است که تخریب‌ها توسط افراد «آموزش‌دیده» انجام شده است.
سؤال اینجاست: چرا استانداران بویژه استاندارانی که بیشترین حجم تخریب‌ها در حوزه استحفاظی آنان روی داده از انجام مقدمات لازم برای مقابله با آشوب‌ها عاجز بوده‌اند. در برخی شهرستان‌های استان تهران نیز فرمانداران که تامین امنیت آن شهرستان‌ها را برعهده دارند نتوانستند وظایف امنیتی خود را بدرستی انجام دهند. بخشی از راه‌های مقابله با آشوب به پیش از زمان آغاز آن بازمی‌گردد. فرمانداران شهرستان‌هایی مانند شهریار یا گلستان یا استانداران اصفهان و فارس چرا از تخمین حجم گسترده آشوب‌ها بدرستی مطلع نبودند یا اگر مطلع بودند چرا نتوانستند تدارک لازم امنیتی را برای شهرستان‌ها و استان‌های خود لحاظ کنند؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس پنجشنبه , ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰

خب استانداران ضعیف سریعتر جایشان را به استانداران کارآمد بدهند.

آخرین اخبار