چاپ کد خبر: 85961
18 خرداد 1401

اگر از کسل بودن خسته شده اید با این روش سرحال شوید

 انرژی قدیمی‌تان برای انجام کارها از بین رفته است، با اینکه خواب و میزان کار و فعالیت دو مسئله مهم هستند، گویی قضیه فقط این نیست که شما بیش از حد کار می‌کنید و کم می‌خوابید! گاهی پیدا کردن دلیل اینکه عصر روزی روی فرم نیستید راحت است (برای مثال آخر هفته به مهمانی رفته بودید) اما برخی مواقع دلیل خستگی‌ها و بی‌انرژی بودن‌ها پیچیده‌تر هستند.
آخرین تحقیقات‌ محققان درباره‌ی خواب، متابولیسم و استرس را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با کمبود انرژی و خستگی ناشی از آن مقابله کنید. اگر مدام احساس خستگی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید تا ببینید که باید چگونه پر انرژی باشیم.
خستگی

این‌ها بعضی دلایل رایج احتمالی این حس بی‌انرژی بودن و خستگی شما هستند:

به اندازه کافی نمی‌خوابید

خوابیدن فقط استراحت کردن نیست؛ وقتی که شما شب در خواب هستید خیلی اتفاقات در درون شما رخ می‌دهند. مقصود ما هورمون رشد در انسان است. هورمون رشد پروتئینی است که توسط غده هیپوفیز ساخته می‌شود و باعث ایجاد عضلاتی مقاوم و استخوان‌هایی قوی می‌شود. این هورمون بر چگونگی ذخیره چربی در بدن ما (به ویژه در ناحیه اطراف شکم) اثر می‌گذارد و باعث کمک به متعادل‌سازی نسبت کلسترول خوب به بد می‌شود. همچنین برای عملکرد طبیعی مغز ضروری است. کمبود این هورمون باعث خستگی، کاهش توانایی و بنیه و بروز علایم افسردگی می‌شود. از آن‌جایی که هورمون رشد وقتی ما خواب هستیم تولید می‌شود، هفت ساعت و نیم تا هشت ساعت خواب با کیفیت و با چشمانی بسته باعث کاهش وزن و درد شما می‌شود و انرژی‌تان را افزایش می‌دهد.

شما دارید غذاهای بد زیادی مصرف می‌کنید.

ما همیشه به مواد قندی و شیرین به عنوان راهی سریع برای افزایش انرژی نگاه می‌کنیم، در صورتی که با گذشت زمان کاملا برعکس است. همه چیزهایی که به “اوز” ختم می‌شوند، مانند گلوکز، دِکستروز، مالتوز و ساکاروز شما را بیشتر کسل و بی‌حال خواهند کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای فست فودی هم شما را در یک حرکت آهسته بیولوژیکی قرار می‌دهد.

 به اندازه کافی آب نمی‌خورید

خیلی از افراد متوجه این قضیه نمی‌شوند که خستگیشان به دلیل کمبود آب است. یک لیوان آب به جای مواد قندی می‌تواند همان تکانی باشد که شما به آن نیاز دارید. آن‌قدری در طول روز آب بنوشید که دهانتان همیشه مرطوب باشد و این نکته طلایی همیشه یادتان باشد که ادرار شما باید شفاف و روشن باشد. اگر زرد است، باید آب بیشتری بخورید.

دچار کمبود ویتامین B هستید

میتوکندری‌های شما به ویتامین B نیاز دارند تا گلوکز را به انرژی تبدیل کنند. ما به راحتی می‌توانیم در حالت مایع یا به صورت قرص ویتامین B جذب کنیم، اما ۹۹ درصد ما به اندازه کافی از رژیم غذاییمان ویتامین B دریافت نمی‌کنیم. سعی کنید صبح و شب یک ویتامین B بخورید. این کار باعث می شود شما انرژی داشته باشید و همه چیز ایستا باشد. به علاوه این کار هیچ ضرری هم ندارد، چون اگر ویتامین اضافی محلول در آبی باقی بماند از طریق ادرار شما دفع خواهد شد.

اگر با علایم کمبود انرژی مواجه شدید، میزان ویتامین B 12 و D خود را چک کنید (درغیر این صورت هم این چکاپ را سالیانه انجام دهید). اگر شما جزء آن افراد محدودی هستید که نمی‌توانند به آسانی این ویتامین را از طریق معده و روده جذب کنند، می‌توانید سالیانه یک آمپول B 12 بزنید.

شما دچار عفونتی شده‌اید

عفونت و التهاب می‌توانند دو منشا احساس کمبود‌ انرژی شما باشند. یکی از اهداف شما می‌تواند این باشد که مراقب بدن خود باشید تا هیچ عفونتی زیاد ادامه پیدا نکند. شما چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ به طور منظم نخ دندان بکشید تا خطر ابتلا به عفونت لثه را کاهش دهید. با استفاده از بُخور سینوزیت را کاهش دهید. از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید تا مانع از بیماری پروستات، بیماری‌های واژینال و عفونت‌های مثانه شوند. برای پیشگیری از عفونت‌های ویروسی هم دستتان را به طور مدوام بشویید، خواب منظم داشته باشید و استفاده از چربی‌های اشباع شده و قند‌های ساده را کاهش دهید.

باید بیشتر فعالیت داشته باشید

شما می‌توانید انرژی خود را با یک فعالیت به سادگی پیاده‌روی بالا ببرید. وقتی شما فعالیت می‌کنید نیتریک اسید از دیواره داخلی سرخرگ‌ها آزاد می‌شود که باعث حرکت آزادانه خون در رگ‌ها می‌گردد. این باعث می‌شود تا مواد غذایی بیشتری به سلول‌هایتان برسد. بدن شما به فعالیت‌هایتان پاسخ می‌دهد. اگر شما به بدن خود بگویید که تمام شب را می‌خواهید تکرار برنامه‌های تلویزیون را ببینید، تولید انرژی را کاهش خواهد داد. وقتی به بدنتان بگویید که به یک پیاده‌روی صبحگاهی دلچسب نیاز دارید با دادن انرژی مورد‌نیازتان به شما پاسخ خواهد داد.

هورمون‌هایتان به درستی کار نمی‌کنند

هورمون‌های زیادی در میزان انرژی شما یا اینکه چه احساسی دارید تاثیرگذارند. هورمون‌ها مانند تنظیم‌کننده چراغ‌های جلوی ماشین هستند. وقتی شما به نور بیشتری نیاز دارید، هورمون‌های خاصی را روشن می‌کنید تا انرژی را در آن ناحیه افزایش و استفاده را در جاهای دیگر کاهش دهید. این عملکرد میزان‌سازی در هیپوتالاموس و هیپوفیز شما آغاز می‌شود. دو منشا اصلی مشکل می‌تواند تیروئید کم‌کار یا غدد فوق کلیوی باشند. برای بررسی هورمون‌های فوق کلیوی این تست کوچک را انجام دهید: آیا زمانی که گرسنه هستید، به سرعت آن‌قدر کم طاقت و پر ولع می‌شوید که اگر چیزی نخورید، خلافی از شما سر‌ خواهد زد؟ این می‌تواند نشانه این باشد که غدد فوق کلیوی شما خوب کار نمی‌کنند.

 شما نسبت به انسولین مقاوم هستید

مقاومت نسبت به انسولین (یک نشانه‌ دیابت) رسیدن قند (سوخت بدن ما) به محل‌های تولید انرژی در بدن ما را دشوار می‌سازد. در این حالت ما به جای ذخیره قند در سلول‌ها که به آن برای تولید انرژی نیاز دارند، قند را به ذخایر چربی توزیع می‌کنیم.

راهکار برای سرحال بودن در طول روز

د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مکان‌هایی که عاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، توقف کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و به آنچه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اطراف‌تان می‌گذرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگاه کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. بی‌هیچ عجله‌ای، نفس عمیق بکشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بوها را استشمام کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی را که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر همه‌جا به فور جریان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حس کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

سپری کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن ساعتی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر طبیعت

برای آرامش گرفتن از طبیعت، حتی یک پارک عمومی هم جای بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نیست. اگر این امکان برای شما وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، یک پیاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه روی ساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر محله خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان هم می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مفید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. البته سعی کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مکان‌هایی بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که کمی جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. آنچه شما به آن نیاز د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: هوای تازه، طراوت و نگاهی تازه به محیط پیرامون‌تان است؛ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مکان‌هایی که عاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، توقف کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و به آنچه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اطراف‌تان می‌گذرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگاه کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. بی‌هیچ عجله‌ای، نفس عمیق بکشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بوها را استشمام کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی را که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر همه‌جا به فور جریان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حس کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
آیا متوجه هستید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که تا چه حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیای پیرامون‌تان شگفت‌انگیز و فوق‌العاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است؟ عبور ابرها را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آسمان نگاه کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌! یکی از کارهایی که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این هنگام می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار شما را آرام کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تماشای ابرهای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رحال حرکت است. این ابرها سال‌ها قبل از ما بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و سال‌ها بعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ما هم خواهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن به این مساله باعث کاسته شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن از اهمیت مسائلی می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که آرامش ما را مختل کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

officenap

استراحت کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن

بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن انسان ماشین است و وقتی بیش از حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت فشار قرار می‌گیرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خسته می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ هنگامی‌که که بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن خسته می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خستگی خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سطح انرژی جسمی و روحی ما منعکس می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اگر احساس خستگی می‌کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، زمانی را به استراحت کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خانه یا هرجایی که احساس خوبی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اختصاص د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. تلویزیون را خاموش کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، لپ‌تاپ یا گوشی تلفن خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را کنار بگذارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راز بکشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. یک فنجان چای گرم یا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منوش آرامش‌بخش بنوشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و کتاب مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علاقه‌تان را بخوانید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.لحظاتی که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آن هیچ کار استرس‌زایی انجام نمی‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هیم بهترین زمان برای تجد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قواست.

خورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن میوه‌های تازه

به بازار میوه و تره بار بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و میوه‌های تازه فصل را بخرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. هر طور که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وست د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن‌ها را میل کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حتی اگر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وست د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آب میوه‌ها را بگیرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و بنوشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. نهایت بهره را از مرکبات (پرتقال، گریپ‌فروت، نارنگی و…) که سرشار از ویتامینC هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و انواع مغزها ببرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چرا که این مواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مغذی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمن استرس و خستگی هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اگر نوع تازه مغزها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سترس باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بهتر است (به خاطر منیزیم بالای آن‌ها). از نظر علمی ثابت شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه که مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، خطر ابتلا به افسرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی را کاهش می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. خورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن شکلات تیره هم شاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آور است. همچنین یک فنجان چای سبز گرم می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای کسب آرامش و از بین رفتن خستگی و استرس شما بسیار موثر باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. نوشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن چای سبز را همانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روشی پالایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برنامه زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگنجانید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

خواب خوب شبانگاهی

امشب کمی زود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر به رختخواب بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ (حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و ساعت زود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از همیشه). حمام آب گرم قبل از خواب می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شما برای آرام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن جسم و زود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن آن از تنش‌ها و سموم کمک کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. امشب تلویزیون نگاه نکنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. تلویزیون شما را عصبی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و از آرام شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن‌تان جلوگیری می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اگر برای‌تان ممکن است، فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا صبح کمی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرتر از خواب برخیزید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ (حتی اگر مجبور باشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای رسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن به کارهای‌تان زمان کمتری را به حمام صبحگاهی خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اختصاص د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌).

رها شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن از انرژی‌های منفی به کمک ورزش

برای تخیله استرسی که بر روی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وش شما سنگینی می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ورزش کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و اگر نمی‌توانید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه روی کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشتن فعالیتی جسمی که کمی به بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نتان فشار وارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، باعث می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن ترکیبی از هورمون‌ها را تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که نقش مهمی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سلامت روحی و جسمی ایفا می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اگر کمی احساس افسرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی می‌کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیل است که به اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ازه کافی تحرک ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

چگونه خستگی را از تن بیرون کنیم؟!
راه های مناسب برای رفع خستگی با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای رفع خستگی از تن آشنا شوید. درمان خستگی بدن پایان دادن به خستگی…

تماشای فیلم

گاهی تماشای فیلم کمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تغییر روحیه شما موثر باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. مطمئناً فیلم‌هایی وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت‌هاست منتظر فرصتی مناسب برای تماشای آن‌ها هستید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بهترین فرصت همین امشب است. وقتی احساس می‌کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که کم‌حوصله شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تماشای فیلمی خوب می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شما بسیار کمک کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چرا که هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف، تنها آرام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن ذهن شماست.

گرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ش و بیرون رفتن با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وستان

اخلاق خوش و انرژی، مسری هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وستانتان بیرون بروید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و اجازه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خلق و خوی خوب آن‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شما تاثیر بگذارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و به شما انرژی بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. به عنوان مثال رفتن به رستوران، کافی شاپ و … همراه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وستان، به شما اجازه می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی را که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وست د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملاقات کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ارتباط با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وستان برای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشتن احساسی خوب، ضروری است.‌ این ۷ راهکار بسیار ساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر رهایی از حس‌های منفی، بسیار موثر باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
اما با این وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر حس افسرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی و بی‌حالی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شما همچنان باقی است حتما با یک مشاور مشورت کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: شاید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این حالات، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیل پزشکی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. یاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان نرود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که صحبت کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن با اطرافیان می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حل مشکلات به شما بسیار کمک کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 آشتی با یوگا

تصور مردم عادی از یوگا، مانند بسیاری از چیزهایی که مُد روز می‌شوند، قدری تحریف شده است. اگر به سراغ یوگا نمی‌روید، چون فکر می‌کنید مُدی است که یک عده جوان را قبل از جمع شدن در کافه، جذب خود می‌کند، زودتر این فکر را از سرتان بیرون کنید.

بدون شک، جوانان امروز به یوگا اهمیت زیادی می‌دهند، اما سابقه‌ی این ورزش تقریبا به قرن پنجم و ششم پیش از میلاد بازمی‌گردد، خیلی پیشتر از رواج شلوارهای کشی در جامعه‌ی غربی. یوگا نه فقط یک نوع ورزش فیزیکی است، بلکه یک ورزش روحی هم به حساب می‌آید.

این ورزش به آرامش ذهن، تمرکز روی تنفس و آرام کردن آشفتگی‌های درونی کمک می‌کند. بخش فیزیکی یوگا، مانند بسیاری از انواع ورزش‌ها، در واقع تقویت‌کننده‌ی انرژی شماست. ترکیب ورزش فیزیکی و روحی به شما حس تولد دوباره می‌دهد.

این ورزش در واقع به عنوان گونه‌ای داروی جایگزین برای مبارزه با خستگی مزمن شناخته شده است. حتی نیاز نیست برای انجام این ورزش به کلاسی ملحق شوید (اگرچه داشتن مربی بد نیست) و می‌توانید آن را در خانه هم انجام بدهید و از فواید یوگا برای سلامتی بهره‌مند شوید.

عشق به شیرین‌بیان

Licorice Root

وقتی صحبت از درمان گلودرد می‌شود، ریشه‌ی شیرین بیان یک گیاه پیشنهادی است، اما یکی از ترکیبات اصلی آن، یعنی گلیسیریزین می‌تواند در بهبود خستگی مفید باشد، به ویژه اگر خستگی توأم با عملکرد ضعیف آدرنال باشد.

ریشه‌ی شیرین بیان نیز مانند جینسنگ، می‌تواند به بهبود تنظیم سطح کورتیزول کمک کند. در حقیقت، این گیاه برای تقویت کورتیزول مفید است. شاید این تأثیر دور از انتظار باشد، با این حال، اگر بدن شما به اندازه‌ی کافی کورتیزول تولید نکند، ممکن است در تلاش برای جبران این کمبود، بیش از حد کورتیزول تولید کند و این وضعیت باعث می‌شود در طول روز، احساس خستگی کنید، اما در طول شب، قادر به خوابیدن نباشید و آن خستگی را همچنان احساس کنید.

میزان تولید کورتیزول باید متعادل باشد. اگر بیش از حد باشد، قادر به خوابیدن نخواهید بود و اگر کمتر از حد باشد، استراحت شما مختل خواهد شد.

مواد لازم:

  • ۱ قاشق غذاخوری ریشه‌ی خشک شیرین‌بیان؛
  • ۱ فنجان آب؛
  • عسل یا لیموترش به عنوان چاشنی.

دستورالعمل:

یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی خشک شیرین‌بیان را در یک فنجان آب جوش بریزید و روی فنجان را بپوشانید. پس از ده دقیقه، ریشه‌های شیرین‌بیان را به کمک صافی از آب جدا کنید. از عسل یا آبلیمو به عنوان چاشنی استفاده کنید و قبل از خوردن صبحانه آن را بنوشید.

مصرف منیزیم بیشتر

چرا منیزیم؟ منیزیم یک ماده‌ی معدنی مهم است که ما این روزها واقعا از کمبود آن رنج می‌بریم. بدن به خودی خود منیزیم تولید نمی‌کند و دریافت این ماده‌ی مغذیِ ضروری به خودمان بستگی دارد.

مشکل این است که این روزها، بسیاری از رژیم‌های غذایی فاقد غذاهای سالم هستند. منیزیم، کوفاکتورِ ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدن است که طیف وسیعی از واکنش‌های بیوشیمیایی را تنظیم می‌کند.

هر چیزی از عملکرد ماهیچه و اعصاب گرفته تا سنتز پروتئین و تولید انرژی، به منیزیم نیاز دارد. بهترین راهِ دریافت منیزیم، خوردن غذاهای حاوی منیزیم به جای قرص‌های مکمل است. سبزیجات پربرگ به رنگ سبز تیره، آجیل، غلات کامل و موز، همگی سرشار از منیزیم هستند.

مواد لازم:

  • غذاهای سرشار از منیزیم یا یک قرص مکمل با کیفیت بالا؛

دستورالعمل:

به رژیم غذایی روزانه‌ی خود، مقدار مشخصی غذاهای سرشار از منیزیم اضافه کنید یا یک قرص مکمل با کیفیت بالا مصرف کنید. بزرگسالان نباید قرص‌های مکمل منیزیم را بیش از ۳۵۰ میلی‌گرم در روز مصرف کنند، اما مصرف بیشتر از این مقدار در صورتی که از منابع غذایی باشد، ضرری ندارد.

 خوردن و آشامیدن مواد غذایی سالم

غذای سالم از نظر ما چه غذایی است؟ چرا خوردن غذای سالم مهم است؟ غذا به معنای واقعی کلمه، انرژی و سوخت بدن ماست. در جوامع امروز، اهمیت غذا نادیده گرفته می‌شود. غذا در مشت‌ ماست، اما این ضرب‌المثل معروف که «غذای شما ماهیت شما را می‌سازد» دیگر به حاشیه رانده شده است.

اگر ما در وعده‌های غذاهایی‌مان خسیس‌بازی به خرج بدهیم یا رژیم غذایی‌مان را پر از نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای چرب و چاق‌کننده کنیم، یا سیستم بدنی‌‌مان به درستی کار نخواهد کرد یا پس مدتی از کار خواهد افتاد. به علاوه، احساس خستگی و بی‌حالی را هم تجربه خواهیم کرد.

زمانی که غذا می‌خوریم، بدن ما کربوهیدرات‌ها (قند و نشاسته) را می‌شکند، پس از آن این کربوهیدرات‌های شکسته دوباره برای تبدیل شدن به گلوکز (قند خون) شکسته می‌شوند و جذب جریان خون می‌شوند.

ساده بگوییم، گلوکز انرژی مورد نیاز ما برای عملکرد تمام سیستم‌های بدن است، از مغز و قلب گرفته تا عضلات پا و… تمام کربوهیدرات‌ها برای شما خوب نیستند و نوعِ خوب آنها باید به شکل کربوهیدرات‌های پیچیده باشد.

کربوهیدرات‌های پیچیده از زنجیره‌های طولانی و پیچیده‌‌ای از مولکول‌های شکر ساخته شده‌اند. این کربوهیدرات‌ها به گلوکز تبدیل می‌شوند و به ما انرژی می‌دهند. ارزشِ کربوهیدرات‌های ساده از قبیل شکر درون کیک‌ها، شیرینی‌ها، شربت‌های مصنوعی، آب‌نبات‌ها و غیره، برای بدن ما صفر است و فقط به افزایش وزن و نداشتن حس خوب نسبت به اندام منتهی می‌شود.

این کربوهیدرات‌های ساده به سرعت سوخته می‌شوند. شاید با مصرف آنها به سرعت احساس کنید انرژی‌تان افزایش یافته است (به‌خاطر بالا رفتن گلوکز)، اما به همان سرعت هم این انرژی کاذب را از دست خواهید داد.

کربوهیدرات‌های پیچیده سبب آزادسازیِ ثابت و یکنواخت انرژی می‌شوند. اگر شما غذای ناسالم بخورید، این احتمال وجود دارد که کربوهیدرات‌های بد جزو رژیم غذایی شما باشند و این به آن معناست که شما بخش اعظم غذای خود را به انرژی تبدیل نمی‌کنید و پیامد این نوع غذا خوردن، احساس خستگی است.

نکته‌ها و پرسش‌های زیر را درباره‌ی خستگی به یاد داشته باشید:

  1. نسبت مناسب: هرچه میزان شکر بالاتر و میزان فیبر کمتر باشد، کربوهیدرات‌ها بدتر خواهند بود. از این نکته به عنوان راهنمایی برای مشخص کردن کربوهیدرات‌های خوب یا بد استفاده کنید.
  2. خوب را از بد تشخیص بدهید: واژه‌ی «کربوهیدرات» بسیار بر سرِ زبان‌ها افتاده است، نخست از خوبی‌های آن می‌شنویم، ناگهان از بدی‌های آن می‌گویند. پاسخ این است که کربوهیدرات‌ها هم خوب هستند و هم بد، اما ما می‌توانیم به راحتی کربوهیدرات خوب را از کربوهیدرات بد تشخیص بدهیم. شما به کربوهیدرات خوب نیاز دارید، پس این دو نوع کربوهیدرات را بشناسید و سعی نکنید قید آن را کلا بزنید، وگرنه تاوان آن را با احساس خستگی خواهید داد.
  3. هر چه از فیبر بگوییم کم گفته‌ایم: خوراکی‌های حاوی فیبر بالا کندتر از غذاهای حاوی فیبر پایین، هضم می‌شوند و جلوی بالارفتن سطح قند خون را می‌گیرند. نمونه‌های غذاهای فیبردار عبارت‌اند از: غلات سبوس‌دار، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات.
  4. آیا این غذا تصفیه‌شده است؟ آیا این غذا کنسرو شده است؟ غذاهایی مثل نان سفید یا برنج سفید تهی از فیبر و سرشار از کربوهیدرات‌های ساده هستند. همین‌طور فست‌فودها، تنقلات شیرین، نوشابه و غیره نیز همین مشخصات را دارند.

 چرت زدن

چرت زدن در وسط روز یک فرصت استثنایی برای تجدید قواست و وقت گذاشتن برای این کار، یک سرمایه‌گذاری باارزش برای سلامتی است. چرت زدن، خستگی را کم، ذهن را تیز و خلق و خو را بهتر می‌کند. اما وقتی حرف از چرت زدن به عنوان درمان بی حالی و کسالت به میان می‌آید، به یک شمشیر دو لبه تبدیل می‌شود.

حتما تا به حال چرت‌های طولانی وسط روز را در خانه تجربه کرده‌اید که قرار بود چرتی باشند و شما را سرحال کنند، اما به دو، سه ساعت کشیده‌ شده‌اند و شما را گیج‌تر و بی‌رمق‌تر از قبل کرده‌‌اند

با خوابیدنِ بیش از حد، ساعت بیولوژیکی شما مختل می‌شود و چرخه‌های انرژی سلول‌های شما مختل می‌شود و شما احساس خستگی، گیجی و مستِ خواب بودن می‌کنید. این حالتِ مستیِ خواب را «تنبلی خواب» هم می‌نامند و در این حالت، شما ناگهان از خوابِ موجِ کوتاه بیدار می‌شوید. از آنجا که چرت زدن، شما را وارد چرخه‌ی خواب کامل نمی‌کند، شما اغلب از خواب موج کوتاه می‌پرید.

این امر می‌تواند بر نحوه‌ی عملکرد شما تأثیر جدی بگذارد. برطرف شدنِ مستیِ خواب بین ۲ تا ۴ ساعت زمان می‌برد. اما راه بهتری برای چرت زدن وجود دارد و آن داشتنِ اندکی خویشتن‌داری است.

مواد لازم:

  • یک جای دنج برای چرت زدن.

دستورالعمل:

مغز پس از حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه وارد خواب موج کوتاه می‌شود، بنابراین زمان خواب خود را فقط به یک «چرت انرژی‌زا» محدود کنید (چرت زدن کوتاه فقط در حد سرحال شدن). اگر کمبود خواب شما شدید است، ۲۰ دقیقه چرت زدن، انرژی از دست رفته‌تان را به شما باز می‌گرداند و شما را گیج، خسته یا مستِ خواب نخواهد کرد.

برای سرحال شدن، زمانی را در روز به تقویت انرژی خود اختصاص بدهید، فقط سعی کنید این زمان، زیاد به زمان خواب شما نزدیک نباشد.

اسفناج مخصوص

شاید این مثال کلیشه به نظر برسد، اما ملوان زبل حتما معجزه‌ای از اسفناج دیده بود که آن را برای تقویت انرژی و قدرتش می‌خورد. اسفناج که سرشار از آهن است می‌تواند به بالا بردن شمار سلول‌های قرمز کمک کند، بنابراین انرژی شما را بیشتر می‌کند و سلاحی برای مبارزه با کم‌خونی است. اسفناج از منیزیم هم غنی است و ۱ فنجان آن حاوی ۳۹ درصد از میزان مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه‌ است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که اسفناج حتی می‌تواند عملکرد ماهیچه‌ها را در طول ورزش، بهبود ببخشد.

مواد لازم:

  • حداقل ۱ فنجان اسفناج.

دستورالعمل:

هر روز حداقل یک فنجان اسفناج را به صورت خام یا پخته مصرف کنید.

خستگی حالت پیچیده‌ای است، زیرا نه تنها مجبور به شناسایی علت آن هستید، بلکه باید برای رفع آن به فکر چاره باشید و وقت بگذارید. چیزی که بر پیچیدگیِ مشکل خستگی می‌افزاید این حقیقت است که شما «همیشه» احساس خستگی می‌کنید. گفته‌ای که با این وضعیت مناسبت دارد این است که: «دیدنِ مانع یک چیز است، برداشتن آن چیز دیگر». به یاد داشته باشید که از دو جبهه‌ی این نبرد، جبهه‌ی دوم (برداشتن مانع)، سخت‌ترین بخش مبارزه است. برای برداشتن این مانع ناامید نشوید. پیشنهادهای ارائه‌شده در این مقاله ارزش امتحان کردن را دارند.

 مصرف جینسِنگ

ginsengRoot

احتمالا معروف‌ترین گیاه علفی چینی، جینسِنگ است؛ نام ثقیلی که با در نظر گرفتن طب گیاهان سنتی چینی، قدمتِ آن به صدها هزار سال قبل باز می‌گردد. این گیاه سرشار از گونه‌های همیشه‌سبز و حاوی ترکیبات طبیعی است.

جینسنگ جایگاه ویژه‌ای در تاریخ دارد، اگرچه گونه‌های زیاد آن، شاید شما را گیج کند. جینسنگ به هر یک از ۱۱ گونه‌‌ی همیشه‌سبز از طبقه‌ی پاناکس اشاره دارد. این گیاه در آمریکای شمالی، همین‌طور آسیای شرقی پیدا شده است.

جینسنگ اغلب به عنوان یک گیاه «آداپتوژن» در نظر گرفته می‌شود، به این معنا که به سازگاری بدن با استرس کمک می‌کند، خواه این استرس ناشی از قرار گرفتن در معرض سرما یا گرمای شدید باشد، خواه به خاطر گرسنگی یا خستگی. تصور می‌شود این گیاه با بهبود بخشیدن عملکرد سیستم آدرنال، به رویارویی بدن با استرس کمک می‌کند.

وقتی صحبت از واکنش هورمونی به استرس می‌شود، سیستم آدرنال، مرکز فرماندهی بدن است. کورتیزول، هورمون «استرس» می‌تواند بر کیفیت خواب ما اثر بگذارد و تعیین‌کننده‌ی به خواب رفتنِ دوباره‌ی ما در شب باشد، زیرا با ترشح هورمون کورتیزول، ملاتونین سرکوب می‌شود.

ما برای داشتنِ چرخه‌ی منظم خواب و بیداری به ملاتونین نیاز داریم. اگر سطح کورتیزول بالا باشد، حتی پس از استراحت کامل، احساس خستگی مزمن می‌کنیم. صبح‌ها، سطح کورتیزول بدن ما در نقطه‌ی اوج خود قرار دارد و سپس به تدریج در طول روز، کم می‌شود، اما اگر سطح آن بالا باقی بماند، این ریتم روزانه، همین‌طور خواب باارزشی که برای سرحال شدن به آن نیاز داریم، مختل می‌شوند. دریافت مقدار کمی جینسنگ ممکن است به تنظیم کورتیزول و عملکرد درست بدن، کمک کند.

مواد لازم:

  • ۱ قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک جینسنگ یا ۲٫۵۴ سانتی‌متر ریشه‌ی تازه‌ی جینسنگ؛
  • ۱ فنجان آب تازه؛
  • عسل یا آبلیمو در صورت تمایل.

دستورالعمل:

۲٫۵۴ سانتی‌متر از ریشه‌ی جینسنگ را به قطعات کوچک برش بدهید یا یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک آن را داخل صافیِ چای در فنجان قرار دهید. آب جوش را به آن اضافه کنید و رویِ فنجان را بپوشانید. پس از ده دقیقه، آن را به جای قهوه یا چای صبحانه، به همراه عسل یا آبلیمو بنوشید. برای اینکه شاهد اثرات جینسنگ باشید، باید این نوشیدنی را هر روز بنوشید.

مصرف بیشتر مرکبات

تقریبا تمام انواع مرکبات دوست‌داشتنی هستند. از آب لیمو شیرین گرفته تا آب پرتقال و تمام آب‌میوه‌های دیگر که همیشه به عنوان درمان‌های خانگی مورد استفاده‌ی ما بوده‌اند. برای درمان بی حالی و کسالت توصیه می‌کنیم روز خود را با یک لیوان آب لیموترش آغاز کنید.

عطر لیموی ترش تازه درون لیوان آب به تنهایی می‌تواند شما را سرحال ‌کند و جذبِ آب، شما را برای یک روز عالی آماده ‌کند. خواص لیموترش بی‌شمار است. آب لیموترش به بهبود شماری از بیماری‌ها کمک می‌کند، مثلا از یبوست پیشگیری می‌کند، اما خاصیت دیگرش این است که به یک بدن خسته، جان تازه‌ای می‌دهد.

اگر احساس می‌کنید در اواسط روز بی‌حال هستید، یک لیوان دیگر آب لیموترش درمان بی حالی و کسالت شماست. نمی‌توان همه‌ی عناصر شیمیایی و مولکولی آب لیموترش را که با خستگی مبارزه می‌کنند، برشمرد، فقط می‌توان گفت که در میان تمام مرکبات، انرژی‌بخش بودن و خواص درمانی این نوشیدنی اثبات شده است.

نکته: فرق میان آب لیموترش و لیموناد در این است که لیموناد حاوی شکر است اما آب لیموترش حاوی شکر نیست.

دستورالعمل:

آب نصف یک لیموترش تازه را بگیرید و به یک لیوان آب اضافه کنید. اگر زمستان است، از آب گرم و اگر تابستان است، از آب سرد و یخ استفاده کنید. دو بار در روز این نوشیدنی را بنوشید و یک لیوانِ آن را به اواسط روز که احساس خستگی می‌کنید، اختصاص بدهید.

شما هم نظرتان را در این مورد بنویسید

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار